Een verbonden partij wordt gedefinieerd als een privaatrechtelijke- of publiekrechtelijke organisatie, waarmee de gemeente een bestuurlijke en een financiële band heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel (vertegenwoordiging) in het bestuur of het hebben van stemrecht.
Van een financieel belang is sprake als de gemeente middelen ter beschikking stelt en deze in geval van faillissement van de verbonden partij kwijt is, of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente. Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt voort uit het publieke belang. Verbindingen met deze derde partijen is dus een manier om bepaalde publieke taken uit te voeren. De huidige verbonden partijen waaraan de gemeente is gelieerd, hebben veelal een historische bestaansgrond. Afhankelijk van onze mate van verbondenheid zijn wij in meer of mindere mate in staat om invloed op het beleid van desbetreffende verbonden partij uit te oefenen.
Paragraaf verbonden partijen
Visie op verbonden partijen
Terug naar navigatie - Visie op verbonden partijenHet gemeentelijk beleid is er op gericht het aantal verbonden partijen beperkt te houden, enerzijds uit het oogpunt van risicobeheersing en beperking en anderzijds uit het oogpunt van transparantie van bestuur. Er kunnen echter altijd goede redenen aanwezig zijn voor het aangaan van een verbonden partij constructie. Criteria die daarbij onder andere worden gehanteerd:
- De taak kan niet of zeer moeilijk door de gemeente alleen worden uitgevoerd;
- Gezamenlijke uitvoering van de taak levert voor de gemeente een concrete meerwaarde op en de gekozen vorm van samenwerking draagt bij aan een efficiëntere en effectievere uitvoering van onze publieke taak;
- Voordelen van de (beoogde) samenwerking wegen op tegen de nadelen.
Overzichtstabel
Terug naar navigatie - OverzichtstabelNaam verbonden partij | Taakveld | Vertegenwoordiger gemeente | Financieel belang 2023 | ||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Het Flevolands Archief (HFA) | 0.4 | S.J. Lap | € 98.172 | ||
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT) | 0.62 | S.J. Lap | € 717.567 | ||
Veiligheidsregio Flevoland (VRF) | 1.1 | J.P. Gebben | € 2.325.792 (verdeelsleutel 9,2%), extra bijdrage € 143.851 | ||
Regionale Sociale Recherche | 6.3 | P. Duvekot | € 90.142 | ||
IMpact | 6.4 | P. Duvekot | € 1.902.579 | ||
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland | 6.71, 6.72 en 6.82 | P. Duvekot | € 0 | ||
GGD Flevoland | 7.1 | L. Hillebregt | € 1.087.000 | ||
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV) | 7.4 | L. Hillebregt | € 1.291.275 | ||
Vennootschappen/Coöperaties | |||||
Alliander N.V. | 0.5 | S.J. Lap | € 248.106 | ||
Vitens N.V. | 0.5 | S.J. Lap | € 0 | ||
Technofonds Flevoland | 3.1 | S.J. Lap | n.v.t. | ||
Coöperatie Gastvrije Randmeren | 5.7 | S.J. Lap | € 29.536 | ||
Huisvuilcentrale Alkmaar (garantstellingsprovisie HVC) | 7.3 | L. Hillebregt | € 80.996 | ||
Verenigingen | |||||
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) | 0.1 | J.P. Gebben | € 68.600 |
Detailoverzicht verbonden partijen
Terug naar navigatie - Detailoverzicht verbonden partijenHet Flevolands Archief (HFA) - Lelystad | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Link | HFA | |||||||||||||
Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum HFA | ||||||||||||||
Visie | Het Flevolands Archief herbergt verhalen uit het dagelijks leven, is het jongste archief van Nederland, trekt belangstelling uit de hele wereld, deelt de ontwikkeling van het opbouwen van een gemeenschap, is het enige archief ter wereld waar de totstandkoming van een polder volledig is vastgelegd en waar je ook komt: onze verhalen spreken tot de verbeelding. | |||||||||||||
Missie | Bij HFA ervaar je hoe het unieke leven op het jongste stukje Nederland is ontstaan, zich ontwikkelt en hoe we dit voor de toekomst op een vernieuwende en verbindende manier vastleggen en delen. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 95.117 | € 98.172 | € 98.172 | ||||||||||
Eigen vermogen | € 695.742 | € 461.573 | € 383.578 | |||||||||||
Vreemd vermogen | € 273.273 | € 198.790 | € 124.812 | |||||||||||
