
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Programma inleiding
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Programma inleidingHet maatschappelijke effect wat we nastreven is dat onze inwoners leven in een toegankelijke en veilige leefomgeving. Een goede infrastructuur is hiervoor cruciaal, vooral in het licht van de groei van Dronten. Dit betekent dat wordt ingezet op het waarborgen van een omgeving waarin inwoners zich vrij kunnen bewegen in een openbare ruimte die gezondheid en sociale cohesie bevordert.
Dit programma richt zich op het ontwikkelen van een toekomstbestendige mobiliteit die aansluit bij de groeiende behoeften van inwoners en bedrijven. Naarmate Dronten groeit, zal de druk op de bestaande infrastructuur toenemen. Een goed functionerende en duurzame infrastructuur is nodig om de mobiliteit, bereikbaarheid en verkeersveiligheid te waarborgen. Door te bouwen aan een veilige, toegankelijke en milieuvriendelijke infrastructuur, draagt dit programma bij aan de gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier én draagt deze bij aan een goed vestigingsklimaat.
Pakket 2G Verkeer en vervoer
Inhoud
Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - InhoudHet maatschappelijke effect wat we nastreven is dat onze inwoners leven in een toegankelijke en veilige leefomgeving. Een goede infrastructuur is hiervoor cruciaal, vooral in het licht van de groei van Dronten. Dit betekent dat wordt ingezet op het waarborgen van een omgeving waarin inwoners zich vrij kunnen bewegen in een openbare ruimte die gezondheid en sociale cohesie bevordert.
Dit programma richt zich op het ontwikkelen van een toekomstbestendige mobiliteit die aansluit bij de groeiende behoeften van inwoners en bedrijven. Naarmate Dronten groeit, zal de druk op de bestaande infrastructuur toenemen. Een goed functionerende en duurzame infrastructuur is nodig om de mobiliteit, bereikbaarheid en verkeersveiligheid te waarborgen. Door te bouwen aan een veilige, toegankelijke en milieuvriendelijke infrastructuur, draagt dit programma bij aan de gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier én draagt deze bij aan een goed vestigingsklimaat.
Beleidsuitgangspunten
Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - BeleidsuitgangspuntenDe beleidsuitgangspunten zijn vastgelegd in het vigerende Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan 2017-2027 (GVVP). Verkeersbeleid is nadrukkelijk geen doel op zich maar ondersteunend aan het bereiken van doelen op sociaal, economisch en ruimtelijk beleid. Het bevorderen van duurzame mobiliteit is een speerpunt. De gemeente wil vooral dat er meer gebruik wordt gemaakt van de fiets, elektrische auto en het Openbaar Vervoer (OV). Verder wordt er invulling gegeven aan een visie op mobiliteit in het kader van Dronten 2050. Dit zal door middel van een verkenning worden opgezet en medio 2026 worden uitgevoerd. De uitkomsten zullen daarbij ook worden meegenomen in het proces van de Omgevingsvisie.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken?De verkeersveiligheid in Dronten is op orde
1) In 2026 zijn er geen ernstige verkeersslachtoffers door toedoen van de gemeentelijke infrastructuur.
Hoe meten we dit?
|
|
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Ongevallen met letsel |
13 |
11 |
10 |
14 |
<14 |
<14 |
|
Aantal gewonden |
14 |
13 |
12 |
14 |
<14 |
<14 |
Toelichting
De gemeente evalueert jaarlijks de ernstige ongevallen binnen de gemeente grenzen. Daar waar er sprake zou kunnen zijn van slachtoffers door toedoen van de gemeentelijke infrastructuur worden beheersmaatregelen getroffen, bijvoorbeeld door het verlagen van snelheid op buitenwegen en de aanleg van snelheidsremmende maatregelen op drukke kruispunten. Het omlaag brengen van ongevallen hebben wij als gemeente niet altijd controle op. Vaak treden ongevallen op door menselijk falen (bijvoorbeeld hardrijden, alcohol, afleiding door telefoongebruik et cetera). Daar waar we invloed kunnen hebben, passen we dit aan. Door ernstige ongevallen te evalueren, krijgen we inzicht in de toedracht en kunnen we bijsturen waar nodig.
