Programma 4 Onderwijs

Dit programma bevat de activiteiten op het gebied van onderwijs. In Dronten werken gemeente en onderwijs nauw samen met alle partners om de Dronter jeugd optimaal te ondersteunen. Een goed en breed aanbod van onderwijs vormt een belangrijke randvoorwaarde om alle kinderen de kans te geven zich te ontwikkelen tot vitale volwassenen. Samen met het onderwijs organiseren we dan ook een passend onderwijsaanbod voor Dronten in een adequate huisvesting.

In programma 6 wordt de ontwikkeling van het nieuwe strategische beleidskader nader toegelicht. Die inhoud geldt ook voor dit programma. 

Pakket 4P Opgroeien en Opvoeden

Inhoud en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inhoud en ontwikkelingen

We ondersteunen ouders en kinderen bij het opvoeden en opgroeien in de gemeente Dronten. Het thema zelf bevat de uitvoering van wettelijke taken, zoals het bieden van jeugdhulp en preventie, jeugdgezondheidszorg, onderwijshuisvesting, Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), voorschoolse voorzieningen en leerlingenvervoer. 

We willen bereiken dat alle kinderen de kans krijgen zich te ontwikkelen tot vitale volwassenen die zoveel mogelijk bijdragen en deelnemen aan onze samenleving. Dit doen we samen met onderwijs en voorschoolse voorzieningen, maatschappelijke partners en jeugdhulpaanbieders. We bieden voorzieningen die kinderen ondersteunen in het veilig opgroeien en ouders tijdelijk helpen bij de opvoeding.

(SMART) Beleidsdoelen

Terug naar navigatie - (SMART) Beleidsdoelen

Beleidsdoelen met bijbehorende indicatoren voor de komende jaren worden geformuleerd na vaststelling van de Brede Visie Sociaal Domein door de raad in september 2024. Dit betekent dat de doelen in deze begroting nog zijn gebaseerd op het huidige beleid.

Waar leggen wij de focus op in 2025?

Terug naar navigatie - Waar leggen wij de focus op in 2025?

Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
De COVID-pandemie heeft geleid tot onderwijsachterstanden en achterstanden in de sociaal-emotionele ontwikkelingen van kinderen en jongeren. Door een aantal interventies in te zetten, proberen we samen met het onderwijsveld deze achterstanden weg te werken. Zowel de scholen als de gemeente hebben hiervoor gelden gekregen uit het budget Nationaal Programma Onderwijs (NPO). 2025 is het laatste jaar dat wij de NPO-budgetten kunnen inzetten voor interventies en projecten ten behoeve van de achterstanden die kinderen hebben opgelopen door de maatregelen m.b.t. corona. Alle interventies van de afgelopen jaren gaan we evalueren en de analyse daarvan nemen we op in de uitvoeringsplannen.

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
In de gemeente Dronten heeft 14% van de kinderen een hoog risico op onderwijsachterstanden. Samen met kinderopvang, scholen en andere partners willen we het aantal kinderen dat met een achterstand begint in het basisonderwijs terugdringen. De belangrijkste interventie is de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). In 2025 gaan we op basis van het in het najaar 2024 op te stellen uitvoeringsplan Onderwijsachterstandenbeleid en de nieuwe subsidieregeling voor Voorschoolse Educatie stappen maken om het percentage peuters en kinderen met een taalachterstand terug te dringen. Het percentage van kinderen met een indicatie Voor- en Vroegschoolse Educatie dat daadwerkelijk gebruik maakt van deze voorziening willen we in 2025 verhogen naar 70% (Q1 2024 63%).

Kansrijke Start
De eerste 1.000 levensdagen van het kind zijn cruciaal voor een goede start. De gezondheid voor, tijdens en na de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller van zowel fysieke als mentale problemen op latere leeftijd. Om ouders te ondersteunen en hun kinderen een kansrijke start te bieden, is het landelijke actieprogramma Kansrijke Start opgezet, wat een sterkere samenwerking tussen professionals in het medisch en sociaal domein stimuleert door het vormen van lokale coalities Kansrijke Start. In 2025 gaan we samen met de coalitie Kansrijke Start en betrokken ketenpartners aan de slag om de coalitie te versterken. In 2024 verkennen we welke mogelijkheden er zijn om de Coalitie Kansrijke Start te verbinden aan de integrale gezinsaanpak laaggeletterdheid en welke nieuwe interventies we kunnen realiseren in relatie tot de eerste 1.000 dagen van een kind.

