Paragraaf grondbeleid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Grondbeleid is een middel om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van de volkshuisvesting, lokale economie, natuur en groen, infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen te verwezenlijken. In deze paragraaf worden de onderwerpen behandeld zoals voorgeschreven in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Conform artikel 16 van het BBV bevat de paragraaf over het grondbeleid ten minste:

  • een visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen van de programma’s die zijn opgenomen in de begroting;
  • een omschrijving van de wijze waarop de gemeente het grondbeleid uitvoert;
  • een actuele prognose van de te verwachten resultaten van de totale grondexploitatie;
  • een onderbouwing van de geraamde winstneming;
  • de beleidsuitgangspunten voor de reserves voor grondzaken in relatie tot de risico’s van de grondzaken.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Met de Nota Grondbeleid (2016) wil de gemeente Dronten een kader geven voor het gemeentelijk handelen op de grondmarkt bij ruimtelijke ontwikkelingen. De gemeente bevindt zich op de grondmarkt om de inhoudelijke doelstellingen te realiseren op de locaties die daarvoor ruimtelijk zijn bestemd.
De hoofddoelstelling voor grondbeleid in Dronten is het tijdig en tegen aanvaardbare offers stimuleren en bevorderen van gewenste veranderingen in het grondgebruik om zodoende adequaat te kunnen inspelen op veranderende maatschappelijke behoeften. Het grondbeleid is faciliterend voor het (ruimtelijk) beleid van de gemeente. Van belang is dat grondbeleid geen doelstelling op zich is, maar een instrument om andere gemeentelijke beleidsdoelstellingen te realiseren. Aan het grondbeleid liggen aldus ruimtelijke en sectorale doelstellingen ten grondslag:

  • Volkshuisvestelijk: het maximaal tegemoet komen aan de woonwensen van de huidige bevolking en het maximaal inspelen op de ontwikkelingen op de woningmarkt;
  • Sociaal economisch: het realiseren van een optimaal vestigingsklimaat zowel voor ondernemers als voor werknemers, met aandacht voor duurzaam ondernemen en het versterken van de werkgelegenheid;
  • Ruimtelijk: het behouden van basiskwaliteiten en het versterken van het imago van de gemeente;
  • Welzijn: het zorg dragen voor voldoende en kwalitatief goede maatschappelijke voorzieningen;
  • Financieel: het behalen van een stabiele financiële positie van de gemeente en waar mogelijk de waardevermeerdering van de grond te laten toekomen aan de gemeenschap;
  • Recreatie en toerisme: het stimuleren van de ontwikkeling van het toeristische recreatieve product van Dronten door onder meer het faciliteren van haalbare initiatieven.

Relatie met de programma’s in de begroting
De bovenstaande visie op het grondbeleid komt tot uiting in de doelstellingen van de programma’s 0, 2, 3, 5 en 8.

Programma Doelstelling programma Relatie met grondbeleid
Programma 0 Bestuur en ondersteuning Gezond financieel beleid Jaarlijks wordt het financieel meerjarenperspectief geactualiseerd en verantwoord in de perspectiefnota. Dit met in achtneming van de gestelde financiële kaders in de nota grondbeleid.
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat Verkeersveiligheid en goede verkeersinfrastructuur Behoud van basiskwaliteit (bereikbaarheid)
Bij nieuwe planontwikkeling wordt vanuit de grondexploitatie de initiële aanleg en inrichting van de openbare ruimte gefinancierd.
Daarnaast wordt op basis van de nota kostenverhaal bijgedragen aan bovenwijkse voorzieningen en bovenplanse verevening.
Programma 3 Economie Stimulering duurzame economische ontwikkeling Versterking van de werkgelegenheid en het imago (goede uitstraling naar bedrijfsleven)
Evenwichtige ontwikkeling in de 3 dorpskernen
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie Inrichting en beheer van openbaar groen wijzigen en kosten beheer verlagen Behoud van basiskwaliteit (ruimte, groen)
Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing Verbeteren van kernkwaliteiten (rust, ruimte groen), verbeteren volkshuisvestingsbeleid, verdere ontwikkeling voorzieningen niveau, verbeteren woonomgeving Alle doelstellingen in dit programma houden nauw verband met grondbeleid

Visie

Terug naar navigatie - Visie

Kaders
Het grondbeleid in de gemeente wordt niet alleen beïnvloed door de (ontwikkelingen in de) gemeente zelf (zoals de Structuurvisie Dronten 2030), maar ook door de ontwikkeling en regelgeving vanuit Europa, de rijksoverheid en de provincie. Het wettelijke kader voor het opstellen van gemeentelijk grondbeleid wordt ondersteund door een aantal instrumenten geregeld in de Wet ruimtelijke ordening, de Onteigeningswet, de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) (deze instrumenten zijn in 2024 onderdeel van de Omgevingswet) en de Wet Markt en Overheid. De financiële kaders zijn opgenomen in het Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten (BBV) en de Financiële verordening ex. art 212 van de Gemeentewet.

Uitgangspunten Structuurvisie
In de Structuurvisie Dronten 2030, vastgesteld in 2012, is een aantal beleidsuitgangspunten voor het grondbeleid opgenomen. De structuurvisie Dronten 2030 schetst de ruimtelijke toekomstvisie van de gemeente Dronten. Onderdeel van de structuurvisie is de wijze waarop de gemeente deze visie wil gaan verwezenlijken. Het laatste hoofdstuk “Op weg naar uitvoering” gaat op dit vraagstuk in. Voor het exploitatiegebied Hanzekwartier te Dronten, is daarnaast een aparte structuurvisie vastgesteld. Op basis van deze structuurvisie en de structuurvisie Hanzekwartier is in september 2022 door de raad de Nota Kostenverhaal 2022 vastgesteld. De nota kostenverhaal 2022 is een actualisatie van de nota kostenverhaal 2014. Welke reeds in 2016 is geactualiseerd. De nota kostenverhaal 2022 is aangepast naar aanleiding van de Omgevingswet en de ontwikkelingen rond het Hanzekwartier. De wijzigingen in 2016 hadden betrekking op de gewijzigde wet- en regelgeving op het gebied van BBVvoorschriften. Verder is in 2022 een actueel overzicht opgenomen van de lopende projecten en is nader invulling gegeven aan de bovenplanse verevening omgeving, landschap en natuur.

In de nieuwe integrale visie legt de gemeente vast welke keuzes zij maakt.

Woonvisie
De raad heeft op 30 juni 2016 de Woonvisie Groeien met kwaliteit 2016–2021 vastgesteld. In de woonvisie wordt aangegeven hoe de gemeente aankijkt tegen de opgaven in het woonbeleid en de kwantitatieve en kwalitatieve doelen die zij voor de periode 2016-2021 wil bereiken. In de woonvisie staan de volgende opgaven centraal:

  • Bouwen is groeien: de ambitie is gericht op een woningbouwproductie van 250 woningen per jaar;
  • Inspelen op vergrijzing: dit vraagt een woningvoorraad die voldoende toegankelijk is; 
  • Huisvesting van bijzondere (zorg)doelgroepen: studenten, zorgdoelgroepen, spoedzoekers, tijdelijke arbeidsmigranten, vergunning/statushouders en woonwagenbewoners. Voor hen moet voldoende en passende huisvesting beschikbaar zijn;
  • Leefbare kernen: inwoners van Dronten blijken over het algemeen zeer tevreden over hun woonomgeving. Dat neemt niet weg dat er ook gewerkt wordt aan verbeterpunten. 

Met het door de gemeenteraad vaststellen van de bestuurlijke Startnotitie voor de Integrale Leefomgeving is besloten een nieuwe Woonvisie te integreren in de nieuw op te stellen integrale visie en de daarvoor opgenomen planning. Als opvolger van de huidige woonvisie wordt gewerkt aan een nieuw lange termijnbeleid op het gebied van wonen: Het Woonperspectief voor Dronten. Het Woonperspectief gaat over de vraag waar Dronten nu staat en waar zij naar toe wil bewegen als het gaat om wonen. Daarvoor moeten keuzes gemaakt worden: Welke woonwaarden van nu moeten behouden worden en welke nieuwe woonwaarden gaan worden nagestreefd? Het Woonperspectief wordt het lange termijn handelingskader voor de periode tussen vandaag en 2050. En daarmee ook disciplinerend voor de manier waarop Dronten de woningbouwopgave vorm en inhoud geeft. December 2023 is het Woonperspectief vastgesteld door de gemeenteraad. In 2024 zal samen met stakeholders de verdere vertaling plaatsvinden in doelen, strategieën en maatregelen. Tot die tijd zullen de doelstellingen en beleidskeuzes uit de huidige Woonvisie worden doorgezet.

