Paragraaf verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Een verbonden partij wordt gedefinieerd als een privaatrechtelijke- of publiekrechtelijke organisatie, waarmee de gemeente een bestuurlijke en een financiële band heeft. 
Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel (vertegenwoordiging) in het bestuur of het hebben van stemrecht. 
Van een financieel belang is sprake als de gemeente middelen ter beschikking stelt en deze in geval van faillissement van de verbonden partij kwijt is, of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.

Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt voort uit het publieke belang. Verbindingen met deze derde partijen is dus een manier om bepaalde publieke taken uit te voeren. De huidige verbonden partijen waaraan de gemeente is gelieerd, hebben veelal een historische bestaansgrond. Afhankelijk van onze mate van verbondenheid zijn wij in meer of mindere mate in staat om invloed op het beleid van desbetreffende verbonden partij uit te oefenen.

Visie op verbonden partijen

Terug naar navigatie - Visie op verbonden partijen

Het gemeentelijk beleid is er op gericht het aantal verbonden partijen beperkt te houden, enerzijds uit het oogpunt van risicobeheersing en beperking en anderzijds uit het oogpunt van transparantie van bestuur. Er kunnen echter altijd goede redenen aanwezig zijn voor het aangaan van een verbonden partij constructie. Criteria die daarbij onder andere worden gehanteerd: 

  • De taak kan niet of zeer moeilijk door de gemeente alleen worden uitgevoerd.
  • Gezamenlijke uitvoering van de taak levert voor de gemeente een concrete meerwaarde op en de gekozen vorm van samenwerking draagt bij aan een efficiëntere en effectievere uitvoering van onze publieke taak.
  • Voordelen van de (beoogde) samenwerking wegen op tegen de nadelen.

Overzichtstabel

Terug naar navigatie - Overzichtstabel
Naam verbonden partij Taakveld Vertegenwoordiger gemeente Financieel belang 2025
Gemeenschappelijke regelingen
Het Flevolands Archief (HFA) 0.4 S.J. Lap € 105.162
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT) 0.62 S.J. Lap € 742.000
Veiligheidsregio Flevoland (VRF) 1.1 J.P. Gebben € 2.893.598
Regionale Sociale Recherche 6.3 P. Duvekot € 96.314
IMpact 6.4 P. Duvekot € 1.918.839
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland 6.71, 6.72 en 6.82 P. Duvekot € 0
GGD Flevoland 7.1 L. Hillebregt € 1.197.000
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV) 7.4 L. Hillebregt € 1.293.096
Vennootschappen/Coöperaties
Alliander N.V. 0.5 S.J. Lap € 250.000
Vitens N.V. 0.5 S.J. Lap € 0
Technofonds Flevoland 3.1 S.J. Lap n.v.t.
Coöperatie Gastvrije Randmeren 5.7 S.J. Lap € 30.275
Huisvuilcentrale Alkmaar (garantstellingsprovisie HVC) 7.3 L. Hillebregt € 73.253
Verenigingen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) 0.1 J.P. Gebben € 85.000

Detailoverzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Detailoverzicht verbonden partijen
Het Flevolands Archief (HFA) - Lelystad
Link HFA
Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum HFA
Visie Het Flevolands Archief herbergt verhalen uit het dagelijks leven, is het jongste archief van Nederland, trekt belangstelling uit de hele wereld, deelt de ontwikkeling van het opbouwen van een gemeenschap, is het enige archief ter wereld waar de totstandkoming van een polder volledig is vastgelegd en waar je ook komt: onze verhalen spreken tot de verbeelding.
Missie Bij HFA ervaar je hoe het unieke leven op het jongste stukje Nederland is ontstaan, zich ontwikkelt en hoe we dit voor de toekomst op een vernieuwende en verbindende manier vastleggen en delen.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse bijdrage € 98.172 € 101.117 € 105.162
Eigen vermogen € 383.578 € 549.880 € 297.052
Vreemd vermogen € 124.813 € 277.749 € 124.880
Resultaat € 116.417 € 0 € 0
Solvabiliteit 75% 66% 70%
Bestuurlijk HFA is een openbaar lichaam met als doel om de archief wettelijke taken van de deelnemers uit te voeren. Deelnemers van HFA zijn: het Rijk, de provincie Flevoland, de gemeenten Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en waterschap Zuiderzeeland.
