Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Het programma omvat activiteiten gericht op het beheer en onderhoud van (water-) wegen, straten, bermen, pleinen, bruggen openbare verlichting en gladheidbestrijding. Daarnaast het opstellen/ vernieuwen van beleid en het treffen van verkeersmaatregelen ten behoeve van de verkeersafwikkeling, de verkeerscirculatie en de verkeersveiligheid.

Pakket 2G Verkeer en vervoer

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - Inhoud

Het pakket verkeer, vervoer en parkeren gaat over het verkeersveilig en bereikbaar houden van ons wegennet. Concreet gaat het dan om het in standhouden van de bestaande wegen en wegmeubilair, bruggen en kunstwerken, openbare verlichting en het verkeersveilig gebruik van de openbare ruimte. Om de verkeersveiligheid te waarborgen onderhouden we de infrastructuur binnen en buiten de bebouwde kom in de meeste brede zin. Het gaat hierbij om de instandhouding van het volledige wegennet (areaal) op een acceptabel kwaliteitsniveau, zodat geen kapitaalvernietiging plaatsvindt en de gemeente niet buitensporig aansprakelijk gesteld wordt voor schades aan mens en voertuig.
Een goed aangelegde en onderhouden infrastructuur draagt bij aan een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat. Het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan 2017–2027 geeft onze beleidsdoelen weer. Twee belangrijke speerpunten zijn het stimuleren van het fietsgebruik en het elektrische vervoer. Behalve deze speerpunten is er ook aandacht voor verkeerseducatie van jong tot oud. Een veilig en bereikbaar wegennet en het gebruik ervan wordt bereikt door aandacht te hebben voor de weginrichting, verkeerseducatie en handhaving. Voor dit laatste aspect overleggen we met de politie. Op het gebied van parkeren worden er op sommige plekken parkeerproblemen ervaren. Dit houden we jaarlijks in de gaten, zodat er bij ontwikkelingen uitbreiding of misschien wel inbreiding van parkeervoorzieningen kan plaatsvinden.

Wat wilden we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - Wat wilden we bereiken in 2023?

Beleidsdoelen Pakket G Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - Wat wilden we bereiken in 2023? - Beleidsdoelen Pakket G Verkeer en vervoer
  1. Bij verkeersvraagstukken streven we naar participatie waar dat mogelijk en wenselijk is;
  2. We waarborgen overzicht in de openbare ruimte voor de sociale- en verkeersveiligheid;
  3. We stimuleren het fietsgebruik;
  4. We verbeteren de verkeerssituatie rondom scholen;
  5. We verbeteren de verkeerssituatie rondom winkelcentra;
  6. We bevorderen de verkeersveiligheid; Programmabegroting 2023 28
  7. We beperken zoveel mogelijk het strooien van zout bij gladheidsbestrijding;
  8. We versterken de hoofdwegenstructuur van het centrumgebied van Dronten;
  9. We onderhouden onze kapitaalgoederen (wegen, bruggen- en kunstwerken en openbare verlichting) op een basisniveau conform de vastgestelde beheer- en beleidsplannen en duurzaam (zoals transitie naar LED-verlichting). De beheerplannen voor bruggen en kunstwerken en openbare verlichting zijn in 2022 herijkt en geactualiseerd voor de periode 2023-2027. De structurele financiële effecten zijn verwerkt in de begroting.

Wat hebben we bereikt in 2023?

Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - Wat hebben we bereikt in 2023?

In 2023 is onderzoek verricht naar de uitvoeringsagenda fiets als onderdeel van het eerder genoemde Gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP). In 2024 krijgt dat een vervolg. In de tweede helft is een aanzet gegeven voor een herziening van het totale mobiliteitsplan. Dit is noodzakelijk omdat als gevolg van de ambities op de groeiopgave het mobiliteitsvraagstuk integraal moet worden beschouwd.

Een goede bereikbaarheid is randvoorwaardelijk om de groeiambitie te kunnen realiseren. Verder is aandacht besteed aan het aspect (elektrisch) laden en parkeren; dit wordt in 2024 vervolgd.

Bij verschillende projecten is ingezet op het verbeteren van de verkeersveiligheid en uitwerking te geven aan de beleidsdoelen van het GVVP.

Eind 2023 zijn de buurtbusverbindingen in Dronten operationeel geworden. Dit vond plaats bij de introductie van EBS (RRReis) als vervoerder per december 2023.

Wat heeft programma 2 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 2 gekost? - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2023 af met een resultaat van: € 332.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Verschil
Lasten
2G Verkeer en vervoer -7.484 -7.556 -8.285 -8.048 237
Baten
2G Verkeer en vervoer 256 212 230 352 121
Saldo Lasten en Baten programma 2 -7.228 -7.344 -8.055 -7.697 358
Stortingen
2Z Niet in pakketjes opgenomen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen
2Z Niet in pakketjes opgenomen 149 72 72 47 -26
Saldo Reserves programma 2 149 72 72 47 -26

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 2 gekost? - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2023 en de werkelijkheid 2023. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

2G Verkeer en vervoer
Toelichting Lasten Baten
Bruggen en kunstwerken: Lagere onderhouds- en kapitaallasten door preventieve onderhoudsafspraken. 39 20
Wegen, straten en pleinen: Op basis van het beleids- en beheerplan ''Wegen 2021-2025'' zijn de uitgevoerde groot onderhoudslasten aan wegen rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht. Daarnaast is sprake van een aantal uitgestelde kapitaallasten van overdracht aan beheer van ontwikkelgebieden en wijkbeheer. Daarnaast heeft een herziening bespaarde rente plaatsgevonden. De rekenrente op het eigen vermogen dat geïnvesteerd is in de activa was begroot op 4,5% en is over 2023 werkelijk 3%. Dit voordeel is op het taakveld treausry een nadeel, omdat dit communicerende vaten zijn. Verder zijn er meer vergunningen verstrekt voor kabels en leidingen. 286 113
Verkeersmaatregelen: De uitvoering van straatreiniging, bermbeheer en zwerfvuil zijn toegenomen, terwijl de subsidiabele provincietaken voor verkeersmaatregelen 2023 niet zijn uitgevoerd. -78 -24
Openbare verlichting: Op basis van het beheerplan ''OV 2023-2027'' is sprake van minder kapitaallasten en verhaalde schadeclaims door het gebruik van camera's. Daarnaast heeft een herziening bespaarde rente plaatsgevonden. De rekenrente op het eigen vermogen dat geïnvesteerd is in de activa was begroot op 4,5% en is over 2023 werkelijk 3%. Dit voordeel is op het taakveld treausry een nadeel, omdat dit communicerende vaten zijn. 70 -23
Watergangen, drainage en duikers: Minder gedeclareerde onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de randmeren. 22
Buurtbus: Aanleg van 14 buurtbushaltes en start van buurtbustraject vanaf 7 december 2023, inclusief 50% cofinanciering provincie voor de aanleg van de haltes. -102 35
Totaal 237 121