Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omschrijving (toelichting)

Het programma omvat activiteiten die gericht zijn op de ruimtelijke ordening (ontwikkelingsvisie, bestemmingsplannen, welstandstoezicht en handhaving) en volkshuisvesting (woningbouw nieuw en bestaand, woonwagencentrum) en bouwgrondexploitaties.

Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

In de huidige praktijk gaat dit pakket over het voldoen aan de Omgevingswet. Daarnaast besteden we ook budget aan de inhuur voor advies op de omgevingsaspecten: archeologie en ecologie. Op deze wijze werken we aan de ruimtelijke kwaliteit van Dronten.

De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zijn in 2024 in werking getreden. Voorafgaand daaraan zijn diverse noodzakelijke en gewenste veranderingen in gang gezet om deze ingrijpende wetgeving zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Inwoners, ondernemers en partners staan centraal in onze werkwijze. 

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

De gemeente Dronten streeft een gezond en vitaal leef- en woonklimaat na.

  1. Correctie en tijdige implementatie van de Omgevingswet conform de door u vastgestelde Leidende principes:
    • Draagkracht samenleving;
    • Ruimte geven;
    • Verantwoordelijkheid;
    • Vernieuwend;
    • Vertrouwen,
  2. Implementatie van de Omgevingswet volgens de vier verbeterdoelen van de wetgever:
    • Inzichtelijk omgevingsrecht;
    • Leefomgeving centraal;
    • Ruimte voor lokaal maatwerk;
    • Snellere besluitvorming,
  3. De Omgevingswet is het huidige integrale toetsingskader voor ruimtelijke kwaliteit en ruimtelijke ontwikkelingen; we oefenen nu al zoveel mogelijk met de uitgangspunten en manier van werken die de Omgevingswet van ons vraagt. Wij werken op basis van het LEF-principe (Leren, Experimenteren, Funderen) met de Omgevingswet en blijven onszelf op het gebied van de Omgevingswet ontwikkelen. 

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Implementatie Omgevingswet
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De overgang is soepel verlopen. De wet beoogt het omgevingsrecht te vereenvoudigen en overzichtelijker te maken. Dit blijkt toch een flinke uitdaging voor verschillende ketenpartners. Hier en daar is er nog verwarring wie bevoegd gezag is en wie de adviserende partij. Samenwerken is hierin een belangrijk punt en communiceren een must. Het deel van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) over Omgevingswetregels geldt momenteel alleen voor nieuwe bouwwerken in gevolgklasse 1. 

En dus niet voor te verbouwen bouwwerken. De Wkb voor verbouwingswerkzaamheden en renovatie was uitgesteld naar 1 juli 2025, maar ook deze datum is ingetrokken. Wanneer dat wel zal gaan gelden voor verbouw is momenteel niet bekend. We maken nog steeds gebruik van het LEF-principe: Leren, Experimenteren, Funderen. Bij alle acties die worden gepland en uitgevoerd, wordt gewerkt vanuit de mentaliteit die de Omgevingswet van ons vraagt.

Vergunningscheck DSO-LV 
Klanten kunnen via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV) informatie krijgen en een vragenproces doorlopen om te bepalen wat er voor activiteit nodig is. Via het DSO-LV kunnen zij een vooroverleg en/of aanvraag indienen. De toepasbare regels die het Rijk beschikbaar heeft gesteld, staan in het tijdelijke deel van het Omgevingsplan Dronten.

De Toekomstvisie
Het eerste halfjaar van 2024 stond in het teken van het ophalen van doelstellingen voor de omgevingsvisie. In januari en februari kwamen ruim 100 mensen uit het maatschappelijk middenveld en de ambtelijke organisatie bij elkaar in twee werkateliers. Daar zijn aan de hand van de Drontense Principes adviezen geformuleerd voor het Toekomstberaad. 

Het Toekomstberaad was een groep van ongeveer 100 inwoners die actief wilde bijdragen aan een Toekomstvisie voor Dronten. De groep is samengesteld door middel van een gewogen loting, om zo te komen tot een zo goed mogelijke afspiegeling van de Dronter bevolking. Langs die weg is het gelukt om een veel bredere groep te betrekken dan bij meer traditionele participatieprocessen.