Resultaat | € 133.213 | - | € 116.417 | |||||||||||
Solvabiliteit | 71,80% | 70,00% | 75,40% | |||||||||||
Bestuurlijk | HFA is een openbaar lichaam met als doel om de archief wettelijke taken van de deelnemers uit te voeren. Deelnemers van HFA zijn: het Rijk, de provincie Flevoland, de gemeenten Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en het waterschap Zuiderzeeland. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | HFA heeft eind 2020 de samenwerking met Het Utrechts Archief (HUA) op het gebied van digitaal beheer, digitale dienstverlening, Financiën en Personeelsbeheer volgens plan na vier jaar beëindigd. Per 1 januari 2021 is HFA als een zelfstandige organisatie verdergegaan. In 2022 heeft HFA gestuurd op herinrichten van processen om deze meer in lijn te krijgen met de werkwijzen van het Rijk en meer passend te maken bij de eigen organisatie. | |||||||||||||
Risico's | Het ministerie OCW heeft de RHC's aangekondigd op termijn uit de gemeenschappelijke regelingen van de RHC's te treden. Vanaf 2017 draagt OCW de structurele kosten voor het e-Depot en de opname van de rijksarchieven. | |||||||||||||
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT) - Het kantoor van GBLT is gevestigd in Zwolle | ||||||||||||||
Link | Gemeente- en waterschapsbelastingen | |||||||||||||
Visie | Wij maken ons sterk voor lokale belastingen. Toonaangevend betekent voor GBLT: richtinggevend, onderscheidend, origineel en het tonen van lef, trots en passie. GBLT heeft een goede prijs/kwaliteitverhouding in de primaire taken, producten en diensten en is continu op zoek naar inhoudelijke verbetering en vernieuwing van (werk-)processen. GBLT is klantgericht en optimaliseert schaalvoordelen van de organisatie door samenwerking met andere overheden. | |||||||||||||
Missie | GBLT heft en int belastingen en geeft uitvoering aan de wet WOZ voor lokale overheden, tegen zo laag mogelijke kosten. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 600.670 | € 734.000 | € 717.567 | ||||||||||
Eigen vermogen | € 2.207.000 | - | € 2.257.000 | |||||||||||
Vreemd vermogen | € 5.848.000 | - | € 4.561.000 | |||||||||||
Resultaat | € 2.207.000 | - | € 2.257.000 | |||||||||||
Netto exploitatielasten | ||||||||||||||
Bestuurlijk | GBLT regelt de gemeente- en waterschapsbelastingen voor vijf waterschappen en zeven gemeenten. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | De strategische doelstellingen bestaan uit:1. Belastingaanslagen juist, volledig en tijdig, opgelegd en geïnd;2. Toonaangevende kwaliteit en klantbeleving;3. Medewerkers in transitie;4. De ontwikkeling van de digitale overheid mede vormgeven;5. Informatiepositie van opdrachtgevers realiseren;6. Daling van maatschappelijke kosten zichtbaar maken. | |||||||||||||
Risico's | Kwijtscheldingsverzoeken – in DVO moet binnen maximaal drie maanden na ontvangst van het volledige verzoek om kwijtschelding beslist op het verzoek worden. In voorgaande jaren was er achterstand op de behandeling van kwijtscheldingsverzoeken. Het digitale proces is daarop verbeterd. De reguliere werkvoorraad is daardoor in 2020 fors lager. Echter is de stijging in aantallen bij gemeenten 7% hoger, vermoedelijk als gevolg van de pandemie. | |||||||||||||
Veiligheidsregio Flevoland (VRF) - Lelystad | ||||||||||||||
Link | Veiligheidsregio Flevoland | |||||||||||||
Visie | Een belangrijke wens voor het nieuwe beleidsplan is dat deze breed gedragen wordt. De beleidsevaluatie heeft geleid tot de volgende nieuwe thema's: veilige leefomgeving, toekomstbestendige crisisbeheersing, toekomstbestendige brandweerzorg en een wendbare organisatie. | |||||||||||||
Missie | Als veiligheidsregio's investeren wij in veiligheid en dragen wij bij aan een redzame samenleving. Want veiligheid maken we met elkaar en als veiligheidsregio's staan we hiervoor. Samen voor veiligheid.' | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 1.981.412 | € 2.325.792 | € 2.469.643 | ||||||||||
Solvabiliteit | 46% | 29% | 41% | |||||||||||
Bijdrage per inwoner | € 46,22 | € 54,25 | € 56,65 | |||||||||||
Resultaat | € 51.315 | - | -€ 143.851 | |||||||||||
