Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Omschrijving (toelichting)

Het programma omvat activiteiten gericht op het beheer en onderhoud van (water-) wegen, straten, bermen, pleinen, bruggen, openbare verlichting en gladheidbestrijding. Daarnaast het opstellen/vernieuwen van beleid en het treffen van verkeersmaatregelen ten behoeve van de verkeersafwikkeling, de verkeerscirculatie en de verkeersveiligheid.

Pakket 2G Verkeer en vervoer

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Het pakket verkeer, vervoer en parkeren gaat over het verkeersveilig en bereikbaar houden van ons wegennet. Concreet gaat het dan om het in standhouden van de bestaande wegen en wegmeubilair, bruggen en kunstwerken, openbare verlichting en het verkeersveilig gebruik van de openbare ruimte. Om de verkeersveiligheid te waarborgen, onderhouden we de infrastructuur binnen- en buiten de bebouwde kom in de meeste brede zin.

Een goed aangelegde en onderhouden infrastructuur draagt bij aan een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat. Het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan 2017–2027 geeft onze beleidsdoelen weer. Twee belangrijke speerpunten zijn het stimuleren van het fietsgebruik en het elektrische vervoer. Behalve deze speerpunten is er ook aandacht voor verkeerseducatie van jong tot oud.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Bij verkeersvraagstukken streven we naar participatie waar dat mogelijk en wenselijk is;
  2. We waarborgen overzicht in de openbare ruimte voor de sociale- en verkeersveiligheid;
  3. We stimuleren het fietsgebruik;
  4. We verbeteren de verkeerssituatie rondom scholen;
  5. We verbeteren de verkeerssituatie rondom winkelcentra;
  6. We bevorderen de verkeersveiligheid;
  7. We beperken zoveel mogelijk het strooien van zout bij gladheidsbestrijding;
  8. We versterken de hoofdwegenstructuur van het centrumgebied van Dronten;
  9. We onderhouden onze kapitaalgoederen (wegen, bruggen- en kunstwerken en openbare verlichting) op een basisniveau conform de vastgestelde beheer- en beleidsplannen en duurzaam (zoals transitie naar Ledverlichting).

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Uitvoering geven aan de beheerplannen (zie paragraaf kapitaalgoederen voor financiële effecten)
De beheerplannen zijn in 2022 door het college opnieuw vastgesteld voor wat betreft bruggen en kunstwerken en openbare verlichting. Hierbij is rekening gehouden met de uitbreiding van het areaal, de loon- en prijsstijgingen en de onderhoudstoestand van het areaal. Conform de actuele beheerplannen wordt uitvoering gegeven aan de diverse geplande onderhoudswerken voor de diverse disciplines.

Verder zijn er verkeersmaatregelen genomen daar waar de verkeersveiligheid een vraagstuk was. Als voorbeelden kunnen worden genoemd de verplaatsing van de bushalte Gildemeesterdreef of de plaatsing op initiatief van een inwoner van een zebrapad aan de Beursstraat te Dronten.

Verkeerseducatie voor jong- en ouderen
Ieder jaar wordt er ingezet op verkeerseducatie voor jong- en ouderen. Dit was ook afgelopen jaar weer het geval. Voor het veilig bewegen in het verkeer is het belangrijk dat deelnemers de verkeersregels weten en om kunnen gaan met hun vervoersmiddel.  Cursussen die geweest zijn, zijn onder andere scootmobiel, verkeersexamens basisscholen en dodehoeklessen.

Concretisering GVVP 2017-2027
Het GVVP is het kaderplan dat tot 2027 de leidraad is voor het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid. Naast het kader bevat het een uitvoeringsagenda dat meerjarige activiteiten omvat. 

Vanwege de ambities op het gebied van groei is een verdere concretisering nodig voor op de onderdelen van het fietsnetwerk, openbaar vervoer en onderdelen van verkeersveiligheid. Deze concretisering wordt vervat in een uitvoeringsprogramma tot 2027 met bijbehorende budgetten en prioritering.

Door de groeiambitie van Dronten 2050 wordt, vooruitlopend op het opstellen van een nieuw GVVP vanaf 2028, een mobiliteitsperspectief uitgewerkt. Dit perspectief wordt in 2025 afgerond en loopt qua proces gelijktijdig op met de StraLoS/Omgevingsvisie. In 2026 vindt er een vertaling van het Perspectief naar een Mobiliteitsplan plaats, welke uiterlijk in 2027 wordt aangeboden voor bestuurlijke besluitvorming. Dit Mobiliteitsplan is als strategisch kader de opvolger van het huidige verkeers-en vervoersbeleid verwoord in het Gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP 2017-2027).