Onderdeel Omschrijving Achterliggend document Status
a. Visie op grondbeleid Nota grondbeleid “Grond als basis voor regie” 2016 Vastgesteld in raadsvergadering 24-11-2016
b. Kostenverhaal Nota Kostenverhaal 2022 Vastgesteld in raadsvergadering 22-09-2022
c. Structuurvisie Structuurvisie 2030 Vastgesteld in raadsvergadering 11-2012
c.1 Structuurvisie Structuurvisie Hanzekwartier Vastgesteld in raadsvergadering 26-04-2012
c.2 Structuurvisie Addendum Structuurvisie Vastgesteld in raadsvergadering 22-09-2022
d. Wijze waarop grondbeleid wordt uitgevoerd Beschrijving activiteiten in jaarverslag en beleidsbegroting Vastgesteld in raadsvergadering 24-11-2016
e. Actuele prognose van te verwachten resultaten grondexploitatie 1) Jaarrekening en begroting onderdeel grondexploitatie ad 1) Jaarlijks vast te stellen door gemeenteraad
2) Perspectiefnota 1-1-2024 ad 2) Vast te stellen in raadsvergadering
4-7-2024
f. Onderbouwing geraamde winstneming Opgenomen nota grondbeleid “Grond als basis voor regie” Vastgesteld in raadsvergadering 24-11-2016
g. Beleidsuitgangspunten inzake reserves Nota reserves en voorzieningen 2020 Vastgesteld in raadsvergadering 21-01-2021

Grondbeleid van het Rijk

Terug naar navigatie - Grondbeleid van het Rijk

De Rijksoverheid onderkent diverse ontwikkelingen in relatie tot het grondbeleid. De minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de Tweede Kamer in zijn brief d.d. 19 juni 2023  (https://open.overheid.nl/documenten/07f1bf79-ee0a-49d8-9f6d-7aa01673584f/file) geïnformeerd over de visie van het kabinet op het moderniseren van het grondbeleid in het licht van de maatschappelijke opgaven. Het kabinet stelt daarom een uitvoerings- en onderzoeksagenda op om het grondbeleid te moderniseren.
Grondbeleid is een belangrijk aspect in het ruimtelijk beleid. Waar het ruimtelijkbeleid is verbonden met de maatschappelijke opgaven in Nederland – en de daarbij horende verdeling van onze ruimte – gaat het bij grondbeleid om de ontwikkeling en realisatie van die ruimte; dus om de vraag hoe grond, wanneer is besloten om deze een andere bestemming/functie te geven, op een zo efficiënt mogelijke manier kan worden (her)ontwikkeld. Grondbeleid is daarmee dienend aan het ruimtelijk beleid en van groot belang voor gebiedsontwikkeling. Op korte termijn wil de minister diverse maatregelen treffen – samen met medeoverheden– zodat de huidige instrumenten van het grondbeleid beter (kunnen) worden ingezet en beter toepasbaar zijn. Dit gaat via 3 sporen: 
Spoor I: Dit spoor betreft daarmee wijzigingen die grotendeels passen binnen bestaande wetgeving en de bestaande gereedschapskist. 
Spoor II richt zich op de middellange termijn en bevat maatregelen en verkenningen die erop gericht zijn om – bij faciliterend grondbeleid – de inbrengwaarde van grond te verlagen, zodat de mogelijkheden voor het verhalen van publieke kosten verbeteren. Dit vraagt op onderdelen om nader onderzoek. 
In spoor III Verkenning van fundamentele wijzigingen die zijn gericht op het meer ten goede laten komen van waardeveranderingen van grond – als gevolg van publieke besluiten – aan publieke doelen en opgaven. Dit laatste spoor vraagt (ook) om een fundamenteel debat, omdat het raakt aan het huidige principe in het grondbeleid dat waardestijging van grond als gevolg van publieke besluiten in beginsel aan de grondeigenaar toekomt. Alle sporen wil de minister parallel inzetten. 

De nieuwe Omgevingswet als wettelijk kader voor het grondbeleid

Terug naar navigatie - De nieuwe Omgevingswet als wettelijk kader voor het grondbeleid

Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet ingevoerd. Daarmee wordt het omgevingsrecht vereenvoudigd en gebundeld in één samenhangende wet. De Omgevingswet bundelt en moderniseert de wetten voor de leefomgeving. Hierbij gaat het onder meer om wet- en regelgeving over bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. De Omgevingswet staat voor een goed evenwicht tussen het benutten en beschermen van de leefomgeving. De Omgevingswet vervangt 26 wetten. Daarnaast wordt het huidige aantal AMvB's en ministeriële regelingen gedecimeerd. De Omgevingswet vormt ook het wettelijk kader voor het grondbeleid.

Diverse wetten die nu nog van kracht zijn en het grondbeleid beïnvloeden zijn opgenomen in de Omgevingswet.

Het is de bedoeling dat met deze nieuwe wetgeving eenvoudiger, efficiënter en beter aan een duurzame leefomgeving wordt gewerkt.

De Omgevingswet bundelt de wetten voor de leefomgeving
Van Naar
26 wetten 1 wet
60 Algemene Maatregelen van Bestuur 4 Algemene Maatregelen van Bestuur
75 ministeriële regelingen 1 Omgevingsregeling

Uitvoering grondbeleid

Terug naar navigatie - Uitvoering grondbeleid

Het beleid
De gemeente kiest bij nieuwe ontwikkelingen voor het voeren van een faciliterend grondbeleid waarbij de gemeente haar regierol kan vervullen door het aangaan van een samenwerkingsverband met een marktpartij met eventueel een gezamenlijke grondexploitatie.

Hoe de gemeente deze rol bij een integrale gebiedsontwikkeling invult hangt af van de volgende afwegingen:

  • Grondverwerving: marktpartijen hebben al grondposities ingenomen, waar de gemeente niet om heen kan;
  • Financiën: wat betekent de voorgestelde ontwikkelingsvorm voor de kosten en de baten voor de gemeente en wat zou dit betekenen in het geval er gekozen wordt voor een verdergaande vorm van regievoeren?
  • Snelheid/doorlooptijd: wat betekent de voorgestelde vorm van regievoeren voor de doorlooptijd van het project en hebben we procedureel en inhoudelijk de tijd om te kiezen voor een verdergaande vorm van regievoeren?
  • Status van het project: wat is de status van het project en welke keuzemomenten komen er nog voor de bestaande (lopende projecten) of deelfases van het project en kunnen we daar kiezen voor een verdergaande vorm van regievoeren?
  • Competenties: zijn de competenties in de organisatie beschikbaar voor de voorgestelde ontwikkelingsvorm en wat betekent dit voor het geval we kiezen voor een verdergaande vorm van regievoeren? Het betreft hier de competenties binnen de totale gemeentelijke organisatie.

Grondprijsbeleid
De gemeente Dronten hanteert op dit moment zoveel als mogelijk marktconforme prijzen bij de uitgifte van grond. Hierbij wordt rekening gehouden met de economische draagkracht van de bestemming, activiteiten of functie. Bij de projectmatige woningbouw wordt op basis van de residuele grondwaardemethodiek de grondprijs berekend. De residuele grondwaarde is het verschil tussen enerzijds de commerciële waarde van het te realiseren vastgoed (grond en opstallen samen) en anderzijds de totale bouwkosten (inclusief daarmee samenhangende bijkomende kosten). Het verschil, het residu, is de waarde die aan de grond kan worden toegeschreven.
Ingeval sprake is van bijzondere kavels (voor wonen, kantoren en bedrijven) kan ervoor gekozen worden om via verkoop bij opbod de prijs te laten vaststellen door de markt. De grondprijzen bij de particuliere woningbouw en bij bedrijventerreinen worden in principe op basis van de comparatieve methode vastgesteld. Deze methode houdt in dat bij de bepaling van de grondprijzen wordt gekeken naar de gehanteerde grondprijzen voor de desbetreffende functie in het concurrentiegebied en of/ een vergelijkbaar marktgebied (buurtgemeenten). De grondprijzen onder kantoren en winkels worden op basis van de residuele grondwaardemethodiek bepaald. De grondprijzen voor maatschappelijke voorzieningen zullen ook in de toekomst in principe niet marktconform zijn. Vaak is hier sprake van voorzieningen die gesubsidieerd worden door de gemeente en geen commerciële bedrijfsvoering kennen. In ieder geval zal de prijs worden vastgesteld naar rato van het sociaal maatschappelijk belang. In december 2023 heeft het college met een collegevoorstel de nota Grondprijsbeleid 2024 vastgesteld. Dit is een geactualiseerde versie van de nota uit 2023, die het uitgangspunt was voor het gevoerde grondprijsbeleid in 2023.

Grondexploitaties
De raad heeft in april 2020 aan de hand van het raadsvoorstel ontwikkelstrategie Hanzekwartier van het college besloten om voor het gebied vanaf de Handelsweg tot aan de Lage Vaart een actief grondbeleid te gaan voeren om de woningbouw in dit deelgebied te gaan versnellen. Daartoe is de Wvg gevestigd voor een 12-tal bedrijfsobjecten. Vaststaat dat de ontwikkeling van dit gebied als geheel niet met een positief resultaat zal worden afgesloten. De raad is geïnformeerd dat rekening dient te worden gehouden met een tekort van € 14 tot € 17 mln. Voor dit gebied is via de "Woningbouwimpuls" subsidie aangevraagd en ook toegekend (€ 4,9 mln.). 
Bouwactiviteiten en voorbereiding voor verdere ontwikkelingen vinden plaats binnen de grondexploitatie Scholenzone en Havenkade, langs de Noord en bij het stationsplein. Hiervoor zijn in 2021 (daar waar nodig) nieuwe grondexploitaties opgesteld. De raad heeft in december 2021 voor de ontwikkeling van het deelgebied Spoorzone de bijbehorende grondexploitatie vastgesteld (complex 124). Voor de ontwikkeling van de voormalige meubelwinkel Rikken aan De Noord is in 2021 een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar en is de daarbij behorende grondexploitatie met complex 128 nummer in december 2021 door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor de ontwikkeling van de 2e fase van de Havenkade waarvoor een grondexploitatie (complex 129) in december 2021 door de raad is vastgesteld. In 2023 is het perceel met opstallen aan de Nijverheidsweg 13-15 verworven.  

Binnen Het Palet worden de meerdere nieuwe ontwikkelingsvormen verder uitgewerkt.  
Het bestemmingsplan voor de woningbouwlocatie Swifterbant-Zuid is in 2022 onherroepelijk geworden. Met de ontwikkelaar is een anterieure overeenkomst gesloten. De planvorming is in 2023 verder vormgegeven.   

Voor het project De Graafschap in Biddinghuizen is een nieuw uitwerkingsplan van toepassing met ruimere ruimtelijke mogelijkheden en zijn de voorbereidingen gestart voor de ontwikkeling van de 2e fase. Hiervoor is een grondexploitatie (complex 232) opgesteld dat door de raad in december 2021 is vastgesteld. Met het RVB is overeenstemming bereikt over de aankoop voor de benodigde gronden voor deze ontwikkeling en ook voor fase 3 en 4. Voor het laatste dient grond te worden verworven voor de verplaatsing van de paardenweiden en volkstuinen. De levering van de benodigde gronden voor fase 2 van 5,7 hectare heeft in 2023 plaatsgevonden. De levering van de gronden voor de paardenweiden en de volkstuinen voor november 2025.