Bestuurlijk | HFA is een openbaar lichaam met als doel om de archief wettelijke taken van de deelnemers uit te voeren. Deelnemers van HFA zijn: het Rijk, de provincie Flevoland, de gemeenten Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en het waterschap Zuiderzeeland. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | Om te voldoen aan de landelijke doelstellingen op het gebied van de crisisbeheersing is binnen de veiligheidsregio's (VRFGV) begin 2023 het project Versterking crisisbeheersing en veiligheidsregio's opgestart. Hiermee is het fundament gelegd voor de verdere versterking. Vanaf 2024 gaat het project over in programmavorm en het wordt zo geborgd in de organisatie. Andere grote ontwikkelingen zijn governance (bestuurlijke opdracht), versterken informatiepositie, Meldkamer Midden-Nederland en het opstellen van een nieuw gezamenlijk Regionaal Beleidsplan 2025-2028. | |||||||||||||
Risico's | Het aantal incidenten bij de meldkamer neemt door de bevolkingsgroei van Flevoland toe (2022: 3.318 incidenten en 2023: 5.713 incidenten). Bij 61% heeft dit geleid tot een alarmering en uitruk van brandweereenheden. In 2023 betrof 42% van de incidenten met brandweerinzet een brandincident (1.454). Daarnaast komen vaker reanimaties, storm- en wateroverlast voor, waardoor de hulpverleningsincidenten stijgt naar gemiddeld 163 per maand. Het aantal incidenten per gemeente (9% Dronten) verhoudt zich daarmee tot het inwoneraantal in de gemeente. Financieel gezien blijft de vertraagde besluitvorming landelijk in het kader van Verplichtend karakter met de nog te bepalen geldstroom een risico. In 2023 een nadeel van € 857.000. Het uitgangspunt blijft onveranderd dat alle kosten die verband houden met het Verplichtend karakter door het Rijk worden vergoed. Ook de krapte op de arbeidsmarkt blijft bestaan. | |||||||||||||
Regionale Sociale Recherche - Zwolle | ||||||||||||||
Link | Werkgebied Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek | |||||||||||||
Visie | Verbindingen leggen om vanuit de vakinhoudelijkheid en de ervaring uit de dagelijkse praktijk ondermijning van het sociaal stelsel tegen te gaan. | |||||||||||||
Missie | Onderzoek naar misbruik van uitkeringen is belangrijk voor de samenleving. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 71.318 | € 90.142 | € 90.142 | ||||||||||
Bestuurlijk | De Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek onderzoekt fraude in Zwolle, Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen en Zwartewaterland. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | De Regionale Sociale Recherche heeft een aparte rechercheur voor internetfraude. Daarnaast richten zij zich meer op handhaving van Wmo en Jeugdwet. | |||||||||||||
Risico's | Er willen een aantal gemeenten uit de regio Zwolle alsnog aansluiten bij de Regionale Sociale Recherche. Dit kan gevolgen hebben voor de capaciteitsplanning. Het kan daardoor langer duren voordat een zaak is afgerond. | |||||||||||||
Impact - Dronten | ||||||||||||||
Link | Impact | |||||||||||||
Visie | Gegarandeerd vermogen om te werken: Om het werken mogelijk te maken ondersteunt en begeleidt IMpact mensen met en zonder arbeidsbeperking in de regio Kampen en Dronten naar de arbeidsmarkt. De ontwikkeling die daarvoor nodig is, organiseren en faciliteren wij. Dat doen we met ons eigen werkleerbedrijf en inzet van en advies over (maatwerk) re-integratietrajecten en -instrumenten. Op deze manier werken wij aan een zo groot mogelijke integratie van werknemers in de arbeidsmarkt. Het is ons streven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een optimale arbeidsparticipatie te krijgen. | |||||||||||||
Missie | IMpact maakt werken mogelijk. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 1.720.911 | € 1.959.624 | € 1.947.229 | ||||||||||
Eigen vermogen | € 434.000 | € 434.000 | € 434.000 | |||||||||||
Vreemd vermogen | € 9.960.000 | € 9.960.000 | € 10.746.000 | |||||||||||
AJ's | 50,69 | 48,19 | 49,02 | |||||||||||
Solvabiliteit | 4,36% | 4,36% | 4,04% | |||||||||||
