Opgavegericht werken
Om te zorgen dat de gemeente als één geheel opereert en in staat is om beter in te spelen op wat de samenleving echt nodig heeft:
1) In 2029 werkt de gemeente vanuit geprioriteerde opgaven.
Toelichting
Opgavegericht werken betekent dat de gemeente haar denkwijze en handelingswijze aanpast aan complexe maatschappelijke vraagstukken — denk aan woningnood, energietransitie of eenzaamheid.
In plaats van denken in taken en afdelingen, denken we in opgaven: urgente vraagstukken die we alleen samen met inwoners, partners en organisaties duurzaam kunnen aanpakken. Maatschappelijke opgaven houden zich niet aan beleidslijnen, domeinen of afdelingen. Ze vragen om flexibiliteit, samenwerking en een open houding.
Waar leggen we de focus op in 2026?
Het programma Opgavegericht Werken behelst een meerjarige, veranderkundige en complexe organisatieontwikkeling waarbij bovendien ook geïnvesteerd moet worden in de samenwerking met het gemeentebestuur en de samenleving. De focus in 2026 zal, aanhakend op de ingezette ontwikkelingen in 2025, liggen op het scheppen van de randvoorwaarden om tot betere sturing en inrichting van de organisatie te komen en nadrukkelijk samen met het bestuur en samenleving te leren, evalueren en communiceren.
Om de groeiopgave en andere belangrijke maatschappelijke vraagstukken te kunnen prioriteren, ligt de focus ook op een goede voorbereiding en aanpak rondom -en na de verkiezingen. We zetten onder andere in op een concrete aanpak ter voorbereiding van -en na de verkiezingen, portfoliomanagement, versterken van het opdrachtnemer- opdrachtgeverschap, een doorontwikkeling op programmatisch en projectmatig werken om aan te blijven sluiten bij de opgaven van nu en om goed te kunnen prioriteren.
De programmatische aanpak van minimaal drie jaar geeft richting en invulling aan onze ambitie om de gemeente te ontwikkelen naar het kunnen werken vanuit geprioriteerde opgaven. Binnen Opgavegericht Werken bepaalt gebiedsgericht werken wat nodig is om ons te ontwikkelen. Bij het leiden, sturen en realiseren zijn we erop gericht integraal en wendbaar te werken en leren. De organisatie en bemensing van het programma laten we flexibel meebewegen met andere thema’s in de organisatieontwikkeling, zodat timing van besluiten en veranderingen meer logisch en samenhangend kunnen zijn.
Gebiedsgericht werken is opgenomen in programma 6.
Arbeidsmarktaanpak
We hebben oog voor het menselijk kapitaal:
2) In 2026 is de arbeidsmarktaanpak uitgebreid met recruitmentmarketing.
Toelichting
Passende bedrijfsvoering binnen de context van een groeiende organisatie vraagt om een strategische kijk op de inzet van ons menselijk kapitaal (Strategisch Personeelsmanagement), waarmee we meer inzicht krijgen om onder andere de juiste medewerkers in huis te krijgen en te houden. In de Perspectiefnota 2026 is benoemd dat de arbeidsmarkt in ontwikkeling is en blijft, en in deze dynamiek staat het binden en boeien van medewerkers centraal. Met recruitmentmarketing willen we de juiste mensen uit de markt aan de organisatie binden.
Waar leggen we de focus op in 2026?
In de volle breedte is focus op instroom, doorstroom en uitstroom nodig voor de realisatie van de juiste dienstverlening, en daarmee ons beoogde effect; het zijn van een betrouwbare en dienstbare lokale overheid. Dat wil zeggen: focus op recruitmentmarketing, werving & selectie, het eerdergenoemde Strategisch Personeelsmanagement, het behoud van medewerkers en expliciete aandacht voor Leren & Ontwikkelen. De strategische kijk op de inzet van het menselijk kapitaal vraagt een veranderende rol van de vakspecialisten binnen bedrijfsvoering.
Concreet wordt hierbij in 2026 onder andere gekeken naar de inzet van onze HR-vakspecialisten en de ontwikkeling die daarin nodig is.
Daarnaast is specifiek aandacht nodig voor niet ervaren professionals. Het wordt steeds moeilijker om ervaren professionals te vinden en er zijn in de organisatie (in samenwerking met de regio) al meerdere traineeprogramma’s ontwikkeld. Er is echter meer nodig om professionals zonder de juiste werkervaring een kans te geven op de moeilijk vervulbare vacatures en aan de organisatie te binden.
We zien een noodzaak om in de komende jaren binnen de ambtelijke organisatie in toenemende mate zelf mensen op te leiden, op mbo- en hbo-niveau. Daarnaast verwachten we een toename in het aantal in te zetten teamtrajecten. Logisch samenwerken aan opgaven vraagt verbinding met meerdere (tijdelijke) teams en focus op de samenwerking binnen die teams. In 2026 moet vanuit het Strategisch Leer- & Ontwikkelplan helder worden wat de ontwikkelingen vragen in inzet en budget.
Duurzame inzetbaarheid, en daarmee aandacht voor Veiligheid, Gezondheid & Welzijn (VGW) van medewerkers, is essentieel voor het behouden van mensen. Voor 2026 en daaropvolgende jaren wordt beleid ontwikkeld op het brede spectrum van veiligheid, gezondheid & welzijn, waaronder verzuim & preventie, arbobeleid en de realisatie van gezondheidsbevorderende maatregelen.
Het Arbobudget vraagt voor 2026 vooralsnog geen actualisatie. Aanvullend budget is mogelijk nodig, afhankelijk van beleidskeuzes die gemaakt worden over gezondheidsbevorderende maatregelen. Financiële gevolgen van het nog uit te werken beleid worden waar nodig meegenomen in de Perspectiefnota 2027.
Met betrekking tot de inzet van externen zien we dat de gemeente Dronten rond de 18-20% externe inhuur heeft. Dit percentage ligt onder het gemiddelde van de regio Zwolle en de provincie Flevoland. Tegelijkertijd zien we bij grotere gemeenten dat de flexibele schil licht stijgt, ook bij gemeenten met een groter aantal inwoners. Dit vraagt om een bewuste afweging over de juiste balans tussen vaste en externe medewerkers binnen onze groeiende gemeente. Externe inhuur wordt zorgvuldig beoordeeld met als doel om een strategische en weloverwogen inzet van externe inhuur te waarborgen.
We hebben daarbij geen doelpercentage gesteld, maar blijven wel monitoren op het percentage inhuur afgezet tegen de regionale ontwikkeling, zodat we in lijn met of onder de regionale trend blijven.
Communicatie met onze inwoners
We communiceren in begrijpelijke taal met onze inwoners:
3) In 2026 is meer dan 60% van de bezoekers van onze website positief gestemd over de toegankelijkheid van onze teksten.
Toelichting
De gemeente communiceert vaak en veel met inwoners. Om met iedereen duidelijk te communiceren is het nodig om begrijpelijk en op B1-niveau te schrijven en te spreken. Wanneer de inwoners ons beter begrijpen, kunnen zij meer regie voeren over hun persoonlijke lopende zaken met de gemeente.?Via onze website zal aan de bezoekers daarvan gevraagd worden om feedback te geven over de toegankelijkheid van onze website.
Waar leggen we de focus op in 2026?
In 2026 voeren we een doelgroepenanalyse uit om gericht te communiceren met onze inwoners. Hierover maken we duidelijke afspraken, wat wordt verwerkt in ons huisstijlhandboek, zodat iedereen binnen de gemeente op eenduidige wijze communiceert in woord, beeld en geschrift.? Daarnaast gaan we het onlineteam verder professionaliseren in samenwerking met het KCC om het sentiment beter te duiden. Daarbij wordt rekening gehouden met de prioriteiten van ons bestuur en organisatie. In 2025 is hier een start mee gemaakt en daar gaan we in 2026 mee verder.
Effectieve interne communicatie is nodig voor samenwerking, betrokkenheid en het gezamenlijk realiseren van strategische (organisatie)doelen. Door te investeren in communicatiekanalen, zoals narrowcasting en ons intranet DoK, verbeteren we ook de informatievoorziening binnen de organisatie.
Dit komt ten goede aan de samenwerking tussen afdelingen en zorgt ervoor dat medewerkers beter en sneller geïnformeerd en gemotiveerd zijn, wat uiteindelijk de dienstverlening aan inwoners versterkt.
Gemeente Dronten en Stichting Dronten Marketing (SDM) hebben een afspraak om de naamsbekendheid en aantrekkelijkheid van Dronten als woon-, werk- en recreatiegemeente te versterken. Via evenementen, campagnes en samenwerking met lokale partners draagt de stichting bij aan een positief imago van Dronten, wat onder andere economische en sociale meerwaarde oplevert.
Participatie
Goed ingebedde, toegankelijke en effectieve participatie waarin iedereen – zowel de samenleving als de interne organisatie – op passende wijze en op het juiste moment kan meedenken, meedoen en meebeslissen:
4) In 2026 wordt de participatieverordening (en uitdaagrecht) door de raad vastgesteld.
Toelichting
De participatieverordening heeft betrekking op het participatiebeleid en de -strategie. Het opleveren van deze verordening levert een belangrijke bijdrage aan het verder professionaliseren van participatie binnen de gemeente Dronten.
Waar ligt de focus op?
Om het vertrouwen in de overheid te versterken wordt er open en helder gecommuniceerd over het participatieproces, maar ook over wat een ieder kan en mag verwachten.
We focussen ons erop dat het aantrekkelijker wordt om deel te nemen aan participatietrajecten, bijvoorbeeld door middel van een beloningssysteem. Het college vindt het belangrijk dat iedereen die de moeite wil nemen om mee te doen en zijn/haar kennis en kunde te delen om hiermee de producten/projecten nog beter en mooier te maken, zich welkom voelt en op een toegankelijke manier input kan leveren.
In 2026 zal de participatieverordening (en uitdaagrecht) worden opgesteld. Deze verordening heeft betrekking op het participatiebeleid en de strategie. Het schrijven van een verordening is voornamelijk een juridische procedure. Hiervoor is expertise nodig en daarbij wordt ook het huidige beleid onder de loep genomen worden.
Daarnaast is het belangrijk dat intern goed samen wordt gewerkt, waardoor een gedeeld begrip van doelen, rollen en verwachtingen ontstaat. Dit zorgt voor eenheid in communicatie naar buiten, betere afstemming tussen afdelingen en meer draagvlak voor de uitkomsten van participatie. Als de interne organisatie niet goed is aangesloten, kan dat leiden tot vertraging, onduidelijkheid of zelfs wantrouwen bij inwoners. Daarom is het belangrijk om ook intern tijdig te informeren, betrekken en af te stemmen – zodat participatie echt van binnen én van buiten gedragen wordt.
Excellente dienstverlening
Inwoners kunnen meer regie voeren over hun contact met de gemeente:
5) In 2026 zijn er minimaal 350 gebruikers van MijnDronten.nl.
Onze digitale processen zijn begrijpelijk en toegankelijk voor onze inwoners:
6) In 2026 is minimaal 86% van onze gebruikers tevreden over onze website.
Hoe meten we dit?
|
Digitale communicatie
|
2025
|
2026
|
2027
|
2028
|
|
Gebruikers MijnDronten.nl (aantal gezinnen)
|
290
|
350
|
420
|
450
|
|
Tevreden reacties Klant in Focus Webformulieren (%)
|
85%
|
86%
|
87%
|
87%
|
Toelichting
De gemeente heeft de ambitie om eenduidig met de inwoners te communiceren via een centraal portaal, zodat zij meer regie kunnen voeren over hun persoonlijk lopende zaken met de gemeente. Dat gebeurt via MijnDronten.nl, waarbij we ons inspannen voor een groei van het aantal gebruikers.
Het is belangrijk dat de gemeente voelt en weet wat onze inwoners ervaren wanneer zij in contact komen met de gemeente. Dat willen we inzichtelijk maken door gebruik te maken van dienstverleningsreizen waarbij we continu kritisch kijken naar de toegevoegde waarde van onze huidige digitale systemen.
Waar leggen we de focus op?
In 2026 onderzoeken we of onze huidige Mijndronten.nl genoeg mogelijkheden biedt om onze inwoners inzicht te geven in alle persoonlijk lopende zaken. Ons doel is om een persoonlijke internetpagina (PIP) te realiseren dat past bij de behoefte en wensen van onze inwoners.
We gaan ons daarnaast inzetten op interne en externe dienstverleningsreizen. We luisteren naar onze inwoners door middel van de feedback mogelijkheden op onze website, enquêtemogelijkheden en overige feedback input. Dit gebruiken we om onze digitale processen, waar mogelijk, te verbeteren.
BI, Data en AI
We willen effect gericht werken door middel van data en analyse:
7) In 2026 is het Datalab Dronten gerealiseerd.
Toelichting
Het Datalab Dronten kenmerkt de Drontense ambitie om datagedreven te gaan werken. Met de realisatie van het Datalab Dronten investeren we gericht en gedoseerd in kennis, vaardigheden en voorzieningen voor GEO, Data en BI. Dit kenmerkt de Drontense ambitie om het effectgericht werken en sturen meer op data en analyses te baseren. Het Datalab draagt bij aan deze ontwikkeling van datagedreven werken.
Waar leggen we de focus op?
We blijven gericht en gedoseerd investeren in kennis, vaardigheden en voorzieningen voor GEO, Data en BI. Dit is gericht op het vergroten en verbreden van lopende inspanningen door deze op te schalen. Daarvoor wordt tevens een Datalab Dronten gerealiseerd, wat onder meer zal bijdragen aan het benutten en inzetten van de Drontense Digital Twin ten behoeve van beleidsontwikkelingen.
In samenwerking met de vak afdelingen worden analyses, dashboards en dergelijke op maat en naar behoefte gemaakt, in een tempo dat aansluit op ons vermogen om meer data gedreven te kunnen werken. Zelf dataproducten en -diensten maken en onderhouden betekent bovendien minder meerkosten. Vak afdelingen hoeven deze niet tegen veel hogere kosten af te nemen bij marktpartijen en we vermijden bovendien dat we daaraan vastzitten (vendor lock-in).
De keuze voor zelf doen betekent dat we blijvend moeten investeren in gereedschap en datavoorzieningen (gecentraliseerde opslag en data verrijking).
We denken in 2026 de investeringen in BI, en de keuze om dit in huis te ontwikkelen, beter te kunnen onderbouwen met opbrengsten (onderbouwing smart doelstellingen, gebruiksscenario’s, bijdrage aan beleid).
Zie de Paragraaf informatisering voor de toelichting op de richtinggevende doelen en beleidsuitgangspunten ten aanzien van het informatiemanagement en op de begroting voor 2026.
Digitale werkruimte
We willen de informatiehuishouding verbeteren:
8) In 2026 wordt een nieuwe digitale werkruimte opgeleverd.
Toelichting
Het verbeteren van de digitale werkruimte moet de digitale platformen en ICT-omgeving harmoniseren, waardoor deze op uniforme wijze te beheren zijn. Hierdoor zijn we beter in staat om aan te sluiten op de landelijke samenwerking ‘common ground’.
Waar leggen we de focus op?
Informatiemanagement is gericht op een adequate inzet en onderhoud van de informatiehuishouding. We volgen daarvoor bestendig de i-leidraad en het IM-ontwikkelplan, die duidelijk maken hoe belangrijk onze informatiehuishouding is en hoe dit bijdraagt aan onze betrouwbaarheid en dienstvaardigheid naar inwoners. De technologische ontwikkelingen op het gebied van de informatiehuishouding en de toenemende afhankelijkheid van digitale processen hebben namelijk een grote impact op hoe wij onze diensten verlenen en onze interne processen organiseren.
We focussen ons in 2026 op een digitale strategie die gericht is op:
- Data gedreven werken
- Briljante inwonerservaring
- Wendbare organisatie
- Nieuwe digitale businessmodellen
- Slimme, digitale processen
Door daarbij te werken aan de renovatie, vervanging en optimalisatie van onze informatiehuishouding en het opleveren van een nieuwe digitale werkruimte, kan een belangrijke bijdrage geleverd worden aan onze betrouwbaarheid en dienstvaardigheid naar inwoners.
Digitale werkruimte (2)
We willen de informatiehuishouding verbeteren:
9) In 2026 wordt de digitalisering van processen verder verbeterd met passende proces ondersteunende applicaties (zaaksysteem vervanging).
Toelichting
Een aandachtspunt dat meer gaat kosten betreft het archief- en informatiebeheer. Bij een goede informatiehuishouding hoort een digitaal archief- en informatiebeheer. Door de groei van onze organisatie, toenemende complexiteit in wetgeving en digitalisering in de maatschappij, veranderen de eisen voor archief- en informatiebeheer. Ons doel is om een transitie naar digitaal beheer te realiseren en de kwaliteit van het archief- en informatiebeheer te waarborgen en daarmee te voldoen aan de wettelijke vereisten.
De nieuwe Archiefwet – die op 20 februari 2025 is aangenomen door de Tweede Kamer en waarschijnlijk medio 2026 in werking treedt – bevat echter een kortere overbrengingstermijn, meer bepalingen rond openbaarheid en verruiming van inzageopties. Dit resulteert in structureel meer inspanningen op het gebied van archief- en informatiebeheer om de transitie naar digitaal beheer te realiseren en de kwaliteit van archief- en informatiebeheer te waarborgen.
Waar leggen we de focus op?
Om het bovenstaande zo efficiënt mogelijk te bereiken, werken we samen in de regio met Het Flevolands Archief (HFA). De bijdrage voor deze Gemeenschappelijke Regeling (GR) is bijgesteld, zodat HFA hier ook richting de toekomst een passende uitvoering aan kan blijven geven.
Rechtmatigheid
Wij willen gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze besteden:
10) Minimaal 95% van alle opdrachten worden in 2026 conform de regels van het inkoopbeleid verstrekt.
11) In 2026 zijn maximaal 7 dossiers onrechtmatig bevonden.
Hoe meten we dit?
|
Opdrachten conform inkoopbeleid
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
2026
|
2027
|
2028
|
2029
|
|
Rechtmatigheidsscore (% dossiers rechtmatig)?
|
96,6%
|
95,5%
|
90,7%
|
>95%
|
>95%
|
>95%
|
>95%
|
>95%
|
|
Onrechtmatigheid (aantal onrechtmatige dossiers)
|
7
|
12
|
13
|
<8
|
<8
|
<8
|
<8
|
<8
|
Toelichting
Het aantal aanbestedingen (dossiers) is de afgelopen jaren fors toegenomen. Conform het inkoopbeleid werken we conform het gecoördineerd inkoopmodel. Vanuit de interne controle worden jaarlijks minimaal 300 dossiers getoetst op rechtmatigheid. Een hoge rechtmatigheidsscore geeft een goede indicatie dat gemeenschapsgelden op een gecontroleerde en verantwoorde wijze zijn besteed.
Waar leggen we de focus op?
De huidige rechtmatigheidsscore ligt niet op het gewenste niveau (resp. 90,7% in 2024). Het verbeteren van de rechtmatigheidsscore heeft daarom volop de aandacht. Om vooraf goed zicht te hebben op de verschillende aanbestedingen, wordt er jaarlijks gewerkt met een aanbestedingskalender. Om de onrechtmatigheden verder terug te dringen, blijven we de huidige werkwijze qua uitvoering van rechtmatigheidsanalyses (vier keer per jaar) handhaven.
Uitkomsten vanuit de rechtmatigheidsanalyses worden besproken binnen het management, waarbij mitigerende maatregelen zullen worden genomen om de rechtmatigheid verder te verbeteren.
Daarnaast zal in 2026 het inkoopbeleid van de gemeente Dronten vernieuwd worden. Het huidige inkoopbeleid loopt eind 2025 af.