Herzien grondexploitaties en Investeringskrediet Hoofdstructuur Hanzekwartier
In de perspectief nota 2024 en de jaarrekening 2023 zijn de vastgestelde (lopende) geactualiseerde grondexploitaties opgenomen. Deze grondexploitaties zijn de afgelopen jaren in ontwikkeling genomen en volop in uitvoering. Kosten en opbrengsten zijn gerealiseerd, nog te maken kosten en opbrengsten zijn geraamd en financiële resultaten zijn berekend. Deze gegevens zijn allemaal opgenomen, verwerkt en verantwoordt in de perspectiefnota en de jaarrekening.

Veel van deze grondexploitaties (015, 034, 231) lopen al meerdere jaren en zijn voor een groot deel in de afrondende fase. Er moeten nog enkele kavels verkocht worden en het gebied kan woonrijp gemaakt worden. De resterende looptijd van deze grondexploitaties is beperkt en ze zullen in de komende periode (2024/2025) afgerond en afgesloten worden. De grondexploitaties 031, 032 en 115 zijn per 31 december 2023 afgewikkeld. 

Een aantal grondexploitaties (129, 232) is nog in de beginfase waarbij het merendeel van de kosten (bouw- en woonrijp maken) en de opbrengsten (kavelverkoop) nog gerealiseerd moet worden. 
Voor alle lopende grondexploitaties binnen de gemeente Dronten geldt echter dat ze zijn opgesteld en vastgesteld in een periode waarin de “wereld” er nog anders uitzag en de toekomstverwachtingen anders waren dan nu (eind 2023/begin 2024) het geval is.

Door de recente economische en ook maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland maar ook op mondiaal niveau zijn de financiële uitgangspunten waarmee de grondexploitaties zijn berekend in veel gevallen gewijzigd. De stijgende civieltechnisch kosten, en ook de woningbouwkosten, energieprijzen en hypotheekrente en het daarmee gepaard gaande dalende consumentenvertrouwen, zetten de grondexploitaties onder druk. 

Deze negatieve ontwikkeling werd begin 2022 zichtbaar en heeft zich in de tweede helft van 2022 doorgezet. Waarbij eerst nog gedacht werd aan een mogelijke stabilisatie of zelfs herstel werd in de tweede helft van 2023 duidelijk dat dit niet het geval was. In de voortgangsrapportage van 2023 (oktober 2023) is dit behoudend aangekondigd, een concrete duiding van de effecten op de grondexploitaties kon toen echter nog niet worden gegeven. Er waren nog te veel onzekerheden en onduidelijkheden en een goed inzicht in de toekomstige ontwikkelingen was niet aanwezig.

Ook op dit moment (1e kwartaal 2024) zijn veel zaken nog steeds niet concreet en zijn er nog zeer veel onzekerheden. Het is echter wel duidelijk dat ten opzichte van begin 2023 een aantal uitgangspunten in de grondexploitaties drastisch gewijzigd zijn. Dit betreft met name de kostenstijging van het bouw- en woonrijp maken en de stagnatie in de verkoop van woningen. 

Dit gegeven heeft een behoorlijk ingrijpend effect op de financiële (eind)resultaten van de grondexploitaties. Het betreft hierbij hoofdzakelijk de grondexploitaties waarbij een majeur deel van de werkzaamheden van het bouw- en/of woonrijp maken nog uitgevoerd moet worden.

De ramingen van de kosten voor het bouw- en woonrijp maken in de voornoemde grondexploitaties zijn per 01-01-2024 geactualiseerd. De actualisatie van de kosten zorgt voor een wijziging in het (eind)resultaat. 

Investeringskrediet
Naast de bovengenoemde kostenstijging speelt bij de grondexploitaties binnen het gebied Hanzekwartier nog een tweede aspect. Voor de investeringen in de aanleg van de hoofdstructuur (bovenplanse kosten) wordt gelijktijdig met het vaststellen van de geactualiseerde grondexploitaties en jaarrekening 2022 ook een besluit genomen voor het instellen van een investeringskrediet voor deze kosten. De dekking van dit krediet komt (deels) vanuit bijdragen uit de grondexploitaties en vanuit particuliere ontwikkelingen, binnen het Hanzekwartier. Eén en ander in overeenstemming met de Nota Kostenverhaal 2022.
De bijdragen aan het investeringskrediet, te weten € 2.373,- per woning (prijspeil 1-1-23), zijn per 2023 verwerkt in de grondexploitaties binnen het Hanzekwartier (123, 124, 128 en 129).

In de vastgestelde grondexploitaties in het Hanzekwartier was in de grondexploitaties per 2022 een aantal hoofdinfrastructurele werken van opgenomen welke onder het investeringskrediet vallen. Het betreft hierbij onder andere het omleggen van De Ottodreef en het park aan de lage vaart in complex 124, de bruggen, de loper en het park aan de lage vaart, in 129. Deze kosten zijn per 2023 uit de grondexploitaties gehaald, geactualiseerd naar prijspeil 2023 en opgenomen in het investeringskrediet. Hierdoor zijn de nog te maken kosten binnen de grondexploitaties in het Hanzekwartier naar beneden bijgesteld. In de grondexploitatie 124 is in 2023 de boekwaarde gecorrigeerd met de al gerealiseerde kosten voor de aanleg van De Ottodreef.

De grondexploitaties waarbij de bovengenoemde zaken in meer of mindere mate spelen zijn:

GREX/Project Locatie
012 | ECU woon / werk Dronten
015 | Dronten west centrumgebied Dronten
034 | De Gilden - Het Palet De Gilden, Dronten
123 | HZ-Scholenzone Hanzekwartier, Dronten
124 | HZ-Spoorzone Hanzekwartier, Dronten
128 | HZ-Rikken en De Noord Hanzekwartier, Dronten
129 | HZ Havenkade fase 2 Hanzekwartier, Dronten
231 | De Graafschap 1e fase Biddinghuizen
232 | De Graafschap 2e fase Biddinghuizen
Werken Investeringskrediet Totaal kosten 1-1-2023 Dekking via Nota kostenverhaal Dekking via Hanzekwartier 1-1-2023 Aandeel per woning (1.457 woningen)
Verleggen Ottodreef (50%) 1.545.844 781.077 764.767 525
Fiets / voetbrug Gangboord 520.000 123.376 396.624 272
Fiets / voetbrug Fase 1/2 440.000 104.395 335.605 230
Voetgangersbrug park 50.000 11.863 38.137 26
Fiets / voetbrug binnenhaven 90.000 21.353 68.647 47
Fietspad west / centrum 250.000 58.516 191.484 131
Loper de Noord 60.000 14.044 45.956 32
Ontsluiting Gangboord 120.000 28.471 91.529 63
Verbreden en herinrichting fietspad Gangboord 350.000 81.161 268.839 185
Aanleg Boulevard 140.000 32.769 107.231 74
Parkgebied lage Vaart fase 1 4.000m2 140.000 32.769 107.231 74
Parkgebied lage Vaart fase 2 3.000m2 100.000 23.406 76.594 53
Parkgebied lage Vaart fase 3 14.000m2 480.000 112.351 367.649 252
Vlonders fase 2 780.000 182.570 597.430 410
Totaal 5.065.844 1.608.121 3.457.724 2.373

Bovenstaande ontwikkelingen worden als aparte besluitpunten bij de vaststelling van de jaarrekening aan de raad voorgelegd.

Woningbouw
Medio 2019 heeft het college de nota ‘Plancapaciteit woningbouw en ontwikkelstrategie’ vastgesteld. Door middel van dit besluit is voor alle kernen vastgelegd welke woningbouwlocaties de komende jaren zullen worden ontwikkeld. 

  • Op basis van dit besluit is onder meer besloten integrale gebiedsvisies op te stellen voor de gebieden aan zowel de west- als oostzijde van Dronten centrum; in deze gebieden zullen door ontwikkelingen binnen het onderwijsaccommodatiebeleid naar verwachting locaties vrijkomen. In 2021 is onderzoek gedaan naar een mogelijke nieuwe locatie voor een "kindcentrum" in de kern van Dronten. Bijbehorend wordt een visie opgesteld op basis waarvan participatie zal plaatsvinden. Besluitvorming door de raad zal medio 2023 zijn. 
  • In 2022 is een onderzoek gestart om de mogelijkheden van het verplaatsen van de voetbalvelden van Reaal naar het Sportpark Dekker en de mogelijkheden van woningbouw op de vrijgekomen locatie. Ook wordt hierin meegenomen de verplaatsing van de Sporthal Het Dok. 
  • In april 2020 is voor de ontwikkeling van Hanzekwartier een nieuwe ontwikkelstrategie vastgesteld die uitgaat van een actief grondbeleid. Hiervoor is een WvG gevestigd voor het gebied tussen de Energieweg, Handelsweg (zuid) de Havenweg en de Lage Vaart. Onderhandelingen met meerdere vastgoedeigenaren lopen en zijn er diverse particulieren initiatieven voor planontwikkeling. Vaststaat dat de ontwikkeling van dit gebied als geheel niet met een positief resultaat zal worden afgesloten. Voor dit gebied is middels de "Woningbouwimpuls" subsidie aangevraagd en ook toegekend (€ 4,9 mln.). 
    Bouwactiviteiten en voorbereiding voor verdere ontwikkelingen vinden plaats binnen de grondexploitaties Scholenzone, Havenkade 1e en 2e fase, Spoorzone en Locatie Rikken-De Noord. Voor de ontwikkeling worden (daar waar nodig) nieuwe grondexploitaties opgesteld of anterieure overeenkomsten gesloten voor particuliere ontwikkelingen. In 2023 zijn de panden in eigendom grotendeels gesloopt. 
  • De raad heeft op 25 juni 2020 de Ruimtelijke Hoofdstructuur vastgesteld voor de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk Swifterbant-Zuid. In 2022 (juni) is het bestemmingsplan door de raad vastgesteld en een anterieure overeenkomst gesloten met de eigenaar ontwikkelaar voor de realisatie van circa 770 woningen.  
  • Voor het project De Graafschap in Biddinghuizen worden de voorbereidingen getroffen voor de ontwikkeling van de 2e fase ultimo 2022. Hiervoor is in december 2021 door de raad de grondexploitatie De Graafschap 2e fase vastgesteld. 
  • In 2021 is een stedenbouwkundige visie opgesteld voor het centrumgebied van Biddinghuizen. Dit om de verplaatsing van het gezondheidscentrum en realisatie van woningbouw mogelijk te maken op de oude locatie van het Koetshuis. Juni 2023 heeft de raad hiervoor de benodigde grondexploitatie vastgesteld voor deze ontwikkeling (complex 241).  
  • Voor het jaar 2023 zijn een aantal grondexploitaties binnen het Hanzekwartier, Dronten West en de Graafschap herzien. Dit door de gevolgen van de huidige economische situatie wat hogere kosten voor bouw en woonrijp maken tot gevolg heeft en het instellen van een apart investeringskrediet voor hoofd infrastructurele kosten binnen het Hanzekwartier.  