Bestuurlijk | IMpact is het arbeidstoeleidingsbedrijf die voor de gemeente Kampen en Dronten uitvoering geeft aan de Wet Sociale Werkvoorziening en de Wet werk en bijstand. IMpact is een stichting en legt verantwoording af aan het Algemeen Bestuur. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | In april 2022 is gestart met de doorontwikkeling van de samenwerking tussen Kampen, Dronten en Impact. Kampen en Dronten willen samen met Impact toewerken naar een heldere taakverdeling en samenwerking tussen de ketenpartners (o.a. gemeenten, UWV en werkgeversservicepunt), waarbij het belang van de inwoner centraal staat. Met een passende governance die ruimte geeft om in te besteden en een eigen identiteit in een Drontens en Kampens deel plus een passende en transparante financieringssystematiek. In projectgroepen wordt gewerkt aan de volgende thema’s: 1. In- en aanbesteden, 2. Governance, 3. Financiering en 4. Ondernemingsplan. Per thema wordt de huidige stand van zaken in kaart gebracht en wat kan beter of anders georganiseerd worden, de resultaten worden in 2023 opgeleverd. De uitkomsten van deze resultaten zijn de ingrediënten voor een nieuw ondernemingsplan voor de komende jaren waaruit de maatschappelijke waarde van Impact blijkt. | |||||||||||||
Risico's | Impact had voor de jaren 2018 tot en met 2021 een Ondernemingsplan opgesteld. Met dit plan wilde Impact zich verder professionaliseren om zo de gemeenten nog beter te kunnen faciliteren bij haar re-integratietaken. Deze professionalisering moest ook leiden tot een groei in het bedrijfsresultaat. Met het bedrijfsresultaat dat IMpact realiseert wordt gedeeltelijk het negatieve subsidieresultaat gecompenseerd. Voor het resterende deel geldt dat de deelnemende gemeenten Kampen en Dronten naar rato bijdragen aan een exploitatietekort. Dronten draagt 25% van de tekorten van IMpact. Deze bijdrage is de afgelopen jaren gedaald door een groei in het bedrijfsresultaat. | |||||||||||||
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland - Gemeente Almere in haar hoedanigheid van centrumgemeente | ||||||||||||||
Link | Dienstverleningshandvest behorende bij centrumregeling sociaal domein Flevoland en Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland | |||||||||||||
Visie | Deze regeling heeft tot doel te komen tot een doelmatige uitvoering van de aan de centrumregeling opgedragen taken. | |||||||||||||
Missie | Gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde werken samen op het gebied van de jeugdhulp en de Wet maatschappelijke ondersteuning | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 172.000 | € 90.000 | € 255.388 | ||||||||||
Bestuurlijk | De colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | |||||||||||||
GGD Flevoland - De hoofdvestiging van GGD Flevoland bevindt zich in Lelystad | ||||||||||||||
Link | GGD Flevoland | |||||||||||||
Visie | Inwoners van Flevoland kunnen gezond en veilig opgroeien en leven. Zij kunnen actief deelnemen aan de samenleving en ervaren regie over en kwaliteit van leven. De fysieke en sociale omgeving stimuleert inwoners om gezonde keuzes te maken. | |||||||||||||
Missie | GGD Flevoland bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de Flevolandse inwoners. Dit doen we door middel van een publieke gezondheidszorg die het verschil maakt. Positieve gezondheid vormt hierbij de basis voor ons handelen. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 (o.b.v. concept jaarcijfers 2023) | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 962.764 | € 1.087.000 | € 1.087.000 | ||||||||||
Eigen vermogen | € 6.747.000 | € 6.880.000 | € 7.904.000 | |||||||||||
Vreemd vermogen | € 24.683.000 | € 20.723.000 | € 24.283.000 | |||||||||||
Solvabiliteit | 21,5% | 25,6% | 24,6% | |||||||||||
Resultaat | € 211.000,00 | - | € 1.157.000 | |||||||||||
Bestuurlijk | GGD Flevoland is de gemeentelijke gezondheidsdienst van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde. De zes Flevolandse gemeenten zijn met elkaar een gemeenschappelijk regeling aangegaan. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | GGD Flevoland zet in op haar huisvestingsbeleid en haar visie op bedrijfsvoering. Tevens is GGD Flevoland voornemens om een rol te gaan spelen bij de JGZ Almere. | |||||||||||||
