Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Het programma omvat activiteiten die gericht zijn op de ruimtelijke ordening (ontwikkelingsvisie, bestemmingsplannen, welstandstoezicht en handhaving) en volkshuisvesting (woningbouw nieuw en bestaand, woonwagencentrum) en bouwgrondexploitaties.

Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet

Inhoud

Terug naar navigatie - Inhoud

In de huidige praktijk gaat dit pakket over het voldoen aan de Wet ruimtelijke ordening (onder andere omgevingsvisie, (actualisatie) bestemmingsplannen/omgevingsplannen, planschade). Daarnaast besteden we ook budget aan de inhuur voor advies op de omgevingsaspecten: archeologie en ecologie. Op deze wijze werken we aan de ruimtelijke kwaliteit van Dronten.
Volgens de huidige planning treedt de Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking. Deze wet vraagt van gemeenten om te zorgen voor een goede, veilige en gezonde fysieke leefomgeving. Het begrip “fysieke leefomgeving” dat in de Omgevingswet centraal staat, is veel breder dan het huidige begrip “goede ruimtelijke ordening”. Van de gemeente wordt verwacht dat zij beslissingen over de fysieke leefomgeving integraal afweegt. Participatie is daarbij zeer belangrijk. Dit vraagt van de gemeente een andere manier van werken.

Wat wilden we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken in 2023?

Beleidsdoelen Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet

Terug naar navigatie - Beleidsdoelen Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet

De gemeente Dronten streeft een gezond en vitaal leef- en woonklimaat na.

  1. Correcte en tijdige implementatie van de Omgevingswet conform de door u vastgestelde Leidende principes:
    • Draagkracht samenleving;
    • Ruimte geven;
    • Verantwoordelijkheid;
    • Vernieuwend;
    • Vertrouwen.
  2. Implementatie van de Omgevingswet volgens de vier verbeterdoelen van de wetgever:
    • Inzichtelijk omgevingsrecht;
    • Leefomgeving centraal;
    • Ruimte voor lokaal maatwerk;
    • Snellere besluitvorming.
  3. De Wro is het huidige integrale toetsingskader voor ruimtelijke kwaliteit en ruimtelijke ontwikkelingen; we oefenen nu al zoveel mogelijk met de uitgangspunten en manier van werken die de Omgevingswet van ons vraagt.

Wat hebben we bereikt in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2023?

In 2023 hebben we er gezorgd voor een correcte en tijdige implementatie van de Omgevingswet. 

De gemeentelijke dienstverlening stond daarbij voorop. Triage (het gemeentelijke centrale loket voor inwoners en bedrijven met verzoeken, meldingen en aanvragen in het fysieke domein) zorgt sinds 1 mei 2023 voor het beantwoorden van vragen en voor een snelle werkverdeling. Om het omgevingsrecht inzichtelijk te laten zijn voor betrokkenen, worden vragenstellers door Triage geassisteerd in het verkrijgen van informatie.

Het landelijke loket (het digitaal stelsel omgevingswet DSO-LV) blijkt namelijk nu nog niet in voldoende mate aan te sluiten op de informatiebehoefte van gebruikers. Daarom is er in 2023 een extra investering gedaan om gebruikers goed door te geleiden naar de aanvraagmodule op dat DSO-LV. Die dienstverlening wordt in 2024 verleend. Tenslotte is gestart met monitoring van de afhandelingstermijnen.

In 2023 is er geoefend met de intake- en omgevingstafel voor complexere initiatieven van bewoners of ondernemers. Daarmee wordt gestreefd naar lokaal maatwerk. Door de integrale benadering van het initiatief kan vervolgens het besluitvormingsproces sneller verlopen. Deze nieuwe werkwijze legt het accent van de dienstverlening sterker op de (wettelijk) voorgestane "Ja, mits"-houding.

De benodigde softwarepakketten voor vergunningverlening zijn aangeschaft, geïnstalleerd en gevuld met de diverse processen en modelbrieven. Deze processen zijn getest en daar waar nodig verbeterd.