Naar aanleiding van motie Koerhuis, heeft de gemeente de mogelijkheden om extra groei van de gemeente te faciliteren verkend. In mei heeft de raad het visie document "Dronten Ontwikkelt: visie op groei en voorstel voor ontwikkellocaties tot 2050" vastgesteld. Hiermee heeft de raad aangegeven dat de gemeente de ambitie heeft om te groeien tot 60.000 inwoners in 2050. Binnen de kernen betreft het de locatie ten noorden van het station in de kern Dronten, het centrum van Swifterbant en de entree van Biddinghuizen. Aan de randen van de kern Dronten betreft het Dronten Zuid, Dronten Noord en Dronten Oost. Uitgangspunt bij de ontwikkeling is dat kwaliteit altijd gaat boven kwantiteit. Groei is geen doel op zich, maar draagt altijd bij aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente. De Drontense principes zijn leidend bij de ontwikkelingen.

In de raadsvergadering van 7 juni 2023 is door de raad besloten voor de locatie Dronten Zuid conform de artikelen 2 en 5 van de Wet voorkeursrecht gemeenten een voorkeursrecht te vestigen. 
In de komende jaren wordt de ontwikkelopgave verder ter hand genomen.

Ontwikkelingen Derden
Binnen Dronten vinden diverse ontwikkelingen plaats voor de realisatie van woningbouw en/of bedrijventerreinen. Met deze ontwikkelaars zijn middels het sluiten van een anterieure overeenkomst afspraken gemaakt onder welke voorwaarden zij deze ontwikkelingen kunnen uitvoeren. Met het sluiten van deze overeenkomsten is ook het gemeentelijk kostenverhaal verzekerd. De afdrachten worden ingezet ter dekking van de gemeentelijke kosten voor de planontwikkeling (voorbereiding en toezicht gemeente) en de afdracht aan de bestemmingsreserves Fonds Bovenwijks, Bovenplanse Verevening en Bijdrage Ruimtelijke Ordening voor de projecten/investeringen benoemd in de Nota Kostenverhaal 2022 (raad september 2022). Daarnaast zijn er in bijdragen kosten van werkzaamheden opgenomen welke door de gemeente worden uitgevoerd ten behoeve van de ontwikkeling. Bijvoorbeeld de aanpassing van de Bisonweg/Biddingweg in Swifterbant.

In onderstaande tabel zijn deze anterieure overeenkomsten opgenomen:

Naam overeenkomst Datum/Versie Totale bijdrage
BPD - Swifterbant Zuid 10-3-2022 9.847.621
De Boeg Van der Steeg 7-1-2020 262.000
Ispa - Van Pijkeren Rikken aan de Noord 3-3-2021 383.727
Landgoed Artemis S'bant 19-7-2022 27.189
Parkresidentie 2-3-2021 471.000
Roelofs en Haase 2-5-2012 430.948
Trebben Wonen B.V. - Flevomanege De Zuid 12-10-2021 Koopsom (1,4 mln.)
Windplan Blauw (NUON) 7-10-2016 1.426.906
Windplan Blauw (SwifterwinT) 7-10-2016 3.573.095
Windplan Groen 8-4-2019 4.700.000

Ontwikkeling de Zuid (vm loc. Flevomanege) is het kostenverhaal verzekerd door verkoop van gemeentelijke gronden. 

Analyse resultaat GREX

Terug naar navigatie - Analyse resultaat GREX

Het resultaat van de grondexploitatie inclusief resultaat POC over 2023 bedraagt € 1.995.341,- positief. Het is ontstaan door mutaties in de voorzieningen van de complexen in het Hanzekwartier: Havenkade 1e en 2e fase, Rikken De Noord, Spoorzone en De Graafschap 1e fase, en ECU plus het saldo van winstneming POC (€ 1.2 mln. positief), alsmede de afwikkeling van de complexen 031, 032 en 115 (inclusief voorziening nog te maken kosten van € 75.000,-). Per saldo resteert een bedrag van € 953.865,- als resultaat van de Grex voor 2023.  

Resultaat Grex 31-12-2023
Rentetoevoeging 2023 0,00% 0
Stand voorz. Benodigd Mutaties Resultaat
1-1-2023 31-12-2023 2023 2023
Mutaties voorzieningen:
012 ECU woon/ werk -467.716 -482.119 14.403
124 HZ-Spoorzone -238.784 -181.161 -57.624
127 HZ-Havenkade fase 1 -1.306.585 -1.321.532 14.947
128 HZ-Rikken De Noord -130.309 -177.290 46.980
129 HZ Havenkade fase 2 -4.509.834 -3.774.646 -735.189
231 De Graafschap - 1e fase -2.745.275 -2.892.010 146.735
Subtotaal -9.398.504 -8.828.757 -569.747
Disconto 2023 2% -187.970 -187.970
Totaal -9.586.474 -8.828.757 -757.717 -757.717
Mutaties exploitatie-resultaten: Afwikkeling POC POC correctie reserve
031 De Gilden 1e fase -13.104
032 De Gilden 2e fase -36.397
115 De West-kantoren -231
VZ nog te maken kosten (cpl 031) -50.000
VZ nog te maken kosten (cpl 115) -25.000
Woningbouw -
Bedrijventerreinen -1.265.020
Bijzondere bebouwing -16.733
Correctie POC voorgaande jaar tlv bestemmingsreserve 310.365
Correctie resultaat bestemmingsresrve HZ (zie RB B11.002029) -
Dotatie resultaat Bestemmingsreserve HZ (zie RB B11.002029) -216.504
Totaal -124.732 -1.498.257 310.365 -1.312.624
Voorziening nog te maken kosten afgesloten complexen 75.000 75.000
Resultaat 2023 positief -1.995.341 1.995.341
Dotatie resultaat Bestemmingsreserve HZ -216.504 -216.504
Onttrekking bestemmingsreserve Niet afgesloten exploitaties (POC) 310.365 310.365
Dotatie resultaat grondexploitatie aan bestemmingreserve Niet afgesloten exploitaties -1.281.753 -1.281.753
Correctie saldo bestemmingsreserve "Niet afgesloten exploitaties" 146.416 146.416
Resultaataandeel grex 31-12-2023 953.865

Het verloop van de reserve grondexploitatie is het jaarresultaat en mogelijke afdracht/onttrekking aan de reserve algemene dienst. Van het resultaat wordt per saldo € 0,8 mln. toegevoegd aan de reserve "Niet afgesloten exploitaties POC" en € 0,02 mln. gedoteerd aan de bestemmingsreserve Hanzekwartier. Per saldo resteert een bedrag van bijna € 1,0 mln. als resultaat op de grex voor 2023.

Algemene inhoudelijke activiteiten gedurende het jaar

Terug naar navigatie - Algemene inhoudelijke activiteiten gedurende het jaar

Activiteiten algemeen
In 2023 is de grondexploitatie Gezondheidscentrum Biddinghuizen (complex 241) door de raad vastgesteld.  

Ten aanzien van de planontwikkeling heeft de focus in 2023 gelegen op de verdere uitwerking van de plannen De Gilden (Het Palet), De Graafschap 1e fase en 2e fase, Het Hanzekwartier (Scholenzone, Spoorzone en Havenkade fase 1 en fase 2, Rikken De Noord) en de Poort van Dronten fase 1 en 2, alsmede ECU.  

De uitvoeringsactiviteiten (bouw- en woonrijp maken) zijn vooral gericht geweest op De Gilden (afwerking openbare ruimte laatste delen 1e en 2e fase en Het Palet), De Spoorzone, Havenkade 1e fase, Rikken De Noord, De Graafschap 1e fase en de Poort van Dronten. Het verloop van alle uitgaven en opbrengsten is opgenomen in de “Staat van boekwaarden grondexploitatie”.

Per 1 januari 2016 is de regelgeving van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) gewijzigd. De commissie BBV heeft de afbakening, definiëring en verslaggevingsregels rondom grondexploitaties aangescherpt. Aanleiding voor deze verscherping betreft de invoering van de Vennootschapsbelasting (VpB), het creëren van zuiverdere toerekening van kosten, het vergroten van transparantie, eenduidigheid, en vergelijkbaarheid. De commissie heeft na 2016 hiervoor een 4-tal notities geschreven: notitie Grondexploitaties 2016 en de notitie Faciliterend Grondbeleid 2016 en in maart 2018 een toelichting op de tussentijdse winstneming middel de POC- methode (percentage of completion) zoals beschreven in de notitie Grondexploitatie 2016. In juli 2019 is er alsnog een gewijzigde notitie (Grondbeleid in begroting en jaarstukken) verschenen met daarin o.a. opgenomen hoe de POC-winst en ook de rente moet worden berekend. In december 2023 is een actualisatie van deze notitie verschenen. 
Op 24 november 2016 heeft de raad een besluit genomen inzake de toepassing van de gewijzigde regelgeving BBV. De wijzigingen door het toepassen van de gewijzigde regelgeving zijn verwerkt in de grondexploitaties en in de administratie. 
De voorbereidingskosten zijn per 1 januari 2016 geactiveerd op de balans onder de post Immateriële activa (IMVA). De strategische gronden inclusief opstallen zijn opgenomen als Materiële vaste activa (MVA) op de balans.  
    