Risico's | GGD Flevoland heeft een winstwaarschuwing afgegeven omdat de kosten (fors) aan het toenemen zijn. De actie die hierop genomen wordt, is een visie te ontwikkelen op bedrijfsvoering. Hogere kosten kunnen leiden tot een stijging in de inwonersbijdrage. | |||||||||||||
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV) - Lelystad | ||||||||||||||
Link | Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek | |||||||||||||
Visie | De OFGV verzorgt milieu- en leefomgevingstaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Dit geldt voor groene wetten, geluid, bodemsanering, luchtvaart, vuurwerk, toezicht op zwemwater/zwembaden, Wabo en het omgevingsrecht. | |||||||||||||
Missie | Samen met de deelnemers werkt de OFGV aan een duurzame en veilige leefomgeving. De kernwaarden van de OFGV 'duurzaam Ondernemen en Verbinden' staan hierbij centraal. Bij het uit te voeren werk streeft de OFGV naar kwaliteit en efficiency. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 1.243.200 inclusief omgevingsveiligheid | € 1.231.577 | € 1.291.275 | ||||||||||
Eigen vermogen | € 2.580.357 | € 668.600 | € 3.430.653 | |||||||||||
Vreemd vermogen | € 4.407.317 | € 5.300.295 | € 4.426.167 | |||||||||||
Resultaat | € 948.794 | - | € 1.427.397 | |||||||||||
Bestuurlijk | In totaal zijn 2 provincies en 12 gemeenten ‘deelnemer’ aan de OFGV. Alle deelnemers zijn bestuurlijk vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur (AB). Vanuit dit AB is een Dagelijks Bestuur (DB) benoemd. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | Om te komen tot een toekomstbestendige omgevingsdienst is een ontwikkelplan opgesteld. Dit ontwikkelplan sluit aan op de complexer wordende opgaven en hoe de OFGV in de nabije toekomst deze opgaven adequaat kan uitvoeren. Het ontwikkelplan is ambitieus en leidt tot 7 ontwikkelopgaven en een groot aantal projecten in een tijdspad van 3 tot 4 jaar. | |||||||||||||
Risico's | OFGV voldoet (nog) niet aan de gestelde robuustheidscriteria voor de taakomvang. Doelstelling van het IBP is dat Omgevingsdiensten uiterlijk 1 april 2026 robuust zijn met een eenduidige financieringssystematiek. Dit betekent onder andere dat er voor tenminste € 1 mio aan extra taken moet zijn ingebracht. Daarnaast wordt in 2025 een evaluatie uitgevoerd welke effecten de Omgevingswet heeft ten opzichte van de KVS 2024-2026. Tot slot zit de taak 'rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit voor grote bedrijven' nog in ontwerpfase. Vanaf 1 juli moet de OFGV hier toezicht op houden, maar hier is in de begroting nog geen rekening meegehouden. | |||||||||||||
Alliander N.V. - Arnhem | ||||||||||||||
Link | Alliander | |||||||||||||
Visie | Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. | |||||||||||||
Missie | Wij staan voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Dividendopbrengst | € 306.251 | € 290.000 | € 248.106 | ||||||||||
Bestuurlijk | Ruim vijftig gemeenten in Flevoland en Gelderland zijn medeaandeelhouder van de nutsbedrijven Nuon, Alliander en Vitens. Voor al die bedrijven is de vraag, hoe de publieke belangen het best geborgd kunnen worden. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | De energietransitie vereist dat de gehele energie-infrastructuur in Nederland de komende jaren verzwaard wordt omdat de elektriciteitsvraag in 2050 is verdubbeld. De energietransitie versnelt en leidt tot meer duurzame lokale opwek en een groeiende vraag naar elektrisch vermogen. Dit vraagt om grote aanpassingen van het energiesysteem. De capaciteit van de elektriciteitsnetten van Alliander moet hierdoor de komende jaren op veel plekken worden verdubbeld. Dit maakt grootschalige investeringen door Alliander noodzakelijk. Alliander verwacht op korte termijn een meer dan verdubbeling van de totale investeringen ten opzichte van afgelopen jaren. Alliander heeft op 31 mei 2021 aan alle aandeelhouders een verzoek tot kapitaalversterking gedaan. Bij uitgifte telt de bedoelde lening al voor 50% mee als eigen vermogen. Op deze wijze kan de financiële soliditeit van Alliander worden geborgd en kan Alliander de publieke taak als netbeheerder blijven realiseren. De hoogte van de obligatielening wordt bepaald naar rato van het aandelenbezit van Dronten. Volgens het aandeelhoudersregister heeft Dronten 488.271 aandelen in Alliander. Dit is 0,357% waardoor het concrete verzoek van Alliander een bedrag van € 2.141.618 bedraagt. Dit bedrag is medio december aan Alliander in de vorm van een reverse converteerbare hybride obligatielening uitgekeerd waarvan de rente bij uitgifte van de lening 2,075% bedraagt. | |||||||||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||||||||