Prognose
Ontwikkelingen HFA heeft zich georiënteerd ip de toekomstige positionering en het hiermee samenhangende verdere ontwikkelings- en toekomstperspectief. Vanaf 2022 heeft HFA de benodigde stappen hierop gezet zoals door het bestuur is bepaald in december 2021 en na evaluatie op de voortgang geconsolideerd in december 2020. Hierbij houdt HFA oog voor de uittreding van het Rijk uit de GR per 1 januari 2026, waarmee 2025 het laatste jaar vormt waarin er in de huidige vorm diensten worden verleend aan het Rijk.
Risico's De ontwikkelingen van dit moment beïnvloeden sterk de agenda van HFA voor de komende jaren. Als Regionaal Historisch (RHC) heeft HFA, naast de al genomende uittreding van het Rijk uit de GR, ook te maken met de komende nieuwe archiefqwet en de noodzaak een voorziening voor digitaal gevorms archief te realiseren. De volledige gevolgen van de verandere aspecten zijn op dit moment nog niet helder.
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT) - Het kantoor van GBLT is gevestigd in Zwolle
Link Gemeente- en waterschapsbelastingen
Visie Wij maken ons sterk voor lokale belastingen. Toonaangevend betekent voor GBLT: richtinggevend, onderscheidend, origineel en het tonen van lef, trots en passie. GBLT heeft een goede prijs/kwaliteitverhouding in de primaire taken, producten en diensten en is continu op zoek naar inhoudelijke verbetering en vernieuwing van (werk-)processen. GBLT is klantgericht en optimaliseert schaalvoordelen van de organisatie door samenwerking met andere overheden.
Missie GBLT heft en int belastingen en geeft uitvoering aan de wet WOZ voor lokale overheden, tegen zo laag mogelijke kosten.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse bijdrage € 765.450 € 705.000 € 742.000
Eigen vermogen € 2.257.000
Vreemd vermogen € 4.561.000
Resultaat € 2.257.000 € 0 € 0
Netto exploitatielasten
Bestuurlijk GBLT regelt de gemeente- en waterschapsbelastingen voor vijf waterschappen en zeven gemeenten.
Prognose
Ontwikkelingen De strategische doelstellingen bestaan uit:1. Belastingaanslagen juist, volledig en tijdig, opgelegd en geïnd;2. Toonaangevende kwaliteit en klantbeleving;3. Medewerkers in transitie;4. De ontwikkeling van de digitale overheid mede vormgeven;5. Informatiepositie van opdrachtgevers realiseren;6. Daling van maatschappelijke kosten zichtbaar maken.
Risico's Kwijtscheldingsverzoeken – in DVO moet binnen maximaal drie maanden na ontvangst van het volledige verzoek om kwijtschelding beslist op het verzoek worden. In voorgaande jaren was er achterstand op de behandeling van kwijtscheldingsverzoeken. Het digitale proces is daarop verbeterd. De reguliere werkvoorraad is daardoor in 2020 fors lager. Echter is de stijging in aantallen bij gemeenten 7% hoger, vermoedelijk als gevolg van de pandemie.
Veiligheidsregio Flevoland (VRF) - Lelystad
Link Veiligheidsregio Flevoland
Visie Een belangrijke wens voor het nieuwe beleidsplan is dat deze breed gedragen wordt. De beleidsevaluatie heeft geleid tot de volgende nieuwe thema's: veilige leefomgeving, toekomstbestendige crisisbeheersing, toekomstbestendige brandweerzorg en een wendbare organisatie.
Missie Als veiligheidsregio's investeren wij in veiligheid en dragen wij bij aan een redzame samenleving. Want veiligheid maken we met elkaar en als veiligheidsregio's staan we hiervoor. Samen voor veiligheid.'