In bovenstaande tabel is het letselongevallen beeld te zien van de afgelopen jaren (2019 – 2024). Landelijk is er een licht stijgende trendlijn waarneembaar. Onze trendlijn is vanaf 2019 dalend en vanaf 2020 blijft het redelijk stabiel. Elk letselongeval is er één te veel. Daarom streven we naar een verdere daling van het aantal letselongevallen/ gewonden.
Waar leggen we de focus op?
Real Time Traffic Information (RTTI)
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om te voldoen aan de Europese wetgeving voor Real Time Traffic Information (RTTI) en een veilige en duurzame leefomgeving te waarborgen. Deze wetgeving vereist dat actuele en betrouwbare verkeersgegevens beschikbaar worden gesteld. Dit is belangrijk voor verkeersveiligheid, doorstroming en milieubelasting. Het niet naleven van deze verplichtingen kan leiden tot juridische en financiële risico's en verminderde verkeersveiligheid.
De wetgeving is aangescherpt en vereist nu strengere eisen aan verkeersdata. Dit betekent dat de gemeente haar systemen moet upgraden om aan de wetgeving te voldoen. Dit sluit aan bij het gemeentelijk beleid op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid en veiligheid.
Investeren in real-time data biedt kansen voor innovatie en verbetert de samenwerking met verkeerscentrales. Door nu hierop in te zetten, wordt voldaan aan wetgeving, kan de verkeersveiligheid worden verbeterd en de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente worden ondersteund. Tevens sluit dit aan bij de plannen met betrekking tot informatiseren en digitalisering en het datagedreven werken zoals eerder vermeld onder pakket 0C en het gestelde onder Paragraaf informatisering.
Wegenonderhoud De Boeg met fietsstroken en snelheidsremmende maatregelen
In 2026 vindt er wegenonderhoud plaats aan De Boeg. Om de fietser een duidelijke positie te geven op de rijbaan worden er fietsstroken aangebracht. Daarnaast wordt het wegprofiel versmald en komen er snelheidsremmende maatregelen om de toegestane snelheid van 30 km/u meer af te dwingen. Het aanbrengen van de fietsstroken is op De Boeg ook benoemd als opgave in uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeer-en Vervoersplan (GVVP).
Er is een passend fietsnetwerk
2) In 2026 wordt Dronten als fietsgemeente beoordeeld met minimaal een 7,4.
Hoe meten we dit?
De Fietsersbond voert om de twee jaar een onderzoek uit naar de beste fietsgemeente van Nederland. De beoordeling betreft een gemiddelde van verschillende thema’s.
|
|
2022 |
2024 |
2026 |
|
Dronten |
7,1 |
7,2 |
7,4 |
Toelichting
In 2022 scoorden we nog een 7,1. De fietsers in Dronten geven in 2024 een 7+ als cijfer. Deze score is goed voor een gedeelde tweede plaats binnen Flevoland. We scoren vooral goed op het gebied van veiligheid, fietsbeleving en infrastructuur. Een veilige fietsomgeving voor alle fietsers, inclusief scootmobielen en kinderen en voor recreatief fietsen.
Naast de hieronder genoemde focuspunten zetten we als gemeente ook structureel in op verkeerseducatie voor jong en oud (praktisch verkeersexamen, verkeersquiz, e-bike cursus senioren et cetera).
Waar leggen we de focus op?
Uitbreiding fietsenstalplaatsen station
Er is al jaren een tekort aan fietsenstalplaatsen bij het station. Vanwege dit tekort is de uitbreiding noodzakelijk. Een adequate stalling draagt hieraan bij. Uit onderzoek is gebleken dat de bestaande 3 fietsparkeerlocaties kunnen worden uitgebreid met 228 fietsparkeerplaatsen (van 1.168 naar 1.396) en het aantal fietskluizen met 40 stuks (van 64 naar 104).
Behalve de uitbreiding van fietsenstalplaatsen bij het station wordt het OV-fiets aanbod uitgebreid van 8 naar 16 OV-fietsen in samenwerking met NS.