Vitens N.V. - Zwolle | ||||||||||||||
Link | Vitens | |||||||||||||
Visie | Vitens levert een actieve bijdrage aan de verduurzaming en de beschikbaarheid van schoon drinkwater. Bescherming van onze bronnen en dienstverlening naar onze klanten staan hier centraal. Zo innoveren we voortdurend om onze productie en infrastructuur te verduurzamen. | |||||||||||||
Missie | Waardevol water voor nu en in de toekomst. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Dividendopbrengst | - | - | - | ||||||||||
Bestuurlijk | De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn onze publieke aandeelhouders. Zij hebben geen directe bemoeienis met de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water. | |||||||||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||||||||
Technofonds Flevoland - Lelystad | ||||||||||||||
Link | MKB & Technofonds Flevoland | |||||||||||||
Visie | Flevoland is de provincie van de vooruitgang. De provincie waar ruimte is om te pionieren, waar ondernemers hun dromen najagen en boven zichzelf uitstijgen. In Flevoland kunnen ondernemers groeien: in tijd en ruimte maar ook mentaal en fysiek. Ze innoveren, groeien en verleggen grenzen. | |||||||||||||
Missie | Horizon is de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. Zij ondersteunen en verwijzen Flevolandse ondernemers die willen groeien. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Aandelenkapitaal | € 9.931.430 | ||||||||||||
Fondsomvang | € 1.144.608 | |||||||||||||
Resultaat | -€ 373.398 | |||||||||||||
Eigen vermogen | € 7.858.017 | |||||||||||||
Agioreserve | € 105.571 | |||||||||||||
Bestuurlijk | Technofonds, beheerd door Horizon Flevoland, is lid van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen en is daarmee gehouden aan de NVP gedragscode. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | MKB Fonds Flevoland BV en Technofonds Flevoland BV verstrekken risicodragend kapitaal aan veelbelovende groeiende veelbelovende, startende- en doorstartende MKB-bedrijven in de regio Flevoland met uitzondering van de gemeente Zeewolde. Deze ondernemers ondervinden moeilijkheden bij het financieren van hun initiatief in de markt. | |||||||||||||
Risico's | Het maatschappelijk kapitaal van de organisatie bedraagt € 9.931.430, verdeeld in 21.886 gewone aandelen. Gemeente Dronten is aandeelhouder van 611 aandelen van elk € 453,78 nominaal. Deze inleg is eenmalig geweest bij de start van het Technofonds in 2000. Er is toen € 277.000 ingelegd via twee raadsbesluiten. Deze middelen waren afkomstig van een onbenut restantbudget APR-regeling en een reservering Capital Fund. Al jaren teren zij in op de reserve en moet goed gekeken worden naar de toekomstbestendigheid. Er zijn financiële zorgen bij de aandeelhouders hieromtrent. | |||||||||||||
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. - Harderwijk | ||||||||||||||
Link | Gebiedscoöperatie Gastvrije Randmeren | |||||||||||||
Visie | De coöperatie zorgt namens de gemeenten voor het beheer en onderhoud van de recreatieve functies van de meren. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar vaarwater, fietsverbindingen en recreatie bij aanlegplaatsen en eilanden. | |||||||||||||
Missie | De meren, eilanden en oevers dragen sterk bij aan de ruimtelijke kwaliteit van het Randmerengebied. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 28.985 | € 29.333 | € 29.536 | ||||||||||
Bestuurlijk | Rijkswaterstaat en de Waterschappen Zuiderzeeland en Vallei en Veluwe zijn adviserend lid. Gastvrije Randmeren is als zelfstandige rechtspersoon voor alle zestien gemeenten rond de Randmeren een verbonden partij. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | Een nieuw bestuur is geïnstalleerd voor de periode 2022-2026. Een aankondiging is gedaan betreffende de Thematische Randmerenvisie 2030 die als opgave voor dit bestuur klaarligt. Ontwikkelingen seizoen 2023: innovatief maaiponton, maaiapp, Vaarnetwerk Randmeren, natuurontwikkeling en hoogwater. | |||||||||||||