Tussen 7 maart en 22 juni 2024 heeft het Toekomstberaad in zes bijeenkomsten gewerkt aan de Toekomstvisie Dronten 2050. Op negen thema’s heeft het Toekomstberaad adviezen geformuleerd voor de gemeenteraad voor wat de doelen voor 2050 zouden moeten zijn en welke gedurfde stappen eraan zouden kunnen bijdragen om die doelen te bereiken. 

Op 24 oktober 2024 heeft de gemeenteraad de Toekomstvisie vastgesteld als dynamisch, wenkend perspectief voor 2050. Daarbij heeft de raad het college opgedragen de Toekomstvisie als richtsnoer te gebruiken voor de op te stellen Strategie voor de Leefomgeving en Samenleving (StraLoS). De Toekomstvisie en StraLoS samen zullen voor Dronten de Omgevingsvisie vormen. 

Pakket 8T Wonen en bouwen

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 8T Wonen en bouwen - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Het pakket bestaat uit activiteiten die gericht zijn op de ruimtelijke ontwikkeling/ordening (ontwikkelingsvisie, omgevingsplan(nen), welstandstoezicht en handhaving), volkshuisvesting (bestaande en nieuwe woningbouw, woonwagencentrum), verduurzaming woningvoorraad en warmtetransitie en bouwgrondexploitaties, met als doel een aantrekkelijke woongemeente.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 8T Wonen en bouwen - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Voldoende en passend woningaanbod realiseren voor huidige en toekomstige inwoners;      
  2. Minimaal 300 woningen per jaar te realiseren;    
  3. Inspelen op vergrijzing: ouderen stimuleren door te stromen of hun woning levensloopbestendig te maken;   
  4. Voldoende en passende huisvesting realiseren voor bijzondere (zorg)doelgroepen.   
  5. Dronten wil een aantrekkelijke woongemeente zijn voor haar inwoners;   
  6. Het doel van vergunningverlening is om initiatieven van aanvragers mogelijk te maken, waarbij de belangen van anderen niet onevenredig geschaad mogen worden, in aansluiting bij de waarden van de Visie op Dienstverlening en Dronten op Koers.  

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 8T Wonen en bouwen - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Groeiambitie Dronten 2050
Om verder richting te geven aan de ontwikkeling van Dronten, heeft de gemeenteraad besloten om kwalitatief en kwantitatief te groeien naar 60.000 inwoners in 2050. Op 11 mei 2023 heeft de gemeenteraad de richting aan de groei van de gemeente Dronten en het voorstel voor ontwikkellocaties vastgesteld. Na deze vaststelling is de uitwerking van deze ambitie ter hand genomen. In 2024 is, naast de verdere uitbouw van het Regieteam dat de groei begeleidt, ingezet op het vormgeven van twee sleutelprojecten, te weten Swifterbant en Biddinghuizen en is de uitbreidingslocatie Dronten-Zuid ter hand genomen. Voor beide sleutelprojecten zijn Startnotities/Plannen van Aanpak vastgesteld en is in participatie met de inwoners van gedachten gewisseld over de verschillende onderdelen van de plannen. In 2025 worden de projecten onverminderd voortgezet.
De startnotitie voor het uitleggebied Dronten-Zuid is in het najaar besproken met uw raad en is een voorbereidingskrediet vastgesteld. In het voorjaar van 2025 zal de verdere ontwikkeling van het plangebied op uw raadsagenda staan.
Het bouwen van flexwoningen is een middel om in korte tijd woningen te bouwen en daarmee de krapte op de woningmarkt te kunnen verlichten. De bouw (2024) en gereedkomen (2025) van de 62 woningen aan de Educalaan is daar een voorbeeld van.

In augustus 2024 is overeenstemming bereikt met het Rijk. Een subsidiebedrag van circa € 26,5 miljoen is verleend om de woningbouw in Dronten-Zuid te versnellen en voor een oplossing voor de Oekraïne-opvang. Een deel van het bedrag is voor het realiseren van 300 modulaire woningen en de ontwikkeling van 300 permanente woningen, de vaste kern van flex-/hostcity. De garantieplekken van flex-/hostcity zullen gerealiseerd worden in uitleggebied-zuid. Met deze subsidiebijdrage kan de realisatie van de eerste woningbouw worden versneld. 

