Paragraaf informatisering

Inhoud

Terug naar navigatie - Paragraaf informatisering - Inhoud

Met informatisering en digitalisering maken we de gemeente meer schaalbaar, wendbaar en benaderbaar. Daarmee ontstaat ruimte voor groei zonder in te leveren op kwaliteit en wordt het fundament gelegd voor een overheid die meegroeit met haar inwoners — dienstbaar, betrouwbaar en toekomstbestendig. De inzet van de informatiehuishouding is erop gericht dat we goed ons werk kunnen doen in de context van groei. Dit draagt bij aan het effect dat inwoners de Gemeente Dronten als een betrouwbare en dienstbare lokale overheid ervaren.

Digitalisering en informatisering is gericht op het ontwikkelen en inzetten van vaardigheden, processen en systemen die nodig zijn voor een effectieve samenwerking, een betrouwbare informatievoorziening en optimalisatie van primaire bedrijfsprocessen (zowel bestaand als nieuw). Informatisering heeft daarbij betrekking op de gegevensverwerkingsprocessen ten behoeve van de gemeentelijke bedrijfsprocessen. Digitalisering is gericht op het ondersteunen van de samenwerking en informatievoorziening, door informatie toegankelijk te maken via elektronisch apparaten.

Focus en doelen

Terug naar navigatie - Paragraaf informatisering - Focus en doelen

We blijven continu werken aan een stabiele en betrouwbare ICT-omgeving, een informatievoorziening die de procesmatige bedrijfsvoering ondersteunt, de modernisering van de digitale werkruimte, het op orde brengen van het archief- en informatiebeheer en het vervangen van onderdelen die verouderd zijn of aanbesteed moeten worden. Daarbij leggen we in 2026 meer focus op de:
     A. Vernieuwing en ontwikkeling van de digitale werkruimte.
     B. Ontwikkeling van business intelligence, een datalab en gebruik van generatieve artificiële intelligentie.
     C. Digitalisering van processen en informatieverwerking.

In 2024 en 2025 is gewerkt aan de renovatie en optimalisatie van de informatiehuishouding, wat voortgezet moet worden in 2026. We blijven daarbij de ambitie volgen dat onze digitale platformen en ICT-omgeving geharmoniseerd en op uniforme wijze te beheren zijn, waardoor we beter in staat zijn om aan te sluiten op de landelijke samenwerking ‘common ground’. Onverminderd van belang blijven ook thema’s zoals werken op basis van regels en afspraken (governance), procesgericht en procesmatig werken, informatieveiligheid, architectuur en portfolio management.

In de begroting voor 2026 zijn derhalve investeringen opgenomen voor het:

  1. Verder renoveren en versterken van de informatiehuishouding
  2. Vergroten van de informatieveiligheid
  3. Inzetten van ICT-onderdelen ten behoeve van de digitale werkruimte
  4. Inrichten van oplossingen voor applicatie interactie (koppelingen)

en;

  1. Vernieuwen van vak-applicaties
  2. Ontwikkelen en uitvoeren van een digitale strategie

Wat willen we hiermee bereiken?

Terug naar navigatie - Paragraaf informatisering - Wat willen we hiermee bereiken?

Het primaire uitgangspunt bij het informatiseren en digitaliseren is dat we zorgen voor een adequate inzet en onderhoud van de informatiehuishouding zodat we goed ons werk kunnen doen in de context van een groeiende gemeente. Dit moet bijdragen aan het effect dat inwoners de Gemeente Dronten ervaren als een betrouwbare en dienstbare lokale overheid. Informatisering en digitalisering moet bijdragen aan dienstbaarheid bij groei, betrouwbaarheid bij groei en ondersteuning van groei als randvoorwaarde.

1. Dienstbaarheid bij groei
Hoe meten we dit?

  • % Inwoners dat online zaken afhandelt
  • % Volledig geautomatiseerd verwerkte aanvragen
  • Tijdwinst per proces voor medewerker/inwoner

Voor bovenstaande indicatoren vindt in 2025 de nulmeting plaats. Op basis hiervan wordt het ambitieniveau bepaald.