Integraal HuisvestingsPlan onderwijs 
In 2023 is het Integraal HuisvestingsPlan onderwijs (2023-2047) vastgesteld. Ook het toetsingskader voor nieuwe investeringen in maatschappelijk vastgoed is vastgesteld. Naast de inhoudelijk opgave ligt er ook een grote financiële uitdaging om deze projecten te financieren.
Nadat in 2024 is bepaald welke huisvestingsvraagstukken de komende vijf jaren kunnen worden gerealiseerd, wordt in 2025 een start gemaakt met het opstarten van een aantal van deze vraagstukken. 

Accommodatiebeheer
Conform het onderhoudsprogramma van het geactualiseerde beheerplan accommodatiebeheer wordt uitvoering gegeven aan het beheer en onderhoud.

Huisvesting primair onderwijs Dronten
KindCentrum Dronten; Nadat in 2024 het participatietraject met omwonenden aangaande de inpassing van het KindCentrum op de locatie Aan Boord heeft plaatsgevonden, wordt in 2025 een start gemaakt met de voorbereiding tot realisatie.

Scholeneiland Dronten-West; In 2024 is een start gemaakt met de inventarisatie van het huisvestingsvraagstuk op het scholeneiland Dronten-West. In 2025 maken we deze plannen concreet om voor de langere termijn een structurele oplossing voor het huisvestingsvraagstuk te bieden.  

Huisvesting primair onderwijs Biddinghuizen
De scholen in Biddinghuizen zijn gehuisvest in het Educatief Centrum Biddinghuizen (ECB). In 2024 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de toekomstige eigendomsconstructie en exploitatie van het ECB. In 2025 wordt uitvoering gegeven aan de resultaten uit dat onderzoek.

Huisvesting Voortgezet Onderwijs Dronten
In 2024 is, als onderdeel van de prioritering, bepaald op welke locatie de vervangende nieuwbouw van het Voortgezet Onderwijs plaats gaat vinden. In 2025 wordt in ieder geval voor één van de twee VO-locaties een opstart gemaakt met de voorbereidingen voor de realisatie van de vervangende nieuwbouw. 

Wat gaat programma 4 kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat programma 4 kosten?
Lasten en Baten (bedragen x €1.000) Realisatie 2023 Begroting na wijziging 2024 Primaire begroting 2025 Primaire begroting 2026 Primaire begroting 2027 Primaire begroting 2028
Lasten
4P Opgroeien en opvoeden -6.915 -7.172 -8.261 -7.416 -7.803 -8.842
Baten
4P Opgroeien en opvoeden 1.778 1.902 1.760 1.637 1.623 1.623
Saldo Lasten en Baten programma 4 -5.137 -5.270 -6.501 -5.779 -6.180 -7.218
Stortingen
4Z Niet in pakketjes opgenomen 657 579 579 579 579 579
Onttrekkingen
4Z Niet in pakketjes opgenomen 6 55 6 6 6 6
Saldo Reserves programma 4 -651 -524 -573 -573 -573 -573
Resultaat programma 4 -5.788 -5.793 -7.073 -6.351 -6.752 -7.791

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - inleiding beleidsindicatoren

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 04-09-2024.

Indicator 2021 2022 2023 2024 2025 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen 0,9 1,7 3,9 NB NB 6* DUO/Ingrado
Omschrijving "Het aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren dat absoluut verzuimer is (geweest) gedurende het schooljaar: de jongere is niet ingeschreven bij een onderwijsinstelling en beschikt niet over een vrijstelling. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'."
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen 25 23 23 NB NB 23* DUO/Ingrado
Omschrijving Het relatieve aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren zonder vrijstelling dat langer dan 4 opeenvolgende weken niet ingeschreven was op school. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'.
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) 2,4 2,5 2,4** NB NB 2,1** DUO/Ingrado
Omschrijving Vsv’ers zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'." **Voorlopige cijfers
*Gebaseerd op 2023