Risico prijsontwikkelingen
Toelichting
Door verschillende negatieve ontwikkelingen op de wereld, zoals de oorlog in Oekraïne en de daarmee komende schaarste van bijvoorbeeld productie van veel materialen, zien we dat de prijzen stijgen van zowel middelen als diensten. Als gemeente hebben we dit meegenomen als risico, omdat dit effect heeft op de prijzen van veel diensten en inkoopproducten die we afnemen
Beheersmaatregel
• In te zetten op contractmanagement en her prioriteren van projecten, waarbij voorrang gegeven kan worden aan projecten waar minder prijsontwikkelingen zich voor kunnen doen.
• Efficiënter gebruik van materialen/revisie onderhoud, waardoor een langere gebruiksduur kan ontstaan van het goed.
• Met aanbieders werken om de resultaten te behalen binnen de gestelde tijdsduur. Waar mogelijk is zorg eindig en kunnen inwoners verder zonder professionele maatwerkondersteuning. In de aanbesteding Wmo, jeugdhulp en Participatiewet van 2022 zijn deze afspraken tussen gemeenten en aanbieder aangepast en verscherpt n.a.v. ervaringen van de afgelopen 4 jaar;
• Per 2023 is de regisseur een nieuwe rol binnen het team gidsen Wmo, Jeugdhulp en Participatiewet. De regisseur wordt ingezet bij meervoudige complexe problematiek en stuurt op het proces en de samenwerking tussen de verschillende professionals. De regisseur is voor een lange tijd verbonden met de inwoner/ het gezin waardoor signalen snel kunnen worden opgepakt;
• De verbeteringen in de monitoring zal ons meer informatie opleveren om tijdig te sturen op afwijkingen van de begroting en van de beleidsdoelen;
• Inwoners kunnen gebruik maken van een Blijverslening waarmee zij hun huis kunnen aanpassen zodat zij langer thuis kunnen wonen.
Risico Exploitatietekort Wsw Impact
Toelichting
In de begroting Dronten wordt rekening gehouden met een totale uitgave van € 1.936.413. Impact geeft in totaal aan een uitgave van € 2.166.898. De gemeente Dronten heeft een bedrage van 25% in het begrote tekort (€ 1.267.256), zijnde € 316.814.
Ervaringen uit het verleden hebben ons geleerd dat er geen overschrijdingen t.o.v. de begroting van Dronten hebben plaatsgevonden en daarom is middels de kadernota 2019 besloten om rekening te houden met een tekort van € 160.000. Dit betekent dat wij ervan uitgaan dat het tekort € 156.814 lager zal zijn (€ 316.814 – € 160.000) t.o.v. begroting van Impact.
Uitgaande van een tekort van € 160.000 schatten wij ten opzichte van begroting van Dronten een bedrag van € 73.671 tekort gaan komen (€ 2.166.898 - € 1.936.413) - € 156.814)).
Beheersmaatregel
De laatste jaren heeft het resultaat van het werkvoorzieningschap en Impact nooit geleid tot een overschrijding van de begroting van Dronten (Impact begroot voorzichtig). Wij monitoren deze voortgang in de financiële tussenrapportages van Impact. Indien er inderdaad een overschrijding gaat ontstaan nemen wij dit mee in de financiële tussenrapportage. Samen met Impact wordt bekeken om een realistischere begroting voor de komende jaren op te leveren.
Risico accommodatiebeleid
Toelichting
De gemeente kent veel verouderde accommodaties. In september 2023 is het Strategisch VastgoedPlan voor kennisgeving aan de raad aangeboden. Gelijktijdig is een toetsingskader voor nieuwe investeringen in maatschappelijk vastgoed en het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) onderwijs vastgesteld.
Het SVP en IHP geven een beeld van toekomstige investeringen in renovatie, nieuwbouw en/of verduurzamen van het maatschappelijk vastgoed. Het accommodatiebeleid gaat gepaard met omvangrijke investeringen. Op dit moment wordt gewerkt aan een prioritering van de verschillende opgaven. Ondanks inzicht in de totale opgave van het maatschappelijk vastgoed, zijn er verschillende factoren die maken dat het risico bestaat dat opgaven financieel duurder worden. Dit onder andere door nog te maken keuzes over locaties, op welke manier in te passen en bouwkostenstijgingen.
Beheersmaatregel
Bij het opstellen van de prioritering, aan de hand van de volledige inventarisatie, wordt integraal vanuit verschillende beleidsterreinen gekeken op welke manier de verschillende opgaven op een juiste manier in te passen zijn.
Risico bijdrage aan negatief resultaat grondexploitaties
Toelichting
Wanneer tekorten en afwaarderingen in de grondexploitatie niet binnen het jaarresultaat van de grondexploitatie kunnen worden opgevangen, komt dit ten laste van het algemeen jaarresultaat van de algemene dienst. Zoals is opgenomen in de Nota risicomanagement wordt het risico opgenomen in de paragraaf Grondbeleid. In deze tabel wordt enkel het risico kenbaar gemaakt zoals deze is opgenomen in de paragraaf grondbeleid. Zie voor de toelichting op het risico dan ook de paragraaf.