Om onze samenleving voor te bereiden op de Omgevingswet zijn er ondernemersavonden gehouden over de Omgevingswet. Ook is de gemeentelijke website aangepast.

Het werken met de Omgevingswet is een leerproces en zal in 2024 verder doorgezet worden.

De regionale samenwerking is in diverse werkafspraken vastgelegd. Ook die afspraken zijn in een aantal pilots getest.

In 2023 heeft de gemeenteraad een besluit genomen over het regionale rekenkameronderzoek naar samenwerking onder de Omgevingswet.

Pakket 8T Wonen en bouwen

Inhoud

Terug naar navigatie - Inhoud

Het pakket bestaat uit activiteiten die gericht zijn op de ruimtelijke ontwikkeling/ordening (ontwikkelingsvisie, bestemmingsplannen, welstandstoezicht en handhaving), volkshuisvesting (woningbouw nieuw en bestaand, woonwagencentrum), verduurzaming woningvoorraad en warmtetransitie en bouwgrondexploitaties, met als doel een aantrekkelijke woongemeente.

Wat wilden we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken in 2023?

Beleidsdoelen Pakket 8T Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - Beleidsdoelen Pakket 8T Wonen en bouwen
  1. Voldoende en passend woningaanbod realiseren voor huidige en toekomstige inwoners;
  2. Minimaal 250 woningen per jaar te realiseren volgens het vastgestelde woningbouwprogramma;
  3. Inspelen op vergrijzing: ouderen stimuleren door te stromen of hun woning levensloopbestendig te maken;
  4. Voldoende en passende huisvesting realiseren voor bijzondere (zorg)doelgroepen.
  5. Dronten wil een aantrekkelijke woongemeente zijn voor haar inwoners;
  6. Het doel van vergunningverlening is om initiatieven van aanvragers mogelijk te maken, waarbij de belangen van anderen niet onevenredig geschaad mogen worden, in aansluiting bij de waarden van de Visie op Dienstverlening en Dronten op Koers.

Dronten Ontwikkelt – Traject Integrale Visie en Groeiscenario Woningbouw

Terug naar navigatie - Dronten Ontwikkelt – Traject Integrale Visie en Groeiscenario Woningbouw

Dronten ontwikkelde zich de afgelopen decennia tot een gemeente met ruim 44.000 inwoners. Ook de komende decennia zal Dronten blijven groeien, om in onze eigen woningbehoefte te kunnen voorzien en onze samenleving vitaal te houden. Ook leveren we een bijdrage aan de woningbouwopgave in Nederland. In Dronten zullen er tot 2050 ca 9.000 woningen gerealiseerd worden, waarvan er 3.300 al gepland zijn (harde en zachte plancapaciteit).

Begin 2022 is, conform de vastgestelde procesnotitie Dronten Ontwikkelt, een voorverkenning gestart om de ruimtelijke mogelijkheden, kaders, uitgangspunten en kansen in kaart te brengen voor extra woningbouwlocaties. In 2022/begin 2023 is verkend wat mogelijke ontwikkellocaties zijn die buiten de grote hindercontouren van onder andere windmolens en vliegverkeer Lelystad vallen. Deze locaties zijn op hun beurt weer nader verkend, waarbij aspecten als water en bodem, natuur, voorzieningen, hinder, archeologie en landschappelijke inpasbaarheid een rol speelden. Er is, conform de opgave van het Rijk, gezocht naar locaties die kansen bieden voor meervoudig ruimtegebruik en/of het oplossen van meervoudige opgaven. Het water- en bodemsysteem is daarbij sturend en afwentelen moet worden voorkomen: op toekomstige generaties, op andere gebieden of functies en ook niet afwentelen van privaat naar publiek.

