Programma 4 Onderwijs

Dit programma bevat de activiteiten op het gebied van onderwijs. Het passend onderwijs is in augustus 2014 gestart en de invulling van de jeugdhulp is vanaf januari 2015 door de gemeente georganiseerd. In Dronten werken gemeente en onderwijs nauw samen met alle partners jeugd om beide ontwikkelingen op elkaar aan te sluiten en de Dronter jeugd optimaal te ondersteunen. Een goed en een breed aanbod van onderwijs vormt een belangrijke randvoorwaarde voor de kwaliteit en aantrekkelijkheid van Dronten als woon- en werkgemeente. Samen met het onderwijs organiseren we dan ook een passend onderwijsaanbod voor Dronten in een adequate huisvesting. Binnen dit programma vallen ook de nieuwe taken die verwijzen naar de Sturingsnotitie Themaplannen Sociaal domein 2019-2022 en de onderliggende op uitvoering gerichte themaplannen.

Pakket 4P Opgroeien en Opvoeden

Inhoud

Terug naar navigatie - Inhoud

Dit pakket ondersteunt ouders en kinderen bij het opvoeden en opgroeien in de gemeente Dronten. Een groot deel van dit enige pakket in programma 4 bestaat door de programmakoppeling uit het accommodatiebeleid en -beheer tot we een nieuwe programma indeling vaststellen. Het thema zelf bevat de uitvoering van wettelijke taken, zoals het bieden van jeugdhulp en preventie, jeugdgezondheidszorg, onderwijshuisvesting, Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), voorschoolse voorzieningen en leerlingenvervoer. We willen alle kinderen de kans geven zich te ontwikkelen tot vitale volwassenen die zoveel mogelijk bijdragen en deelnemen aan onze samenleving. Dit doen we samen met onderwijs en voorschoolse voorzieningen, maatschappelijke partners en jeugdhulpaanbieders. We bieden voorzieningen die kinderen ondersteunen in het veilig opgroeien en ouders tijdelijk helpen bij de opvoeding.

Wat wilden we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken in 2023?

Beleidsdoelen Pakket 4P Opgroeien en Opvoeden

Terug naar navigatie - Beleidsdoelen Pakket 4P Opgroeien en Opvoeden
  1. Minder kinderen maken gebruik van jeugdhulp en/of meer kinderen maken gebruik van een verschuiving van zwaardere naar lichtere zorg; 
  2. Meer ouders kunnen zelfstandig voor hun kinderen zorgen; 
  3. Minder kinderen met ontwikkel- en taalachterstanden; 
  4. Dekkend aanbod onderwijs; 
  5. Minder kinderen groeien in armoede op.

Wat hebben we bereikt in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2023?

Accommodatiebeheer
Herijking accommodatiebeleid en IHP
In 2023 is het Integraal HuisvestingsPlan onderwijs (2023-2047) vastgesteld, is het herijkte accommodatiebeleidsplan ter kennisname aan de raad aangeboden en is het toetsingskader voor nieuwe investeringen in maatschappelijk vastgoed vastgesteld. In 2024 wordt bepaald welke huisvestingsvraagstukken de komende vijf jaren kunnen worden gerealiseerd. Hierin zijn twee trajecten naar voren gehaald: de vervangende nieuwbouw van de Praktijkschool en de realisatie van KindCentrum Dronten.

Nieuwbouw Praktijkschool
De nieuwbouw van de Praktijkschool is onderdeel van een groter project waar beschermd wonen (61 sociale huurwoningen) en een maatschappelijke plint (Kwintus) onderdeel van zijn. Dit levert uiteindelijke een voorziening op voor kwetsbare jongeren op het gebied van leren, werken en wonen. Dit voor een goede start op weg naar volwaardige participatie in de samenleving.

Voor de Praktijkschool is in november 2023 extra krediet beschikbaar gesteld en is het voorlopig ontwerp gereed. In 2024 worden de plannen verder uitgewerkt, om eind 2024 nog te kunnen starten met de bouw van het totale project. De geplande oplevering staat voor Q1 2026 gepland.