Per saldo is de boekwaarde van alle gronden in 2023 toegenomen met € 0,6 mln. (inclusief winstneming/afwikkeling van € 0,1 mln). In onderstaande tabel is dit weergegeven.

Verloop boekwaarden 2023
Gronden in exploitatie
Woningbouw Bedrijven- terreinen Bijzondere bebouwing Totaal
Boekwaarde 1-1-2023 53.891 10.166.723 2.030.334 12.250.949
Correctie beginbalans - - - -
Herschikking boekwaarden - - - -
Totaal 53.891 10.166.723 2.030.334 12.250.949
Uitgaven
Verwervingen 3.257.520 - 160.630 3.418.149
Organisatiekosten 1.298.170 483.889 493.599 2.275.658
Beheerskosten 18.148 - 493 18.641
Uitvoeringskosten 3.005.198 50.374 967.690 4.023.263
Rente 884 166.734 33.298 200.916
Afdracht fonds bovenwijks -28.043 1.211.228 129.438 1.312.624
Totaal 7.551.877 1.912.225 1.785.148 11.249.251
Opbrengsten
Bijdragen/overig -822.517 -93.040 - -915.557
Subsidies - - - -
Opbrengst grondverkopen -1.492.443 -8.129.873 -159.817 -9.782.133
Totaal -2.314.960 -8.222.913 -159.817 -10.697.690
Totaal uitgaven / opbrengsten 5.236.917 -6.310.688 1.625.331 551.560
Afboeking/afwaardering/afwikkeling
Afboekingen tlv voorzieningen - - - -
Correctie POC eerdere jr tlv reserve POC -127.543 -53.792 -129.030 -310.365
POC winst - 1.265.020 233.237 1.498.257
Afwikkelingen 99.500 - 25.231 124.732
Totaal -28.043 1.211.228 129.438 1.312.624
Totaal mutaties boekwaarde 5.208.875 -5.099.460 1.754.769 551.560
Boekwaarde 31-12-2023 5.262.766 5.067.264 3.785.103 12.802.509

Afwikkeling complexen
Er zijn in 2023 zijn de complexen 031, 032 en 115 afgewikkeld. Voor de nog te maken kosten van € 75.000,- is een voorziening gevormd. (besluitpunt jaarrekening.) 

POC  
Gezien de aangescherpte regels inzake winstneming zoals opgenomen in de eerdergenoemde notitie van de commissie BBV een tussentijdse winst berekend op basis van de POC-methode van € 1,2 mln (resultante van € 1,5 mln winst en € 0,3 mln. correctie van eerder genomen winsten). In dit saldo is opgenomen een bedrag van € 0,2 mln. binnen de grondexploitatie De Scholenzone t.g.v. de reserve Hanzekwartier (reserve gevormd conform raadsbesluit B11.002029 d.d. 26-1-2012 vaststelling 123 Scholenzone HZ). 

De POC-methode gaat uit van het procentuele gewogen gemiddelde van de gerealiseerde kosten en opbrengsten keer het geprognosticeerde resultaat op eindwaarde. Een deel van dit resultaat wordt bij bestemming gestort in de nieuwgevormde bestemmingsreserve “Niet afgesloten exploitaties”. Dit omdat er zich onzekerheden kunnen voordoen (zie ook notitiegrondexploitaties 2016 commissie BBV (paragraaf 5.3)).

De geformuleerde nieuwe beleidsregels, zoals opgenomen in de nota grondbeleid “Grond als basis voor regie” met toepassing van de huidige BBV-voorschriften (inclusief aanvullende notities maart 2018, juli 2019 en december 2023), zijn nog steeds van toepassing.    

Onderstaande tabel geeft de berekening van de POC-winst per complex weer en ook de eerdergenoemde afwikkeling van de complexen.

Woningbouw POC<=2022 tw bw Kosten % Opbrengst % POC Eindwaarde Onzekerheid POC berekening 2023 Saldo poc tov vg jr Correctie POC vgjr POC winst 2023 POC<=2023 tw bw Afwikkeling VZ nog te maken kst
031 De Gilden 1e fase -918.863 100% 100% 100% -996.500 - -996.500 -77.637 0 - -918.863 -13.104 -50.000
032 De Gilden 2e fase -56.528 100% 100% 100% -94.299 - -94.299 -37.771 0 - -56.528 -36.397
034 De Gilden - Het Palet -2.110.357 83% 98% 82% -2.431.224 - -1.982.814 127.543 127.543 - -1.982.814
127 HZ-Havenkade - 74% 61% 46% 1.402.420 - 638.994 638.994 0 - -
128 HZ-Rikken De Noord - 41% 35% 14% 184.452 - 26.141 26.141 0 - -
129 HZ Havenkade fase 2 - 34% -14% -5% 5.894.458 - -279.569 -279.569 0 - -
231 De Graafschap 1e fase - 89% 86% 77% 3.069.025 - 2.348.363 2.348.363 0 - -
232 De Graafschap 2e fase - 36% 0% 0% -1.129.420 - - - 0 - -
Subtotaal -3.085.747 127.543 - -2.958.204 -49.500 -50.000
Bedrijventerreinen
155 Delta 5e fase -4.093.128 90% 82% 74% -6.522.337 - -4.839.093 -745.965 - -745.965 -4.839.093
161 Poort van Dronten fase 1 -371.311 78% 83% 65% -1.221.979 - -789.969 -418.658 - -418.658 -789.969
162 Poort van Dronten fase 2 - 84% 0% 0% -243.920 - - - - - -
285 Oldebroekerweg 1e fase -2.835.307 97% 93% 91% -3.064.098 - -2.781.515 53.792 53.792 - -2.781.515
382 Tarpan -4.484.139 96% 94% 90% -5.088.908 - -4.584.536 -100.397 - -100.397 -4.584.536
Subtotaal -11.783.885 53.792 -1.265.020 -12.995.113 0 0
Bijzondere bebouwing
012 ECU woon/ werk - 71% 15% 11% 521.861 - 54.852 54.852 - - -
015 Dronten west centrumgebied -808.175 96% 97% 93% -731.680 - -679.145 129.030 129.030 - -679.145
115 De West-kantoren -4.697 100% 100% 100% -30.371 - -30.371 -25.674 - - -4.697 -231 -25.000
123 HZ-Scholenzone -1.240.262 87% 37% 32% -4.485.941 - -1.456.766 -216.504 - -216.504 -1.456.766
124 HZ-Spoorzone - 49% 43% 21% 181.161 - 38.303 38.303 - - -
241 GZH Biddinghuizen - 38% 0% 0% -282.756 - - - - - -
271 Driehoek Baan woon/werk - 97% 0% 0% - - - - - - -
371 Bloemenzoom woon/werk -1.100.232 81% 95% 77% -1.457.522 - -1.116.965 -16.733 - -16.733 -1.116.965
Subtotaal -3.153.366 129.030 -233.237 -3.257.573 -231 -25.000
Totaal -18.022.998 310.365 -1.498.257 -19.210.890 -49.732 -75.000

Grondverwerving
In 2023 is het perceel met opstallen Bedrijfsweg 11-15 verworven voor de ontwikkeling van de grondexploitatie Havenkade 2e fase (complex 129). De helft van deze aankoop is gedekt uit de toegekende woningbouwimpuls subsidie (2e tranche).

Uitvoeringswerkzaamheden
In 2023 met doorloop in 2024 waren/zijn onderstaande bestekken in uitvoering.

Werken 2023/2024 Gereed 2023 Lopend werk 2024
015 Dronten west 110 TAW / BRM oeverafwerking centrum Dronten-West x
015 Dronten West 118 BRM Lidl Beursstraat x
015 Dronten west Wrm Lidl Beursstraat x
015 Dronten west 169-01 BRM 36 appartementen OFW Beursstraat x
031 De Gilden 1e fase 104-T03 Wijnkopersgilde x
32 De Gilden 1e fase 104-T03g Wijnkopersgilde x
33 De Gilden 1e fase 104-T02g Bontwerkersgilde x
031 De Gilden 1e fase 137 137 TAW De Gilden 1e fase, Noordzijde Wateras x
032 De Gilden 2e fase 109 TAW 2e fase, deel 3, Smederij en Aambeeld x
034 De Gilden Het Palet 134 (122) TAW Palet West Popart x
034 De Gilden Het Palet T122-02 TAW palet West weids wonen x
034 De Gilden Het Palet 119 BRM palet Oost 4e fase zuidelijk deel x
034 De Gilden Het Palet 91 TAW Het Palet - wisentzone x
034 De Gilden Het Palet Ovl wisentzone 4 palet+deel ontsluitingsweg x
034 De Gilden Het Palet 100 Palet Oost 2e fase x
034 De Gilden Het Palet Palet Oost 3e fase (Jeroen bosch) (erf maris) x
034 De Gilden Het Palet 100-T-02 Palet Oost 4e fase x
034 De Gilden Het Palet Planaankleding x
034 De Gilden Het Palet Ondergrondse containers x
034 De Gilden Het Palet Brug Palet wisentzone x
034 De Gilden Het Palet Depot Rendierweg x
115 De West-kantoren 83 Parkeren Eskimolaan en Terminator
124 HZ-Spoorzone 153-08 Hanzekwartier KWAplein BRM WRM x
124 HZ-Spoorzone 153-13 BRM OFW - Koopmans x
124 HZ-Spoorzone Verleggen Ottodreef x
127 HZ-Havenkade 145-03 WRM Hanzekwartier fase 1 (deel1) x
128 HZ-Ispa Rikken BRM Ispa Rikken x
HZ Schoolzone Parkwachters BRM
129 HZ havenkade fase 2 153-15 BRM fase 2 x
231 De Graafschap 1e fase 136 TAW Graafschap fase 1 x
231 De Graafschap 1e fase 136 OVL graafschap fase 1 x
231 De Graafschap 1e fase 136-01 Graafschap groen x
232 Graafschap fase 2 BRM fase 2 x
AD/Grex 153-12 Sloop panden Hanzekewartier x
AD 148 TAW Gravier dorpad langs Lage Vaart (Aeres) x
AD 149 TAW hekwerk dierenweide x
AD 150 Herinrichting Spelwijk x

Deze uitvoeringsbestekken zijn binnen de daarvoor bestemde onderdelen van de exploitatieopzetten/beschikbare kredieten uitgevoerd.

