Programma 4 Onderwijs

Omschrijving (toelichting)

Dit programma bevat de activiteiten op het gebied van onderwijs. In Dronten werken gemeente en onderwijs nauw samen met alle partners om de Dronter jeugd optimaal te ondersteunen. Een goed en breed aanbod van onderwijs vormt een belangrijke randvoorwaarde om alle kinderen de kans te geven zich te ontwikkelen tot vitale volwassenen. Samen met het onderwijs organiseren we dan ook een passend onderwijsaanbod voor Dronten in een adequate huisvesting.

Pakket 4P Opgroeien en Opvoeden

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 4P Opgroeien en Opvoeden - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Dit pakket ondersteunt ouders en kinderen bij het opvoeden en opgroeien in de gemeente Dronten. Een groot deel van dit enige pakket in programma 4 bestaat door de programmakoppeling uit het accommodatiebeleid en -beheer tot we een nieuwe programma indeling vaststellen. Het thema zelf bevat de uitvoering van wettelijke taken, zoals het bieden van jeugdhulp en preventie, jeugdgezondheidszorg, onderwijshuisvesting, Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), voorschoolse voorzieningen en leerlingenvervoer. We willen alle kinderen de kans geven zich te ontwikkelen tot vitale volwassenen die zoveel mogelijk bijdragen en deelnemen aan onze samenleving. Dit doen we samen met onderwijs en voorschoolse voorzieningen, maatschappelijke partners en jeugdhulpaanbieders. We bieden voorzieningen die kinderen ondersteunen in het veilig opgroeien en ouders tijdelijk helpen bij de opvoeding.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 4P Opgroeien en Opvoeden - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

In programma 4 zijn voor dit pakket de volgende beleidsdoelen gesteld. Voor dit programma zijn beleidsdoelen 3 en 4 van belang. De overige beleidsdoelen komen in programma 6 aan bod.

  1. Minder kinderen maken gebruik van jeugdhulp en/of meer kinderen maken gebruik van een verschuiving van zwaardere naar lichtere zorg;
  2. Meer ouders kunnen zelfstandig voor hun kinderen zorgen;
  3. Minder kinderen met ontwikkel- en taalachterstanden;
  4. Dekkend aanbod onderwijs;
  5. Minder kinderen groeien in armoede op;
  6. Het sterk verminderen van het aantal uithuisplaatsingen door het aanbieden van goede intensieve begeleidingstrajecten.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 4P Opgroeien en Opvoeden - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Om bovenstaande beleidsdoelen te bereiken, hebben we in 2024 specifiek ingezet op de volgende activiteiten:

Verbreding Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
De OAB-verbreding is in 2024 in gang gezet en heeft een plek gekregen in de brede visie voor het sociaal domein 2025-2028. In 2024 zijn we in aansluiting op het door de raad vastgestelde Strategisch Kader aan de slag gegaan met het opstellen van de uitvoeringsprogramma’s. In werkateliers is met onze partners gesproken over mogelijkheden om het OAB te verbreden. Dit heeft geleid tot het formuleren van een aantal resultaten in het uitvoeringsprogramma Kansengelijkheid, dat dient als basis voor het OAB. In dit programma staat in hoofdlijnen opgenomen waar we vanaf 2025 op willen inzetten om tot een verbreding van het Drontens OAB te komen. 

Minder kinderen met ontwikkel- en taalachterstanden
Uit de monitor VVE breed van de werkgroep VVE kwam naar voren dat 86% van de kinderen met een VVE indicatie mee kon in groep 3 zonder of met beperkte ondersteuning in 2024. Tijdens de nulmeting in 2023 was dit percentage nog maar 65%. In beide metingen is geen onderscheid gemaakt in de duur van de interventie. Bovenstaande laat een positieve ontwikkeling ten zien van de taalachterstanden bij jonge kinderen, maar is onvoldoende om te concluderen of het doel cijfermatig is bereikt. In het strategisch beleidskader sociaal domein 2025-2028 is het percentage kinderen dat in groep 3 kan starten zonder extra ondersteuning opgenomen als indicator behorende tot het doel ‘kansen voor kinderen en jongeren in opvang en onderwijs’.