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse bijdrage € 2.469.643 € 2.697.786 € 2.893.598
Solvabiliteit 41% 29% 30%
Bijdrage per inwoner € 56,65 € 61,89 € 65,26
Resultaat door voorfinanciering Verplichtend karakter -€ 143.851 -€ 250.396 -€ 339.500
Bestuurlijk Veiligheidsregio Flevoland is een samenwerkingsverband van alle gemeenten in Flevoland, Politie, Brandweer Flevoland en de geneeskundige zorg (GHOR Flevoland). Daarnaast wordt samengewerkt met de veiligheidsregio Gooi & Vechtstreek (VRGV).
Prognose
Ontwikkelingen Voor 2025 is een aantal beleidsthema's benoemd. Het betreft veelal thema's die de Veiligheidsregio in de volle breedte raken. Voor een deel zijn het de bekende onderwerpen (samenwerking met Gooi- en Vechtstreek, Verplichtend Karakter, Omgevingswet en Versterking Crisisbeheersing). De begroting sluit aan bij het nieuwe Beleidsplan 2025-2028 dat momenteel nog in ontwikkeling is en later dit jaar aan het algemeen bestuur wordt voorgelegd.
Risico's Inhoudelijk: Op basis van de risico's in de regio wordt gekeken naar passende brandweerzorg, waarbij wordt voldaan aan landelijke en regionale kwaliteitseisen. De snelste zorg aan de burger staat daarbij centraal. Deze kwaliteit wordt niet alleen gemeten aan de hand van snelheid, maar ook aan de hand van factoren capaciteit (slagkracht), paraatheid en werkdruk. Uiteindelijk wordt hieraan de opkomsttijd gekoppeld. In de toekomst vraagt dit naar verwachting om een verdere groei van de repressieve organisatie. Financieel: De kosten voor Verplichtend Karakter in 2025 zijn niet opgenomen in de begroting. De noodzakelijke dotatie aan de reserve, om de kosten voor Verplichtend Karakter in 2025 te dekken (vooruitlopend op de claim van deze kosten naar het Rijk), vindt plaats in de Bestuursrapportage 2024.
Regionale Sociale Recherche - Zwolle
Link Werkgebied Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek
Visie Verbindingen leggen om vanuit de vakinhoudelijkheid en de ervaring uit de dagelijkse praktijk ondermijning van het sociaal stelsel tegen te gaan.
Missie Onderzoek naar misbruik van uitkeringen is belangrijk voor de samenleving.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse bijdrage € 90.142 € 92.724 € 96.314
Bestuurlijk De Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek onderzoekt fraude in Zwolle, Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen en Zwartewaterland.
Prognose
Ontwikkelingen De Regionale Sociale Recherche heeft een aparte rechercheur voor internetfraude. Daarnaast richten zij zich meer op handhaving van Wmo en Jeugdwet.
Risico's Er willen een aantal gemeenten uit de regio Zwolle alsnog aansluiten bij de Regionale Sociale Recherche. Dit kan gevolgen hebben voor de capaciteitsplanning. Het kan daardoor langer duren voordat een zaak is afgerond.
Impact - Dronten
Link Impact
Visie Gegarandeerd vermogen om te werken: Om het werken mogelijk te maken ondersteunt en begeleidt IMpact mensen met en zonder arbeidsbeperking in de regio Kampen en Dronten naar de arbeidsmarkt. De ontwikkeling die daarvoor nodig is, organiseren en faciliteren wij. Dat doen we met ons eigen werkleerbedrijf en inzet van en advies over (maatwerk) re-integratietrajecten en -instrumenten. Op deze manier werken wij aan een zo groot mogelijke integratie van werknemers in de arbeidsmarkt. Het is ons streven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een optimale arbeidsparticipatie te krijgen.
Missie IMpact maakt werken mogelijk.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse bijdrage € 1.947.229 € 1.936.413 € 1.918.839
Eigen vermogen € 434.000 € 434.000 € 436.000
Vreemd vermogen € 10.746.000 € 9.960.000 € 9.305.000
AJ's 49,02 47,87 46,71
Solvabiliteit 4,04% 4,36% 4,00%
Bestuurlijk IMpact is het arbeidstoeleidingsbedrijf die voor de gemeente Kampen en Dronten uitvoering geeft aan de Wet Sociale Werkvoorziening en de Wet werk en bijstand. IMpact is een stichting en legt verantwoording af aan het Algemeen Bestuur.
