Overzicht van incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lastenEen deel van onze baten en lasten is tijdelijk van aard. Deze incidentele baten en lasten kunnen bijvoorbeeld voortkomen uit een specifieke uitkering (SPUK), specifieke projectkosten of een incidentele onttrekking van een reserve. Ook een verbeterinitiatief om een impuls te geven aan beleid om zodoende een groter maatschappelijke impact te maken is onderdeel van de incidentele baten en lasten. Het saldo van de incidentele baten en lasten maakt samen met het structureel saldo het totaal begrotingssaldo.
In het bijgevoegde overzicht zijn de baten en lasten gespecificeerd. De lasten zijn getypeerd van A t/m H en worden onder de tabel voor 2025 samengevat weergegeven en toegelicht.
Pr. | Omschrijving begroting 2025 | Type | Lasten 2025 | Baten 2025 | Lasten 2026 | Baten 2026 | Lasten 2027 | Baten 2027 | Lasten 2028 | Baten 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | Restant voorgaande circulaires | G | 899 | 95 | 107 | |||||
0 | Budgetoverheveling: acquisitie personeel 2022-2024 | G | 65 | |||||||
0 | Meicirculaire 2024: deel exclusief jeugdhulp | G | 1.412 | 293 | 206 | 187 | ||||
0 | Meicirculaire 2024: deel jeugdhulp | E | 1.087 | |||||||
0 | Stelpost jeugdhulp, participatie en voogdij 18+ | G | -280 | 0 | 0 | |||||
0 | Implementeren en verbeteringen systemen en software | G | -220 | |||||||
0 | Organiseren gemeenteverkiezingen 2026 | G | -10 | -20 | ||||||
0 | Uitvoer geven aan de Wet Modernisering Electronisch Bestuurlijk Verkeer | G | -25 | |||||||
0 | Uitvoer geven aan de Wet Openbare Overheid | F | -67 | 67 | ||||||
0 | Verbeteren excellente dienstverlening en administratieve processen | D | -340 | -200 | -100 | |||||
0 | Verbeteren van de bedrijfsvoering | D | -710 | 41 | -360 | |||||
0 | Overige incidentele lasten | G | -37 | 20 | -30 | 23 | -25 | 23 | -24 | 23 |
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning | -1.688 | 3.591 | -610 | 412 | -126 | 335 | -24 | 210 | ||
1 | Verbeteren veiligheid op straat | D | -140 | -140 | ||||||
1 | Verbeteren continuïteit van het werk op veiligheid | D | -96 | -96 | -96 | |||||
1 | Vierjaarlijkse externe audit Wet politiegegevens / veiligheidsmonitor | G | -30 | -10 | ||||||
1 | Overige incidentele lasten | G | -7 | -5 | ||||||
Totaal 1 Veiligheid | -273 | -241 | -106 | |||||||
2 | Verbeteren van de verkeersveiligheid | F | -16 | 16 | ||||||
Totaal 2 Verkeer, vervoer en waterstaat | -16 | 16 | ||||||||
3 | Budgetoverheveling: acquisitie personeel 2022-2024 | G | -65 | |||||||
3 | Verbeteren van (het inzicht in) de lokale economie | D | -80 | |||||||
Totaal 3 Economie | -145 | |||||||||
4 | Bijdrage voor het realiseren van de bouw van de praktijkschool | B | -900 | |||||||
4 | Lokaal Nationaal Programma Onderwijs (NPO) | F | -123 | 123 | ||||||
4 | Verbeteren gezondheid en sociale basis (brede spuk) | F | -14 | 14 | -14 | 14 | ||||
4 | Voorkomen van voortijdige schoolverlaters (RMC-gelden) | G | -174 | -174 | -174 | |||||
4 | Verbeteren van het onderwijsbeleid | D | -55 | -55 | ||||||
Totaal 4 Onderwijs | -1.266 | 137 | -243 | 14 | -174 | |||||
5 | Rijksgelden voor buitensport | G | 86 | |||||||
5 | Verbeteren sport, bewegen en cultuur (brede spuk) | F | -225 | 225 | -212 | 212 | ||||
5 | Verbeteren gezonde leefomgeving (Gezonde buurten) | D | -50 | -50 | -50 | |||||
Totaal 5 Sport, cultuur en recreatie | -275 | 311 | -262 | 212 | -50 | |||||
6 | Diverse acties vanuit het armoedebeleid | D | -321 | |||||||
6 | Eénmalige verlenging subsidieverstrekkingen | D | -398 | |||||||
6 | Exploitatie van de Kombuis en de Steiger | G | -128 | -128 | -128 | -128 | ||||
6 | Uitstel van 1 jaar op de besparing op de jeugdlasten via de algemene uitkering | E | -1.087 | |||||||
6 | Uitvoeren van vluchtelingenwerk (consulent statushouders) | G | -329 | -329 | -329 | |||||
6 | Verbeteren gezondheid en sociale basis (brede spuk) | F | -270 | 270 | -216 | 216 | ||||
6 | Verbeteren van het WMO-beleid | D | -110 | |||||||
6 | Verwacht resultaat Noodopvang ontheemden Oekraïne | C | -3.400 | 4.570 | ||||||
6 | Overige incidentele lasten | G | -7 | 9 | 3 | |||||
Totaal 6 Sociaal domein | -6.047 | 4.849 | -653 | 216 | -456 | -128 | ||||
7 | Coördinatiekosten regionale aanpak preventie | F | -16 | 16 | ||||||
7 | Eénmalige verlenging subsidieverstrekkingen | D | -94 | |||||||
7 | Pilot Regionale Schakelpunt Bodem (RSP) | G | -13 | |||||||
7 | Verbeteren excellente dienstverlening en administratieve processen | D | -52 | -52 | ||||||
7 | Verbeteren gezondheid en sociale basis (brede spuk) | F | -104 | 104 | -44 | 44 | ||||
Totaal 7 Volksgezondheid en milieu | -279 | 120 | -96 | 44 | ||||||
8 | Energiemaatregelen voor huishoudens in kwetsbare posities | F | -383 | 383 | ||||||
8 | Werken aan de groeiopgave: Dronten 2050 | A | -1.393 | -1.393 | -1.393 | |||||
8 | Werken aan duurzaamheidsprojecten | F | -163 | 163 | -163 | 163 | ||||
8 | Werken aan het omgevingsplan | D | -70 | -70 | -70 | |||||
8 | Verbeteren continuïteit van het werk voor wonen & bouwen | D | -78 | -78 | -78 | |||||
8 | Uitvoeringkosten Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB) | F | -239 | 239 | 0 | 0 | ||||
Totaal 8 Volkshuisvesting, Leefomgeving en stedelijke vernieuwing | -2.326 | 784 | -1.705 | 163 | -1.541 | |||||
Subtotaal exploitatie | -12.314 | 9.809 | -3.810 | 1.061 | -2.454 | 335 | -152 | 210 | ||
Totaal impact begrotingssaldo | -2.506 | -2.749 | -2.118 | 58 |