Huisvesting ISK
In het 2e kwartaal van 2023 is een aanvullende huisvestingvoorziening voor de komende drie jaren gerealiseerd voor de Internationale Schakelklas (ISK) op het AZC-terrein aan de Vossemeerdijk in Dronten. Door een goede samenwerking met het Almere College is deze huisvestingvoorziening ruimschoots binnen de begroting gerealiseerd.

KindCentrum Dronten
Met het plan KindCentrum Dronten realiseren we een Kindcentrum voor vijf basisscholen en diverse maatschappelijk aanvullende voorzieningen, zoals kinderopvang en een gym-/sportvoorziening. In 2023 heeft het college een besluit genomen over de toekomstige locatie voor het KindCentrum. Vervolgens is met de omgeving het participatietraject gestart. Dit om met omwonenden handen en voeten te geven aan de inrichting van de openbare ruimte en de leefomgeving.

Huisvesting primair onderwijs Swifterbant
Met het plan KindCentrum Swifterbant houden we rekening met in ieder geval drie bassischolen, kinderopvang en een gym-/sportvoorziening. De gesprekken met de toekomstige gebruikers voor het KindCentrum Swifterbant zijn gestart om de omvang van de maatschappelijke voorziening te bepalen. Dit om uitvoering te geven aan de motie van de raad over het versnellen van het locatieonderzoek voor de basisscholen in Swifterbant. In 2024 wordt het locatieonderzoek uitgevoerd.

Nationaal Programma Onderwijs
In 2023 zijn de eerste subsidies in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs verleend en zijn partners gestart met projecten. Schoolbesturen en gemeente Dronten ontvangen NPO-middelen voor het inhalen van de opgelopen onderwijsvertragingen en sociaal-emotionele achterstanden door de COVID-19 crisis. Met het Nationaal Programma Onderwijs wordt invulling gegeven aan het beleidsdoel ‘Minder kinderen met ontwikkel- en taalachterstanden’.
Uit voortgangsgesprekken over de interventies als Think op School, uitbreiding van Sterk in de Klas, School's cool en extra inzet van de GGD-jeugdarts en jongerenwerk op school horen we dat de professionals in het onderwijs en zorg door deze inzet adequater kunnen reageren op de problematiek onder kinderen en jongeren.

Onderwijsachterstandenbeleid/Voor- en Vroegschoolse Educatie
In 2023 hebben gemeente en onderwijs- en zorgpartners het convenant ‘Gelijke Kansen voor ieder kind’ ondertekend, waarin ze hun gezamenlijke ambities rondom kansengelijkheid hebben vastgelegd. Dit convenant is de komende jaren basis voor alle afspraken en acties. Door onvoldoende beleidsmatige capaciteit en personele wisselingen is het onderwijsachterstandenbeleid/ VVE de aflopen jaren niet hernieuwd. Het bestaande beleidskader beperkt zich tot Voor- en Vroegschoolse Educatie. In 2023 is gestart met de voorbereiding van een verbreed onderwijsachterstandenbeleid, dat we in 2024 willen vaststellen. Dit beleid zal een goed kader vormen voor een efficiënte inzet van dit budget voor zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie als verbreding van het OAB. Wij zoeken hierbij de samenwerking met de partners in onderwijs en zorg, onder meer via de Lokale Educatieve Agenda en de Werkgroep Voor- en Vroegschoolse Educatie. Vanuit de VVE-middelen is dit jaar de aanschaf van de Peutermonitor mogelijk gemaakt. Na de zomer is de monitor in gebruik genomen en in het voorjaar van 2024 verwachten we de eerste data, die ons en de ketenpartners gaan helpen bij het verder inrichten en verbeteren van het proces rondom het kind met een (taal)achterstand.