Prognose
Ontwikkelingen In april 2022 is gestart met de doorontwikkeling van de samenwerking tussen Kampen, Dronten en Impact. Kampen en Dronten willen samen met Impact toewerken naar een heldere taakverdeling en samenwerking tussen de ketenpartners (o.a. gemeenten, UWV en werkgeversservicepunt), waarbij het belang van de inwoner centraal staat. Met een passende governance die ruimte geeft om in te besteden en een eigen identiteit in een Drontens en Kampens deel plus een passende en transparante financieringssystematiek. In projectgroepen wordt gewerkt aan de volgende thema’s: 1. In- en aanbesteden, 2. Governance, 3. Financiering en 4. Ondernemingsplan. Per thema wordt de huidige stand van zaken in kaart gebracht en wat kan beter of anders georganiseerd worden, de resultaten worden in 2023 opgeleverd. De uitkomsten van deze resultaten zijn de ingrediënten voor een nieuw ondernemingsplan voor de komende jaren waaruit de maatschappelijke waarde van Impact blijkt.
Risico's Impact had voor de jaren 2018 tot en met 2021 een Ondernemingsplan opgesteld. Met dit plan wilde Impact zich verder professionaliseren om zo de gemeenten nog beter te kunnen faciliteren bij haar re-integratietaken. Deze professionalisering moest ook leiden tot een groei in het bedrijfsresultaat. Met het bedrijfsresultaat dat IMpact realiseert wordt gedeeltelijk het negatieve subsidieresultaat gecompenseerd. Voor het resterende deel geldt dat de deelnemende gemeenten Kampen en Dronten naar rato bijdragen aan een exploitatietekort. Dronten draagt 25% van de tekorten van IMpact. Deze bijdrage is de afgelopen jaren gedaald door een groei in het bedrijfsresultaat.
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland - Gemeente Almere in haar hoedanigheid van centrumgemeente
Link Dienstverleningshandvest behorende bij centrumregeling sociaal domein Flevoland en Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Visie Deze regeling heeft tot doel te komen tot een doelmatige uitvoering van de aan de centrumregeling opgedragen taken.
Missie Gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde werken samen op het gebied van de jeugdhulp en de Wet maatschappelijke ondersteuning
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse bijdrage € 255.388 € 154.000
Bestuurlijk De colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
GGD Flevoland - De hoofdvestiging van GGD Flevoland bevindt zich in Lelystad
Link GGD Flevoland
Visie Inwoners van Flevoland kunnen gezond en veilig opgroeien en leven. Zij kunnen actief deelnemen aan de samenleving en ervaren regie over en kwaliteit van leven. De fysieke en sociale omgeving stimuleert inwoners om gezonde keuzes te maken.
Missie GGD Flevoland bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de Flevolandse inwoners. Dit doen we door middel van een publieke gezondheidszorg die het verschil maakt. Positieve gezondheid vormt hierbij de basis voor ons handelen.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse bijdrage € 1.087.000 € 1.179.000 € 1.197.000
Eigen vermogen € 7.057.000 € 6.497.000 € 5.916.000
Vreemd vermogen € 25.554.000 € 23.182.000 € 25.645.000
Solvabiliteit 21,6% 21,9% 19,3%
Resultaat € 310.000 € 0 € 0
Bestuurlijk GGD Flevoland is de gemeentelijke gezondheidsdienst van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde. De zes Flevolandse gemeenten zijn met elkaar een gemeenschappelijk regeling aangegaan.
Prognose
Ontwikkelingen GGD Flevoland zet in op haar huisvestingsbeleid en haar visie op bedrijfsvoering. Tevens is GGD Flevoland voornemens om een rol te gaan spelen bij de JGZ Almere.
Risico's GGD Flevoland heeft een winstwaarschuwing afgegeven omdat de kosten (fors) aan het toenemen zijn. De actie die hierop genomen wordt, is een visie te ontwikkelen op bedrijfsvoering. Hogere kosten kunnen leiden tot een stijging in de inwonersbijdrage.
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV) - Lelystad
Link Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek
Visie De OFGV verzorgt milieu- en leefomgevingstaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Dit geldt voor groene wetten, geluid, bodemsanering, luchtvaart, vuurwerk, toezicht op zwemwater/zwembaden, Wabo en het omgevingsrecht.