Hoogwaardige fietsroute Lelystad – Dronten - Kampen
In 2025 is er gestart met een provinciale verkenning van een hoogwaardige fietsroute tussen Lelystad – Dronten – Kampen. De verkenning moet leiden tot een (technisch) haalbaar tracé met een schetsontwerp en kostenraming.
Er is duurzame mobiliteit met ruimte voor elektrisch vervoer
3) In 2026 zijn er minimaal 7 publieke laadpalen per 1000 inwoners.
Hoe meten we dit?
|
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Aantal (semi)publieke laadpalen per 1.000 inwoners |
5,3 |
6,2 |
5,9 |
7 |
Toelichting
Het aantal inwoners dat een elektrische auto heeft, neemt toe in de gemeente. Ter vergelijking: in 2019 reden er 3 elektrische auto’s per 1.000 inwoners rond. In 2024 is dit gestegen naar 25 elektrische auto’s per 1.000 inwoners. Dit blijkt ook uit de stijgende lijn in plaatsing van openbare laadpalen. In 2019 was dit aantal nog 1,8 laadpalen per 1.000 inwoners. In 2024 ligt dit op 6,2 laadpalen per 1.000 inwoners.
Waar leggen we de focus op?
Uitbreiding van het aantal openbare laadpalen
Dit is vraagafhankelijk, op verzoek van een bewoner die geen mogelijkheid heeft om op eigen terrein te kunnen laden. Gezien de stijgende lijn die de afgelopen jaren is geweest, verwachten we dat deze groei zal doorzetten.
Er zijn goede OV-verbindingen
4) In 2026 is minimaal 55% van de inwoners tevreden met de kwaliteit van het OV.
5) In 2026 is minimaal 60% van de inwoners tevreden met de afstand tot het OV.
Hoe meten we dit?
Dit meten we met behulp van een enquête. In 2024 is de eerste inwonerspeiling ‘ervaren brede welvaart Flevoland’ gehouden onder inwoners van de provincie. Volgens deze peiling is ruim 53% van de inwoners tevreden of heel tevreden over de afstand tot het OV en ruim 57% tevreden of heel tevreden met de kwaliteit van het OV.
Toelichting
Monitoring openbaar vervoer
Door de groei van Dronten, wensen vanuit de samenleving, busvervoerder EBS of provincie Flevoland (concessiehouder), kan het wenselijk zijn om situaties uit te breiden of haltes te verplaatsen. Dit vraagt in bepaalde situaties tot aanpassingen in de openbare ruimte, waarbij resultaatgericht kan worden gehandeld als de situatie daarom vraagt.
Waar leggen we de focus op?
Buurtbus Dronten – Elburg/ ‘t Harde
In 2025 vindt er een verkenning plaats naar een nieuwe buurtbusverbinding tussen Dronten – Elburg/’t Harde. Afhankelijk van de uitkomst kan er een uitrol ontstaan in 2026 om deze verbinding te gaan realiseren samen met de gemeente Elburg.
Wat gaat programma 2 kosten?
| Lasten en Baten (bedragen x €1.000) | Realisatie 2024 | Begroting na wijziging 2025 | Primaire begroting 2026 | Primaire begroting 2027 | Primaire begroting 2028 | Primaire begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | ||||||
| 2G Verkeer en vervoer | -8.026 | -8.878 | -9.327 | -8.782 | -8.841 | -8.884 |
| Baten | ||||||
| 2G Verkeer en vervoer | 445 | 454 | 588 | 318 | 318 | 318 |
| Saldo Lasten en Baten programma 2 | -7.581 | -8.424 | -8.739 | -8.464 | -8.523 | -8.566 |
| Stortingen | ||||||
| 2Z Niet in pakketjes opgenomen | 143 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Onttrekkingen | ||||||
| 2Z Niet in pakketjes opgenomen | 57 | 192 | 49 | 49 | 49 | 49 |
| Saldo Reserves programma 2 | -86 | 192 | 49 | 49 | 49 | 49 |
| Resultaat programma 2 | -7.667 | -8.232 | -8.690 | -8.416 | -8.475 | -8.517 |