Programma 3 Economie

Het programma omvat activiteiten die gericht zijn op ondersteuning en uitbouw van het bestaande economisch potentieel. Hieronder vallen bedrijventerreinen, land- en tuinbouw, winkelcentra, werkgelegenheid, markten en exploitatie van gemeentelijke eigendommen.

Pakket 3H Economische ontwikkelingen

Inhoud

Terug naar navigatie - Inhoud

Gemeente, ondernemers en onderwijs zetten gezamenlijk in op een sterke, duurzame economie. Het aanjagen van innovatie, flexibiliteit en vernieuwing is een gezamenlijke opgave, waarin wij ook als gemeente onze rol pakken. Een krachtige economie is namelijk van invloed op vele delen van de samenleving. Ondernemers bieden werk en inkomen en leveren daarmee ook een bijdrage aan de participatie en zelfontplooiing van de bewoners. Winkeliers dragen bij aan een compleet voorzieningenniveau. Een gezonde lokale economie staat daarom in nauwe verbinding met welvaart, gezondheid en welzijn. Dit zorgt ervoor dat Dronten aantrekkelijk blijft om te wonen en het biedt een goede basis voor groei van het aantal (jonge) inwoners.
Het pakket Economische ontwikkeling is gericht op het creëren van een goed vestigingsklimaat voor ons bestaande bedrijfsleven, voor bedrijven van buiten Dronten en voor startende bedrijven. Het is belangrijk om kwalitatief goed ingerichte toekomstbestendige bedrijventerreinen en centra te hebben. Speerpunten zijn de agrofoodsector, de vrijetijdseconomie-sector, vitale centra, versterking van acquisitie en accountmanagement. Deze focus is uitgewerkt in concrete actieplannen. Daarnaast zetten we in op de ontwikkeling van het menselijk kapitaal. We ondersteunen via regelingen die vanuit provincie Flevoland en Regio Zwolle worden aangereikt.

Op het gebied van accountmanagement ondersteunen we bedrijven in algemene zin en bij hun uitbreidings-/nieuwbouwplannen. Daarnaast verstevigen we de relatie met het bedrijfsleven. We passen de rode loper benadering toe en faciliteren nieuwe initiatieven. Via acquisitie investeren we in onze relaties met het bedrijfsleven en versterken we de netwerken. We hebben daarbij het doel om meer bedrijven naar Dronten te halen. De vernieuwde website van de gemeente biedt de mogelijkheid om ook meer aandacht te besteden aan de digitale vindbaarheid van onze bedrijventerreinen en winkelcentra.

Wat wilden we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken in 2023?

Beleidsdoelen Pakket 3H Economische ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Beleidsdoelen Pakket 3H Economische ontwikkelingen
  1. Behoud en groei van het bestaande bedrijfsleven en het verstevigen van de acquisitie om nieuwe bedrijven en werkgelegenheid aan te trekken en zo een wezenlijke bijdrage te leveren aan de samenleving in onze gemeente;
  2. Behoud huidige werkgelegenheid;
  3. We willen ons onderscheiden als het gaat om agrarisch (praktijk)onderwijs en duurzame landbouw;
  4. Transitie naar circulaire economie;
  5. Versterken regionale samenwerking (bijvoorbeeld Regiodeals);
  6. Versterken van de concurrentiepositie;
  7. Wij willen goed bereikbare en vitale bedrijventerreinen en centra binnen de gemeente hebben; 
  8. Verstevigen van het ondernemersklimaat en de MKB-dienstverlening;
  9. Versterken van de arbeidsmarktpositie, werkgelegenheid;
  10. Vergroten van de bekendheid van Dronten als vestigingslocatie (bedrijventerreinen) en we besteden daarbij aandacht aan de ruimte die we in Dronten letterlijk te bieden hebben voor bedrijfsvestiging.

Wat hebben we bereikt in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2023?

