Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Het programma omvat activiteiten gericht op het beheer en onderhoud van (water-) wegen, straten, bermen, pleinen, bruggen, openbare verlichting en gladheidbestrijding. Daarnaast het opstellen/vernieuwen van beleid en het treffen van verkeersmaatregelen ten behoeve van de verkeersafwikkeling, de verkeerscirculatie en de verkeersveiligheid.

Pakket 2G Verkeer en vervoer

Inhoud en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inhoud en ontwikkelingen

Het pakket verkeer, vervoer en parkeren gaat over het verkeersveilig en bereikbaar houden van ons wegennet. Concreet gaat het dan om het in standhouden van de bestaande wegen en wegmeubilair, bruggen en kunstwerken, openbare verlichting en het verkeersveilig gebruik van de openbare ruimte. Om de verkeersveiligheid te waarborgen, onderhouden we de infrastructuur binnen- en buiten de bebouwde kom in de meeste brede zin. 
Een goed aangelegde en onderhouden infrastructuur draagt bij aan een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat. Het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan 2017–2027 geeft onze beleidsdoelen weer. Twee belangrijke speerpunten zijn het stimuleren van het fietsgebruik en het elektrische vervoer. Behalve deze speerpunten is er ook aandacht voor verkeerseducatie van jong tot oud. 

Actualiseren van de Parkeernormennota
De huidige Parkeernormennota Dronten is sinds 2016 van kracht en toe aan een update. In 2024 komt het Kenniscentrum CROW met nieuwe parkeerkencijfers voor auto- en fiets. Deze kencijfers worden als vertrekpunt genomen om uiteindelijk een nieuwe Parkeernormennota Dronten 2025 vast te stellen.

Opstellen van een Basiskaart Geluidsemissie (BGE)  
Gemeenten zijn vanaf 2026 wettelijk verplicht de geluidsemissie van gemeentelijke wegen met intensiteiten hoger dan 2.500 voertuigen per etmaal inzichtelijk te maken. Dat is één van de gevolgen van de Omgevingswet, die in 2024 in werking is getreden. Om aan deze verplichting te kunnen voldoen, wordt er verkeersdata verzameld waarmee de huidige geluidsemissie in kaart wordt gebracht. Wegen worden steeds drukker, waardoor omwonenden aan steeds hogere geluidsemissies worden blootgesteld. Dit kan de leefomgeving negatief beïnvloeden. Om grip te krijgen op geluid dat wordt veroorzaakt door mobiliteit, is het belangrijk te meten en monitoren hoe de geluidsemissie van de drukste gemeentelijke wegen zich ontwikkelt. Op die manier kan er tijdig worden ingegrepen wanneer de geluidsemissie harder stijgt dan is toegestaan. Daarom dienen gemeenten elke 5 jaar een geactualiseerde Basiskaart Geluidsemissie op te (laten) stellen, waarmee trends inzichtelijk worden en duidelijk wordt of de toename binnen de wettelijk gestelde norm blijft.

Deelname in Strategisch Verkeersmodel Lelystad Almere (STRAVELA)
Begin 2023 is de Drontense visie op groei 2050 vastgesteld. In deze visie zijn ontwikkellocaties opgenomen. Door deel te nemen in het Verkeersmodel STRAVELA kunnen toekomstige verkeersmodelberekeningen worden gemaakt ten aanzien van de groei van gemeente Dronten en de samenhang daarmee met de groei in de buurgemeenten. Aan dit regionale verkeersmodel nemen ook de Flevolandse gemeenten Zeewolde, Almere en Lelystad en de provincie Flevoland deel. Het verkeersmodel kan uiteindelijk ook ingezet worden om de Basiskaart Geluidsemissie over 5 jaar na vaststelling van de basiskaart te actualiseren.

Monitoren van parkeerdruk in wijken
Regelmatig komen er meldingen over hoge parkeerdruk in de woonwijk. Om de parkeerdruk in de woonwijken goed in beeld te brengen worden er parkeerdrukonderzoeken gehouden. Hierbij streven we ernaar om de parkeerdruk om de 2 jaren te monitoren. Hierdoor kan er adequaat worden gehandeld richting onze burgers. Bovendien liggen er koppelkansen bij herinrichting of groot onderhoud om uitbreiding van parkeerplaatsen mogelijk te maken als daar aanleiding voor is. 

Uitvoering fietsplan
In de eerste helft van 2025 wordt het Fietsplan en bijbehorend uitvoeringsprogramma ter vaststelling aan de raad aangeboden. Indien ingestemd wordt met dit plan, wordt er in het najaar gestart met uitvoeringsprogramma. 

Herijking mobiliteitsbeleid
Het huidige Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is geldig tot en met 2027. De groeiambitie (Dronten 2025) maakt dat actualisatie van dit plan noodzakelijk en urgent is. Vanuit die optiek wordt in 2025 gewerkt aan een startnotitie als vertrekpunt voor het maken van een nieuwe mobiliteitsvisie. 

(SMART) Beleidsdoelen

Terug naar navigatie - (SMART) Beleidsdoelen

In het Fietsplan 2025 worden smart doelen en beoogde effecten beschreven.

In de startnotitie mobiliteitsvisie worden doelen en effecten van het nieuwe  mobiliteitsplan beschreven.

Waar leggen wij de focus op in 2025?

Terug naar navigatie - Waar leggen wij de focus op in 2025?
  • Geactualiseerde parkeernormennota: Parkeernormennota Dronten 2025.
  • Basiskaart Geluidemissie (BGE) in het kader van de Omgevingswet.
  • Deelname in Regionaal verkeersmodel.
  • Monitoring parkeerdruk woonwijken.
  • Uitvoering Fietsplan.
  • Startnotitie mobiliteitsvisie.

Wat gaat programma 2 kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat programma 2 kosten?
Lasten en Baten (bedragen x €1.000) Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Primaire begroting 2025 Primaire begroting 2026 Primaire begroting 2027 Primaire begroting 2028
Lasten
2G Verkeer en vervoer -8.048 -8.619 -8.572 -8.877 -8.866 -8.932
Baten
2G Verkeer en vervoer 352 583 280 264 264 264
Saldo Lasten en Baten programma 2 -7.697 -8.036 -8.292 -8.613 -8.603 -8.668
Stortingen
2Z Niet in pakketjes opgenomen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen
2Z Niet in pakketjes opgenomen 47 57 49 49 49 49
Saldo Reserves programma 2 47 57 49 49 49 49
Resultaat programma 2 -7.650 -7.979 -8.243 -8.565 -8.554 -8.620