Het resultaat van deze ruimtelijke verkenning is middels een visie op groei en een voorstel met kansrijke ontwikkellocaties voor de korte en lange termijn, inclusief indicatieve aantallen en een volgorde van ontwikkeling. Dit heeft in mei 2023 geleid tot een vaststelling van de visie op groei tot 2050. De verkenning van de groeiopgave is onderdeel van de ontwikkeling van een integrale visie op de leefomgeving en kent dan ook een integrale aanpak.

Op de locatie Dronten-Zuid is als een locatie dat als eerste in ontwikkeling wordt gebracht. In juni 2023 is op een deel van de gronden Wvg gevestigd.

De verdere voorbereiding is in 2023 ter hand genomen. Hierbij is de aandacht m.n. gevestigd op Dronten-Zuid en de sleutelprojecten Swifterbant en Biddinghuizen. Deze processen worden in 2024 verder ter hand genomen.

In 2023 is de voorbereiding op de Integrale Visie, na de zomerperiode van '23 de Toekomstvisie gaan heten, vervolgd. De Dronter principes zijn begin 2023 vastgesteld. In het derde en vierde kwartaal zijn de voorbereidingen ter hand genomen om te komen tot een opzet van het Toekomstberaad als participatieonderdeel op de Toekomstvisie. De raad heeft de kaders voor de participatie vastgesteld. Verder is een uitgebreid werkproces met scholen ingezet. Dit materiaal wordt ingezet bij de werkateliers en als vervolg bijeenkomsten van de Toekomstberaad in de eerste helft van 2024.

Wat hebben we bereikt in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2023?

Aanbesteding Beeldmateriaal (Luchtfotografie)
Het aanschaffen van extra Beeldmateriaal is verlopen via een Europese aanbesteding, waarbij voor de totale financiering € 60.000 extra benodigd was. Van deze € 60.000 was € 20.000 binnen de bestaande begroting gedekt. De aanbesteding is afgerond en de producten zijn in 2023 geleverd en worden al intensief gebruikt. Door gebruik van deze diverse middelen kunnen we de inzet van de ingehuurde landmeter terugbrengen en de kwaliteit van onze BAG, BGT en Beheer gegevens merkbaar verbeteren. En daarmee verbeteren we onze dienstverlening. Daarnaast kunnen deze middelen nog veel breder in de organisatie worden ingezet.