Risico's | Met betrekking tot de financiële positie van CGR kan kort samengevat worden gesteld: er wordt ingeteerd op de reserve, er is geen sluitende begroting, het vermogen neemt in de jaren af met als gevolg dat er een minimaal weerstandsvermogen is. Met het rendement op vermogen wordt de begroting gedekt. Wanneer het rendement minder is dan voorzien heeft dit gevolgen voor de dekking. Het tekort komt dan ten laste van de algemene reserve. Er wordt al een aantal jaar ingeteerd op de algemene reserve. CGR zou moeten nadenken over een minimaal weerstandsvermogen van bijvoorbeeld 10% van de begrotingsomvang. Ook zou zij een visie moeten vormen op de ondergrens. Hiervoor is meermaals, zowel ambtelijk als bestuurlijk, aandacht gevraagd. Hoewel de jaarrekening een negatief resultaat vertoont en er wordt ingeteerd op de reserves is er nog geen sprake van een tekort. De algemene reserves van de Coöperatie zijn nog voldoende. Belangrijk is dat de Coöperatie een meerjarenperspectief neer gaat zetten die haalbaar en toekomstbestendig is. Het gaat hier niet om een gemeenschappelijke regeling. Wij hebben als gemeente beperkt invloed. | |||||||||||||
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) - Alkmaar | ||||||||||||||
Link | HVC | |||||||||||||
Visie | HVC wil als toonaangevend nutsbedrijf onze gemeenten, waterschappen en inwoners koploper maken en houden als het gaat om het hergebruiken van grondstoffen en het verduurzamen van de energiehuishouding. | |||||||||||||
Missie | We zien een toekomst waarin we energie schoon opwekken en grondstoffen hergebruiken. Dat is urgent, en dat doen we samen en slim, zodat onze inwoners daar nu en in de toekomst de vruchten van plukken. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse bijdrage | € 95.468 | - | € 80.996 | ||||||||||
Bestuurlijk | HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders (43 gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland). De gemeenten en waterschappen zijn rechtstreeks aandeelhouder of via een GR. | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | Gemeenten en waterschappen staan voor de inspirerende uitdaging de slag naar een duurzame, klimaat neutrale energievoorziening te maken. Er moet tempo worden gemaakt. Veel overheden willen hun energiegebruik de komende jaren al flink hebben bespaard of duurzaam opgewekt. Samen met gemeenten, waterschappen en lokale energiecoöperaties gaat HVC werk maken van duurzaamheid. | |||||||||||||
Risico's | Het risicobeheer van HVC is gericht op het verschaffen van een redelijke mate van zekerheid ten aanzien van de realiseerbaarheid van ondernemingsdoelstellingen, de beheersing van risico’s in bedrijfsprocessen, de betrouwbaarheid van de financiële verslaglegging en de naleving van relevante wet- en regelgeving. Sommige risico’s, zoals de kans op ernstige ongevallen, zijn daarbij nimmer acceptabel. Het systeem van risicobeheer bij HVC is gebaseerd op elementen uit het COSO-ERM model en de ISO 31000 richtlijn. | |||||||||||||
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) - Den Haag | ||||||||||||||
Link | VNG | |||||||||||||
Visie | Dat doen we door agendasettend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven. | |||||||||||||
Missie | De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale overheid. | |||||||||||||
Belangen | ||||||||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | ||||||||||||
Financieel | Jaarlijkse contributie | € 64.533 | € 62.512 | € 68.600 | ||||||||||
Bestuurlijk | Wethouder Van Bergen is lid van de VNG-commissie Zorg Jeugd en Onderwijs (ZJO). | |||||||||||||
Prognose | ||||||||||||||
Ontwikkelingen | De VNG biedt haar leden een platform via commissies, provinciale afdelingen, congressen, studiedagen en op vng.nl. Uitwisseling van ervaringen en leren van elkaar staan voorop. | |||||||||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||||||||