Toelichting
Naarmate het aantal inwoners groeit, neemt de vraag naar snelle, toegankelijke en foutloze dienstverlening toe. Digitalisering maakt schaalbare dienstverlening mogelijk zonder dat dit evenredig meer menskracht vergt.

Door processen slim te digitaliseren (zoals vergunningverlening, inschrijvingen, meldingen), kunnen nieuwe inwoners snel wegwijs worden en zich ondersteund voelen in hun interactie met de gemeente.

Selfserviceportalen en gepersonaliseerde communicatie zorgen ervoor dat inwoners sneller antwoorden vinden en zich serieus genomen voelen — cruciaal bij vestiging in een nieuwe gemeente

2. Betrouwbaarheid bij groei
Hoe meten we dit?

  • Digitale tevredenheidsscore van inwoners (inclusief toegankelijkheid)
  • % processen dat inzichtelijk en gedigitaliseerd is
  • % medewerkers dat ‘voldoende’ scoort ten aanzien van digitale vaardigheden en privacy awareness

Voor bovenstaande indicatoren vindt in 2025 de nulmeting plaats. Op basis hiervan wordt het ambitieniveau bepaald.

Toelichting
Een groeiend inwoneraantal betekent complexere informatiehuishouding en hogere verwachtingen. Door te standaardiseren en gegevens eenduidig te ontsluiten, blijft de gemeente overzichtelijk, transparant en controleerbaar.

Digitaal eigenaarschap en heldere informatieketens zorgen ervoor dat fouten en dubbel werk worden geminimaliseerd — ook als de druk op systemen en mensen toeneemt.

3. Ondersteuning van groei als randvoorwaarde
Hoe meten we dit?

  • Aantal actieve API-koppelingen op basis van landelijke standaarden
  • % van nieuwe ontwikkelingen dat het standaard intake- en inkoopproces doorloopt

Voor bovenstaande indicatoren vindt in 2025 de nulmeting plaats. Op basis hiervan wordt het ambitieniveau bepaald.    

Toelichting
Digitalisering is geen bijproduct, maar een basisvoorwaarde voor een gemeente in groei. Zonder robuuste digitale processen ontstaat verstopping, ontevredenheid en frustratie.

Door te sturen op effecten (zoals snelheid, bereikbaarheid en tevredenheid) wordt digitalisering een strategisch instrument om groei bestuurbaar te houden en dienstverlening op peil te houden of zelfs te verbeteren.

Focus en doelen werkgebieden informatisering en digitalisering

Terug naar navigatie - Paragraaf informatisering - Focus en doelen werkgebieden informatisering en digitalisering

Informatiemanagement & i-Advies
Informatiemanagers adviseren bij het beheer, gebruik en de ontwikkeling van informatie en informatietechnologie. Managers zijn proces- en systeemeigenaren en de verantwoordelijkheid voor de informatieverwerking binnen de gemeentelijke organisatie ligt bij de teams.
Informatiemanagers adviseren over en implementeren beleid, waarbij rekening wordt gehouden met relevante wet- en regelgeving, zoals privacywetgeving en data-integriteit. Zij adviseren de organisatie bij vraagstukken die mogelijk verbonden zijn met informatie(technologie) of waarbij de inzet van team IM nodig is en faciliteren dit waar mogelijk.

Archief- & Informatiebeheer
We blijven investeren in Archief- en Informatiebeheer om de achterstanden in te lopen en een pakket aan verbetermaatregelen met ons team door te voeren. Het doel hiervan is om te voldoen aan de Archiefwetgeving, te zorgen voor betere operationalisering van de verantwoordelijkheid voor goed informatiebeheer in de eerste lijn en het creëren van de voorwaarden voor datagedreven efficiency.

Digitale Dienstverlening en beheer
We willen onze processen continu blijven optimaliseren en efficiënter maken. Dit vergt inspanning en een goede methodiek waarbij we de uitvoering graag beleggen bij eigen medewerkers. Het is ook een speerpunt van het coalitie programma ‘Diensten achter de schermen nemen we onder de loep’. Er wordt nadrukkelijker focus gelegd op procesgericht en digitaal werken als uitgangspunt voor alle bedrijfsactiviteiten waarbij expliciet wordt gemaakt wat onder zaak- en procesgericht werken wordt verstaan. De investeringen zijn gericht op het blijvend kunnen ondersteunen van deze organisatie brede opgave voor procesgericht werken en het bijdragen aan de realisatie van de smart-doelstellingen van de vak afdelingen. De inzet op innovatie en rationalisatie van het applicatielandschap vereist investeringen in capaciteit voor het uitvoeren van hiervoor benodigde aanbestedingen.

Informatieveiligheid
Het strategisch informatieveiligheidsbeleid wordt vertaald naar door risicoanalyse bepaalde passende beheersmaatregelen om de informatiehuishouding adequaat te beschermen. Informatieveiligheid is een randvoorwaarde voor een betrouwbare informatievoorziening. Informatie dient op het juiste moment beschikbaar te zijn, werkzaamheden en beslissingen dienen plaats te vinden op basis van integere informatie (juist, volledig en actueel) en informatie behoort enkel voor bevoegden beschikbaar te zijn. Het levert een bijdrage aan de te realiseren maatschappelijke en organisatiedoelen van onze gemeente door risico’s die een negatieve impact hebben op de beschikbaarheid, integriteit en/of vertrouwelijkheid te beheersen.

Beheer en controle wordt ingezet via een gedegen managementstructuur gebaseerd op de ‘Deming circle’ gericht op het bereiken van de volgende doelen: 

  1. Het continu kunnen verbeteren van de beheersmaatregelen en het beveiligingsniveau.
  2. Realisatie van maatregelen om te voldoen aan de controls uit de NEN-ISO/IEC 27001:2017 en NEN-ISO/IEC 27002:2017 volgens de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
  3. Adequate bescherming van privacy en informatie ten behoeve van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.

ICT & Digitale werkruimte
Voor het flexibiliseren van de bedrijfsvoering en een meer wendbare (digitale) samenwerking zijn voorbereidingen getroffen, technische aanpassingen uitgevoerd en plannen gemaakt voor het verder ontwikkelen van een moderne digitale werkruimte. De komende periode worden de verschillende voorwaarden ingevuld om, naast het inzetten van Microsoft 365, een flexibele effectieve en veilige ontsluiting van data en applicaties mogelijk te maken. De daarvoor benodigde ICT-voorzieningen en digitale werkruimte worden gerealiseerd middels een bestendige doorontwikkeling van de bestaande ICT-omgeving (evolutie in plaats van implementatie).

Medewerkers gaan hierdoor in toenemende mate de beschikking krijgen over een digitale werkruimte die beter aansluit op hun type werk en hen gemak biedt in de digitale samenwerking. Het ontwikkelen van de digitale vaardigheden is daarbij een vereiste.

GEO, Data en Business Intelligence (BI)
Er is werk gemaakt van onze ambities om informatie en data beter te benutten en data gedreven te werken. De ambitie is in lijn gebracht met het gemeentelijke beleid om opgave gericht te werken, effect gericht te sturen, excellente dienstverlening te leveren en bij te dragen aan de brede welvaart van onze inwoners. Daarbij is het kader aangebracht om dit procesgericht te benaderen, omdat dit de basis is voor elke nieuwe opgave en ieder nieuw verzoek.

We blijven inzetten op het ontwikkelen en inzetten van GEO- en Data-voorzieningen, omdat we daarmee de ruimtelijke ordening en stedelijke planning verbeteren. We kunnen daardoor beter inspelen op de groeiende vraag naar woningen, infrastructuur en voorzieningen. Ook versterken we daarmee de mogelijkheden om nauwkeurigere milieu en klimaatanalyses uit te voeren en vergroten we de efficiëntie en effectiviteit van diverse gemeentelijke diensten door geavanceerde geografische informatiesystemen (GIS) beschikbaar te stellen. Dit is mede gericht op het delen van informatie en bevorderen van de (regionale) samenwerking. Met de GEO- en data-voorzieningen werken we ook aan het vergroten van de transparantie en meer inclusievere besluitvorming door grafische gegevens en analyses openbaar beschikbaar te stellen.