Missie Samen met de deelnemers werkt de OFGV aan een duurzame en veilige leefomgeving. De kernwaarden van de OFGV 'duurzaam Ondernemen en Verbinden' staan hierbij centraal. Bij het uit te voeren werk streeft de OFGV naar kwaliteit en efficiency.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse bijdrage € 1.291.275 € 1.216.618 € 1.293.096
Eigen vermogen € 2.003.257 € 1.260.137 € 961.280
Vreemd vermogen € 4.693.261 € 4.978.026 € 4.769.387
Resultaat € 1.169.879
Bestuurlijk In totaal zijn 2 provincies en 12 gemeenten ‘deelnemer’ aan de OFGV. Alle deelnemers zijn bestuurlijk vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur (AB). Vanuit dit AB is een Dagelijks Bestuur (DB) benoemd.
Prognose
Ontwikkelingen Om te komen tot een toekomstbestendige omgevingsdienst is een ontwikkelplan opgesteld. Dit ontwikkelplan sluit aan op de complexer wordende opgaven en hoe de OFGV in de nabije toekomst deze opgaven adequaat kan uitvoeren. Het ontwikkelplan is ambitieus en leidt tot 7 ontwikkelopgaven en een groot aantal projecten in een tijdspad van 3 tot 4 jaar.
Risico's OFGV voldoet (nog) niet aan de gestelde robuustheidscriteria voor de taakomvang. Doelstelling van het IBP is dat Omgevingsdiensten uiterlijk 1 april 2026 robuust zijn met een eenduidige financieringssystematiek. Dit betekent onder andere dat er voor tenminste € 1 mio aan extra taken moet zijn ingebracht. Daarnaast wordt in 2025 een evaluatie uitgevoerd welke effecten de Omgevingswet heeft ten opzichte van de KVS 2024-2026. Tot slot zit de taak 'rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit voor grote bedrijven' nog in ontwerpfase. Vanaf 1 juli 2024 moet de OFGV hier toezicht op houden, maar hier is in de begroting nog geen rekening meegehouden.
Alliander N.V. - Arnhem
Link Alliander
Visie Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Missie Wij staan voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Dividendopbrengst € 618.570 € 250.000 € 250.000
Bestuurlijk Ruim vijftig gemeenten in Flevoland en Gelderland zijn medeaandeelhouder van de nutsbedrijven Nuon, Alliander en Vitens. Voor al die bedrijven is de vraag, hoe de publieke belangen het best geborgd kunnen worden.
Prognose
Ontwikkelingen De energietransitie vereist dat de gehele energie-infrastructuur in Nederland de komende jaren verzwaard wordt omdat de elektriciteitsvraag in 2050 is verdubbeld. De energietransitie versnelt en leidt tot meer duurzame lokale opwek en een groeiende vraag naar elektrisch vermogen. Dit vraagt om grote aanpassingen van het energiesysteem. De capaciteit van de elektriciteitsnetten van Alliander moet hierdoor de komende jaren op veel plekken worden verdubbeld. Dit maakt grootschalige investeringen door Alliander noodzakelijk. Alliander verwacht op korte termijn een meer dan verdubbeling van de totale investeringen ten opzichte van afgelopen jaren. Alliander heeft op 31 mei 2021 aan alle aandeelhouders een verzoek tot kapitaalversterking gedaan. Bij uitgifte telt de bedoelde lening al voor 50% mee als eigen vermogen. Op deze wijze kan de financiële soliditeit van Alliander worden geborgd en kan Alliander de publieke taak als netbeheerder blijven realiseren. De hoogte van de obligatielening wordt bepaald naar rato van het aandelenbezit van Dronten. Volgens het aandeelhoudersregister heeft Dronten 488.271 aandelen in Alliander. Dit is 0,357% waardoor het concrete verzoek van Alliander een bedrag van € 2.141.618 bedraagt. Dit bedrag is medio december aan Alliander in de vorm van een reverse converteerbare hybride obligatielening uitgekeerd waarvan de rente bij uitgifte van de lening 2,075% bedraagt.
Risico's Niet van toepassing.