Wonen en bouwen

  • Realisatie van circa 300 – 350 nieuwe woningen;  
    In 2023 zijn 165 woningen opgeleverd. Dit is lager dan voorzien; het aantal geeft een  enigszins vertekend beeld omdat binnen een groot project (De Kroon van Dronten - KWA-plein) de voor 2023 geprognotiseerde opleveringen slechts gedeeltelijk zijn opgeleverd (in december); het merendeel volgt echter in  januari/februari 2024.  Overigens was het algemene beeld (zie ook de voortgangsrapportage 2023) dat ontwikkeltrajecten langer duren. De oorzaken zijn divers (haalbaarheid plannen lastiger door gestegen kosten, afzetbaarheid onder druk, capaciteitsproblemen binnen de keten, waaronder energie- en andere toeleveranciers). 
  • Voortzetting in 2022 gestarte uitgifte Startersleningen en realisatie industrieel/modulair startersconcept;
    De Starterslening voorziet in een behoefte. In 2023 zijn 23 Startersleningen verstrekt (14 bestaande woningen en 9 nieuwbouw).  Er is nog geen permanent industrieel/modulair concept gerealiseerd.  Modulaire concepten zullen wel als onderdeel van het Flexwonen worden gerealiseerd.    
  • Realisatie Flexwoningen;
    Door OFW is een plan voor Flexwoningen ontwikkeld (locatie Gangboord). De realisatie vind plaats in 2024.
  • Inspelen op vergrijzing: ouderen stimuleren door te stromen of hun woning levensloopbestendig te maken;
    Eind 2023 is in de prestatieafspraken met OFW afgesproken dat een beleid wordt opgesteld om de doorstroming te bevorderen. Dit wordt in de 2e helft 2024 afgerond. Diverse hiervoor in te zetten instrumenten zullen worden onderzocht. In 2023 is ook de Blijverslening weer beschikbaar geweest; hiervan is echter zeer beperkt (1 aanvraag) gebruik gemaakt. Bij het doorstroombeleid wordt nader onderzocht wat hiervan de mogelijke oorzaak is.
    Om doorstroming tot stand te brengen, zijn meer passende nieuwbouwwoningen nodig. In Swifterbant zijn 30 seniorenwoningen (appartementen sociale huur) opgeleverd. Op de locatie van vml. tuincentrum De Boeg zijn 8 levensloopbestendige twee-onder-een-kap woningen gerealiseerd. In het Hanzekwartier zijn diverse, voor ouderen geschikte, appartementen gerealiseerd.  Voor meerdere locaties zijn plannen in verkoop gebracht (danwel in een afrondend stadium) met grondgebonden seniorenwoningen (vml. Flevomanege, Swifterbant Zuid, Hanzekwartier project Veldryck). 
  • Voldoende en passende huisvesting realiseren voor bijzondere (zorg)doelgroepen;
    In het Hanzekwartier is het project De Kroon van Dronten (gedeeltelijk) opgeleverd, met oa. 43 woonzorgeenheden (met een gemeenschappelijke huiskamer) voor bewoners met geheugenproblemen. Coloriet levert hier de zorg.
  • Opstellen nieuwe Woonvisie en Woonzorgvisie.;
    Als opvolger van de vorige Woonvisie heeft de gemeenteraad eind 2023 het Woonperspectief Dronten (Samen jezelf zijn) vastgesteld. In deze lange termijn visie zijn 7 woonwaarden opgenomen. Deze waarden sluiten aan bij de Dronter principes. Hoe Woonperspectief beschrijft waar Dronten zich als woongemeente naar toe zou moeten ontwikkelen en welke kwaliteiten behouden, geschrapt of toegevoegd zouden moeten worden.  Het Woonperspectief wordt in 2024 verder vertaald  in doelen, strategieën en maatregelen.  De samenhang met een Woonzorgvisie wordt daarbij nader bezien.   
  • Prestatieafspraken OFW;
    Eind 2023 zijn met OFW en de Huurdersbelangenvereniging nieuwe prestatieafspraken gemaakt.  Aan de hand van drie hoofdthema's (1. De groeiende en veranderende vraag; 2. Een toekomstbestendige, duurzame en betaalbare woningvoorraad. 3. Leefbare en veilige kernen, buurten en wijken) zijn diverse afspraken  gemaakt c.q. acties opgenomen.

Duurzaamheid
Klimaatverandering is ook dit jaar wederom een zeer urgent onderwerp geweest. Ook in Dronten moeten en willen we lokaal bijdragen aan het zuinig omgaan met onze planeet. De economische, sociale en de ecologische aspecten van duurzaamheid hebben ook dit jaar goed op de agenda gestaan.

Het TenneT onderzoek ‘netcongestie’ heeft helaas laten zien dat het elektriciteitsnet voor Flevoland (excl. Noordoostpolder), Utrecht en Gelderland (FGU) langdurig ‘op slot’ gaat. Op welke wijze dit vestiging van nieuwe bedrijven en uitbreiding van bestaande bedrijven of onze ambities in zijn algemeenheid (o.a. woningbouw) belemmert is nog lang niet volledig duidelijk. Met de regionale netbeheerder Liander wordt zeer regelmatig en intensief overleg gevoerd om meer inzicht te krijgen in de consequenties voor Dronten. Eind dit jaar is een inventarisatie opdracht verstrekt aan een Drontens bedrijf om een Energyhub te onderzoeken op bedrijventerrein ‘De Poort’.

