
Programma 1 Veiligheid
Programma inleiding
Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Programma inleidingHet maatschappelijk effect wat we nastreven is dat onze inwoners wonen in een toegankelijke en veilige leefomgeving en een betrouwbare, dienstbare lokale overheid ervaren. Sociale cohesie speelt hierin een sleutelrol, omdat het wederzijds begrip, veiligheid en welzijn versterkt. Door proactief maatschappelijke ontwikkelingen te signaleren en hierop bij te sturen, bouwen we aan een toekomstbestendige gemeenschap. Samenwerking met partners, zoals de Veiligheidsregio Flevoland (VRF), is daarbij essentieel om effectief en daadkrachtig te handelen.
Dit programma richt zich op het versterken van een gemeentelijke organisatie die snel en daadkrachtig inspeelt op veiligheidsuitdagingen en maatschappelijke veranderingen. Door aandacht te hebben voor het behoud van veiligheid, ruimtelijke samenhang en leefbaarheid, wordt een gemeenschap gecreëerd waar inwoners zich thuis voelen.
Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie
Inhoud
Terug naar navigatie - Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie - InhoudOm inwoners in een veilige leefomgeving te laten leven, is het belangrijk om goed voorbereid te zijn op eventuele rampen of crises. Crisisbeheersing is het geheel van maatregelen en voorzieningen, met inbegrip van de voorbereiding daarop, dat het gemeentebestuur of het bestuur van een Veiligheidsregio in een crisis ter handhaving van de openbare orde neemt. Het programma omvat alle activiteiten die hierop gericht zijn. De goede samenwerking met de Veiligheidsregio Flevoland en andere (veiligheids)partners vormt hierbij een belangrijk onderdeel.
Beleidsuitgangspunten
Terug naar navigatie - Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie - BeleidsuitgangspuntenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie - Wat willen we bereiken?We zijn voorbereid op rampen en crises
1) In 2026 zijn alle crisisoefeningen geëvalueerd en zijn alle leerpunten doorgevoerd naar de praktijk of onderdeel van een verbeterplan.
Hoe meten we dit?
Dit wordt gemeten aan de hand van de kwalitatieve evaluaties na de verschillende crisisoefeningen.
Toelichting
Een crisis of ramp gebeurt vaak onverwachts. Daarom is het belangrijk om regelmatig te oefenen en te trainen, om zo voorbereid te zijn op verschillende scenario’s. Dit gebeurt zowel per taakorganisatie als gemeentebreed. Na elke oefening volgt een evaluatie, zodat de ‘lessons learned’ meegenomen kunnen worden in planvorming, checklisten en processen.
Waar leggen we de focus op?
Door de toenemende complexiteit van mogelijke crises wordt het steeds duidelijker dat crisismanagement een brede maatschappelijke verantwoordelijkheid is en niet alleen berust bij een gemeente of veiligheidsregio. Dit vraagt ook van onszelf om de focus te verbreden van binnen naar buiten. Landelijk en regionaal zijn er al verschillende projecten opgestart rondom maatschappelijke weerbaarheid, die de komende jaren ook lokaal zullen moeten landen. Daarbij wordt de nieuwe opzet van de crisisorganisatie verder geïmplementeerd. Tot slot zal ook volgend jaar de toekomstbestendige brandweerzorg vanuit de veiligheidsregio een belangrijk vraagstuk blijven. Het uitblijven van besluitvorming over Rijksfinanciering voor het Verplichtend Karakter legt mogelijk weer negatieve druk op gemeentelijke financiële bijdrage.
Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde
Inhoud
Terug naar navigatie - Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde - InhoudIn dit pakket staat een veilige leefomgeving voor mens en dier centraal, waarbij wordt ingezet op preventie en handhaving van de openbare orde en veiligheid en dierenwelzijn. Daarbij is ook een betrouwbare en dienstbare lokale overheid van belang. Belangrijke thema’s daarbij zijn digitale veiligheid, ondermijning, maatschappelijke onrust, zorg & veiligheid en evenementen.
Beleidsuitgangspunten
Terug naar navigatie - Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde - BeleidsuitgangspuntenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde - Wat willen we bereiken?Leefbaarheid in de gemeente
1) Onze inwoners beoordelen de leefbaarheid in onze gemeente gemiddeld met een 7,5.
Hoe meten we dit?
|
Gemiddeld rapportcijfer Landelijke Veiligheidsmonitor |
2014 |
2019 |
2023 |
2026 |
|
Dronten |
7,5 |
7,6 |
7,8 |
≥7,5 |
|
District Flevoland |
x |
7,5 |
7,5 |
≥7,5 |
De gemeente Dronten neemt elke vier jaar deel aan de Landelijke Veiligheidsmonitor. De veiligheidsmonitor is een bevolkingsonderzoek naar veiligheid, leefbaarheid en slachtofferschap van veelvoorkomende criminaliteit.
Toelichting
De kern van dit programma is het waarborgen van een veilige woon- en leefomgeving voor onze inwoners. Het gemiddelde rapportcijfers over de leefbaarheid geeft een beeld van het gevoel van veiligheid in onze gemeente. Het gemiddelde rapportcijfer in District Flevoland ligt al een aantal jaar rond de 7,5. Voor Dronten wordt gestreefd naar een handhaving van dit niveau van het veiligheidsgevoel en in 2027 zullen we weer deelnemen aan de Landelijke Veiligheidsmonitor. Daarbij plaatst het college wel één kanttekening: het veiligheidsgevoel gaat over de subjectieve veiligheid en is daardoor lastig te sturen. Een incident of ingrijpende gebeurtenis kan van grote invloed zijn op het gevoel van veiligheid. De objectieve en subjectieve veiligheid kunnen daardoor uiteenlopen.
Waar leggen we de focus op?
Vanuit de verschillende thema’s van het IVB wordt gewerkt aan een veilige woon- en leefomgeving in Dronten. Daarbij is het belangrijk om de buitenwereld naar binnen te halen, door sámen met inwoners en ondernemers de leefbaarheid in onze gemeente te versterken. Ook in 2026 blijft het college hier op inzetten, bijvoorbeeld door het uitrollen van nieuwe Keurmerk Veilig Ondernemen trajecten (KVO’s) en Bondgenoten projecten.
Criminaliteit
2) We verminderen de voedingsbodem en gelegenheidsstructuren voor ondermijnende criminaliteit.
Hoe meten we dit?
|
|
2023 |
2024 |
|
Aantal ontvangen meldingen1 |
10 |
23 |
|
Aantal opgelegde bestuursrechtelijke maatregelen |
3 |
2 |
1: Het aantal meldingen/signalen ontvangen via Meld Misdaad Anoniem en Fixi.
Toelichting
Ondermijning verstoort de sociale cohesie, ondermijnt het vertrouwen in de rechtstaat en brengt de veiligheid van inwoners in gevaar. Criminelen maken misbruik van (legale) bedrijven, diensten of locaties bij het uitvoeren van criminele activiteiten of het witwassen van geld, waardoor ondernemers grote economische schade kunnen oplopen.
Ondermijnende criminaliteit is een ingewikkeld vraagstuk en constant in ontwikkeling doordat zich nieuwe vormen voordoen, zoals de toenemende verwevenheid met digitale criminaliteit. De vermenging van de onder- en bovenwereld maakt het ingewikkeld om grip te krijgen op de omvang van ondermijning in onze gemeente, je kunt immers niet meten wat niet zichtbaar is.
Desondanks willen we beter inzicht in het effect van de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Met het volgen van de ontwikkelingen van het aantal ontvangen meldingen en aantal opgelegde bestuursrechtelijke maatregelen, zetten we daarin een volgende stap. De cijfers kunnen twee kanten op worden uitgelegd.
Meer ontvangen meldingen zou een indicatie van een toename van ondermijnende criminaliteit kunnen betekenen, maar het kan ook betekenen dat de meldingsbereidheid van onze inwoners en ondernemers is verbeterd. Aanvullend zal daarom altijd een nadere toelichting volgen op deze indicatoren.
De gemeente heeft niet alleen een belangrijke rol in het bestrijden van ondermijnende criminaliteit, maar ook bij het versterken van de weerbaarheid van zowel onze inwoners en ondernemers als onze eigen organisatie. Dit gebeurt samen met een breed netwerk van (veiligheids)partners, waarbij de Flevolandse Norm 2.0 de basis vormt voor onze integrale aanpak om de voedingsbodem en gelegenheidsstructuren voor ondermijnende criminaliteit in Dronten te verminderen.
Waar leggen we de focus op?
In 2026 worden de mogelijkheden om meer informatiegestuurd te werken onderzocht, waardoor de integrale controles, bestuurlijk instrumentarium en andere maatregelen effectiever en efficiënter ingezet kunnen worden. Hiermee wordt ook het zicht op ondermijnende praktijken in onze gemeente vergroot, bijvoorbeeld in kwetsbare gebieden als het buitengebied en bedrijventerreinen. Daarnaast wordt ingezet op het versterken van de weerbaarheid van onze inwoners en ondernemers en de eigen organisatie door middel van trainingen en interventies, zoals de Week van het Buitengebied. Ook wordt het Bibob-beleid geactualiseerd.
Weerbaarheid
3) We versterken de weerbaarheid van onze inwoners tegen digitale criminaliteit.
Hoe meten we dit?
|
|
2023 |
2024 |
|
Meldingen digitale criminaliteit2 |
189 |
210 |
2: De politie registreert cijfers over digitale criminaliteit pas sinds 2023 als aparte categorie.
Toelichting
De onlinewereld is in alle opzichten verweven met de fysieke wereld en de digitale afhankelijkheden maken ons kwetsbaar voor cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit. Deze vormen van criminaliteit raken steeds meer mensen en inmiddels worden er net zoveel mensen slachtoffer van digitale criminaliteit als van traditionele misdrijven, waarbij de impact van onlinecriminaliteit op slachtoffers vaak wordt onderschat. Omdat veel mensen uit schaamte of onwetendheid geen aangifte doen, geven de huidige cijfers over digitale criminaliteit tegelijkertijd slechts beperkt inzicht in de werkelijke omvang van de problematiek. Dit maakt het des te urgenter om als gemeente in te zetten op het weerbaar maken van zowel inwoners en bedrijven, als de eigen gemeenteorganisatie tegen (de gevolgen van) cybercriminaliteit en mogelijke daaruit voortkomende maatschappelijke ontwrichting.
Waar leggen we de focus op?
Ook in 2026 ligt de focus op het versterken van de weerbaarheid van onze inwoners tegen cybercriminelen, met extra oog voor kwetsbare doelgroepen als jongeren, ouderen en ondernemers. We zien namelijk dat deze doelgroepen vaak slachtoffer worden van cybercriminelen. In 2026 wordt minimaal één interventie per doelgroep ingezet. Daarnaast wordt geïnvesteerd in de digitale weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie, in nauwe samenwerking met de afdeling IM.
Veilige samenleving
4) We bevorderen een veilige samenleving waarin inwoners de juiste zorg en ondersteuning krijgen.
Hoe meten we dit?
|
|
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
Aantal meldingen jongerenoverlast |
323 |
355 |
279 |
370 |
|
Aantal meldingen overlast door personen met onbegrepen gedrag |
159 |
216 |
462 |
406 |
Toelichting
De samenleving polariseert, migratie en armoede nemen toe waar anderzijds de capaciteit bij zorgpartners verminderd. Hierdoor neemt het aantal inwoners met multi-complexe problematiek op het snijvlak van zorg en veiligheid toe. Het college wil voorkomen dat deze mensen tussen wal en schip vallen en daardoor zorgen voor overlast in de wijk. Dit vraagt niet alleen om vroegtijdig signaleren en gerichte (preventieve) interventies, maar ook intensieve samenwerking met onze zorg- en veiligheidspartners. Hiermee wordt beoogd om het aantal overlastmeldingen te verminderen. Echter is deze aanpak geen quick-fix en kunnen effecten pas na een langere periode zichtbaar worden.
Waar leggen we de focus op?
Het blijkt dat een klein deel van de jongeren in onze gemeente zorgt voor serieuze overlast en dat de traditionele aanpak weinig effect heeft op deze zogeheten groep ‘2% jeugd’. In 2026 ligt de focus op het in kaart brengen van de 2% jeugd en het inzetten van passende interventies voor deze doelgroep.
De inzet van interventiespecialisten wordt gecontinueerd en er wordt gekeken naar de borging van deze werkwijze en expertise op langere termijn. Door middel van onder andere de persoonsgerichte aanpak (PGA) wordt ingezet op het versterken van de sociale cohesie en leefbaarheid in wijken door gerichte ondersteuning en individuele maatwerkoplossingen voor inwoners met multi-problematiek. Ook zullen de aanbevelingen vanuit de Fenomeenanalyse radicalisme en extremisme Flevoland verder worden opgepakt.
Grote en kleine evenementen verlopen veilig
5) In 2026 hebben er geen grote of kleine evenementen plaatsgevonden die niet als goed of veilig zijn beoordeeld.
Hoe meten we dit?
Dit meten we aan de hand van de kwalitatieve evaluaties die na alle vergunningsplichtige evenementen plaatvinden.
Toelichting
Naast de internationaal bekende evenementen als de Pinksterconferentie, Defqon.1 en Lowlands, worden in de drie dorpen elk jaar gezellige grote en kleine evenementen georganiseerd. Een goed en veilig verloop van deze evenementen is daarbij onze eerste prioriteit. Met grote evenementen met tienduizenden bezoekers is het geheel uitbannen van incidenten niet realistisch. Samen met de hulpdiensten en evenementenorganisatoren wordt gestreefd naar het zo veel mogelijk minimaliseren van de risico’s. Na elk vergunningsplichtig evenement vindt daarom tevens een kwalitatieve evaluatie plaats.
Waar leggen we de focus op?
Het is van belang om ook in de toekomst snel en flexibel in te kunnen spelen op de ontwikkelingen binnen het dynamische speelveld van de evenementensector. Eind 2025 wordt de herijking van de gemeentelijke beleidsregels afgerond en in de loop van 2026 zullen de aanpassingen (waar nodig) landen in het vergunningentraject.
Daarbij wordt aandacht besteed aan het verbeteren van dit traject door een aantal stappen te digitaliseren, om zo de regeldruk voor organisatoren te verminderen. Daarnaast is er aandacht voor betere monitoring van geluidsniveaus tijdens grote C-evenementen, om zo effectiever te kunnen handhaven.
Beleidsuitgangspunten dierenwelzijn
Terug naar navigatie - Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde - Beleidsuitgangspunten dierenwelzijnDe uitgangspunten van dierenwelzijn zijn gebaseerd op een beleidsontwikkeling waarin de minimale invulling van de gemeentelijke zorgplicht ten aanzien van dierenwelzijn omgezet wordt in een proactieve focus op 6 hoofdthema's:
- Zorgplicht en opvang van dieren;
- Omgevingsbeleid en openbare ruimte (hittestress, hondenuitlaat paden, voorzieningen voor bevers etc.);
- Beleid voor zwerfdieren en exoten (preventie van dierenleed);
- Handhaving en meldstructuur;
- Educatie en bewustwording (voorlichting over dieren, verantwoord huisdierenbezit);
- Strategisch beleid (integrale afstemming door opstellen van gemeentelijke dierenwelzijnsnota).
Deze hoofdthema’s worden concreet uitgewerkt in een Uitvoeringsprogramma Dierenwelzijn.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde - Wat willen we bereiken?Dierenwelzijn
6) In 2026 wordt het Uitvoeringsprogramma dierenwelzijn opgeleverd.
Toelichting
Dierenwelzijn is belangrijk voor het welzijn van mens en dier en voor de leefbaarheid en veiligheid in de gemeente. Bovendien biedt het kansen voor de sociale cohesie en het gemeenschapsgevoel. De gemeente Dronten zet in op een samenleving waarin mens en natuur op een duurzame en respectvolle wijze samenleven, zowel in dorpskernen als in het buitengebied. Het vraagt om een integrale benadering waarbij bewustwording, samenwerking en een diervriendelijk ingerichte omgeving centraal staan.
Het genoemde Uitvoeringsprogramma wordt een document waarin concreet beschreven gaat worden hoe vanuit de hoofdthema's, abstracte visies en ambities in relatie tot de wetgeving beleidsdoelen gerealiseerd kunnen/gaan worden met een transparante houding naar de inwoners en stakeholders.
Waar leggen we de focus op?
In samenwerking met Aeres Hogeschool zal op basis van een keuzescenario vanuit het visiedocument Samenleven met dieren - Bouwstenen voor gemeenschappelijk dierenwelzijnsbeleid een Uitvoeringsprogramma dierenwelzijn voor 2026 worden opgesteld.
In dit Uitvoeringsprogramma zal, naast de huidige beleidsmatige elementen (de wettelijke taken), het accent komen te liggen op een meer wetenschappelijke benadering inzake dierenwelzijn op basis van het Vijf Domeinen Model.
Daarnaast is er momenteel een haalbaarheidsstudietraject om als gemeente compensatie te geven op medische kosten voor huisdieren (voornamelijk honden en katten) voor inwoners met een laag inkomen (bijstandsniveau). De verwachting is dat komend najaar meer duidelijkheid ontstaat of en op welke wijze deze compensatie is te formaliseren in het uitvoeringsbeleid Armoedebestrijding gerelateerd aan dierenwelzijn.
Verbonden partijen programma 1
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijen programma 1 - Verbonden partijen| Verbonden partij | Type |
|---|---|
| Veiligheidsregio Flevoland (VRF) | Gemeenschappelijke regelingen |
Wat gaat programma 1 kosten?
| Lasten en Baten (bedragen x €1.000) | Realisatie 2024 | Begroting na wijziging 2025 | Primaire begroting 2026 | Primaire begroting 2027 | Primaire begroting 2028 | Primaire begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | ||||||
| 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie | -3.665 | -4.390 | -4.245 | -3.935 | -3.933 | -3.930 |
| 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde | -3.027 | -3.409 | -3.327 | -3.155 | -3.040 | -3.040 |
| Totaal Lasten | -6.692 | -7.798 | -7.573 | -7.090 | -6.973 | -6.970 |
| Baten | ||||||
| 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie | 130 | 126 | 126 | 126 | 126 | 126 |
| 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde | 803 | 192 | 70 | 70 | 70 | 70 |
| Totaal Baten | 933 | 318 | 196 | 196 | 196 | 196 |
| Saldo Lasten en Baten programma 1 | -5.759 | -7.480 | -7.376 | -6.894 | -6.776 | -6.774 |
| Onttrekkingen | ||||||
| 1Z Niet in pakketjes opgenomen | 256 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 |
| Resultaat programma 1 | -5.503 | -7.439 | -7.335 | -6.852 | -6.735 | -6.733 |