Subsidieregeling peuteropvang en VE
In de eerste helft van 2024 heeft een evaluatie en herijking plaatsgevonden van de subsidieregeling voor peuteropvang en VE. Dit heeft geresulteerd in een hernieuwde subsidieregeling peuteropvang en VE voor het jaar 2025. Aanleiding was de noodzaak om de regeling opnieuw te toetsen aan de landelijke ontwikkelingen en de geldende beleidskaders/-keuzes van de gemeente Dronten. Deze subsidieregeling heeft als voordeel dat deze inhoudelijk helder is. De subsidietarieven worden in 2025 niet geïndexeerd en daarmee meer in lijn gebracht met de subsidietarieven die vergelijkbare gemeenten hanteren. 

Peutermonitor
De data in 2024 is gebruikt om met ketenpartners kinderopvang en JGZ/Icare het gesprek te voeren rond het bereik van kinderen met een VVE indicatie. Dit heeft geleid tot nieuwe inzichten op basis waarvan we het monitoringsproces rondom het kind met een (taal)achterstand gaan verbeteren. In 2025 brengt een extern bureau advies uit over de inzet van de Peutermonitor. Mede in relatie tot de nieuwe subsidieregeling wordt in beeld gebracht welke instrumenten van monitoren er nodig zijn voor de gemeente en daarmee de partners.   

Visie op onderwijs 
Evenals bij de verbreding van het OAB is met betrekking tot een onderwijsvisie ervoor gekozen om dit mee te nemen in de brede visie voor het sociaal domein 2025-2028.
In 2024 hebben we het overleg Lokale Educatieve Agenda met bestuurders in het onderwijs, welzijn en zorg beter gestructureerd. We spreken nu vier keer met jaar met die bestuurders over actuele thema’s en nemen besluiten over onderwerpen als onderwijsachterstanden. 
In 2024 zijn opnieuw in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs subsidies verleend aan partners voor activiteiten gericht op het inhalen van de opgelopen onderwijsvertragingen en sociaal-emotionele achterstanden door de COVID-19 crisis. Hiermee wordt invulling gegeven aan het beleidsdoel ‘Minder kinderen met ontwikkel- en taalachterstanden’. De professionals in het onderwijs en zorg hebben hierdoor extra mogelijkheden om te acteren op de problematiek onder kinderen en jongeren. 

Accommodatiebeheer 
In 2024 zijn de benodigde onderhoudswerkzaamheden, conform meerjarenonderhoudsprogramma, uitgevoerd. Daarnaast zijn alle gebouwen, die in eigendom van de gemeente zijn, van een energielabel voorzien. Daarbij is er voor het totale vastgoed inzicht in de nog te nemen maatregelen voor een gasloze en energieneutrale portefeuille.

Huisvesting primair onderwijs Swifterbant
Basisscholen De Branding, De Golfslag en de Duykeldam zijn toe aan vervangende nieuwbouw. Deze gebouwen worden, samen met de kinderopvang, ondergebracht in een kindcentrum. In 2024 is een start gemaakt met het onderzoek naar de juiste locatie voor dit kindcentrum. 
Dit als onderdeel van één van de integrale opgaven in het Sleutelproject Swifterbant. In Q2 van 2025 wordt een definitieve keuze gemaakt voor het nieuw te realiseren kindcentrum.

Educatief Centrum Biddinghuizen
In 2024 zijn rondom de eigendomssituatie van het Educatief Centrum gesprekken gevoerd met de eigenaar (OFW) en het stichtingsbestuur van het Educatief Centrum. Deze gesprekken worden in 2025 vervolgd. Hierbij worden verschillende scenario’s (financieel en organisatorisch) in beeld gebracht hoe in de toekomst om te gaan met de eigendomssituatie van het Educatief Centrum.