Dit jaar zijn meerdere Specifieke Uitkeringen door het Rijk verstrekt. Naast middelen voor energiearmoede is ook een grote (meerjarige) bijdrage verstrekt voor loonkosten (ca. 7 fte) die gemaakt worden voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid.

Het Uitvoeringsprogramma ’Transitievisie Nieuwe Warmte’ is dit jaar door het college vastgesteld. In dit 1e Uitvoeringsprogramma worden de concrete maatregelen voor de komende 5 jaar geprogrammeerd. Naast een uitgebreid communicatieplan zijn de volgende maatregelen opgenomen: Uitvoering geven aan het Nationaal Isolatieprogramma, Energiecoaches, FIX-brigades, Ambassadeurs, Energieloket, Warmte en Energie event, Duurzame witgoedregeling, Ecologie en na-isolatie.

Eind dit jaar zijn 14 energiecoaches aan het werk gegaan. Ze geven desgevraagd informatie en advies aan inwoners over zowel kleine als grote energiebesparende maatregelen. Dit jaar zijn al 60 bezoeken aan huis afgelegd.

Het Warmte en Energie event in de Meerpaal heeft voorzien in een grote behoefte. Meer dan 800 bezoekers hebben zich door 32 standhouders laten informeren over verschillende mogelijkheden voor verduurzamen van hun woning.

Voor de duurzaamheidsleningen is in totaal € 5,6 miljoen beschikbaar gesteld. Wij hebben in totaal meer dan 1300 beschikkingen afgeven. Dit heeft geresulteerd in het aangaan van ruim 950 daadwerkelijke leningen. Het merendeel van deze aanvragen/leningen betreft de installatie van zonnepanelen. Dit jaar zien we wederom een verbreding richting isolatie en (hybride-) warmtepompen.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en netbeheerder TenneT hebben dit jaar de concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor de aanleg van een nieuwe 380 kV hoogspanningsverbinding tussen de hoogspanningsstations Diemen, Lelystad en Ens voor de 2e maal ter inzage gelegd. De gemeente heeft een zienswijze ingediend omdat verschillende tracés de ontwikkeling van Dronten-groeit raken.

Het bureau Berenschot heeft berekend dat Dronten in 2030 de CO2-uitstoot het meest gereduceerd heeft van alle gemeentes in Nederland. Wij zijn daarmee dus goed op weg om uitvoering te geven aan ons klimaatbeleid.

Wat heeft programma 8 gekost?

Terug naar navigatie - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2023 af met een resultaat van: € 3.042.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Verschil
Lasten
8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet -2.574 -2.045 -3.169 -3.243 -74
8T Wonen en bouwen -8.104 -3.964 -5.621 -5.991 -370
Totaal Lasten -10.677 -6.009 -8.790 -9.234 -444
Baten
8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet 676 4 7 1.428 1.421
8T Wonen en bouwen 4.525 2.959 4.096 7.240 3.144
Totaal Baten 5.201 2.963 4.103 8.668 4.565
Saldo Lasten en Baten programma 8 -5.476 -3.046 -4.688 -566 4.121
Stortingen
8Z Niet in pakketjes opgenomen 1.643 0 0 1.472 1.472
Onttrekkingen
8Z Niet in pakketjes opgenomen 1.200 2 2 394 392
Saldo Reserves programma 8 -442 2 2 -1.078 -1.079

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2023 en de werkelijkheid 2023. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel. 