Risico uitgaven Lokale Jeugd vanaf 2025
Toelichting
Voor 2024 is € 500.000 incidenteel opgenomen wat gelijk is aan de overschrijding in 2022. Er lijkt nu meer "niet gecontracteerde" zorg toegewezen te worden dan voorheen waarvan in 2023 moet blijken in hoeverre sprake is van een incidenteel dan wel structureel karakter van deze toegewezen zorg. Wij achten het op dit moment te vroeg om deze stijging van de lokale lasten structureel op te nemen en onderzoeken de oorzaak van het toenemen van de "niet gecontracteerde" zorg. Hier ontstaat wel het risico dat de overschrijding wellicht toch structureel blijkt te zijn en zich vanaf 2025 kan voordoen..
Beheersmaatregel
Onderzocht wordt op dit moment wat de reden is die zorgt voor het van het toenemen van de "niet gecontracteerde" zorg en wat het effect is hiervan op de uitgaven.
Risico aansprakelijkheidsclaim
Toelichting
De schadeclaims die door inwoners en bedrijven worden ingediend bij de gemeente zijn complexer en omvangrijker van aard geworden. Hierdoor is de verwachte kans en impact in euro's van aansprakelijkheidsclaims toegenomen.
Beheersmaatregel
De gemeente heeft een Aansprakelijkheidsverzekering. Maar er gelden in bepaalde gevallen uitsluitingen van dekking op deze verzekering.
Risico personeel, krapte arbeidsmarkt
Toelichting
De schaarste van personeel op de arbeidsmarkt is nog steeds groot. Tegelijkertijd vergrijzen wij als organisatie, met verwachte uitstroom in de komende jaren tot gevolg. In bepaalde beroepsgroepen neemt het risico toe dat we geen goed gekwalificeerd personeel kunnen werven of in dienst kunnen houden. Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit van het werk en verhoging van de werkdruk. Het financiële gevolg heeft betrekking op hogere kosten, omdat vacatures niet worden ingevuld en er meer (en duurder) moet worden ingehuurd. Dit risico wordt ingeschat op basis van verwachte uitstroom in de komende jaren en een percentage van de functies die als moeilijk invulbaar worden ingeschat. Daarmee komen we op een financieel gevolg van € 400.000. Het gaat om een risico dat afhankelijk van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt een aantal jaren kan voortduren.
Beheersmaatregel
Er worden traineetrajecten ingezet om hoogopgeleide jongeren binnen te halen. Met betere opleidings- en ontwikkelmogelijkheden willen we medewerkers binden en boeien. We hebben een recruiter in dienst genomen om beter in te kunnen spelen op de huidige arbeidsmarkt.
Risico schade straatmeubilair en openbare verlichting
Toelichting
De schades aan straatmeubilair en openbare verlichting neemt jaarlijks toe. Een groot deel van de schades worden verhaald op de veroorzaker of worden vergoed door het Waarborgfonds Motorverkeer. Overige schades zijn nauwelijks verhaalbaar.
Beheersmaatregel
Schades worden zoveel als mogelijk verhaald op de veroorzaker. Hiervoor wordt ook gebruik gemaakt van diensten door een gespecialiseerd expertisebureau.
Risico ICT-informatieveiligheid
Toelichting
Informatieveiligheid is een randvoorwaarde voor een betrouwbare informatievoorziening. Informatie dient op het juiste moment beschikbaar te zijn, werkzaamheden en beslissingen dienen plaats te vinden op integere informatie (juist, volledig en actueel) en informatie behoort enkel voor bevoegden beschikbaar te zijn. Het levert een bijdrage aan de te realiseren maatschappelijke en organisatiedoelen van onze gemeente door risico’s die een negatieve impact hebben op de beschikbaarheid, integriteit en/of vertrouwelijkheid te beheersen.
Beheersmaatregel
We zetten in op het bestendig inzetten op de bescherming van ICT-middelen, versterken van de informatiebeveiliging en vergroten van de gegevensbescherming. Daarmee wordt wet- en regelgeving nageleefd. Hiervoor wordt invulling gegeven aan risicobeheer gebaseerd op drie verdedigingslinies (three lines of defense – model). We verzekeren ons hierbij dat de juiste controles op de juiste manier uitgevoerd worden, zelfbeoordelingen van voldoende kwaliteit zijn en het risicobewustzijn bij iedereen in de organisatie van voldoende niveau is. Onafhankelijk hiervan formuleert de 2e-lijn informatiebeveiligingsfunctie (risico- en controlefunctie) een beeld aangaande risico’s waarmee we geconfronteerd worden. Zij bepaalt het kader en beleid en ondersteunt bij de implementatie. In de 3e lijn wordt invulling gegeven aan de kwaliteitscontrole van bedrijfsprocessen middels risico-gebaseerde en algemene audits. Daarnaast is er over het jaar 2023 binnen de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) verantwoording afgelegd aan de verschillende toezichthouders.
Dit heeft de volgende resultaten opgeleverd: