Het programma omvat activiteiten die gericht zijn op de ruimtelijke ordening (ontwikkelingsvisie, bestemmingsplannen, welstandstoezicht en handhaving) en volkshuisvesting (woningbouw nieuw en bestaand, woonwagencentrum) en bouwgrondexploitaties.
Programma 8 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet
Inhoud en ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Inhoud en ontwikkelingenOmgevingswet En Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zijn in 2024 in werking getreden. Voorafgaand daaraan zijn diverse noodzakelijke en gewenste veranderingen in gang gezet om deze ingrijpende wetgeving zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Een belangrijk doel is de gemeentelijke dienstverlening te bevorderen. De nadruk daarbij ligt op een goede routing en snelle afhandeling van vergunning (aan)vragen binnen het ruimtelijk domein en een degelijke, integrale afweging van regels en belangen.
De werkzaamheden rond de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, houden na de invoering van de wet niet op; Dit gaat door. Er is in de eerste helft van 2024 een transitieplan gemaakt. Daarin zijn de acties benoemd die in de periode 2024, 2025 en de periode na 2025 uitgevoerd moeten worden.
Omgevingsvisie
In het najaar 2024 behandelt de raad het advies van het Dronter Toekomstberaad over de Toekomstvisie Dronten 2050. Medio 2024 zal het college (conform toezegging) de raad informeren over hoe het proces voor de vervolgstap 'integrale omgevingsvisie'. In de Uitvoeringsnotitie Toekomstvisie Dronten 2050, zoals door de raad behandeld in het najaar van 2023, hebben we deze stap 'samenlevings- & omgevingsvisie' genoemd.
Deze vervolgstap kan in ieder geval deels gefinancierd worden uit het projectbudget dat in januari 2021 bij het raadsvoorstel Integrale Visie is gealloceerd. Eind 2024 verwachten we scherp te hebben of dat projectbudget toereikend is. Mocht er dan aanvullend budget nodig zijn, zal het college daarvoor een raadsvoorstel doen dan wel bij de eerste tussentijdse financiële rapportage 2025 aanvullend budget vragen.
Erfgoed/archeologie
Provincie Flevoland is in 2024 een onderzoek gestart naar de verbetering van het Interbestuurlijk Toezicht Erfgoed naar aanleiding van geconstateerde onvolkomenheden in uitoefening van die taak. De verwachting is dat dit leidt tot een noodzakelijke impuls in de uitvoering van de gemeentelijke erfgoedtaken. In DUN-verband (samenwerking gemeenten Dronten, Urk en Noordoostpolder) wordt al gesproken over hoe deze impuls in samenwerking vorm en inhoud kan krijgen.
(SMART) Beleidsdoelen
Terug naar navigatie - (SMART) Beleidsdoelen- In 2025 leveren we inwoners en ondernemers een reactie op hun vraag (in het fysieke domein) die gebaseerd is op één centrale afweging.
Waar leggen wij de focus op in 2025?
Terug naar navigatie - Waar leggen wij de focus op in 2025?De focus rond de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen ligt in 2025 op:
- Omgevingswet: het maken van een integrale omgevingsvisie.
- Omgevingswet: het werken aan de totstandkoming van een Omgevingsplan (één gebiedsdekkend plan die alle huidige bestemmingsplannen vervangt). Doel is het Omgevingsplan gereed te hebben vóór 1 januari 2030.
- Omgevingswet: evaluatie van doorgevoerde wijzigingen in werkprocessen/werkwijzen vergunningverlening en aanpassing van processen en afspraken, indien gewenst vanuit het oogpunt van dienstverlening/centrale afweging. Deze evaluatie omvat ook het functioneren van triage leefomgeving (= één centrale ingang voor alle (aan)vragen fysiek domein, gericht op snelle afhandeling en goede interne routering), het routeoverleg (welke route/werkwijze is van toepassing op een specifieke aanvraag?), intaketafel en omgevingstafel.
- Wet kwaliteitsborging voor het bouwen: het evalueren van ingevoerde werkwijzen voor uitvoering van deze wet en met name het evalueren van de werkzaamheden rond verbouwingen. De wet kwaliteitsborging voor het bouwen wordt gefaseerd ingevoerd. Per 1 januari 2025 zullen ook verbouwingen onder deze nieuwe wetgeving gaan vallen.
Pakket 8T Wonen en bouwen
Inhoud en ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Inhoud en ontwikkelingenHet pakket bestaat uit activiteiten die gericht zijn op de ruimtelijke ontwikkeling/ordening (ontwikkelingsvisie, omgevingsplan(nen), welstandstoezicht en handhaving), volkshuisvesting (woningbouw nieuw en bestaand, woonwagencentrum), verduurzaming woningvoorraad en warmte transitie en bouwgrondexploitaties, met als doel een aantrekkelijke woongemeente.
Groeiopgave Dronten 2050
In het besluit ‘Richting aan groei’ heeft de gemeenteraad in mei 2023 geduid dat van de grofweg 9.000 woningen die nodig zijn voor het huisvesten van 16.000 nieuwe inwoners, er circa 6.000 gebouwd gaan worden op uitbreidingslocaties aan de zuid-, oost- en/of noordzijde van de kern Dronten. Tevens zijn inbreidingslocaties benoemd in de vorm van sleutelprojecten voor Swifterbant, Biddinghuizen en Dronten Stationsomgeving. Verder wordt een substantieel deel van de nieuwe woningen gerealiseerd binnen de lopende projecten Swifterbant-Zuid, De Graafschap Biddinghuizen en Hanzekwartier Dronten.
Afgelopen jaar is begonnen met het voorbereiden van de planvorming voor de drie uitbreidingslocaties en de drie sleutelprojecten. Daarbij loopt de uitbreidingslocatie Dronten Zuid (waarop de gemeenteraad in juni 2023 heeft besloten voorkeursrecht te vestigen op ca. 270 hectare aan de zuidkant van de kern Dronten) voorop, samen met de sleutelprojecten Swifterbant en Biddinghuizen. Tegelijk is wel de doorwerking op en relatie met de andere locaties voor uit- en inbreiding geanalyseerd.
In 2024 is en in 2025 wordt dit verder ter hand genomen. Een daartoe georganiseerd Regieteam geeft richting aan de uitvoering van deze plannen.
Naast de bekende landelijke en regionale opgaven bestaan zowel de inbreidings- als de uitbreidingslocaties uit integrale gebiedsontwikkeling waarin verschillende opgaven een plek moeten krijgen. Denk naast woningbouw aan klimaatadaptatie (water en hitte), biodiversiteit, beschikbaarheid van duurzame energie, herschikken van maatschappelijke voorzieningen (scholen, sportfaciliteiten, winkels, speelterreinen etc.) en het aanpassen van de basisinfrastructuur.
Daarmee is de groei van Dronten veel meer dan het ontwikkelen van zes bouwlocaties. Voor de impact op het te voeren grondbeleid wordt verwezen naar de betreffende paragraaf.
In 2025 staan de twee sleutelprojecten Swifterbant en Biddinghuizen centraal. Voor Dronten Zuid zal op korte met de volgende fase gestart kunnen worden. Over het bijhorende voorbereidingskrediet zal uw raad eind 2024 (of begin 2025) een besluit nemen, om de werkzaamheden in 2025 mogelijk te kunnen maken.
Volkshuisvesting
Dronten werkt aan nieuw woonbeleid. In december 2023 stelde de gemeenteraad het Woonperspectief vast. Als hoger doel voor het woonbeleid is als motto vastgesteld ‘Samen jezelf zijn: Een sterke dorpse samenleving die ruimte biedt aan de woonbehoefte van elk individu in die samenleving’. Vervolgens is dit hogere doel uitgewerkt in zeven woonwaarden. Dat zijn de doelen waaraan wordt gewerkt:
- Groen en ruimtelijk.
- Dorps leven: voor mensen die elkaar willen kennen en naar elkaar willen omzien.
- Gedoseerde groei met oog voor kleinschaligheid.
- Duurzaam: de aarde in balans.
- Diversiteit: gemengde samenleving.
- Compleet: van de wieg tot aan het graf.
- Meer gevarieerd en onderscheidend wonen.
Deze doelen zijn nu nog abstract en worden verder uitgewerkt in effecten. Daarnaast worden drie strategieën bepaald waarmee deze doelen bereikt moeten worden. Beoogde vaststelling hiervan (door de raad) is komend najaar. Daarna vindt de vertaling plaats naar maatregelen. Daarbij worden ook de noodzakelijke (financiële) middelen betrokken.
(SMART) Beleidsdoelen
Terug naar navigatie - (SMART) Beleidsdoelen- De bouwproductie ligt in 2025 op 250 woningen.
- Wij brengen het jaarlijks aardgasverbruik bij bedrijven met gemiddeld bijna 0,5 mln m3 omlaag.
- Wij brengen het jaarlijks aardgasverbruik bij woningen met gemiddeld bijna 0,7 mln m3 omlaag.
Waar leggen wij de focus op in 2025?
Terug naar navigatie - Waar leggen wij de focus op in 2025?Voor wat betreft de groeiopgave ligt de focus in 2025 op de genoemde sleutelprojecten en de locatie Dronten-Zuid. We verbinden hierin de verschillende opgaven waarbij landelijke en regionale opgaven (bijvoorbeeld vanuit de Strategische Agenda Flevoland) worden verwerkt en zo mogelijk ingezet om de lokale ambities te kunnen verwezenlijken. Waar mogelijk zetten we in op maatregelen om de druk op de woningmarkt te verlichten. Een voorbeeld is de realisatie van flexwoningen.
In 2025 wordt ook gewerkt aan ondersteunende verkenningen op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid, vertaling van de hoofddoelstellingen van het sociaal beleid in de fysieke leefomgeving en de uitwerking van het economische perspectief en woonperspectief.
In 2050 moeten bijna 7 miljoen woningen en 1 miljoen andere gebouwen aardgasvrij zijn. Tot en met 2030 is in het klimaatakkoord de afspraak om 1,5 miljoen woningen en andere gebouwen te verduurzamen. Voor Dronten betekent dit dat het aardgasverbruik jaarlijks met gemiddeld ruim 1 mln. m3 omlaag moet.
Voor de uitvoering van deze doelstellingen ontvangen wij van het Rijk meerdere meerjarige Specifieke Uitkeringen (SPUK). Deze langjarige middelen zijn vooralsnog voldoende om de doelstellingen voor 2050 te halen.
Wat gaat programma 8 kosten?
Lasten en Baten | Realisatie 2023 | Begroting na wijziging 2024 | Primaire begroting 2025 | Primaire begroting 2026 | Primaire begroting 2027 | Primaire begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet | -3.243 | -4.033 | -1.993 | -1.781 | -1.781 | -1.711 | |
8T Wonen en bouwen | -5.991 | -9.526 | -6.780 | -6.365 | -6.200 | -4.727 | |
Totaal Lasten | -9.234 | -13.558 | -8.773 | -8.146 | -7.980 | -6.438 | |
Baten | |||||||
8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet | 1.428 | 0 | 239 | 0 | 0 | 0 | |
8T Wonen en bouwen | 7.240 | 4.933 | 4.318 | 3.936 | 3.772 | 3.772 | |
Totaal Baten | 8.668 | 4.933 | 4.557 | 3.936 | 3.772 | 3.772 | |
Saldo Lasten en Baten programma 8 | -566 | -8.625 | -4.216 | -4.210 | -4.208 | -2.665 | |
Stortingen | |||||||
8Z Niet in pakketjes opgenomen | 1.472 | 1.645 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Onttrekkingen | |||||||
8Z Niet in pakketjes opgenomen | 394 | 5.383 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo Reserves programma 8 | -1.078 | 3.738 | -15 | -15 | -15 | -15 | |
Resultaat programma 8 | -1.644 | -4.887 | -4.231 | -4.225 | -4.223 | -2.680 |
Verplichte beleidsindicatoren
Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.
Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 04-09-2024.
Indicator | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% Demografische druk | 70,6 | 70,4 | 69,9 | 70,1 | NB | 79,5 | CBS - Bevolkingsstatistiek | |
Omschrijving | Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. | |||||||
Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen | 15,5 | 13,8 | 9,2 | NB | NB | 8,4* | BAG - bewerking ABF Research | |
Omschrijving | Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties. | |||||||
Woonlasten éénpersoonshuishouden in € | 793 | 850 | 893 | 943 | NB | 867* | COELO, Groningen | |
Omschrijving | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een eenpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. | |||||||
Woonlasten meerpersoonshuishouden in € | 793 | 920 | 964 | 1000 | NB | 949* | COELO, Groningen | |
Omschrijving | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. | |||||||
WOZ-waarde woningen x € 1.000 | 260 | 284 | 337 | 354 | NB | 362* | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken | |
Omschrijving | De gemiddelde WOZ-waarde van woningen. De cijfers die worden getoond door waarstaatjegemeente.nl worden gevoed door diverse bronnen. De cijfers worden vaak eerst als voorlopig aangehouden en kunnen hierdoor nog aangepast worden voor ze definitief worden. Afhankelijk van de peildatum dat de cijfers in het P&C document worden opgenomen, kunnen deze afwijken in de diverse documenten. | |||||||
*Gebaseerd op 2023 | ||||||||