De oververhitte economie kwam enigszins tot rust in 2023. De inflatie daalde van een recordhoogte in 2022 van 11,6% naar 4,1% in 2023, voornamelijk als gevolg van een terugval in de wereldhandel en het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank. Ondanks deze verbeteringen bleven er uitdagingen zoals de energiecrisis in de winter van 2022/ 2023 zien en daarop volgend netcongestie. Personeelstekorten bleven een probleem en de werkloosheid bleef laag, ook in de gemeente Dronten.

Om ondernemers te ondersteunen bij het omgaan met deze uitdagingen, organiseerden we verschillende evenementen gericht op het samenbrengen van ondernemers zoals het informeren over beschikbare fondsen en subsidies. We hebben ook onze samenwerking versterkt met partijen zoals Horizon, EEF (Energie Expertisecentrum Flevoland) en anderen, zodat ondernemers beter geïnformeerd kunnen worden via onze accountmanagers en website. Dit resulteerde in meer aanvragen door Drontense ondernemers bij de diverse fondsen en subsidiemogelijkheden.

2023 stond ook in het teken van bouwen en vertrouwen. Het bouwen aan relaties met ondernemers en ondernemersverenigingen, de regionale samenwerking en daarmee ook het vertrouwen richting de ondernemers. Het bouwen aan een volwaardig team economische zaken en daarmee het opstarten van diverse projecten.

Een van die projecten die opgestart is in 2023, is het aanvragen van een EFRO-subsidie (Europese Fonds Regionale Ontwikkeling) voor een open teelt innovatiehub. In samenwerking met het Agrofoodcluster (AFC) en gemeente Noordoostpolder en de Aeres Hogeschool. Het projectplan hiervoor is afgerond en de concretisering hiervan vind momenteel plaats.

Er is ook ingestoken op het verbeteren van de ondernemersdienstverlening. Zo zijn er meerdere evenementen georganiseerd. Een relatiebeheersysteem is geïmplementeerd en er is een uitgebreide belactie gedaan (met behulp van de Regio Zwolle) om de behoeften van ondernemers te achterhalen, zoals personeelstekorten en financieringsvraagstukken.

Daarnaast hebben we de voormalige Sociaal Economische Agenda (SEA)-groepen geëvalueerd en uiteindelijk omgevormd tot het nieuwe Economisch Platform Dronten (EPD) met enkele wijzigingen. Er zijn vier sectorale groepen gestart; retail, vrijetijdseconomie, landbouw en bedrijventerreinen.

2023 was een jaar van investeringen voor de toekomst, waarvan wij verwachten te profiteren in 2024 met een nieuwe economische visie, een herziene retailvisie en een sterke kansenkaart voor winkelcentrum Suydersee en hopelijk een Regio Deal.

Pakket 3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie

Inhoud

Terug naar navigatie - Inhoud

Het pakket Vrijetijdseconomie is gericht op de toeristische en recreatieve sector. De gemeente is uniek gelegen vanwege de nabijheid van de Veluwerandmeren en het IJsselmeergebied met een kustlijn van 60 km met diverse stranden, watersportmogelijkheden en veel natuur als bosgebieden. Daarnaast biedt het gebied vele overnachtingsmogelijkheden, dagattracties en ruimte voor (grootschalige) evenementen. 

De vrijetijdssector is de basis voor verdere economische ontwikkeling qua werkgelegenheid en levert een positieve bijdrage aan het vestigingsklimaat waarin de omgeving en leefbaarheid belangrijke pluspunten zijn.

Met ondernemers richten we ons bij gebiedsontwikkeling met de nadruk op bereikbaarheid, beleefbaarheid, samenwerking en het genereren van bekendheid van Dronten als bestemming. We ontmoeten onze ‘buren’, ook voorbij de provinciegrenzen, op zoek naar nieuwe verbindingen om samenwerking te bevorderen tussen partijen, publiek en ook privaat.
Dit heeft als doel het gebied verder te ontwikkelen, zodat de bezoeker langer verblijft en dus meer besteedt. Dit komt dan ten goede aan de voorzieningen in de gemeente. We hechten daarbij belang aan de balans tussen ruimte voor agrarisch landgebruik, natuurontwikkeling en recreatie. Dit levert een positieve bijdrage aan de welvaart en het welzijn in de gemeente.