Fietsplan in wording
In 2024 is er een start gemaakt met de verder concretisering van het fietsnetwerk. Deze uitwerking komt in een Fietsplan terecht. In dit plan moeten de knelpunten in beeld komen met een actieplan/uitvoeringsprogramma. De verwachting is dat deze in 2025 kan worden aangeboden voor bestuurlijke besluitvorming.

Buurtbus een succes
In 2024 heeft de buurtbus, lijn 521 en 522, een succesvol jaar achter de rug. De buurtbus is eind 2023 gaan rijden en vervoert gemiddeld zo’n 800 passagiers per week, met een uitschieter in week 47 met bijna 1.200 reizigers. Per december 2024 zijn er nieuwe haltes bijgekomen. Met ruim 60 vrijwilligers wordt het buurtbusvervoer verzorgd. Daarmede is een goed alternatief gevonden na het verdwijnen van buslijnen 21 en 22.

Regionale samenwerking
In het kader van het zorgdragen voor een adequaat mobiliteitsnetwerk om het huidige maar ook toekomstige woon-, werk- en leefklimaat te ondersteunen, is op verschillende regionale tafels dit onderwerp voortdurend besproken. Een goed voorbeeld is de inzet om de N50 kwalitatief en kwantitatief te verbeteren en in te zetten op de verbreding en bevordering van de verkeersveiligheid van deze weg. Hierbij is actief de samenwerking gezocht met de twee andere DUN-gemeenten Urk en Noordoostpolder en de provincie Flevoland. In deze samenwerking zijn de gemeente Kampen, de regio Zwolle en de provincie Overijssel ook aangehaakt.

Wat heeft programma 2 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 2 gekost? - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2024 af met een resultaat van: € 313.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten
2G Verkeer en vervoer -8.048 -7.788 -8.619 -8.026 593
Baten
2G Verkeer en vervoer 352 230 583 445 -137
Saldo Lasten en Baten programma 2 -7.697 -7.558 -8.036 -7.581 456
Stortingen
2Z Niet in pakketjes opgenomen 0 0 0 143 143
Onttrekkingen
2Z Niet in pakketjes opgenomen 47 72 57 57 0
Saldo Reserves programma 2 47 72 57 -86 -143

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 2 gekost? - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2024 en de werkelijkheid 2024. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. We lichten afwijkingen op pakketniveau toe vanaf € 75.000. Bij individuele afwijkingen binnen het pakket hanteren we voor de toelichting als richtlijn een grensbedrag van € 50.000 euro en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

2G Verkeer en vervoer
Toelichting Lasten Baten I / S
Beleidsontwikkeling en advisering wegen: Budgetoverheveling verbeteren uitvoeringsprogramma GVVP 2021-2027 (onderzoek en advies). 50 I
Bruggen en kunstwerken: Budgetoverheveling Paardenbrug. 43 I
Wegen: Budgetoverheveling Onderzoek naar herinrichting van de infrastructuur bij Het Gangboord en De Grutto. 50 I
Wegen: Stelpost rehabilitaties (moet vervallen, gaat nu via investeringsagenda). 217 S
Wegen: Minder toegerekende rente activa door uitgestelde rehabilitatie Rietweg als gevolg van aanleg windparken. 178 I
Wegen: Hogere inkomsten leges kabelwerkzaamheden. 77 S
Wegen: Hogere inkomsten door afrekening SPUK onderzoek Circulair Ambachtscentrum vergoeding voor uitgeleend personeel & overig. 69 I
Straatreiniging: Ingeleend personeel. -69 I
Straatreiniging: Overschrijdingen duurzame goederen, brandstof en uitbesteed werk. -41 I
Uitstel gevraagd aan provincie voor de verkeer- en vervoersactiviteiten Gildemeesterdreef van 2024 naar 2025. 215 -143 I
Geen kapitaallasten voor verkeersmaatregelen door uitstel van de investeringsagenda. 63
Aanvraag Rijk voor stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen en meldingen uit samenleving uitstel gevraagd. 37 -214
Openbare verlichting: overschrijding salarissen. -80 I
Openbare verlichting: meer schadegevallen en meer schadeverhaal. -102 76 I
Overige diverse posten < € 50.000 32 -2
Totaal 593 -137