In 2024 is het Woningbouwberaad opgericht. Dit beraad is een lokale versnellingskamer. Dit is een unieke overlegstructuur waar wij als gemeente samenwerken met ontwikkellaars, makelaars, woningcorporatie en overige marktpartijen. In dit overleg worden de ontwikkelingen in de markt besproken en kan de gemeente de voortgang en ontwikkelingen in projecten bespreken, en wordt er soms samen nagedacht over oplossingen voor knelpunten die bij grootschalige woningbouw aanwezig zijn. Mocht het nodig zijn, kan worden opgeschaald naar de provinciale versnellingskamer en, indien noodzakelijk, ook naar de landelijke versnellingskamer.

Daarnaast heeft de gemeente Dronten zich structureel ingezet op de regionale samenwerking, waarbij het verbinden met de lokale en regionale/landelijke opgaven in relatie tot de groeiopgave centraal staan. 

Strategisch Kader Woonperspectief
Op 24 oktober 2024 stelde de raad het Strategisch Kader Woonperspectief met drie strategieën vast als vervolg op het Woonperspectief (2023), waarin zeven woonwaarden als oogmerk voor de toekomst zijn vastgelegd. Gelijktijdig met het vaststellen van het Strategisch Kader Woonperspectief zijn tien uitgangspunten voor de Woonagenda bepaald. Deze uitgangspunten helpen bij het vertalen van de drie strategieën naar maatregelen/acties en zorgen ervoor dat we doelgericht kunnen starten met het opstellen van een Woonagenda vanaf 2025.

Woningbehoefte
Om goed in te kunnen spelen op de woningbehoefte van onze eigen inwoners moeten we weten wat die woningbehoefte is. Daarnaast willen we ook woningen bouwen voor woningzoekenden die van buiten de gemeente Dronten komen. We willen scherper krijgen wie mogelijk potentiële nieuwe inwoners zijn en welke woonproducten hierbij horen. Hiervoor is eind 2024 een uitvraag voor een woningbehoefteonderzoek gedaan bij een extern bureau. In 2025 wordt de opdracht verstrekt en het onderzoek afgerond.  

Realisatie woningen
In 2024 zijn volgens de Basisregistratie Adressen en Gebouwen BAG in totaal 97 woningen opgeleverd. In de prognose was rekening gehouden met 98 woningen meer, deze zijn echter met terugwerkende kracht administratief verwerkt in 2023. Het aantal gerealiseerde woningen blijft achter bij de ambitie. Deze cijfers passen in het landelijke beeld met teruglopende bouwproductie als gevolg van slechtere marktomstandigheden in voorgaande jaren. Landelijk wordt vanaf 2026 een herstel verwacht. Een groot aantal locaties zijn bij ons wel in ontwikkeling, zo zijn er in 2024 voor de bouw van 292 woningen omgevingsvergunningen verleend, maar leidde in 2024 nog niet tot een afgeronde realisatie (oplevering). De verwachting is dat we in 2025 ook nog achterlopen op de ambitie, maar dat er vanaf 2026 een inhaalslag wordt gemaakt die naar verwachting fors boven de ambitie ligt. 

Doorstroming woningmarkt
Het bevorderen van doorstroming op de woningmarkt is een complex en meerjarig vraagstuk. Dit komt door schaarste op de woningmarkt (door onder andere sterk gestegen bouwkosten) en geen of geringe verhuisbehoefte bij ouderen. Woningcorporatie OFW bevordert doorstroming door sociale huurwoningen flexibeler in te richten en huurders passender en prettiger te laten wonen, waardoor een verhuisketen op gang komt.  

Woonzorgvisie
In 2024 is een traject opgestart om een woonzorgvisie met uitvoeringsagenda op te stellen. In de uitvoeringsagenda wordt in 2025 zichtbaar welke plannen wanneer worden uitgevoerd om te voorzien in de behoefte op het gebied van wonen, welzijn en zorg. In deze uitvoeringsagenda worden ook de Uitgangspunten Woonagenda ‘Meer grondgebonden seniorenwoningen’ en ‘Wonen met zorg in elk dorp’ uitgewerkt.

Woonagenda
Met de drie strategieën (A,B,C) uit het Strategisch Kader Woonperspectief zijn de speerpunten van het gemeentelijk woonbeleid voor de komende jaren vastgesteld. Deze strategieën zijn in samenspraak met inwoners en partners opgesteld en geven weer wat voor een woongemeente we willen zijn. Aan de hand van deze drie strategieën wordt in 2025 een Woonagenda opgesteld met concrete maatregelen/acties. 

