Omschrijving (toelichting)
Uitvoering geven aan de beheerplannen (zie paragraaf kapitaalgoederen voor financiële effecten)
De beheerplannen zijn in 2022 door het college opnieuw vastgesteld voor wat betreft bruggen en kunstwerken en openbare verlichting. Hierbij is rekening gehouden met de uitbreiding van het areaal, de loon- en prijsstijgingen en de onderhoudstoestand van het areaal. Conform de actuele beheerplannen wordt uitvoering gegeven aan de diverse geplande onderhoudswerken voor de diverse disciplines.
Verder zijn er verkeersmaatregelen genomen daar waar de verkeersveiligheid een vraagstuk was. Als voorbeelden kunnen worden genoemd de verplaatsing van de bushalte Gildemeesterdreef of de plaatsing op initiatief van een inwoner van een zebrapad aan de Beursstraat te Dronten.
Verkeerseducatie voor jong- en ouderen
Ieder jaar wordt er ingezet op verkeerseducatie voor jong- en ouderen. Dit was ook afgelopen jaar weer het geval. Voor het veilig bewegen in het verkeer is het belangrijk dat deelnemers de verkeersregels weten en om kunnen gaan met hun vervoersmiddel. Cursussen die geweest zijn, zijn onder andere scootmobiel, verkeersexamens basisscholen en dodehoeklessen.
Concretisering GVVP 2017-2027
Het GVVP is het kaderplan dat tot 2027 de leidraad is voor het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid. Naast het kader bevat het een uitvoeringsagenda dat meerjarige activiteiten omvat.
Vanwege de ambities op het gebied van groei is een verdere concretisering nodig voor op de onderdelen van het fietsnetwerk, openbaar vervoer en onderdelen van verkeersveiligheid. Deze concretisering wordt vervat in een uitvoeringsprogramma tot 2027 met bijbehorende budgetten en prioritering.
Door de groeiambitie van Dronten 2050 wordt, vooruitlopend op het opstellen van een nieuw GVVP vanaf 2028, een mobiliteitsperspectief uitgewerkt. Dit perspectief wordt in 2025 afgerond en loopt qua proces gelijktijdig op met de StraLoS/Omgevingsvisie. In 2026 vindt er een vertaling van het Perspectief naar een Mobiliteitsplan plaats, welke uiterlijk in 2027 wordt aangeboden voor bestuurlijke besluitvorming. Dit Mobiliteitsplan is als strategisch kader de opvolger van het huidige verkeers-en vervoersbeleid verwoord in het Gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP 2017-2027).
Fietsplan in wording
In 2024 is er een start gemaakt met de verder concretisering van het fietsnetwerk. Deze uitwerking komt in een Fietsplan terecht. In dit plan moeten de knelpunten in beeld komen met een actieplan/uitvoeringsprogramma. De verwachting is dat deze in 2025 kan worden aangeboden voor bestuurlijke besluitvorming.
Buurtbus een succes
In 2024 heeft de buurtbus, lijn 521 en 522, een succesvol jaar achter de rug. De buurtbus is eind 2023 gaan rijden en vervoert gemiddeld zo’n 800 passagiers per week, met een uitschieter in week 47 met bijna 1.200 reizigers. Per december 2024 zijn er nieuwe haltes bijgekomen. Met ruim 60 vrijwilligers wordt het buurtbusvervoer verzorgd. Daarmede is een goed alternatief gevonden na het verdwijnen van buslijnen 21 en 22.
Regionale samenwerking
In het kader van het zorgdragen voor een adequaat mobiliteitsnetwerk om het huidige maar ook toekomstige woon-, werk- en leefklimaat te ondersteunen, is op verschillende regionale tafels dit onderwerp voortdurend besproken. Een goed voorbeeld is de inzet om de N50 kwalitatief en kwantitatief te verbeteren en in te zetten op de verbreding en bevordering van de verkeersveiligheid van deze weg. Hierbij is actief de samenwerking gezocht met de twee andere DUN-gemeenten Urk en Noordoostpolder en de provincie Flevoland. In deze samenwerking zijn de gemeente Kampen, de regio Zwolle en de provincie Overijssel ook aangehaakt.