Grondprijzen
De grondprijzen voor 2024, opgenomen in de grondexploitaties, zijn in overeenstemming met de systematiek en uitgangspunten in de door het college vastgestelde grondprijzennota van december 2023.

Grondverkoop
Binnen de categorie woningbouw en bijzondere bebouwing heeft in 2023 grondverkoop plaats gevonden in de plannen Het Palet en Bloemenzoom. 

Grondexploitatie (complex) 2023
012 ECU -
015 Dronten-west centrumgebied -
031 De Gilden - 1e fase -
032 De Gilden - 2e fase -
034 De Gilden - 3e fase "Het Palet" 22
123 Scholenzone Hanzekwartier -
124 HZ-Spoorzone -
127 HZ-Havenkade fase 1 -
128 HZ Rikken De Noord 16
129 HZ Havenkade fase 2 -
231 De Graafschap 1e fase -
232 De Graafschap 2e fase -
241 Gezondheidscentrum Biddinghuizen
371 Bloemenzoom -
Totaal grondexploitatie 38

In de categorie bedrijventerreinen is in 2023 voor 8,9 ha aan grondverkoop gerealiseerd. Het betreft verkopen binnen de complexen Poort van Dronten 1e fase, Business Zone Delta en Tarpan. De verkopen (exclusief derden) van de afgelopen 6 jaar van de bedrijventerreinen laten het volgende beeld zien: 

2018 2019 2020 2021 2022 2023
Hectares 0,9 1,2 2,7 2 9,2 8,9
Verkoopopbrengst 600.326 762.666 2.028.619 1.605.793 7.000.036 8.106.601
Gem. prijs per m2 64 65 74 79 76 91

De in de tabel genoemde prijzen betreffen de gemiddelde verkoopprijzen. 
Voor de bedrijventerreinen gelegen in Biddinghuizen en Swifterbant liggen de prijzen lager dan voor de bedrijventerreinen in Dronten. 

Exploitatieopzetten
Jaarlijks wordt per 1 januari van het jaar alle grondexploitaties op uniforme wijze in beeld gebracht en wordt inzage gegeven in het weerstandsvermogen van de grondexploitaties. De paragraaf grondbeleid is onderdeel van de jaarrekening 2023. 
Het jaarverslag van de grondexploitaties 2023 en de Perspectiefnota 2024 worden hierin verwerkt.  

Vennootschapsbelasting
Het grondbedrijf van de gemeente Dronten vormt een onderneming als bedoeld in de Wet Vennootschapsbelasting (VpB). In september 2019 is met de Belastingdienst een Vaststellingsovereenkomst (VSO) getekend in het kader van vooroverleg ten aanzien van het grondbedrijf. In deze VSO zijn met name de uitgangspunten voor de bepaling van de fiscale winst vastgelegd. 

De aangifte vennootschapsbelasting 2022 is in oktober 2023 ingediend. Deze aangifte sluit met een belastbare winst van - € 4.200.796. 

Dit verlies is voor een bedrag van € 2.035.923 verrekend met fiscale winsten uit voorgaande jaren. Het resterende verlies van € 2.164.873 kan verrekend worden met toekomstige fiscale winsten.

De aangifte vennootschapsbelasting wordt jaarlijks ingediend nadat de jaarrekening definitief is vastgesteld door de raad (bestendige gedragslijn).

Ontwikkelingen per complex boekjaar 2023
Hieronder wordt een toelichting gegeven op de activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023 en de stand van de boekwaarden per 31-12-2023 van de complexen per categorie en kern weergegeven, inclusief POC. 

Complex 31-12-2023 Boekwaarde 31-12-2022 Boekwaarde Correctie begin belans 2023 1-1-2023 Boekwaarde Mutaties t.o.v. 31-12-2023 Complex tlv voorz. Complex tlv/tvg reserve Complex tlv/tgv resul/reserve Complex tlv/tgv voorz. Complex tlv/tgv resultaat
Woningbouw
031 De Gilden 1e fase - -271.424 -271.424 271.424 50.000 13.104
032 De Gilden 2e fase - -138.561 -138.561 138.561 36.397
034 De Gilden 3e fase -5.589.517 -5.846.133 -5.846.133 256.616 -127.543
127 HZ-Havenkade 1.577.726 1.379.421 1.379.421 198.304
128 HZ-Rikken De Noord 161.663 258.073 258.073 -96.410
129 HZ Havenkade fase 2 3.018.435 1.739.517 1.739.517 1.278.918
231 De Graafschap 1e fase 3.002.029 2.188.361 2.188.361 813.668
232 De Graafschap 2e fase 3.169.892 744.637 744.637 2.425.254
Subtotaal 5.340.227 53.891 - 53.891 5.286.337 - -127.543 - 50.000 49.500
Bedrijventerreinen
155 Delta 5e fase 1.178.852 421.758 421.758 757.094 745.965
161 Poort van Dronten fase 1 -1.135.341 5.666.081 5.666.081 -6.801.422 418.658
162 Poort van Dronten fase 2 3.173.176 3.061.561 3.061.561 111.615
285 Oldebroekerweg 1e fase 309.792 479.550 479.550 -169.758 -53.792
382 Tarpan 329.557 537.774 537.774 -208.217 100.397
Subtotaal 3.856.036 10.166.723 - 10.166.723 -6.310.688 - -53.792 1.265.020 - -
Bijzondere bebouwing
012 ECU woon/ werk 1.262.713 1.196.881 1.196.881 65.832
015 Dronten west centrumgebied -66.700 -127.373 -127.373 60.672 -129.030
115 De West-kantoren - -24.824 -24.824 24.824 25.000 231
123 HZ-Scholenzone 2.142.636 1.284.400 1.284.400 858.236 216.504
124 HZ-Spoorzone 363.731 217.137 217.137 146.593
241 GZH Biddinghuizen 332.982 - - 332.982
271 Driehoek Baan woon/werk 367.239 346.014 346.014 21.225
371 Bloemenzoom woon/werk -796.354 -861.901 -861.901 65.547 16.733
Subtotaal 3.606.246 2.030.334 - 2.030.334 1.575.912 - -129.030 233.237 25.000 231
Totaal 12.802.509 12.250.949 - 12.250.949 551.560 - -310.365 1.498.257 75.000 49.732

Woningbouw
Complexen Woningbouw
De Gilden – 1e fase (complex 031)
In fase 1 zijn alle projecten afgebouwd en woonrijp gemaakt. Complex wordt afgewikkeld per 31-12-2023.

De Gilden – 2e fase (complex 032)
In fase 2 zijn alle projecten afgebouwd en woonrijp gemaakt. Complex wordt afgewikkeld per 31-12-2023. 

Het Palet (complex 034)
Het gebied ten westen van de Gildepenningdreef is volledig uitgegeven en de aandacht heeft zich gericht op het verder woonrijp maken van dit gebied. In het oostelijk deel zijn inmiddels de laatst gronden verkocht.

Havenkade fase 1 (complex 127)
December 2017 is door de raad de grondexploitatie - en het bestemmingsplan Havenkade vastgesteld, Toen is ook ingestemd met het ontwikkelplan van Van Wijnen Projectontwikkeling Noord BV voor de bouw van ca. 145 woningen. In 2023 heeft Van Wijnen voor het appartementengebouw Cerus (18 appartementen) en rijwoningen Tellus (12 + 9) aan de Hanzekade de omgevingsvergunning aangevraagd en ontvangen. Deze woningen zijn nu (voorjaar 2024) in verkoop. Voor de watervilla’s is het overleg met het kwaliteitsteam afgerond.

Havenkade fase 2 (complex 129)
Voor de 2e fase is in 2021 door de gemeenteraad een grondexploitatie vastgesteld en per 1 januari 2023 herzien. Het gebouw en het perceel van het landbouwmechanisatiebedrijf aan de Nijverheidsweg is tot ver in 2022 in gebruik geweest als corona teststraat. Het pand is in 2023 alsnog gesloopt en is het pand Nijverheidsweg 13-15 aangekocht.
De verdere planontwikkeling door Van Wijnen was in afwachting van deze aankoop tijdelijk stil gelegd, maar is nu weer opgepakt. Het wijzigingsplan Havenkade 2e fase is eind 2023 ter visie gelegd.

Rikken De Noord (complex 128)
In 2021 is overeenstemming bereikt met een projectontwikkelaar over de herontwikkeling van de locatie van woonwinkel Rikken. Hiervoor is door het college een anterieure – en een kooprealisatie overeenkomst gesloten met de projectontwikkelaar. De gemeenteraad heeft de bijbehorende grondexploitatie vastgesteld. In 2023 is de locatie bouwrijp gemaakt, de projectontwikkelaar heeft de omgevingsvergunning aangevraagd, deze ontvangen en is verkoop van de woningen gestart. Per 1 januari is de grondexploitatie herzien. 

De Graafschap 1e fase (complex 231)
In 2022 hebben de activiteiten zich gericht op de verdere planontwikkeling en woonrijp maken Een 4-tal kavels voor projectmatige vrijstaande woningen zijn teruggegeven (onvoldoende belangstelling). Deze kavels zullen als zelfbouwkavels worden uitgegeven. Voor de invulling van 1 projectmatige bouwproject (12 boerderijkavels) worden nadere afspraken gemaakt. 