Wat hebben we bereikt in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2023?

In 2023 is door middel van accountmanagement geïnvesteerd in de relatie tussen gemeente en ondernemers in de toerisme en recreatiebranche. Wij hebben actief de samenwerking opgezocht en ondernemers gefaciliteerd in hun plannen en bedrijfsvoering.

Naast individueel accountmanagement staat de gemeente weer beter in contact met de sector, en de sector weer beter in contact met elkaar, door de komst van het Economisch Platform Dronten Vrijetijdseconomie. Door de introductie van het EPD wordt bijgedragen aan het maken van de juiste beleidskeuzes, kwaliteitsverbetering en vergroting van het draagvlak.

In 2023 is de kwaliteit van de stranden versterkt door een beheerovereenkomst af te sluiten voor Spijkstrand-Noord en daarnaast de zoektocht op te starten naar beheerders voor Ellerstrand-Noord en Spijkstrand-Zuid.

Verbonden partijen programma 3

Wat heeft programma 3 gekost?

Terug naar navigatie - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2023 af met een resultaat van: € 1.802.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Verschil
Lasten
3H Economische ontwikkeling -1.595 -1.912 -2.059 -1.567 492
3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie -124 -69 -73 -90 -17
3Z Niet in pakketjes opgenomen 0 0 0 0 0
Totaal Lasten -1.719 -1.981 -2.132 -1.657 475
Baten
3H Economische ontwikkeling 1.802 575 575 1.795 1.221
3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie 1.705 2.419 2.239 2.316 77
Totaal Baten 3.507 2.993 2.813 4.111 1.298
Saldo Lasten en Baten programma 3 1.789 1.012 681 2.453 1.773
Stortingen
3Z Niet in pakketjes opgenomen 1.565 0 0 1.265 1.265
Onttrekkingen
3Z Niet in pakketjes opgenomen 0 0 0 1.294 1.294
Saldo Reserves programma 3 -1.565 0 0 29 29

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2023 en de werkelijkheid 2023. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

3H Economische ontwikkelingen
Toelichting Lasten Baten
Algemeen: Uitgestelde onderzoeks- en acquisitiekosten om de economische impuls te stimuleren en de visie van de ondernemers te peilen. Door de kaders zijn deze bedragen niet over te hevelen, terwijl de onderzoeksresultaten in 2024 volgen. 56
Economisch Platform Dronten: Het faciliteren van accountmanagement om de strategische agenda de goede impuls te geven. -82
Agrofood: Bijdrage aan Aeres International Student Fund en vereniging Flevofood om een bijdrage te kunnen leveren aan de gezonde leefomgeving. -50
Leader: Twee gecorrigeerde subsidievaststellingen van het RVO. 93
Industriegronden in exploitatie: POC-winstneming op drie complexen inclusief doorbelasting personele uren (zie paragraaf grondbeleid). 488 1.218
Overig -13 3
Totaal 492 1.221
3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie
Toelichting Lasten Baten
Meer forensenbelasting geïnd. 56
Minder toeristenbelasting afgedragen door vakantieparken. 21
Overig -17
Totaal -17 77

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - bbv programma 3

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 12-06-2024.

Indicator 2019 2020 2021 2022 2023 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
Functiemenging; de verhouding tussen banen en woningen 50,4 50,4 50,1 50,2 NB NB CBS BAG / LISA - bewerking ABF Research
Omschrijving De Functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar 154,7 159,9 165,7 173,8 NB NB LISA
Omschrijving Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar.