Paragraaf financiering

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De behoefte aan geld voor de gemeente ontstaat voornamelijk door investeringen. Enerzijds in materiële vaste activa zoals accommodaties. Anderzijds in ruimtelijke ontwikkelingsplannen (grondexploitaties). Daarnaast verstrekken we bij uitzondering leningen aan derden. De gemeente kan in haar geldbehoefte voorzien door leningen aan te trekken, naast het gebruik van eigen reserves en voorzieningen. Omdat de gemeente beschikt over eigen geldmiddelen, hebben we in 2023 (nog) geen nieuwe leningen hoeven af te sluiten.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

De doelstellingen met betrekking tot het financieringsbeleid van de gemeente zijn:

  • het verkrijgen en behouden van een goede toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
  • het tegengaan van ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s (van vaste en vlottende schuld), kredietrisico’s, liquiditeitenrisico’s en koersrisico’s;
  • het optimaliseren van het rendement van beschikbare geldmiddelen;
  • het minimaliseren van de rentekosten van externe financiering. 

In de Wet financiering decentrale overheden (de Wet fido) en de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo) zijn de kaders gesteld voor de financiering van overheden. De Wet fido en Ruddo hebben als doel: het bevorderen van een professionele en verantwoorde financiering bij gemeenten, met als direct uitgangspunt het beheersen van renterisico’s.
De beheersing van de renterisico’s wordt vooral via de instrumenten kasgeldlimiet en renterisiconorm uitgevoerd.

Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Kasgeldlimiet

Eén van de uitgangspunten van de Wet fido is het vermijden van grote fluctuaties in de rentelasten van openbare lichamen. Om een grens te stellen aan korte financiering (looptijd tot 1 jaar) is in de Wet fido een wettelijk toegestane norm, de kasgeldlimiet, opgenomen. De limiet is bepaald op een percentage (8,5%) van het totaal van de primitieve begroting.
De kasgeldlimiet 2023 bedraagt voor de gemeente Dronten 8,5% van € 128,4 miljoen (Programmabegroting 2023) = € 10,91 miljoen.

Renterisiconorm

Terug naar navigatie - Renterisiconorm

De renterisiconorm geeft aan dat het totaal van de jaarlijkse aflossingen en renteherzieningen niet meer mag bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Uit de onderstaande tabel is af te leiden dat de gemeente Dronten voor 2023 ruim onder de gestelde renterisiconorm is gebleven.

Berekening renterisiconorm 2023* 2024 2025 2026
De norm is gesteld op een percentage van het begrotingstotaal 20% 20% 20% 20%
Begrotingstotalen 128.400 146.000 135.851 134.734
Renterisiconorm 25.680 29.200 27.170 26.947
Rente herziening op vaste schuld 0 0 0 0
Aflossing op vaste schuld 1.982 1.982 1.982 1.982
Renterisico 1.982 1.982 1.982 1.982
Ruimte onder de renterisiconorm (voordeel, ruimte) 23.698 27.218 25.188 24.965
* bedrag primitieve programmabegroting
Renteschema 2023
a. De externe rentelasten over de korte en lange financiering +/+ 494.622
b. De externe rentebaten over de korte en lange financiering -/- 2.431.751
Saldo rentelasten en rentebaten -1.937.129
c1. De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend -/- 243.494
c2. De rente van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend -/- -
c3. De rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken (=projectfinanciering), die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend +/+ -
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente -2.180.623
d1. Rentelasten over eigen vermogen +/+ 4.747.801
d2. Rentelasten over voorzieningen +/+ 2.071.118
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente 4.638.296
e. De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) -/- 4.818.038
f. Renteresultaat op het taakveld treasury -179.742