De Graafschap 2e fase (complex 232)
In december 2021 heeft de raad de grondexploitatie vastgesteld voor de ontwikkeling van 211 woningen. Met het bouwrijp maken is een aanvang gemaakt en deels ook afgerond. Met RVB zijn afspraken gemaakt over de verwerving van gronden. Het uitwerkingsplan is onherroepelijk vastgesteld. Inmiddels zijn er voor 2 kavels voor particulier opdrachtgevershap koopovereenkomsten gesloten. Met de selectieprocedure voor de bouw van 32 woningen wordt in april 2024 gestart. Per 1 januari 2023 is de grondexploitatie herzien.

Bedrijventerreinen
Business-zone Delta 5e fase (complex 155)
De laatste kavel betrof een interne levering in 2022 voor de uitbreiding van de milieustraat. Binnen het complex 155 is een gedeelte van 2,7 ha beschikbaar voor de realisatie van kantoren. In de loop van 2023 zal mogelijk een andere visie op de kantoren worden voorgesteld waarbij deze worden bestemd als reguliere bedrijfskavels of deels voor woningbouw voor bijzondere doelgroepen.  

Poort van Dronten 1e fase (complex 161)
In 2022 was de ingezette belangstelling uit 2021 nog steeds van toepassing. Door de economische situatie (hoge bouwkosten, inflatie en hoge rente, geen aannemerscapaciteit) zijn een aantal partijen afgehaakt. Voor de levering van 11,9 hectare is eind 2021 een koopovereenkomst ondertekend met ontbindende voorwaarden. Deze verkoop is voor de helft in 2022 geëffectueerd. Begin 2023 is het restant geleverd. Er resteert 2,7 hectare waarvoor reeds opties/reserveringen zijn afgegeven.

Poort van Dronten fase 2 (complex 162)
In 2022 was de uit te geven kavel van 3,8 ha gereserveerd voor een logistieke partij. Echter door het niet kunnen financieren is deze partij afgehaakt. Vanuit acquisitie heeft deze kavel hoge prioriteit. Er heeft zich één kandidaat gemeld die het totale perceel onder voorwaarden wil afnemen, waaronder een gedeeltelijk beperkt uitstel van de bouwplicht.

Oldebroekerweg (complex 285)
De 1e fase is in 2000 in exploitatie genomen. In 2021 zijn alle reguliere kavels uitgegeven. Per 31-12-23 is bedraagt de voorraad 0,3 ha. Dit betreft 3 woonwerk kavels aan de Koornmaaier.   

Met de ontwikkelende partij is een anterieure overeenkomst afgesloten voor de ontwikkeling van de 2e fase bedrijventerrein De Toekomst (11,8 ha. uitgeefbare grond). Hiermee is het kostenverhaal verzekerd. In 2023 resteert er nog 1 kavel. In het najaar van 2023 de aanleg van de ontsluiting van de Stoppelploeg op de Oldebroekerweg gerealiseerd. In 2024 zal de openbare ruimte aan de gemeente worden geleverd.  Met de ontwikkelende partij is een anterieure overeenkomst afgesloten voor de ontwikkeling van de 2e fase bedrijventerrein De Toekomst (11,8 ha. uitgeefbare grond). Hiermee is het kostenverhaal verzekerd. In 2023 resteert er nog 1 kavel. In het najaar van 2023 de aanleg van de ontsluiting van de Stoppelploeg op de Oldebroekerweg gerealiseerd. In 2024 zal de openbare ruimte aan de gemeente worden geleverd.  

Tarpan (complex 382)
Dit complex is in 2000 in exploitatie genomen. In 2023 er 6.019 m2 aan gronden verkocht. Per 31-12-2023 bedraagt de voorraad 1,0 ha.  

Winkel- en bijzondere bebouwing
ECU (woon/werk) (complex 012)
In 2014 is het woon-zorgcomplex gerealiseerd. In 2023 heeft het college besloten om een gedeelte van het Ecu terrein te verkopen aan ontwikkelaar Sonneborgh voor de realisatie van een zorggebouw met 40 zorgappartementen.

Dronten west - centrumgebied (complex 015)
De planvorming voor het laatste nog te bebouwen deel van het centrumgebied is gecontinueerd en er zijn afspraken gemaakt met OFW over de bouw van 36 sociale appartementen op dit perceel. Om de bouw mogelijk te maken is een nieuw bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan gemaakt.

De West kantoren (complex 115)
Tot en met 2019 zijn er nu totaal 4 kantoorvilla’s gerealiseerd. Voor de laatste kavel is er belangstelling. Per 31-12-2023 wordt dit complex afgewikkeld. Voor de aanleg van de laatste parkeerplaatsen is een bedrag van € 25.000,- in de voorziening gestort.   

Scholenzone Hanzekwartier (complex 123)
In 2012 is door de raad de grondexploitatie en het bestemmingsplan vastgesteld. In 2023 heeft de projectontwikkelaar het eerste appartementengebouw aan de Morinel in de verkoop gebracht. Doelgroep voor deze woningbouw zijn 55-plussers. Helaas was dit geen succes. 

Verder zijn de financiële uitdagingen voor de praktijkschool van het Almere college met de met daarboven huurappartementen van OFW aan de oostzijde van het Koning Willem Alexander plein opgelost. De planuitwerking heeft in deze periode stilgelegen

Spoorzone Hanzekwartier (complex 124)
In december 2020 heeft de gemeenteraad de grondexploitatie Spoorzone vastgesteld en is per 1 januari 2023 herzien. 

In 2023 is de bouw (nagenoeg) afgerond van het complex aan het Koning Willem Alexander plein. De planvorming voor 83 woningen van een projectontwikkelaar en OFW is in het afgelopen jaar afgerond. Voor de bouw van rijwoningen in dit plandeel was nog een wijziging van het geldende bestemmingsplan noodzakelijk. In november 2023 heeft de raad het bestemmingsplan Spoorzone vastgesteld. 

De Driehoek Biddinghuizen (complex 271)
De tot nu toe gemaakte kosten betreffen voornamelijk planontwikkelingskosten en rente. In 2023 is gestart met de verdere ontwikkeling voor de uitgifte als regulier bedrijventerrein. 

Bloemenzoom (complex 371)
Voor de laatste 2 woon-werk kavels is sprake van een optie/reservering. Voor de woon/werk locatie wordt een dubbele bestemming gehanteerd, zowel wonen als woon-werk. Met de laatste woonrijp werkzaamheden is gestart. 

Gezondheidscentrum Biddinghuizen (complex 241)
Het koetshuis en het voormalige IBOR-gebouw zijn gesloopt. De gesprekken met de ontwikkelaar en huisartsen/ apotheek zijn in een vergevorderd stadium. De koop-/realisatieovereenkomst is nagenoeg rond.

Verschillenanalyse
Doordat alle exploitaties in eenzelfde uniform rekenschema zijn opgenomen kan eenvoudig een verschillenanalyse met de gegevens van 2023 worden gemaakt. Door de grondexploitaties te actualiseren geeft de meerjarenprognose het perspectief dat als aanvulling op de jaarrekening een instrument is, waarmee jaarlijks de grondexploitaties nauwlettend kunnen worden geanalyseerd en aangestuurd.
De totale boekwaarde in 2023 toegenomen met € 0,6 mln. van € 12,2 mln. tot € 12,8 mln. Dit komt mede door toepassing van POC-methode voor de tussentijdse winstneming en toename van de grondverkopen binnen de bedrijventerreinen. 

Boekwaarde per 1-1-2023 Boekwaarde per 31-12-2023 Vermindering = - Vermeerdering = +
Woningbouw 53.891 5.340.227 5.286.337
Bedrijventerreinen 10.166.723 3.856.036 -6.310.688
Winkel- en bijzondere bebouwing 2.030.334 3.606.246 1.575.912
Totaal 12.250.949 12.802.509 551.560

Overzicht verschillenanalyse complexen Perspectiefnota 2024 met 2023
In onderstaande tabel is een verdeling gemaakt naar de functies van woningbouw, bedrijventerreinen en bijzondere bebouwing. Verder is per functie een overzicht gegeven van de exploitatieresultaten van de afzonderlijke complexen. Per complex wordt aangegeven wat de boekwaarde, de nog te realiseren kosten en opbrengsten, eindwaarde en startwaarde (01-01-2024) zijn. Behalve de boekwaarde betreft het hier geprognosticeerde waarden. Daarnaast wordt per complex aangegeven wat het verschil is tussen 31-12-2023 en 01-01-2023 geïndexeerd met 2% zijnde discontofactor). 