Tijdelijke huisvesting Aan Boord (in Dronten)
De tijdelijke huisvesting voor basisschool Aan Boord is noodzakelijk om op de huidige locatie Aan Boord een nieuw kindcentrum te kunnen realiseren. Hiervoor heeft in 2023/2024 een participatietraject plaats gevonden waarbij, samen met omwonenden, de ruimtelijke inpassing én verkeerskundige mogelijkheden in beeld zijn gebracht. Hiervoor volgt in Q2 van 2025 een concreet voorstel aangaande het voorbereidingskrediet voor de realisatie van het kindcentrum, waarin de tijdelijke huisvesting ook een plek krijgt.

Wat heeft programma 4 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 4 gekost? - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2024 af met een resultaat van: € 153.000. 
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten
4P Opgroeien en opvoeden -6.915 -7.781 -7.358 -7.197 161
Baten
4P Opgroeien en opvoeden 1.778 1.882 1.981 2.049 67
Saldo Lasten en Baten programma 4 -5.137 -5.899 -5.376 -5.148 228
Stortingen
4Z Niet in pakketjes opgenomen 657 612 579 654 75
Onttrekkingen
4Z Niet in pakketjes opgenomen 6 229 55 55 0
Saldo Reserves programma 4 -651 -383 -524 -599 -75

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 4 gekost? - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2024 en de werkelijkheid 2024. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. We lichten afwijkingen op pakketniveau toe vanaf € 75.000. Bij individuele afwijkingen binnen het pakket hanteren we voor de toelichting als richtlijn een grensbedrag van € 50.000 euro en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

4P Opgroeien en opvoeden
Toelichting Lasten Baten I / S
Niet uitgevoerd onderzoek PO Swifterbant. 75 I
Door wijziging van het begrote percentage rekenrente van 3,5% naar 2% werkelijk is de toegerekende rente op de vaste onderwijs activa lager dan begroot. 245 S
Meer investeringen voor Voor- en vroegschoolse educatie (ten laste van specifieke uitkering). -73 73 I
Meer uitgegeven aan leerlingenvervoer (3,6% overschrijding) als gevolg van crisisplaatsingen en mindere bezetting in busjes door aangepaste lesroosters. -88 S
Overige diverse posten < € 50.000 2 -6
Totaal 161 67

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren - inleiding beleidsindicatoren

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 26-03-2025.

Indicator 2020 2021 2022 2023 2024 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen NB 0,9 1,7 3,9 NB 6* DUO/Ingrado
Omschrijving Met betrekking tot de ontwikkeling van het absoluut verzuim (kinderen die niet ingeschreven staan op een school en geen vrijstelling hebben) zien we het aantal sinds de coronamaatregelen weer stijgen. De stijgende trend zien we ook terug in de landelijke cijfers. Ter verduidelijking: dit cijfer betekent dat er per 1.000 leerlingen 3,9 op enig moment in het schooljaar niet ingeschreven stonden op een school. Dit kan voor kortere of langere tijd geweest zijn, en een aantal van deze leerlingen heeft zich daarna alsnog weer ingeschreven op een school. *Op basis van 2023
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen 14 25 23 23 NB 23* DUO/Ingrado
Omschrijving Het relatief verzuim lijkt zich te stabiliseren en is gelijk aan het cijfer van gemeenten met vergelijkbare omvang. In 2024 zijn overleggen met onze netwerkpartners opgestart om te komen tot een aanpak van de thuiszittersproblematiek en om werkende afspraken te maken met het onderwijsveld over de verantwoordelijkheden rondom onderwijs-zorgarrangementen. *Op basis van 2023
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) 1,5 2,4 2,5 2,4* NB 2,1** DUO/Ingrado
Omschrijving Het percentage voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv’ers) omvat alle jongeren die geen onderwijs volgen en geen startkwalificatie hebben. Hierin zijn ook de jongeren die op het AZC verblijven meegenomen. Mede gezien de doorstroom van die jongeren, door bijvoorbeeld verhuizingen of herplaatsingen, valt het percentage in Dronten hoger uit dan in andere gemeenten met vergelijkbare omvang. *Voorlopige cijfers **Op basis van 2023