8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet
Toelichting Lasten Baten
Bestemmingsplannen (in opdracht van derden): Principeverzoeken, bijdrage via anterieure overeenkomsten en verhaalde plankosten op basis van de Nota kostenverhaal. -13 1.213
Omgevingsplan: Budgetoverheveling voor het opstellen van het omgevingsplan (65k: deadline 2032, interne deadline 2030). 89
Ontwikkelingsplannen RO: Vooruitlopende kosten en opbrengsten voor projecten op het gebied van Nieuwe Natuur, opgavegericht werken, stedenbouwkundige visies en uitgangspunten en planvorming van toekomstige ontwikkelingen, waaronder Gangboord en kindcentrum. -698 211
Implementatie Omgevingswet: De inhuurkosten door de andere manier van werken zijn elders verantwoord, waardoor dit projectbudget niet is voorgelegd als budgetoverheveling. 172
Toekomstvisie Dronten 2050: Budgetoverheveling voor het opstellen van de omgevingsvisie (435k: deadline 2027, interne deadline 2025). 376
Overig -3
Totaal -74 1.421
8T Wonen en bouwen
Toelichting Lasten Baten
Woningbouwgronden in exploitatie: Twee correcties en winstnemingen POC en onttrekkingen en stortingen in een vijftal voorzieningen (baten en lasten: zie paragraaf grondbeleid). -576 962
Bouw- en woningtoezicht: Extra inhuurlasten toezichthouder, ombudsfunctie, kadaster- en notariskosten voor afwikkelen complexe dossiers oneigenlijk gebruik gemeentegrond. -187 5
Voorbereidingskosten wonen en bouwen: Subsidieadviezen en doorverdeelde personeelslasten voor de toekomstige woningbouwopgave. -29 19
Woningbouwopgave: Vooruitbetaalde kosten op de groeiopgave, die aangevraagd waren via de subsidieaanvraag flexpools 2, maar is afgewezen/niet beschikt. -111 -65
Omgevingsvergunningen: Het grote verschil komt vooral doordat er uiteindelijk veel meer (proforma) aanvragen zijn ontvangen in december 2023, waarvan de behandeling van deze aanvragen in 2024 plaatsvinden. Door deze systematiek zijn de inkomsten in 2023 een vooruitontvangen voordeel dat in 2024 tot een nadeel leidt. Verder zijn extra inhuurkosten gemaakt om het eigen personeel de andere manier van werken in het kader van de Omgevingswet eigen te maken en het vergunningenproces niet te stagneren. Deze kosten worden gedekt via de legesinkomsten. -153 2.592
Overige volkshuisvestingsaangelegenheden: Nog te implementeren activiteiten voor de Wet goed verhuurderschap en declarabele kosten via de stimuleringsregelingen woningbouw van het Rijk. 51 11
Duurzaam Dronten: Budgetoverheveling Uitvoeringsprogramma Nieuwe Warmte (Klimaatakkoord 310k) en nog uit te voeren onderzoek en advies voor Klimaat- en energiebeleid 2023-2027 (SPUK). 597 -399
BAG: De BAG is gericht op vastgoedbeheer (waaronder woonwagencentrum), waarvoor minder multisignalering, beeldmateriaal- en luchtfotografiekosten (Geo-visie) zijn gemaakt. 55
Overig -17 19
Totaal -370 3.144

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - inleiding bbv 8

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 12-06-2024.

Indicator 2019 2020 2021 2022 2023 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
% Demografische druk 72,2 71,7 70,6 70,4 69,9 79,1 CBS - Bevolkingsstatistiek
Omschrijving Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar.
Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen 14,6 19,8 15,5 13,8 NB NB BAG - bewerking ABF Research
Omschrijving Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties.
Woonlasten éénpersoonshuishouden in € 687 739 793 850 893 867 COELO, Groningen
Omschrijving Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een eenpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.
Woonlasten meerpersoonshuishouden in € 687 739 793 920 964 949 COELO, Groningen
Omschrijving Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.
WOZ-waarde woningen x € 1.000 232 244 260 284 337 362 CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Omschrijving De gemiddelde WOZ-waarde van woningen. De cijfers die worden getoond door waarstaatjegemeente.nl worden gevoed door diverse bronnen. De cijfers worden vaak eerst als voorlopig aangehouden en kunnen hierdoor nog aangepast worden voor ze definitief worden. Afhankelijk van de peildatum dat de cijfers in het P&C document worden opgenomen, kunnen deze afwijken in de diverse documenten.