Omgevingswet
In 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. We startten Triage Leefomgeving op zodat er één loket is voor initiatieven in de fysieke leefomgeving. Dit sluit aan bij de één loketgedachte vanuit de Visie op Dienstverlening. Daarnaast is het proces van de intaketafels ingebed in de organisatie waarmee de initiatieven integraal worden benaderd. Hiermee denken we vanuit de ‘ja, mits’ gedachte die de nieuwe Omgevingswet van ons vraagt. 

Wat heeft programma 8 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 8 gekost? - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2024 af met een resultaat van: € 1.668.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten
8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet -3.243 -2.268 -4.033 -4.056 -23
8T Wonen en bouwen -5.991 -4.597 -8.414 -9.522 -1.108
Totaal Lasten -9.234 -6.864 -12.446 -13.577 -1.131
Baten
8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet 1.428 216 0 242 242
8T Wonen en bouwen 7.240 2.959 3.821 4.783 962
Totaal Baten 8.668 3.175 3.821 5.024 1.203
Saldo Lasten en Baten programma 8 -566 -3.689 -8.625 -8.553 72
Stortingen
8Z Niet in pakketjes opgenomen 1.472 0 1.645 2.332 687
Onttrekkingen
8Z Niet in pakketjes opgenomen 394 2 5.383 7.666 2.283
Saldo Reserves programma 8 -1.078 2 3.738 5.334 1.596

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 8 gekost? - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2024 en de werkelijkheid 2024. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. We lichten afwijkingen op pakketniveau toe vanaf € 75.000. Bij individuele afwijkingen binnen het pakket hanteren we voor de toelichting als richtlijn een grensbedrag van € 50.000 euro en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet
Toelichting Lasten Baten I / S
Resterende projectgelden van Toekomstvisie voor StraLoS. 513 I
Resterende projectgelden implementatielasten Omgevingswet (zie regel RO). 229 I
Resterende projectgelden opstellen Omgevingsplan (zie regel RO). 118 I
Meer personeelslasten ruimtelijke ontwikkeling (= RO en zie paragraaf Bedrijfsvoering). -813 S
Financiële mutaties van Anterieure Overeenkomsten op basis van de Nota Kostenverhaal. -70 242 I
Totaal -23 242
8T Wonen en bouwen
Toelichting Lasten Baten I / S
Inzet organisatie voor duurzaamheidsmaatregelen in kader van energiearmoede, LAI, Klimaat & Energie en klimaatakkoord met verrekening specifieke regelingen (zie paragraaf Bedrijfsvoering). 879 -90 S
Inhaalslag extra (stedenbouwkundige) ondersteuning vergunningaanvragen 2023. 786 -38 I
Interne verrekening grondexploitatie (zie paragraaf Grondbeleid). -2.401 99 I
Personeelslasten woningbouwopgave Dronten 2050 met verrekening specifieke regelingen (zie paragraaf Bedrijfsvoering). -372 243 I
Nog te beschikken omgevingsvergunningaanvragen van 2023 naar 2025 in plaats van 2024. 492 S
Nog te beschikken omgevingsvergunningaanvragen van 2024 in 2025. 393 S
Minder omgevingsvergunningen 2024 door vele aanvragen in december 2023 voor invoering Omgevingswet. -137 S
Totaal -1.108 962

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren - inleiding bbv 8

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 26-03-2025.

Indicator 2020 2021 2022 2023 2024 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
% Demografische druk 71,7 70,6 70,4 69,9 70,1 79,5 CBS - Bevolkingsstatistiek
Omschrijving Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar.
Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen 19,8 15,5 13,8 9,2 NB 8,4* BAG - bewerking ABF Research
Omschrijving Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties. *Op basis van 2023
Woonlasten éénpersoonshuishouden in € 739 793 850 893 943 867* COELO, Groningen
Omschrijving Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een eenpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. *Op basis van 2023
Woonlasten meerpersoonshuishouden in € 739 793 920 964 1.000 949* COELO, Groningen
Omschrijving Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. *Op basis van 2023
WOZ-waarde woningen x € 1.000 244 260 284 337 353* 376* CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Omschrijving De gemiddelde WOZ-waarde van woningen. De cijfers die worden getoond door waarstaatjegemeente.nl worden gevoed door diverse bronnen. De cijfers worden vaak eerst als voorlopig aangehouden en kunnen hierdoor nog aangepast worden voor ze definitief worden. Afhankelijk van de peildatum dat de cijfers in het P&C document worden opgenomen, kunnen deze afwijken in de diverse documenten. *Voorlopige cijfers