Nominaal - = voordeel + = nadeel 2% t/m 2023 + 2,0% disconto + = verbetering + = verbetering / - = verslechtering
Complex 31-12-2023 Boekwaarde Nog te realiseren Resultaat 31-12-2023 Res. 01-01-2022 Startwaarde('23) 1,02 eindwaarde('23) Verschil Opmerkingen 1-1-2023 Boekwaarde Verschil met 31-12-2023
Kosten Opbrengsten Eindwaarde Jaar Startwaarde('24)
Woningbouw
031 De Gilden 1e fase - - - - 2024 - -7.648 -7.801 -7.801 -271.424 -271.424
032 De Gilden 2e fase - - - - 2024 - - - - -138.561 -138.561
034 De Gilden - Het Palet -5.589.517 6.034.997 835.883 -389.284 2025 -374.168 -532.115 -542.757 -168.589 -5.846.133 -256.616
127 HZ-Havenkade 1.577.726 1.528.732 1.778.738 1.402.420 2026 1.321.532 1.306.585 1.332.717 11.185 1.379.421 -198.304
128 HZ-Rikken De Noord 161.663 1.035.112 1.025.286 184.452 2025 177.290 130.309 132.916 -44.374 258.073 96.410
129 HZ Havenkade fase 2 3.018.435 7.285.760 6.621.631 4.167.514 2028 3.774.646 4.509.834 4.600.031 825.385 1.739.517 -1.278.918
231 De Graafschap 1e fase 3.002.029 1.764.720 1.849.375 3.069.025 2026 2.892.010 2.745.275 2.800.181 -91.830 2.188.361 -813.668
232 De Graafschap 2e fase 3.169.892 5.550.327 9.857.123 -1.129.420 2027 -1.043.409 -1.107.104 -1.129.246 -85.837 744.637 -2.425.254
Subtotaal 5.340.227 23.199.649 21.968.036 7.304.707 6.747.900 7.045.137 7.186.040 438.140 53.891 -5.286.337
Bedrijventerreinen
155 Delta 5e fase 1.178.852 841.515 4.716.158 -3.339.952 2036 -2.581.892 -3.082.065 -3.143.706 -561.815 421.758 -757.094
161 Poort van Dronten fase 1 -1.135.341 3.903.399 3.216.544 -320.337 2032 -268.044 -789.678 -805.472 -537.428 5.666.081 6.801.422
162 Poort van Dronten fase 2 3.173.176 612.282 4.008.888 -243.920 2030 -212.347 -260.915 -266.133 -53.786 3.061.561 -111.615
285 Oldebroekerweg 1e fase 309.792 175.600 598.479 -114.225 2027 -105.526 -155.226 -158.330 -52.804 479.550 169.758
382 Tarpan 329.557 276.370 625.408 -7.798 2030 -6.788 -131.228 -133.853 -127.065 537.774 208.217
Subtotaal 3.856.036 5.809.166 13.165.477 -3.174.597 -4.419.112 -4.507.494 -1.332.897 10.166.723 6.310.688
Bijzondere bebouwing
012 ECU woon/ werk 1.262.713 600.287 1.381.772 521.861 2027 482.119 467.716 477.070 -5.049 1.196.881 -65.832
015 Dronten west centrumgebied -66.700 401.523 368.316 -32.283 2025 -31.030 -58.357 -59.524 -28.494 -127.373 -60.672
115 De West-kantoren - - - - 2024 - -90 -92 -92 -24.824 -24.824
123 HZ-Scholenzone 2.142.636 555.333 5.239.372 -2.847.490 2031 -2.430.305 -2.688.812 -2.742.588 -312.283 1.284.400 -858.236
124 HZ-Spoorzone 363.731 2.792.515 3.010.746 192.249 2026 181.161 238.784 243.560 62.399 217.137 -146.593
241 GZH Biddinghuizen 332.982 548.737 1.152.727 -282.756 2026 -266.447 - - 266.447 -332.982
271 Driehoek Baan woon/werk 367.239 11.566 377.840 - 2027 - - - - 346.014 -21.225
371 Bloemenzoom woon/werk -796.354 811.921 298.536 -290.226 2026 -273.486 -285.843 -291.559 -18.073 -861.901 -65.547
Subtotaal 3.606.246 5.721.881 11.829.309 -2.337.989 -2.326.601 -2.373.133 -35.144 2.030.334 -1.575.912
Totaal 12.802.509 34.730.695 46.962.821 1.235.314 299.424 305.412 -929.902 12.250.949 -551.560
5.988
Totaal 12.802.509 12.250.949 -551.560

Perspectief grondexploitatie

Terug naar navigatie - Perspectief grondexploitatie

Met het Perspectief (meerjarenprognose) 2024 wordt verantwoording afgelegd over de wijze waarop uitvoering is gegeven aan het grondbeleid en de doelstelling van de grondexploitaties.
Hiervoor is naast het verwachte resultaat van de gezamenlijke grondexploitaties, bepaald welke risico’s op deze complexen worden gelopen.
Aan de hand van de stand van de algemene reserve, voorzieningen, claims en de exploitatieresultaten van de gronden in exploitatie wordt de vermogenspositie (aanwezig weerstandsvermogen) bepaald. Het aanwezige en toekomstige vermogen wordt afgezet tegen het gewenste weerstandsvermogen om zodoende te kunnen bepalen hoe de grondexploitatie ervoor staat. 

Weerstandsvermogen
De stand van de reserves, voorzieningen en claims gecorrigeerd met de exploitatieresultaten en de exploitatierisico’s geeft het toekomstig weerstandsvermogen van de grondexploitaties weer. Met deze uitgangspunten bedraagt het toekomstig weerstandvermogen € 12,6 mln. Vorig jaar was deze € 12,6 mln.  
Het gewenste weerstandsvermogen is per ultimo 2023 becijferd op € 5,5 mln. Deze is opgebouwd uit 3 jaar rentelasten over de laatst bekende boekwaarde en een component herontwikkelingskosten zijnde 75% van de personeelslasten voor een periode van 3 jaar.

Jaarrekening 2023 / Perspectiefnota 1-1-2024
Stand per 31-12-2023
Verwacht resultaat grondexploitaties (zie 3.3.2)
Woningbouw 6.747.900
Bedrijventerreinen -3.174.597
Bijzondere bebouwing -2.337.989
Resultaat exploitaties A 1.235.314 neg 1.235.314
Risico's
Algeheel expl. Risico's bij 1,0% kostenstijging 549.000
Afzetrisico stagnatie woningbouw (3 jaar - 10%) 100.000
Risico geen opbrengstenstijging woningbouw 10 jaar 800.000
Risico algehele korting van 5% op woningbouw 1.400.000
Beheersmaatregel risico 20% van de opbrengsten > 10 jaar 200.000
3.049.000
Projectgebonden risico's -
Subtotaal B 3.049.000 neg 3.049.000
Totaalstand exploitaties 4.284.314
Reserves, voorzieningen en claims
Algemene reserve grex 1-1-2023 (inclusief rente 2023) -
Resultaat grondexploitatie 2023 (na toepassing POC-methode) -1.995.341
Correctie bestem. reserve Niet afgesloten exploitaties (POC) -310.365
Correctie bestem. reserve Hanzekwartier -
Resultaat voor dotatie -2.305.706
Dotatie bestem. reserve Niet afgesloten exploitaties POC 1.135.337
Dotatie bestem. reserve Hanzekwartier 216.504
Stand resultaataandeel Grex 2023 953.865
Bestemmingreserves -8.086.966
Voorzieningen bouwgrondexploitatie -8.828.757
Aanwezige vermogen per 31-12-2023 -16.915.723
Claims op algemene reserve -
Claims op bestemmingsreserve -
Subtotaal C -16.915.723 pos -16.915.723
Toekomstig weerstandsvermogen A+B+C -12.631.409
Gewenst weerstandsvermogen -5.452.000
Saldo -7.179.409
* onder voorbehoud raadsbesluit

Resultaat
Alle complexen in exploitatie genomen gronden kennen gezamenlijk een boekwaarde van € 12,8 mln.  Het totaal van de grondexploitatie-complexen kent na realisatie een financieel negatief resultaat van € 1,2 mln. berekend naar 31-12-2023.

Complex Boekwaarde 31-12-2023 Nog te realiseren Resultaat op eindwaarde ('23)
Kosten Opbrengsten
Woningbouw 5.340.227 23.199.649 21.968.036 6.747.900 tekort
Bedrijventerreinen 3.856.036 5.809.166 13.165.477 -3.174.597 overschot
Bijzondere bebouwing 3.606.246 5.721.881 11.829.309 -2.337.989 overschot
Subtotaal 12.802.509 34.730.695 46.962.821 1.235.314 tekort

Risico’s
Om de risico’s die het exploiteren van gronden met zich meebrengen te kunnen opvangen, dient bij de huidige stand van de grondexploitaties een buffer aanwezig te zijn van € 3,1 mln., bestaande uit € 3,1 mln. algehele exploitatierisico’s en € 0,0 mln. projectgebonden risico’s. 

Voorzieningen en reserves
Ten behoeve van de grondexploitaties welke een tekort vertonen, dient een voorziening getroffen te worden. Op basis van deze Perspectiefnota worden de te treffen voorzieningen per 31-12-2023 verlaagd met € 0,8 mln. tot € 8,8 mln. 

De stand van de reserves per 31-12-2023 is € 8,1 mln. en bestaat uit 4 benoemde reserves waarvan de reserve ‘Voorz. Acc. Biddinghuizen/Swifterbant” is opgeheven ten gunste van de ontwikkeling van het MFC Swifterbant.  De andere 3 betreffen: bestemmingsreserve Niet Afgesloten Exploitaties (POC), bestemmingsreserve Hanzekwartier en bestemmingsreserve Het Palet.    

In onderstaande tabel is weergegeven de stand van de huidige bestemmingsreserves en voorzieningen.

Bestemmingsreserves Stand 1-1-2023 Mutaties 1-1-2023 Rente 0,0% Mutaties 2023 Stand per 31-12-2023
Voorz. acc. Biddinghuizen/Swifterbant - - - - -
Bestemmingsreserve Niet afgesloten exploitaties (POC) -4.175.028 - - -824.972 -5.000.000
Bestemmingsreserve HZ (rb grex 123) -1.240.262 - - -216.504 -1.456.766
Het Palet -1.630.200 - - - -1.630.200
Totaal -7.045.490 - - -1.041.476 -8.086.966
Voorzieningen Stand voorz. 1-1-2023 Benodigd 21-12-2023 Discontovoet 2,00% Mutaties 2023 Stand per 31-12-2023
012 ECU woon/ werk -467.716 -482.119 -9.354 5.049 -482.119
124 HZ-Spoorzone -238.784 -181.161 -4.776 -62.399 -181.161
127 HZ-Havenkade fase 1 -1.306.585 -1.321.532 -26.132 -11.185 -1.321.532
128 HZ-Rikken De Noord -130.309 -177.290 -2.606 44.374 -177.290
129-HZ Havenkade fase 2 -4.509.834 -3.774.646 -90.197 -825.385 -3.774.646
231 De Graafschap - 1e fase -2.745.275 -2.892.010 -54.906 91.830 -2.892.010
Totaal -9.398.504 -8.828.757 -187.970 -757.717 -8.828.757