Vitens N.V. - Zwolle
Link Vitens
Visie Vitens levert een actieve bijdrage aan de verduurzaming en de beschikbaarheid van schoon drinkwater. Bescherming van onze bronnen en dienstverlening naar onze klanten staan hier centraal. Zo innoveren we voortdurend om onze productie en infrastructuur te verduurzamen.
Missie Waardevol water voor nu en in de toekomst.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Dividendopbrengst € 0 € 0 € 0
Bestuurlijk De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn onze publieke aandeelhouders. Zij hebben geen directe bemoeienis met de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering.
Prognose
Ontwikkelingen We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water.
Risico's Niet van toepassing.
Technofonds Flevoland - Lelystad
Link MKB & Technofonds Flevoland
Visie Flevoland is een jonge provincie die haar jeugdige elan inzet voor een duurzame economische groei in tijden van grote maatschappelijke uitdagingen en geopolitieke onrust. Flevoland kenmerkt zich door korte lijnen en goede relaties tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden.
Missie Horizon is de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. Zij zetten zich, professioneel en gepassioneerd, in om ondernemers te laten groeien en tegelijkertijd transitiegerichte maatschappelijke opgaven waar te maken.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Aandelenkapitaal € 9.924.781 € 1 € 1
Fondsomvang € 1.547.000 611 aandelen 611 aandelen
Resultaat -€ 796.000
Eigen vermogen € 7.748.000
Agioreserve
Bestuurlijk Technofonds, beheerd door Horizon Flevoland, is lid van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen en is daarmee gehouden aan de NVP gedragscode.
Prognose
Ontwikkelingen MKB Fonds Flevoland BV en Technofonds Flevoland BV verstrekken risicodragend kapitaal aan veelbelovende groeiende veelbelovende, startende- en doorstartende MKB-bedrijven in de regio Flevoland. Horizon heeft drie specifieke rollen: het bevorderen van innovatie, internationalisatie en investeren. Daarbij richt Horizon zich op het versnellen van de transitities grondstoffen, voedsel en energie.
Risico's Gemeente Dronten is aandeelhouder van 611 aandelen van elk € 453,78 nominaal. Deze inleg is eenmalig geweest bij de start van het Technofonds in 2000. Bij iedere investering wordt gekeken naar de revolverendheid van het fonds. Dit is de mate waarin het initiële fondsvermogen in stand wordt gehouden. Het is daarom reëel om rekening te houden met een minimaal rendement. Of zelfs afboekingen op de investeringen. Financiële risico's beheersen ze zoveel mogelijk. Elk risico wordt gewaardeerd in geld. In het onwaarschijnlijke scenario dat alle risico's zich vanuit Horizon tegelijkertijd voordoen, dan komt Horizon op een totaal gewogen risico van € 1,9 miljoen.
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. - Harderwijk
Link Gebiedscoöperatie Gastvrije Randmeren
Visie De coöperatie zorgt namens de gemeenten voor het beheer en onderhoud van de recreatieve functies van de meren. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar vaarwater, fietsverbindingen en recreatie bij aanlegplaatsen en eilanden.
Missie De meren, eilanden en oevers dragen sterk bij aan de ruimtelijke kwaliteit van het Randmerengebied.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse bijdrage € 29.536 € 29.536 € 30.275
Bestuurlijk Rijkswaterstaat en de Waterschappen Zuiderzeeland en Vallei en Veluwe zijn adviserend lid. Gastvrije Randmeren is als zelfstandige rechtspersoon voor alle zestien gemeenten rond de Randmeren een verbonden partij.
Prognose
Ontwikkelingen Een nieuw bestuur is geïnstalleerd voor de periode 2022-2026. Een aankondiging is gedaan betreffende de Thematische Randmerenvisie 2030 die als opgave voor dit bestuur klaarligt. Ontwikkelingen seizoen 2023: innovatief maaiponton, maaiapp, Vaarnetwerk Randmeren, natuurontwikkeling en hoogwater.
