Paragraaf verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Algemeen

Een verbonden partij wordt gedefinieerd als een privaatrechtelijke- of publiekrechtelijke organisatie, waarmee de gemeente een bestuurlijke en een financiële band heeft. 
Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel (vertegenwoordiging) in het bestuur of het hebben van stemrecht. 
Van een financieel belang is sprake als de gemeente middelen ter beschikking stelt en deze in geval van faillissement van de verbonden partij kwijt is, of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.

Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt voort uit het publieke belang. Verbindingen met deze derde partijen is dus een manier om bepaalde publieke taken uit te voeren. De huidige verbonden partijen waaraan de gemeente is gelieerd, hebben veelal een historische bestaansgrond. Afhankelijk van onze mate van verbondenheid zijn wij in meer of mindere mate in staat om invloed op het beleid van desbetreffende verbonden partij uit te oefenen.

Visie op verbonden partijen

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Visie op verbonden partijen

Het gemeentelijk beleid is er op gericht het aantal verbonden partijen beperkt te houden, enerzijds uit het oogpunt van risicobeheersing en beperking en anderzijds uit het oogpunt van transparantie van bestuur. Er kunnen echter altijd goede redenen aanwezig zijn voor het aangaan van een verbonden partij constructie. Criteria die daarbij onder andere worden gehanteerd: 

  1. De taak kan niet of zeer moeilijk door de gemeente alleen worden uitgevoerd.
  2. Gezamenlijke uitvoering van de taak levert voor de gemeente een concrete meerwaarde op en de gekozen vorm van samenwerking draagt bij aan een efficiëntere en effectievere uitvoering van onze publieke taak.
  3. Voordelen van de (beoogde) samenwerking wegen op tegen de nadelen.

Overzichtstabel

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Overzichtstabel
Naam verbonden partij Taakveld Vertegenwoordiger gemeente Financieel belang 2026
Gemeenschappelijke regelingen
Het Flevolands Archief (HFA) 0.4 S.J. Lap € 201.345
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT) 0.62 S.J. Lap € 748.000
Veiligheidsregio Flevoland (VRF) 1.1 J.P. Gebben € 3.492.398
Regionale Sociale Recherche 6.3 P. Duvekot € 93.250
IMpact 6.4 P. Duvekot € 2.119.232
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland 6.71, 6.72 en 6.82 P. Duvekot € 368.227
GGD Flevoland 7.1 L. Hillebregt € 1.424.000
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV) 7.4 L. Hillebregt € 1.419.794
Vennootschappen/Coöperaties
Alliander N.V. 0.5 S.J. Lap € 315.000
Vitens N.V. 0.5 S.J. Lap Nb
Technofonds Flevoland 3.1 S.J. Lap n.v.t.
Coöperatie Gastvrije Randmeren 5.7 S.J. Lap € 31.963
Huisvuilcentrale Alkmaar (garantstellingsprovisie HVC) 7.3 L. Hillebregt Nb
Verenigingen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) 0.1 J.P. Gebben € 80.710

Detailoverzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Detailoverzicht verbonden partijen
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV) - Lelystad
Algemeen
Onderdeel van Pakket 7R (Milieu)omgevingsveiligheid
Draagt bij aan Het behouden dan wel verbeteren van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving (veiligheid, gezondheid, leefbaarheid en duurzaamheid) in Flevoland en de regio Gooi en Vechtstreek.
Gemeentelijk belang Bescherming van mens en natuur tegen schade; uitvoering van vergunningsverlening, toezicht en handhaving milieu. De OFGV is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied en specialistische advisering op het gebied van milieu en ruimtelijke ordening, o.a. binnen de gemeente Dronten.
Juridische vorm Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling is in 2017 in werking getreden en voor het laatst in 2024 gewijzigd op grond van evaluatie van de regeling en wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De deelnemers zijn en blijven bevoegd gezag. Bevoegdheden zijn niet gedelegeerd, maar in mandaat overgedragen.
Partijen Deelnemers in de OFGV zijn de Provincies Flevoland en Noord-Holland en 12 gemeenten die zich in Flevoland en de Gooi en Vechtstreek bevinden: Lelystad, Almere, Dronten, Noordoostpolder, Urk, Zeewolde, Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Gooise Meren. Het aandeel van de gemeente Dronten in de begroting van 2026 bedraagt 7,32%.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 1.216.618 € 1.334.678 € 1.419.794
Resultaat € 144.368 - -
Eigen vermogen 1-1-2026 € 1.850.268
31-12-2026 € 1.395.268
Vreemd vermogen 1-1-2026 € 4.712.292
31-12-2026 € 4.712.292
Bestuurlijke betrokkenheid Algemeen bestuur: wethouder Lazise Hillebregt
Financieel belang OFGV heeft voor 2026 een begroting opgesteld van in totaal € 19.396.353. De bijdrage van de gemeente Dronten aan de OFGV bedraagt € 1.419.794, welke gedekt is in de gemeentelijke begroting. De deelnemers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor eventuele financiële risico’s/tekorten van de OFGV, naar rato van hun inbreng. Uit de resultaten die jaarlijks behaald worden, mag de OFGV een benodigde weerstandscapaciteit opbouwen om tegenvallers op te vangen. Voor 2026 heeft het Algemeen Bestuur deze weerstandscapaciteit vastgesteld op maximaal € 947.500. De verhouding tussen de vrije en benodigde weerstandscapaciteit is 0,95.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen De doorvertaling van de outcomegerichte doelstellingen uit het Regionale Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2024-2027 naar uitvoering wordt ook in 2026 samen met de deelnemers verder vormgegeven. Met deze lijn van doorontwikkelen verwacht OFGV op 1 april 2026 aan het Rijk te kunnen aantonen te voldoen aan de landelijke robuustheidscriteria voor omgevingsdiensten en verwachten zij bovenal dat de gewenste robuuste en toekomstbestendige dienst ontstaat die vergunningen-, toezicht- & handhavings- en adviestaken op het gebied van de fysieke leefomgeving effectief en efficiënt kan uitvoeren.
Risico's In 2027 is de implementatie van opnieuw aanbestede VTH-systemen voorzien. De eenmalige aanbestedings- en implementatiekosten zijn geraamd op 8 ton. Uit het verloopoverzicht van de bestemmingsreserve Innovatie en Ontwikkeling blijkt dat de reserve niet toereikend is voor het gehele bedrag (tekort € 454.377). Hier loopt gemeente Dronten een risico van € 32.000 als extra bijdrage voor deze aanbesteding op basis van de verdeelsleutel van 6,94% (= stempercentage 2025).
Meer informatie Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek
Het Flevolands Archief (HFA) - Lelystad
Algemeen
Onderdeel van Pakket 0C Overhead
Draagt bij aan Het zorgdragen voor goed beheer en behoud van de archieven en het bevorderen van de toegankelijkheid van deze archieven voor publiek, overheid en wetenschap.
Gemeentelijk belang Uitvoering van de wettelijke archieftaken.
Juridische vorm Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling is in 2017 in werking getreden en voor het laatst in 2024 gewijzigd op grond van evaluatie van de regeling en wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
De deelnemers zijn en blijven bevoegd gezag. Bevoegdheden zijn gedelegeerd.
Partijen Het Flevolands Archief werkt in opdracht voor de samenwerkingspartners het Rijk, de provincie Flevoland, de gemeenten Dronten, Lelystad, Urk en Zeewolde en het waterschap Zuiderzeeland.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 160.611 € 165.102 € 201.345
Resultaat - - -
Eigen vermogen 1-1-2026 € 226.777
31-12-2026 € 318.484
Vreemd vermogen 1-1-2026 € 124.879
31-12-2026 € 314.150
Bestuurlijke betrokkenheid Algemeen bestuur: wethouder Siert Jan Lap
Financieel belang HFA heeft voor 2026 een begroting opgesteld van in totaal € 1.833.833. De bijdrage van de gemeente Dronten aan HFA bedraagt € 201.345, welke gedekt is in de gemeentelijke begroting. De deelnemers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor eventuele financiële risico’s/tekorten van HFA, naar rato van hun inbreng. Uit de resultaten die jaarlijks behaald worden, mag de HFA een eigen weerstandscapaciteit opbouwen om tegenvallers op te vangen. Voor 2026 heeft het Algemeen Bestuur deze weerstandscapaciteit vastgesteld op maximaal € 140.356.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen De ontwikkelingen rond de nieuwe Archiefwet, voorzieningen voor digitaal gevormd archief en de zoektocht naar passenden en nieuwe samenwerkingsvormen met het Rijk en stakeholders in de regio beïnvloeden in sterke mate de agenda van HFA en inzet van (financiële) middelen voor de komende jaren.
Risico's Aandachtspunt in de komende periode is dat het voor HFA onhaalbaar is om het niveau van advisering, de digitaliseringstaken en de benodigde inzet op vernieuwing in hardware en software op het thema digitale veiligheid te waarborgen zonder extra financiële middelen voor uitbreiding van de formatie voor ICT-deskundigen, archivarissen en het managementteam.
Meer informatie HFA
Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum HFA
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT) - Zwolle
Algemeen
Onderdeel van Pakket 0D Gemeentelijke belastingen
Draagt bij aan De wettelijke bevoegdheid om belastingen en rechten te heffen ter financiering van taken waarbij op een transparante, rechtvaardige en doelmatige manier inkomsten gegenereerd worden om de publieke taken te kunnen uitvoeren.
Gemeentelijk belang Effectieve, efficiënte en rechtmatige inning en beheersing van belastingen en heffingen.
Juridische vorm Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling is in 2016 in werking getreden en voor het laatst in 2024 gewijzigd op grond van evaluatie van de regeling en wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De deelnemers zijn en blijven bevoegd gezag. Bevoegdheden zijn gedelegeerd.
Partijen 10 gemeenten: Zwolle, Bunschoten, Leusden, Nijkerk, Dronten, Dalfsen, Ommen, Veenendaal, Renswoude en Woudenberg.
5 waterschappen: Drents Overijsselse Delta, Rijn en IJssel, Vechtstromen, Vallei en Veluwe en Zuiderzeeland.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 712.289 € 720.000 € 748.000
Resultaat € 2.281.000 - -
Eigen vermogen 1-1-2026 -
31-12-2026 -
Vreemd vermogen 1-1-2026 € 6.158.000
31-12-2026 € 5.916.000
Bestuurlijke betrokkenheid Algemeen bestuur: wethouder Siert Jan Lap
Financieel belang GBLT heeft voor 2026 een begroting opgesteld van in totaal € 30,5 miljoen. De bijdrage van de gemeente Dronten aan GBLT bedraagt € 748.000, welke gedekt is in de gemeentelijke begroting. GBLT heeft geen weerstandscapaciteit. De deelnemers zijn verplicht zorg te dragen dat GBLT te allen tijden beschikt over voldoende middelen om aan al zijn verplichtingen jegens derden te kunnen voldoend. Dit betekent dat deelnemers zelf maatregelen moeten treffen om eventuele risico's af te dekken.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen De aankomende jaren zijn er een aantal ontwikkelingen die de uitvoering van GBLT raken zoals innovaties (robotisering en AI), externe wetten en regels over belastingen, de uitvoering van de wet WOZ en veranderende verhoudingen tussen overheid en burgers. Deze ontwikkelingen raken maatschappelijke vragen zoals participatie, gemeenschappelijke ICT-architecturen, menselijke maat, transparantie, rechtsbescherming en informatieveiligheid bij het gebruik van gegevens. Daarnaast wordt nagedacht over mogelijkheden van verruiming van het gemeentelijk belastinggebied.
Risico's De ontwikkeling van de proceskosten is onzeker. Door de aanpassingen van de proceskostenvergoedingen voor WOZ-zaken, onder andere vanwege uitspraken van de Hoge Raad en een aangepaste WOZ-factor per 1 januari 2025, blijft de hoogte van de proceskosten (NCNP-kosten) een risico. Daarnaast is de hoogte van de totale proceskostenvergoeding sterk afhankelijk van het aantal bezwaren en beroepen dat wordt ingediend en het toekenningspercentage daarvan.
Meer informatie Gemeente- en waterschapsbelastingen
Veiligheidsregio Flevoland (VRF) - Lelystad
Algemeen
Onderdeel van Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie
Draagt bij aan Een redzame samenleving
Gemeentelijk belang Het voorkomen, beperken en bestrijden van brand en gevaar voor mensen en dieren. Het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten, gemeenten en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing.
Juridische vorm Gemeenschappelijke regeling
Partijen In Veiligheidsregio Flevoland werken de zes gemeenten in Flevoland (Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde) samen met Brandweer Flevoland, politie en de geneeskundige zorg (GHOR Flevoland). Daarnaast wordt samengewerkt met een groot aantal andere partners.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 2.922.781 € 2.893.598 € 3.492.398
Resultaat -€ 2.320.068 -€ 339.500 -
Eigen vermogen 1-1-2026 € 8.341.000
31-12-2026 € 8.646.000
Vreemd vermogen 1-1-2026 € 5.614.000
31-12-2026 € 5.088.000
Bestuurlijke betrokkenheid Algemeen en dagelijks bestuur: burgemeester Jean Paul Gebben
Financieel belang VRF heeft voor 2026 een begroting opgesteld van in totaal € 42.877.406. De bijdrage van de gemeente Dronten aan de VRF bedraagt € 3.492.398, welke gedekt is in de gemeentelijke begroting.
De deelnemers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor eventuele financiële risico’s/tekorten van de VRF, naar rato van hun inbreng. Uit de resultaten die jaarlijks behaald worden, mag de VRF een eigen weerstandscapaciteit opbouwen om tegenvallers op te vangen. Voor 2025 heeft het Algemeen Bestuur de weerstandsratio vastgesteld op 25,03%.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen De beleidsthema's die in 2026 centraal staan, zijn 'veilige leefomgeving', 'toekomstbestendige crisisbeheersing', 'toekomstbestendige brandweerzorg' en 'wendbare organisatie'. De maatschappij waarin we ons bevinden is continu aan verandering onderhevig. We verkeren in een tijdperk van veel onzekerheid en (internationaal) 'gevoelde dreiging'. Dat vraagt van veiligheidsregio's om alert te blijven, zich flexibel op te stellen, te anticiperen op ontwikkelingen waar dat kan en mee te gaan met veranderingen waar dat nodig is, om zodoende de veiligheid van de omgeving te kunnen blijven waarborgen.
Risico's De VRF blijft in afwachting van landelijke besluitvorming op het onderwerp Verplichtend karakter. Het uitgangspunt blijft dat alle kosten die verband houden met de afschaffing van het Verplichtend karakter door het Rijk vergoed zouden moeten worden.
Meer informatie Website Veiligheidsregio Flevoland
Regionale Sociale Recherche - Zwolle
Algemeen
Onderdeel van Pakket 6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen
Draagt bij aan De gemeenschappelijke regeling Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek, waarin acht gemeenten samenwerken onder leiding van Zwolle, is verantwoordelijk voor het voorkomen en opsporen van fraude binnen sociale zekerheidsregelingen zoals de Participatiewet, IOAW en IOAZ. Door deze taak regionaal te organiseren, wordt specialistische kennis gebundeld en de kwaliteit van handhaving verhoogd. De gemeente Zwolle voert de uitvoering uit namens de deelnemende gemeenten. Dit draagt bij aan een rechtvaardige en betrouwbare inkomensondersteuning, waarmee het doel van een stabiel en voorspelbaar (basis)inkomen voor inwoners wordt ondersteund
Gemeentelijk belang De deelnemende gemeente hebben er belang bij om fraude met sociale zekerheidsregelingen zoals de Participatiewet, IOAE en IOAZ effectief te voorkomen en op te sporen. Door deze taak gezamenlijk onder te brengen bij de gemeente Zwolle wordt kennis en capaciteit gebundeld. Is er sprake van efficiëntie, schaalvoordelen en een eenduidige uitvoering. Door misbruik tegen te gaan, blijft er meer ruimte voor ondersteuning van inwoners die het echt nodig hebben, wat bijdraagt aan bestaanszekerheid en vertrouwen in de overheid.
Juridische vorm Gemeenteschappelijke regeling
Partijen De sociale recherche werkt in opdracht van de gemeenten Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen, Zwartewaterland en Zwolle.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 62.410 € 96.314 € 93.250
Resultaat - - -
Eigen vermogen 1-1-2026 -
31-12-2026 -
Vreemd vermogen 1-1-2026 -
31-12-2026 -
Bestuurlijke betrokkenheid De wethouder met de portefeuille Toezicht en Handhaving sluit aan bij de bestuurlijke overleggen van deze GR.
Financieel belang Betreft een bijdrage in de uitvoeringskosten van de Sociale Recherche aan gemeente Zwolle. Er is geen sprake van eigen vermogen of resultaat.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen De Participatiewet in Balans zal, waarschijnlijk, op 1 januari 2026 in werking treden. In dit wetsvoorstel staan vele maatregelen om de Participatiewet te verbeteren en de balans te brengen tussen rechten en plichten van bijstandsgerechtigden. Gemeenten krijgen meer ruimte voor maatwerk, waarbij de menselijke maat en vertrouwen centraal staan.
Met het wetsvoorstel handhaving sociale zekerheid wordt beoogd om een evenwichtig handhavingsstelsel te creëren. Dat betekent dat er naast aandacht voor fouten, ook voldoende aandacht moet zijn voor daadwerkelijk misbruik. Het accent wordt verlegd van rechtmatigheid naar rechtvaardigheid. Er komt meer aandacht voor voorlichting en preventie.
Risico's De gemeenschappelijke regeling Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek kent voor deelnemende gemeenten enkele risico’s. Zo is er sprake van beperkte directe invloed op de uitvoering, aangezien deze centraal wordt aangestuurd door de gemeente Zwolle. Daarnaast bestaat het risico op een ongelijke verdeling van inzet en capaciteit, wat kan leiden tot verschillen in dienstverlening. Financieel kunnen onvoorziene kosten ontstaan, terwijl de grip op de begroting beperkt is.
Meer informatie Werkgebied Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek
Impact - Dronten
Algemeen
Onderdeel van Pakket 6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen
Draagt bij aan Het realiseren van bestaanszekerheid, gelijke kansen en participatie naar vermogen voor inwoners.
Gemeentelijk belang Impact streeft naar een toename van het aantal inwoners met een uitkering dat deelneemt aan de samenleving, hetzij via werk, hetzij via andere vormen van maatschappelijke participatie. Daarnaast richt Impact zich op het vergroten van het aantal inwoners met een indicatie voor de ‘banenafspraak’ of ‘beschut werk’ dat een betaalde werkplek heeft. Door deze inzet draagt Impact bij aan het versterken van bestaanszekerheid, het bevorderen van gelijke kansen en het ondersteunen van participatie naar vermogen voor alle inwoners.
Juridische vorm Bedrijfsvoeringsorganisatie, Wet gemeenschappelijke regelingen
Partijen Gemeente Dronten, gemeente Kampen en bedrijfsvoeringsorganisatie Impact
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 1.926.403 € 2.226.880 € 2.119.232
Resultaat - - -
Eigen vermogen 1-1-2026 € 436.000
31-12-2026 € 436.000
Vreemd vermogen 1-1-2026 € 9.695.000
31-12-2026 € 9.695.000
Bestuurlijke betrokkenheid Wethouder P. Duvekot is namens het college van Dronten bestuurslid van Impact.
Financieel belang Het Werkvoorzieningschap Kampen & Dronten heeft voor 2026 een begroting opgesteld van in totaal € 8,6 miljoen (basis integratie-uitkering septembercirculaire 2024). De bijdrage van de gemeente Dronten aan Impact is op basis hiervan ingeschat op € 2.119.232, welke gedekt is in de gemeentelijke begroting. De deelnemers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor eventuele financiële risico’s/tekorten van Impact, naar rato van hun inbreng.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen Impact staat voor een belangrijke transitie: van het uitsluitend bieden van werkplekken naar het bevorderen van een integrale aanpak waarin werken én maatschappelijke participatie centraal staan als volwaardige vormen van meedoen en ontwikkeling. Dit vraagt om een flexibele organisatie die inspeelt op de veranderende arbeidsmarkt, samenwerkt met onderwijs en werkgevers en maatwerk biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De uitdagingen zijn groot: de vraag naar ondersteuning groeit, terwijl de arbeidsmarkt krap blijft en de doelgroep complexer wordt. Denk aan jongeren zonder startkwalificatie, statushouders of mensen met psychische kwetsbaarheid. Een sterke sociale infrastructuur is nodig om deze groepen effectief te bereiken en activeren. De ontwikkeling van Impact is niet alleen organisatorisch, maar ook een maatschappelijke investering in een inclusieve arbeidsmarkt. Ook vrijwilligerswerk, mantelzorg en participatieplekken worden gezien als waardevolle vormen van participatie die bijdragen aan verbondenheid, eigenwaarde en sociale gelijkheid.
Risico's Met het bedrijfsresultaat dat IMpact realiseert wordt gedeeltelijk het negatieve subsidieresultaat gecompenseerd. Voor het resterende deel geldt dat de deelnemende gemeenten Kampen en Dronten naar rato bijdragen aan een exploitatietekort. Dronten draagt 25% van de tekorten van IMpact. Deze bijdrage is de afgelopen jaren gedaald door een groei in het bedrijfsresultaat.
Meer informatie Impact
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland - Gemeente Almere (centrumgemeente)
Algemeen
Onderdeel van Pakket 6P Opgroeien en opvoeden
Draagt bij aan Kinderen en jeugdigen groeien zoveel mogelijk thuis op en Geïndiceerde jeugdhulp is vooral beschikbaar voor kinderen met een complexe zorgbehoefte.
Gemeentelijk belang Deze regeling heeft tot doel te komen tot een doelmatige uitvoering van de aan de centrumregeling opgedragen taken.
Juridische vorm Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Partijen Gemeente Almere, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Dronten
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 294.995 € 322.637 € 368.227
Resultaat - - -
Eigen vermogen 1-1-2026 -
31-12-2026 -
Vreemd vermogen 1-1-2026 -
31-12-2026 -
Bestuurlijke betrokkenheid De colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang Betreft een bijdrage in de uitvoeringskosten van de Centrumregeling aan de gemeente Almere. Er is geen sprake van eigen vermogen of resultaat.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen Er loopt een governance traject waarbij er gewerkt wordt aan een nieuwe governance. Vanuit de hervormingsagenda is er wetgeving in de maak waarbij er verplicht wordt gesteld meer vormen van jeugdhulp regionaal in te kopen. Dit wordt op dit moment voorbereid. Er wordt gekoerst op de ingangsdatum 01-01-2027.
Risico's De regionale organisatie wordt groter waardoor deze mogelijk op termijn meer middelen nodig zal hebben.
Meer informatie Dienstverleningshandvest behorende bij centrumregeling sociaal domein Flevoland
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
GGD Flevoland - De hoofdvestiging van GGD Flevoland bevindt zich in Lelystad
Algemeen
Onderdeel van Pakket 7O Gezonde leefstijl
Draagt bij aan Het versterken van gezonde leefstijl en mentaal welbevinden.
Gemeentelijk belang Bijdragen aan doelstellingen van Volksgezondheid met uitgangspunt preventie en gezondheidsbevordering. Deze doelstellingen komen voort uit de verplichtingen vanuit de wet Publieke Gezondheid.
Juridische vorm GGD Flevoland is een gemeenschappelijke regeling onder de noemer 'Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Flevoland 2023'. Het gaat om een Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, wet Gemeenschappelijke regelingen).
Partijen GGD Flevoland werkt in opdracht van de zes gemeenten (Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde) in Flevoland. Iedere gemeente wordt door een lid vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur van de GGD Flevoland.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 1.172.000 € 1.197.000 € 1.424.000
Resultaat € 11.000 - -
Eigen vermogen 1-1-2026 € 7.052.000
31-12-2026 € 7.052.000
Vreemd vermogen 1-1-2026 € 28.492.000
31-12-2026 € 28.464.000
Bestuurlijke betrokkenheid De wethouder Volksgezondheid/Publieke Gezondheid vertegenwoordigt de gemeente Dronten in het Algemeen Bestuur van de GGD Flevoland.
Financieel belang GGD Flevoland heeft voor 2026 een begroting opgesteld van in totaal € 14.478.000 aan inwonersbijdrage. De bijdrage van de gemeente Dronten aan de GGD Flevoland bedraagt € 1.424.000, welke gedekt is in de gemeentelijke begroting. De deelnemers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor eventuele financiële risico’s/tekorten van de GGD Flevoland, naar rato van hun inbreng. Uit de resultaten die jaarlijks behaald worden, mag de GGD Flevoland een eigen weerstandsvermogen opbouwen om tegenvallers op te vangen. Voor 2026 begroot het Algemeen Bestuur de reserve GGD algemeen op € 3.440.000.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen GGD Flevoland zet in op haar huisvestingsbeleid en haar visie op bedrijfsvoering om een robuuste en toekomstbestendige GGD te blijven.
Risico's GGD Flevoland heeft een winstwaarschuwing afgegeven omdat de kosten (fors) aan het toenemen zijn. De actie die hierop genomen wordt, is een visie te ontwikkelen op bedrijfsvoering. Deze visie leidt tot een stijging in de inwonersbijdrage zoals verwerkt in de begroting 2026.
Meer informatie GGD Flevoland
Alliander N.V. - Arnhem
Algemeen
Onderdeel van Pakket 0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten
Draagt bij aan Autonomie. Beslissingen komen binnen wet- en regelgeving op de juiste niveaus tot stand en dragen bij aan het behouden van autonomie. Hierbij worden financiële risico’s geïnventariseerd en op een adequate manier beheerst, zodat nu en in de toekomst de gemeente financieel gezond is en blijft.
Gemeentelijk belang Een betrouwbare energievoorziening wat essentieel is voor inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen.
Juridische vorm Naamloze vennootschap (NV)
Partijen De aandeelhouders van Alliander zijn de provincie Glederland, Friesland, Noord-Holland, gemeente Amsterdam en andere gemeenten en provincies.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 618.571 € 250.000 € 315.000
Resultaat € 976.000.000 - Nb
Eigen vermogen 1-1-2026 Nb
31-12-2026 Nb
Vreemd vermogen 1-1-2026 Nb
31-12-2026 Nb
Bestuurlijke betrokkenheid Stemrecht op aandeelhoudersvergaderingen (beperkt i.v.m. kleine aandelenbelang).
Financieel belang Dronten ontvangt dividend op basis van haar aandelen en een rentevergoeding op de verstrekte obligatielening.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen De energietransitie vereist dat de gehele energie-infrastructuur in Nederland de komende jaren verzwaard wordt omdat de elektriciteitsvraag in 2050 is verdubbeld. De energietransitie versnelt en leidt tot meer duurzame lokale opwek en een groeiende vraag naar elektrisch vermogen. Dit vraagt om grote aanpassingen van het energiesysteem. De capaciteit van de elektriciteitsnetten van Alliander moet hierdoor de komende jaren op veel plekken worden verdubbeld. Dit maakt grootschalige investeringen door Alliander noodzakelijk. Alliander verwacht op korte termijn een meer dan verdubbeling van de totale investeringen ten opzichte van afgelopen jaren. Alliander heeft op 31 mei 2021 aan alle aandeelhouders een verzoek tot kapitaalversterking gedaan. Bij uitgifte telt de bedoelde lening al voor 50% mee als eigen vermogen. Op deze wijze kan de financiële soliditeit van Alliander worden geborgd en kan Alliander de publieke taak als netbeheerder blijven realiseren. De hoogte van de obligatielening wordt bepaald naar rato van het aandelenbezit van Dronten. Volgens het aandeelhoudersregister heeft Dronten 488.271 aandelen in Alliander. Dit is 0,357% waardoor het concrete verzoek van Alliander een bedrag van € 2.141.618 bedraagt. Dit bedrag is medio december 2021 aan Alliander in de vorm van een reverse converteerbare hybride obligatielening uitgekeerd waarvan de rente bij uitgifte van de lening 2,075% bedraagt.
Risico's Een belangrijk risico is het risico op netcongestie en investeringsachterstand.
Meer informatie Alliander
Vitens N.V. - Zwolle
Algemeen
Onderdeel van Pakket 0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten
Draagt bij aan Autonomie. Beslissingen komen binnen wet- en regelgeving op de juiste niveaus tot stand en dragen bij aan het behouden van autonomie. Hierbij worden financiële risico’s geïnventariseerd en op een adequate manier beheerst, zodat nu en in de toekomst de gemeente financieel gezond is en blijft.
Gemeentelijk belang Een goede en veilige drinkwatervoorziening in de gemeente Dronten. Dit belang is verankerd in de statuten van Vitens waar het doel van de vennootschap omschreven is als: ‘De uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt.’ Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven.
Juridische vorm Naamloze vennootschap (NV)
Partijen De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 97 aandeelhouders waaronder de provincie Flevoland, provincie Gelderland, provincie Overijssel, provincie Friesland en provincie Utrecht en 92 van de in deze provincies liggende gemeenten.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Dividendopbrengst - - Nb
Resultaat € 34.500.000 - Nb
Eigen vermogen 1-1-2026 Nb
31-12-2026 Nb
Vreemd vermogen 1-1-2026 Nb
31-12-2026 Nb
Bestuurlijke betrokkenheid Stemrecht op aandeelhoudersvergaderingen (beperkt i.v.m. kleine aandelenbelang).
Financieel belang Dronten ontvangt geen dividend op basis van haar aandelen omdat de financiële positie van Vitens onder druk staat als gevolg van de investeringsopgave en het WACC-beleid.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen De stijgende vraag naar water, door onder andere klimaatverandering en bevolkingsgroei, maakt dat water een steeds schaarser goed wordt. Bovendien is Nederland van oudsher ingericht op het zo snel mogelijk afvoeren van water. Dit is nadelig voor het grondwaterpeil en daarmee voor de natuur, landbouw en drinkwaterbedrijven zoals Vitens. Kortom: het watersysteem staat steeds meer onder druk. Het is daarom noodzakelijk dat we hier anders naar gaan kijken. Door de toenemende vraag heeft Vitens op de korte termijn meer vergunningen nodig om (grond)water te kunnen winnen om drinkwater van te maken. Alleen door samenwerking met de waterpartners van Vitens kunnen die vergunningen gerealiseerd worden. Complexe, langdurige vergunningprocedures en concurrerende belangen in de leefomgeving zijn grote knelpunten in het tijdig beschikbaar hebben van vergunningen. Lastige inpassing in de leefomgeving is daarvan vaak de oorzaak. De precieze knelpunten verschillen echter per regio. Andere, regio-overstijgende, belemmeringen zijn de toenemende schaarste in menskracht en middelen, de stikstofregels en netcongestie. Voor de lange(re) termijn, na 2030, werkt Vitens samen met stakeholders aan een robuust systeem met drinkwaterwinningen die zo weinig mogelijk impact hebben op natuur en omgeving (de strategische harten). Hiervoor kijken we ook naar alternatieve bronnen om drinkwater van te maken. Door naast diep grondwater ook in te zetten op het innemen van oppervlaktewater, oevergrondwater en ondiep grondwater maken we onze beschikbare broncapaciteit groter en daarmee beter bestand tegen kwetsbaarheden als gevolg van weersextremen (zoals langdurige droogte). Zo ontwikkelen we een toekomstbestendig en duurzaam watersysteem. Dit is een proces van tientallen jaren. Daarom zetten we de komende jaren nog steeds in op het winnen van extra grondwater, maar wel op een zo duurzaam mogelijke manier.
Risico's Door het kleine belang heeft Dronten weinig invloed op de strategische beslissingen. Er wordt al jaren geen dividend uitgekeerd.
Meer informatie Vitens
Technofonds Flevoland - Lelystad
Algemeen
Onderdeel van Pakket 3H Economische ontwikkelingen
Draagt bij aan Een toekomstbestendige economie in Flevoland.
Gemeentelijk belang Het versnellen van de technisch innovatieve en digitale transities.
Juridische vorm Technofonds Flevoland B.V. managed by Horizon.
Partijen Aandeelhouders en vijf bedrijfsonderdelen van Horizon Flevoland (RvC).
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage - € 1 € 1
Resultaat -€ 1.014.880 - -
Eigen vermogen 1-1-2026 € 7.365.000
31-12-2026 -
Vreemd vermogen 1-1-2026 € 12.760.000
31-12-2026 -
Bestuurlijke betrokkenheid De heer S.J. Lap (SL), namens gemeente Dronten, houder van 611 aandelen.
Financieel belang 611 aandelen C, totaal € 277.260 = 3% aandeelhouder bij Technofonds Flevoland, onderdeel van Horizon Flevoland.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen Horizon heeft een aanjagende rol bij de totstandkoming van een gezamenlijke subsidieaanvraag rond de eiwitketen. De eiwittransitie omvat het begeleiden van New Cow Company (plantaardige kaas), Zonnespelt (biologische granen) en de veldboon-waardeketen in samenwerking met onder andere Farm Dairy, Eitwitboeren van Nederland, Flevo Campus, Cosun en Aeres Hogeschool Dronten.
Risico's Gemeente Dronten is aandeelhouder van 611 aandelen C van elk € 453,78 nominaal. Het exploitatieagio van gemeente Dronten is € 6.353. Het maatschappelijk kapitaal bedraagt totaal € 9.931.430. Bij iedere investering wordt gekeken naar de revolverendheid van het fonds. Dit is de mate waarin het initiële fondsvermogen in stand wordt gehouden. Het is daarom reëel om rekening te houden met een minimaal rendement. Of zelfs afboekingen op de investeringen. Financiële risico's beheersen ze zoveel mogelijk. Elk risico wordt gewaardeerd in geld. Om risico's af te dekken, hanteert het Technofonds doorgaans een minimale cofinancieringseis van 50%, waarmee ze privaat geld aantrekken voor de regio.
Meer informatie MKB & Technofonds Flevoland
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. - Harderwijk
Algemeen
Onderdeel van Pakket 5J (Openlucht)recreatie
Draagt bij aan Het beschermen van de routenetwerken en kansen benutten, waarbij keuzes over natuur, recreatie, landschap en watersport gemaakt moeten worden en prioritering nodig is.
Gemeentelijk belang Het baggeren van De Kleine Zwaan en maaien van waterplanten.
Juridische vorm Gebiedscoöperatie Gastvrije Randmeren is als zelfstandige rechtspersoon voor alle zestien gemeenten rond de Randmeren een verbonden partij.
Partijen Gastvrije Randmeren werkt bij de uitvoering van haar taken nauw samen met de adviserende leden Rijkswaterstaat Midden-Nederland, de waterschappen in de regio, toeristische organisaties, ondernemers en terreinbeheerders in het Randmerengebied.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 30.275 € 30.275 € 31.963
Resultaat - € 305.908 € 383.587
Eigen vermogen 1-1-2026 € 8.794.000
31-12-2026 € 9.177.587
Vreemd vermogen 1-1-2026 -
31-12-2026 -
Bestuurlijke betrokkenheid De heer S.J. Lap (SL), namens gemeente Dronten, algemeen lid met een adviserende rol.
Financieel belang € 30.275 - Belangrijk is dat de coöperatie een meerjarenperspectief neer gaat zetten die haalbaar en toekomstbestendig is. Het gaat hier niet om een gemeenschappelijke regeling. Wij hebben als gemeente beperkt invloed.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen De Thematische Randmerenvisie 2030 wordt uitgerold en prioritering aangebracht.
Risico's Met betrekking tot de financiële positie van CGR kan kort samengevat worden gesteld: er wordt ingeteerd op de reserve, er is geen sluitende begroting, het vermogen neemt in de jaren af met als gevolg dat er een minimaal weerstandsvermogen is. Met het rendement op vermogen wordt de begroting gedekt. Wanneer het rendement minder is dan voorzien heeft dit gevolgen voor de dekking. Het tekort komt dan ten laste van de algemene reserve. Er wordt al een aantal jaar ingeteerd op de algemene reserve. CGR zou moeten nadenken over een minimaal weerstandsvermogen van bijvoorbeeld 10% van de begrotingsomvang. Ook zou zij een visie moeten vormen op de ondergrens. Hiervoor is meermaals, zowel ambtelijk als bestuurlijk, aandacht gevraagd. De algemene reserve van de coöperatie is nog voldoende.
Meer informatie Gebiedscoöperatie Gastvrije Randmeren
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) - Alkmaar
Algemeen
Onderdeel van Pakket 7Q Gemeentelijke basisvoorzieningen
Draagt bij aan De vermindering van uitstoot van broeikasgassen.
Gemeentelijk belang Afval te verminderen en grondstoffen te hergebruiken.
Juridische vorm N.V. HVC is een toonaangevend publiek bedrijf dat samen met gemeenten, waterschappen en inwoners actief is om broeikasgasuitstoot te verlagen door de energiehuishouding te verduurzamen, afval te verminderen en grondstoffen te hergebruiken.
Partijen Zie hierboven.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 73.254 € 73.253 Nb
Resultaat € 34.897.000 - Nb
Eigen vermogen 1-1-2026 Nb
31-12-2026 Nb
Vreemd vermogen 1-1-2026 Nb
31-12-2026 Nb
Bestuurlijke betrokkenheid De heer S.J. Lap (SL), namens gemeente Dronten, houder van 48 aandelen A elk € 45,45
Financieel belang ± € 75.000 - begroting ontvangen we in Q3-2025.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen HVC gaat maximaal bijdragen aan de vermindering van uitstoot van broeikasgassen. Dit doen zij door impactvolle, afrekenbare en zichtbare groei van activiteiten in de energietransitie en de circulaire economie. HVC vermindert en/of hergebruikt uitstoot van CO2 en minderen ons energiegebruik. Zij meten en monitoren de CO2-prestaties met een rekenmodel en met behulp van een zevental strategieën.
Risico's HVC is zich zeer bewust van de eigen rol in verduurzaming en klimaatverandering. In relatie tot de eigen doelen en ambities op die vlakken wordt vooral het element tijd als een bedreiging gezien. Het gaat bijvoorbeeld om de tijdige adoptie van en sturing op verdergaande klimaatambities door aandeelhouders en centrale overheid of om de snelheid van klimaatverandering die zich uit in extreem weer.
Meer informatie HVC
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) - Den Haag
Algemeen
Onderdeel van Pakket 0A Bestuur
Draagt bij aan Het bepalen in welke samenwerkingsverbanden de gemeenten de komende jaren moet investeren en op welke wijze de samenwerking met Rijk en Regio, die op lange termijn noodzakelijk is voor middelen, ruimtelijke ordening en mogelijke versoepeling van wet- en regelgeving, moet worden opgetuigd.
Gemeentelijk belang Vertegenwoordiging van gemeenten richting het Rijk en andere overheden. Ondersteuning en kennisdeling zoals handreikingen, modelverordeningen en trainingen.
Juridische vorm Vereniging.
Partijen Alle Nederlandse gemeenten zijn lid van VNG.
Belangen
Financieel Realisatie 2024 Begroot 2025 Begroot 2026
Jaarlijkse bijdrage € 89.371 € 85.000 € 80.710
Resultaat -€ 26.000 - -
Eigen vermogen 1-1-2026 Nb
31-12-2026 Nb
Vreemd vermogen 1-1-2026 Nb
31-12-2026 Nb
Bestuurlijke betrokkenheid Burgemeester J.P. Gebben is voorzitter van het dagelijks bestuur van VNG Flevoland.
Financieel belang Contributie op basis van het aantal inwoners.
Bijzonderheden
Ontwikkelingen De VNG biedt haar leden een platform via commissies, provinciale afdelingen, congressen, studiedagen en op vng.nl. Uitwisseling van ervaringen en leren van elkaar staan voorop.
Risico's Niet van toepassing.
Meer informatie VNG