Terug naar navigatie - Eigen indicatoren
Alle kinderen de kans bieden zich te ontwikkelen
% Voortijdig schoolverlaters
2020 2021 2022 2023 Bron
% Voortijdig schoolverlaters 1,50 2,40 2,50 NB Rijksoverheid
Toelichting op de indicatoren:
Het onderwijsveld en de gemeente hebben een gezamenlijke opdracht om voortijdig schoolverlaten te voorkomen en om jongeren die zijn uitgevallen te begeleiden naar de meest passende plek. Dit kan school of werk zijn. Onze leerplichtambtenaren en RMC consulenten (Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten) helpen deze jongeren. Er bestaan verschillende (gezamenlijke) projecten om het voortijdig schoolverlaten terug te dringen. Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het vo en mbo (12-23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie (d.i. diploma havo, vwo of minimaal mbo-2), het onderwijs verlaat. De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021/2022'. Deze cijfers lopen altijd een jaar achter, dus 2022 is het meest recente cijfer.

Wat heeft programma 4 gekost?

Terug naar navigatie - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2023 af met een resultaat van: € 298.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Verschil
Lasten
4P Opgroeien en opvoeden -6.192 -7.045 -7.452 -6.915 538
Baten
4P Opgroeien en opvoeden 1.528 1.672 1.958 1.778 -180
Saldo Lasten en Baten programma 4 -4.663 -5.372 -5.494 -5.137 357
Stortingen
4Z Niet in pakketjes opgenomen 495 612 612 657 45
Onttrekkingen
4Z Niet in pakketjes opgenomen 6 20 20 6 -14
Saldo Reserves programma 4 -490 -592 -592 -651 -59

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2023 en de werkelijkheid 2023. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

4P Opgroeien en opvoeden
Toelichting Lasten Baten
De realisatie van de internationale schakelklas op het AZC is door de goede samenwerking met regiepartij Almere college 26K lager uitgevallen dan geraamd. Dit betekent 10% lagere lasten dan oorspronkelijk begroot. 26
De lasten van maatregelen om de onderwijsachterstanden tegen te gaan, zijn 174K (circa 14%) lager uitgevallen. Onvoldoende beleidsmatige capaciteit heeft ertoe geleid dat de regeling niet in de volle breedte is ingezet, maar zich beperkt heeft tot VVE. De niet uitgegeven middelen mogen in 2024 en volgende jaren ingezet worden. In 2024 ligt de focus op verbreding van de regeling. Omdat het een specifieke uitkering betreft, vallen de baten met een vergelijkbaar bedrag lager uit (per saldo geen voor- of nadeel). De niet uitgegeven middelen blijven gereserveerd staan op de balans om in latere jaren doelmatig ingezet te kunnen worden. 174 -174
De lasten van maatregelen om de Covid-19 onderwijsachterstanden (Nationaal Programma Onderwijs) tegen te gaan, zijn 42K (circa 14%) lager uitgevallen. Voor een groot deel is dit te verklaren door een terugvordering van een subsidie, omdat de maatschappelijke partij onvoldoende uitvoeringsmogelijkheden had. De niet uitgegeven middelen mogen tot medio 2025 ingezet worden. Omdat het een specifieke uitkering betreft, vallen de baten met een vergelijkbaar bedrag lager uit (per saldo geen voor- of nadeel). De niet uitgegeven middelen blijven gereserveerd staan op de balans om in latere jaren doelmatig ingezet te kunnen worden. 42 -42
Herziening bespaarde rente. De rekenrente op het eigen vermogen dat geïnvesteerd is in de activa was begroot op 4,5% en is over 2023 werkelijk 3%. Dit voordeel is op het taakveld treasury een nadeel omdat dit communicerende vaten zijn. 328
Overig -32 36
Totaal 538 -180

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - inleiding beleidsindicatoren

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 12-06-2024.

Indicator 2019 2020 2021 2022 2023 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen NB NB 0,9 1,7 3,9 6 DUO/Ingrado
Omschrijving "Het aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren dat absoluut verzuimer is (geweest) gedurende het schooljaar: de jongere is niet ingeschreven bij een onderwijsinstelling en beschikt niet over een vrijstelling. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'."
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen 21 14 25 23 23,0 23,0 DUO/Ingrado
Omschrijving Het relatieve aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren zonder vrijstelling dat langer dan 4 opeenvolgende weken niet ingeschreven was op school. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'.
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) 2,2 1,5 2,4 2,5 2,4* 2,1* DUO/Ingrado
Omschrijving Vsv’ers zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'." *Voorlopige cijfers