Risico's Met betrekking tot de financiële positie van CGR kan kort samengevat worden gesteld: er wordt ingeteerd op de reserve, er is geen sluitende begroting, het vermogen neemt in de jaren af met als gevolg dat er een minimaal weerstandsvermogen is. Met het rendement op vermogen wordt de begroting gedekt. Wanneer het rendement minder is dan voorzien heeft dit gevolgen voor de dekking. Het tekort komt dan ten laste van de algemene reserve. Er wordt al een aantal jaar ingeteerd op de algemene reserve. CGR zou moeten nadenken over een minimaal weerstandsvermogen van bijvoorbeeld 10% van de begrotingsomvang. Ook zou zij een visie moeten vormen op de ondergrens. Hiervoor is meermaals, zowel ambtelijk als bestuurlijk, aandacht gevraagd. Hoewel de jaarrekening een negatief resultaat vertoont en er wordt ingeteerd op de reserves is er nog geen sprake van een tekort. De algemene reserves van de Coöperatie zijn nog voldoende. Belangrijk is dat de Coöperatie een meerjarenperspectief neer gaat zetten die haalbaar en toekomstbestendig is. Het gaat hier niet om een gemeenschappelijke regeling. Wij hebben als gemeente beperkt invloed.
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) - Alkmaar
Link HVC
Visie HVC ziet een toekomst waarin we klimaatverandering tegengaan door energie schoon op te wekken en grondstoffen te hergebruiken. Dat is urgent en doen we samen, zodat onze inwoners daar nu en in de toekomst de vruchten van plukken.
Missie HVC is een toonaangevend bedrijf dat samen met de gemeenten, waterschappen en inwoners actief is om broeikasgas-uitstoot te verlagen door de energiehuishouding te verduurzamen, afval te verminderen en grondstoffen te hergebruiken.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijks te ontvangen garantieprov. € 80.996 € 73.253 € 73.253
Garantstellingsprovisie aandeelhouders A € 8.750.000 € 5.652.525 € 5.652.525
Bedrijfsres. HVC (aandeel Dronten) € 387.000
Bestuurlijk HVC is een duurzaam (publiek) energie- en afvalbedrijf van 52 gemeenten (A) en 8 waterschappen (B). Ons gezamenlijk doel: een schone wereld. Dronten bezit 48 aandelen van de in totaal 3.705 aandeelhouders A.
Prognose
Ontwikkelingen HVC gaat maximaal bijdragen aan de vermindering van uitstoot van broeikasgassen. Dit doen zij door impactvolle, afrekenbare en zichtbare groei van activiteiten in de energietransitie en de circulaire economie. HVC vermindert en/of hergebruikt uitstoot van CO2 en minderen ons energieberuik. Zij meten en monitoren de CO2-prestaties met een rekenmodel en met behulp van een zevental strategieën. De piek in de uitbreidingsinvesteringen in 2024 bestaat onder andere uit de voortzetting van de bouw van een slibdroger in Alkmaar, de realisatie van zon- en windprojecten, het realiseren van warmtesysteem Westland en overige warmtebronnen en netten.
Risico's Marktontwikkelingen zoals dalende energieprijzen en stijgende rente hebben effect op HVC. De rentekosten liggen in 2024 fors hoger dan de afgelopen periodes. Daarbij heeft HVC ook te maken met een opwaartse druk op de kosten mede het gevolg van inflatie en de schaarste op de arbeidsmarkt. Dit vraagt continue aandacht voor het realiseren van omzet, beheersen van kosten en het renderen van investeringen. Deze factoren hebben ook impact op de exploitatie van HVC in 2024. De uitzonderelijke resultaten van 2023 worden dan ook niet verwacht voor het jaar 2024. De marktontwikkelingen worden nauwgezet gevolgd, waarbij de effecten op het resultaat periodiek in kaart worden gebracht om bijsturing mogelijk te maken.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) - Den Haag
Link VNG
Visie Dat doen we door agendasettend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
Missie De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale overheid.
Belangen
Realisatie 2023 Begroot 2024 Begroot 2025
Financieel Jaarlijkse contributie € 68.600 € 74.000 € 85.000
Bestuurlijk Wethouder Van Bergen is lid van de VNG-commissie Zorg Jeugd en Onderwijs (ZJO).
Prognose
Ontwikkelingen De VNG biedt haar leden een platform via commissies, provinciale afdelingen, congressen, studiedagen en op vng.nl. Uitwisseling van ervaringen en leren van elkaar staan voorop.
Risico's Niet van toepassing.