Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Omschrijving (toelichting)

Het programma omvat het ontwikkelen, in stand houden of beëindigen van voorzieningen op de gebieden cultuur, recreatie, sport en welzijn en de aanleg en het beheer van het openbaar groen. Binnen dit programma vallen ook de nieuwe taken die verwijzen naar de Sturingsnotitie Themaplannen Sociaal domein 2019-2022 en de onderliggende op uitvoering gerichte themaplannen. Er was sprake van een verlengde beleidsperiode tot en met 2024 waarin gewerkt is met de net genoemde themaplannen.

Pakket 5J (Openlucht)recreatie

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 5J (Openlucht)recreatie - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Het pakket (openlucht)recreatie stelt inwoners én bezoekers van de gemeente Dronten in staat zich vrij te bewegen, te ontmoeten en te vermaken in de openbare buitenruimte. Hiervoor beheren we een pakket aan gevarieerde terreinen als bossen, natuurgebieden, stranden, speelplaatsen, schoolpleinen enzovoort. Deze zijn veilig, toegankelijk en voorzien van de gewenste voorzieningen. Deze ruimte stimuleert het bewegen, recreëren en ontmoeten. Het draagt bij aan een prettig vestigingsklimaat, de gezondheid en het sociaal welbevinden van onze inwoners. Het is ook één van de pijlers van onze economie (Recreatie en Toerisme). Om alle functies van deze buitenruimte goed te laten functioneren zonder kapitaalvernietiging, is planmatig beheer en onderhoud erg belangrijk.

De gemeente heeft aan de Oostkant van Dronten een 60 km lange kuststrook. Dit is een unieke situatie en heeft een aantrekkende werking op toeristen en inwoners. De gemeente investeert samen met ondernemers in voorzieningen, goede bereikbaarheid, voldoende parkeergelegenheid, promotie en informatievoorziening van de stranden en voorlanden. Hiermee vergroten we de kwaliteit en beleefbaarheid van het gebied, zodat deze aansluit op de huidige en toekomstige recreatiebehoefte.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5J (Openlucht)recreatie - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. We streven ernaar dat bewoners trots zijn op hun eigen leefomgeving;
  2. We werken aan een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is en toegankelijk voor iedereen;
  3. Onze bossen vormen een recreatief uitloopgebied en zijn van betekenis voor het welzijn van de burger;
  4. We versterken de biodiversiteit in de bossen;
  5. We hebben een proactieve houding over bewonersinitiatieven, zodat mensen voor elkaar en hun leefomgeving (kunnen gaan) zorgen;
  6. Op formele speelplekken willen we meer ruimte om de natuur te ontdekken en het landschap te ervaren;
  7. We willen jongeren de ruimte geven, zodat zij zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen zonder overlast te veroorzaken;
  8. We willen voor elke doelgroep voldoende aanbod bieden in variatie en aanbod in speel- en sportvoorzieningen;
  9. We versterken kwaliteit van de stranden door diversiteit en variatie in voorzieningen die aansluiten op geselecteerde doelgroepen;
  10. We versterken de synergie van de recreatiestranden met het toeristisch-recreatief product;
  11. We optimaliseren het beheer van de stranden conform de Beleidsvisie Stranden;
  12. We versterken het toeristisch en recreatief aanbod en voorzieningen in harmonie met het behouden van de kwaliteit van het landschap en natuur.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5J (Openlucht)recreatie - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Gezonde en prettige leefomgeving
De openbare ruimte is schoon, heel en veilig gehouden. Voor onze inwoners is dit een belangrijk aspect voor een gezonde en prettige leefomgeving. Het verhoogd hun woongenot.

In onze dorpsbossen zijn door stormen en de essentaksterfte helaas de nodige bomen omgevallen. De veiligheid en toegankelijkheid van deze bosgebieden is echter altijd gewaarborgd. Deze ontwikkelingen bieden ook weer kansen in het kader van biodiversiteit. Gevarieerde dorpsbossen bieden ruimte voor beweging en ontspannen. Ze dragen op deze manier bij aan het welzijn van onze inwoners.

Spelen
In afstemming met de doelgroep zijn 15 speelplaatsen gerenoveerd en drie schoolpleinen vergroend. Met deze activiteiten is geïnvesteerd in een gezonde leefomgeving voor bewegen, ontmoeten, sporten en spelen. Goed ingerichte speel- en beweegruimte faciliteert onze inwoners om elkaar te ontmoeten en te bewegen in de openbare ruimte. Op deze manier draagt dit bij aan de lichamelijke en mentale gezondheid van onze inwoners.

Stranden
De kwaliteit van de stranden langs de oostrand van de gemeente is verder versterkt. Er heeft zandsuppletie plaatsgevonden, er zijn maatregelen genomen tegen zandafslag en er zijn recreatieve voorzieningen aangebracht op de stranden, zoals op het Spijkstrand-Noord. Deze maatregelen dragen bij aan een goed en positief gebruik van de stranden door de recreanten. Recreanten hebben hierdoor een goed zandstrand tot hun beschikking om te verblijven en gebruiken de voorzieningen om actief te recreëren.

Buitenbaden
De gemeenteraad heeft voor zwembad De Abelen in Swifterbant besloten om deze te renoveren. Hiervoor zijn in 2024 samen met Dorpsbelangen en de zwembadcommissie plannen uitgewerkt en is in december 2024 budget door de gemeenteraad beschikbaar gesteld. De uitvoering van de renovatie start na het zwemseizoen 2025 en loopt tot begin nieuwe seizoen 2026.
Voor het zwembad in Biddinghuizen heeft de gemeenteraad besloten om in samenspraak met inwoners en verenigingen de vraag te beantwoorden welke maatregelen voorzien in het meeste maatschappelijke effect en die bijdragen aan de brede welvaart in het dorp. Hiervoor is een participatieproces doorlopen dat veel waardevolle informatie heeft opgeleverd. Besluitvorming rondom het vervolgtraject vindt in het eerste kwartaal van 2025 plaats.

Pakket 5K Openbaar groen

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 5K Openbaar groen - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Het pakket openbaar groen bestaat uit het beheer en onderhoud van de groene openbare ruimte. Het gaat daarbij vooral om bomen, beplantingen, gazons, bermen en watergangen. Met deze werkzaamheden worden de kapitaalgoederen onderhouden en werken we aan een gezond en vitaal leef- en woonklimaat en (be)leefbaar groen in de woonkernen.

Ook het stimuleren en faciliteren van inwonersparticipatie in de openbare ruimte (Samen Actief) maakt onderdeel uit van dit pakket. Met deze werkzaamheden investeren we in een gezond en vitaal leef- en woonklimaat.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5K Openbaar groen - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. We versterken de groenzones binnen de kernen;
  2. We brengen de natuur dichter bij mensen;
  3. Natuurinclusief werken is de norm;
  4. De groene ruimte is gevarieerd;
  5. Een vitale ecologische structuur;
  6. We maken het buitengebied landschappelijk toegankelijker en daarmee beter beleefbaar en aantrekkelijker;
  7. We werken aan een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is en toegankelijk voor iedereen;
  8. We hebben een proactieve houding over bewonersinitiatieven, zodat mensen voor elkaar en hun leefomgeving (kunnen gaan) zorgen;
  9. We willen inwoners uitnodigen tot participatie en bewonersinitiatieven omarmen en waar mogelijk faciliteren;
  10. Ontwikkelen van nieuwe vormen van samenwerking en communicatie met wijkgerelateerde professionals en bewoners.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5K Openbaar groen - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Biodiversiteit
Door middel van vergroeningscampagnes, activiteiten op scholen en het faciliteren van groene inwonersinitiatieven, is de natuur dichterbij mensen gebracht. Het fundament voor natuur inclusief werken is gelegd en er zijn stappen gezet om dit thema te integreren in beleid en werkprocessen. De natuur heeft een prominentere plek gekregen tijdens de verschillende fasen van ontwikkelingen.

Met netwerkpartners is gewerkt aan de gewenste ecologische landschapsstructuur (ELS). Deze ELS zorgt voor een veerkrachtige natuur, omdat daarmee leefgebieden van soorten worden verbonden. Daarnaast is variatie aangebracht in de groene openbare ruimte door bijvoorbeeld ander maaibeheer en aanplant van soorten die veel bijdragen aan biodiversiteit.

Met deze activiteiten is geïnvesteerd in een gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier. De activiteiten hebben tevens bijgedragen aan het geluk en welzijn van onze inwoners.

Participatie
We hebben bewoners die een initiatief met betrekking tot de openbare ruimte hebben ingediend gefaciliteerd met kennis, ons netwerk en budget. In 2024 zijn op deze wijze meer dan 100 initiatieven tot stand gekomen. Met deze activiteiten is geïnvesteerd in de sociale cohesie, de kwaliteit van de leefomgeving en de biodiversiteit.

Pakket 5L Leefbaarheid en veiligheid

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 5L Leefbaarheid en veiligheid - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

In Dronten streven we naar een inclusieve samenleving waarin inwoners zich veilig en verbonden voelen en waar het prettig wonen is. We investeren daarom in een veilig, gezond en vitaal leef- en woonklimaat. We bieden daarbij de zorg die nodig is aan mensen die ernstig en langdurig psychisch kwetsbaar zijn en aan de mensen in hun omgeving. We zetten in op het eerder en beter zicht krijgen op chronische en acute situaties van huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarnaast zetten we in op het duurzaam oplossen hiervan, het doorbreken van de geweldsspiraal en de zorg voor slachtoffers.

We zetten in op meer passende hulpverlening voor inwoners met verward of onbegrepen gedrag en psychische kwetsbaarheid. Naast de directe ondersteuning zetten we ook in op het versterken van het draagvlak en de draagkracht in buurten en wijken. We willen meer beschikbaarheid voor voldoende woningen voor inwoners die vallen onder de doelgroep zorglandschap.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5L Leefbaarheid en veiligheid - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. We willen huiselijk geweld en kindermishandeling terugdringen;
  2. We willen minder multiprobleemgezinnen;
  3. We willen meer passende hulpverlening voor inwoners met verward of onbegrepen gedrag en psychische kwetsbaarheid. (zoals in samenwerking met de Regio maatschappelijke opvang van dak- en thuislozen en vrouwenopvang);
  4. We willen open staan voor initiatieven van inwoners en bedrijven om zelf de kwaliteit in hun woon- en werkomgeving te verhogen;
  5. We willen de draagkracht en het draagvlak in wijken versterken;
  6. We willen zorgen voor huisvesting en beschikbaarheid van voldoende woningen voor inwoners die vallen onder de doelgroep regionaal kader zorglandschap (inwoners met ernstige psychische kwetsbaarheid die niet zelfredzaam zijn);
  7. We willen een gedifferentieerd en passend zorgaanbod (24-uurszorg en ambulant) en de 24-uurszorg is regionaal beter gespreid.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5L Leefbaarheid en veiligheid - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Huiselijk geweld en kindermishandeling
In 2024 is de regionale visie huiselijk geweld en kindermishandeling vastgesteld door de raad. Deze visie is verwerkt in het Uitvoeringsprogramma Bestaanszekerheid.

Veilig Thuis Flevoland is in Q4 2024 meer advies- en ondersteuningsvragen gaan uitvoeren. In de ondersteuningsfunctie geven medewerkers van Veilig Thuis advies en ondersteuning aan de melder, met als doel om inwoners sneller op een passende wijze te helpen. We zien een lichte stijging in het aantal adviezen en blijven dit in 2025 volgen.

De aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling hebben trainingen gegeven aan professionals binnen en buiten de gemeente. Deze trainingen zijn gericht op het signaleren van huiselijk geweld en kindermishandeling, het bespreekbaar maken van de vermoedens én het handelen met behulp van de Meldcode en de Kindcheck. Daarnaast organiseren en begeleiden zij netwerkbijeenkomsten (1x per 8 weken) met externe aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling vanuit onder andere het onderwijs, kinderopvang en het AZC. Deze groep bestaat inmiddels uit 30 leden. De bijeenkomsten hebben als doel: het borgen van het hanteren van de Meldcode, meedenken in casuïstiek, gezamenlijk en gelijkwaardig leren en de best practices in kaart brengen. Veilig Thuis Flevoland schuift bij dit overleg aan. Intern begeleiden de aandachtsfunctionarissen een ‘ambassadeurs’ overleg met collega’s vanuit de verschillende teams binnen het sociaal domein. Dit heeft als doel domeinoverstijgend goed en effectgericht te handelen bij signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling.

Multiprobleemgezinnen
In het derde kwartaal 2023 zijn we gestart met de inzet van de gids regie in huishoudens/gezinnen waar meer problemen samenkomen. De gids regie zorgt ervoor dat zorg en middelen zo effectief mogelijk worden ingezet bij steeds terugkerende casussen of langdurige casussen vanwege meervoudig complexe problematiek. Het doel is om excessen te voorkomen. Het tijdig signaleren en “er zijn als het moet” zal ervoor kunnen zorgen dat de problemen die er zijn, beter beheersbaar zijn. 

Hulpverlening voor inwoners met verward of onbegrepen gedrag en psychische kwetsbaarheid 
Vanuit de regio Flevoland is gewerkt aan het Regionaal Kader Zorglandschap Wmo 2020 - 2026. Dit kader is in 2020 door de raad vastgesteld. Het regionale zorglandschap Wmo Flevoland 2020-2026 richt zich op de zorg en ondersteuning van inwoners met een kwetsbaarheid en/of een ondersteuningsvraag door psychische problemen, verslaving, een lichte verstandelijke beperking en/of problemen door huiselijk geweld of kindermishandeling. Deze inwoners helpen we om zo veel mogelijk naar een normale leefsituatie te komen. We kiezen ervoor om deze inwoners zo veel mogelijk in hun eigen woonomgeving te huisvesten en minder in instellingen te plaatsen. Hun behoeften en mogelijkheden staan daarbij centraal. Eigen regie, inzet op kansen en het aansluiten bij wat iemand wil en kan zijn namelijk belangrijke voorwaarden voor herstel. Doorverwijzing naar het beschermd wonen of de maatschappelijke opvang is alleen nog aan de orde als thuis wonen niet (meer) verantwoord of veilig is. Hierbij wordt rekening gehouden met het wetsvoorstel ‘Versterking regie volkshuisvesting’ en het programma ‘Een thuis voor iedereen’. Opvang of 24-uurszorg duurt in dat geval zo lang als nodig, maar zo kort als mogelijk. We zorgen voor continuïteit in de begeleiding en voor flexibiliteit in op- en afschalen.

Lokale inclusie 
Als gemeente staan we voor een inclusieve samenleving waarin alle inwoners mee kunnen doen. In deze samenleving is geen plaats voor discriminatie. Op dit moment werkt de gemeente samen met Bureau Gelijke Behandeling Flevoland (BGBF) voor de uitvoering van de Wet anti-discriminatie voorzieningen. BGBF fungeert als eerste meldpunt van discriminatie onder andere op het gebied van woon- en werk-discriminatie en deelt deze signalementen met betrokkenen. De samenwerking van BGBF en gemeente Dronten zorgt ervoor dat er gerichter gehandeld kan worden om discriminatie (in welke vorm dan ook) te voorkomen. Een inclusieve samenleving is echter meer dan alleen het bestrijden van discriminatie. Daarom is er in 2024 een trainee aangesteld die zich gaat richten op het ontwikkelen van nieuw gemeentelijk beleid op inclusie en hierbij actief samenwerkt in co-creatie met inwoners en maatschappelijke partners (onder andere Stichting Meersamen en Stichting Onderdak).

Initiatieven van inwoners - Samen Actief
Burger- en buurtinitiatieven dragen bij aan welzijn, sociale cohesie en de verbetering van de leefomgeving. Samen Actief helpt inwoners om een initiatief verder te brengen en ze faciliteren bij de realisatie. We zien daarbij steeds meer ‘groene’ bewonersinitiatieven. 

Samen Sterker in de Wijk (SSidW)
SSidW is een domeinoverstijgende manier van werken tussen sociaal domein in de wijk en curatieve zorg. Hierbij gaan we laagdrempelig en vroegtijdig met de inwoner in gesprek en staat diens werkelijke vraag centraal. Met dit samenwerkingsverband sluiten we aan bij de beweging die de gemeente Dronten wil maken naar een inclusieve, veerkrachtige samenleving waarbij mensen autonomie en eigen regie ervaren, met positieve gezondheid als belangrijk uitgangspunt. In 2024 deden de volgende partijen mee: MDF Flevoland, Kwintes, Triade Vitree, EigenWijze Company en de gemeente Dronten (Wmo en Participatiewet). Eind 2024 weet het team elkaar steeds beter te vinden. Met elkaar pakken we een toenemend aantal casussen op, waarbij we steeds effectiever samenwerken om de inwoner passend te ondersteunen bij de hulpvraag. We zien dat de  brede zorg- en ondersteuningskosten per inwoner omlaag gaan en het werkplezier van de betrokken professionals wordt vergroot. In 2025 wordt verder ingezet op het trainen van de professionals, het oppakken van meer casussen, het monitoren van de resultaten, het samenwerkingsverband uitbreiden met relevante partners en het inbedden van de werkwijze in de desbetreffende organisaties.

Huisvesting
Er is een start gemaakt om te kijken naar de regionale spreiding van huidige en te ontwikkelen 24-uurs voorzieningen in Flevoland. Daarbij wordt gekeken naar een gedifferentieerd en passend aanbod van onder andere beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Daarnaast is gestart met het opstellen van de woonzorgvisie (als onderdeel van de woonagenda/woonperspectief) van de gemeente Dronten. Deze onderdelen hangen nauw met elkaar samen. Zie ook gedifferentieerd en passend zorgaanbod.

Gedifferentieerd en passend zorgaanbod
In 2022 is het uitvoeringsprogramma Zorglandschap Wmo opgeleverd. Hierin worden de acties beschreven die bijdragen aan de doelen uit het regionaal kader Zorglandschap Wmo 2020-2026. Het uitvoeringsprogramma geeft invulling aan de ambities. Het geeft de regiogemeenten houvast om de juiste ondersteuning voor inwoners genoemd in het regionale zorglandschap Wmo Flevoland 2020-2026 te organiseren. 

Eén van de opdrachten vanuit het uitvoeringsprogramma is te komen tot een regionaal op-, om- en afbouwplan. Afgesproken is dat de regiogemeenten hun basisvoorzieningen op orde brengen om inwoners passend te ondersteunen, waardoor zij zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen in hun eigen omgeving. Daarnaast is afgesproken dat ook beschermde woonvoorzieningen moeten transformeren. 

Het op-, om- en afbouwplan beschrijft hoe dit vorm krijgt. Er wordt geprobeerd antwoord te geven op de vraag welke voorzieningen we moeten op, om- of afbouwen in onze regio om te komen tot een toekomstbestendig zorglandschap. Daarbij staan de volgende vraagstukken centraal:

  • Aan welke woonzorgvormen voor Beschermd Wonen is behoefte in de regio?
  • Welke mogelijkheden zijn er om op-om-af te bouwen binnen het huidige aanbod?
  • Wat is er aanvullend op het huidige aanbod nodig?
  • Hoe kan worden gewerkt aan meer spreiding van voorzieningen over de verschillende gemeenten? 

Het op-om-afbouwplan hangt nauw samen met: 

  • De bredere huisvestingsopgave van bijzondere doelgroepen;
  • De huisvesting van kwetsbare inwoners in wijken en buurten.

Pakket 5M1 Participatie -De Meerpaal

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 5M1 Participatie -De Meerpaal - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Om onze effecten en doelstellingen te bereiken, gaan we relaties aan met onze partners. De Meerpaal is één van onze partners op het gebied van cultureel, welzijn, sport en theater. We subsidiëren de Meerpaal om een bijdrage te leveren aan de realisatie van de door ons gestelde effecten en doelstellingen. Hoe de Meerpaal de gestelde doelstellingen denkt te realiseren en welke indicatoren wij daarvoor gebruiken, leggen we met elkaar vast in een uitvoeringsovereenkomst.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5M1 Participatie -De Meerpaal - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Inwoners kunnen (cultureel) participeren;
  2. Inwoners verbeteren hun sociale vaardigheden;
  3. Kinderen kunnen zich veelzijdig ontwikkelen;
  4. Aansluiting tussen binnen- en buitenschools leren;
  5. Inwoners krijgen inzicht in hun mogelijkheden;
  6. Verhogen aantrekkelijkheid van de gemeente
  7. Er is zinvolle vrije tijd besteding in de gemeente;
  8. Partijen in de cultuursector werken samen;
  9. Amateurkunst in de gemeente is zichtbaar;
  10. Het niveau van de amateurkunst in de gemeente stijgt;
  11. Er is cultuureducatie in andere sectoren (zorg, sport, economie enzovoort);
  12. Zelfredzaamheid en participatie van personen met een beperking of met chronische psychische of psychosociale problemen;
  13. Er zijn nieuwe activiteiten na nieuwe ontwikkelingen in de samenleving;
  14. Inwoners bouwen aan een sociaal netwerk;
  15. Inwoners bewegen gezond;
  16. Er zijn lokale initiatieven gericht op ontmoeting en verbinding van inwoners.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5M1 Participatie -De Meerpaal - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

In 2024 werd op basis van de aanbevelingen uit het rapport ‘Welzijn in Dronten’, uitvoering gegeven aan de zeven aanbevelingen. 

De zeven aanbevelingen zijn:

  1. Doel en afbakening welzijn
  2. Uitwerken éénduidige regierol
  3. Rol opdrachtgever en opdrachtnemer doorontwikkelen
  4. Raamwerk doelen en indicatoren
  5. Afwegingskader sturing en financiering
  6. Accounthouderschap versterken
  7. Verbeteren kwaliteit subsidieproces

Doel en afbakening welzijn
De gemeente Dronten heeft in 2024 welzijn verder gepositioneerd als een essentieel onderdeel van de sociale basis. De focus ligt op preventie, het versterken van zelfredzaamheid en het stimuleren van sociale cohesie. Welzijn omvat een breed scala aan activiteiten en voorzieningen, gericht op het ondersteunen van inwoners in verschillende levensfasen en situaties. Hierbij staat het verminderen van eenzaamheid, het bevorderen van participatie en het versterken van sociale netwerken centraal.
Om deze doelen te bereiken, richt de gemeente zich op vijf thematische pijlers:

  1. Gezonde leefstijl – Bevorderen van beweging, gezonde voeding en verslavingspreventie;
  2. Leefbaarheid en veiligheid – Vergroten van sociale cohesie en versterken van gemeenschapsgevoel;
  3. Opgroeien en opvoeden – Ondersteuning voor jeugd en gezinnen bij ontwikkeling en opvoeding;
  4. Participatie – Creëren van kansen voor werk, vrijwilligerswerk en maatschappelijke betrokkenheid;
  5. Zelfredzaamheid – Stimuleren van eigen regie en verminderen van afhankelijkheid van hulpinstanties.

Uitwerken eenduidige regierol
De gemeente heeft haar regierol binnen het welzijnsveld verder verduidelijkt door de verantwoordelijkheden en samenwerking tussen partners beter te stroomlijnen. Dit houdt in dat de gemeente duidelijke kaders en doelstellingen formuleert voor welzijnsactiviteiten en samenwerkingsstructuren faciliteert en coördineert. Daarnaast ziet de gemeente toe op een integrale aanpak waarbij welzijn, zorg en preventie samenkomen.

Rol opdrachtgever en opdrachtnemer door ontwikkelen
In 2024 is de relatie tussen de gemeente en De Meerpaal verder geprofessionaliseerd. Er is een heldere verdeling tussen beleidsontwikkeling en uitvoering. Daarnaast zijn de kaders verduidelijkt en aangescherpt, zodat deze beter aansluiten bij de doelstellingen en richtlijnen. Tot slot is er betere monitoring en sturing op maatschappelijke impact.

Raamwerk doelen en indicatoren
Om de impact van welzijnsinitiatieven (onder andere De Meerpaal) beter te meten, is een nieuw raamwerk geïntroduceerd. Dit raamwerk omvat:

  • Kwantitatieve indicatoren, zoals aantal bereikte inwoners en deelname aan activiteiten;
  • Kwalitatieve evaluaties, waarbij ervaringen van inwoners en professionals worden meegenomen;
  • Maatschappelijke impactmetingen, gericht op bijvoorbeeld eenzaamheid, sociale participatie en gezondheid.

Afwegingskader sturing en financiering
Om te zorgen voor een doelmatige inzet van middelen, is een afwegingskader ontwikkeld. Dit kader bepaalt de financieringskeuzes op basis van structurele subsidies voor langdurige basisvoorzieningen en tijdelijke projectsubsidies voor innovatieve of experimentele initiatieven.

Accounthouderschap versterken
Accounthouders binnen de gemeente spelen een belangrijke rol in de samenwerking met welzijnsorganisaties. In 2024 zijn verbeteringen doorgevoerd. Er is bijvoorbeeld een vaste overlegstructuur tussen gemeente en De Meerpaal. Ook zijn er verbeterde prestatie-indicatoren, die niet alleen output meten, maar ook daadwerkelijke maatschappelijke impact. Daarnaast is er een cyclus van structurele evaluaties en rapportages geïntroduceerd om bijsturing te faciliteren.

Verbeteren kwaliteit subsidieproces
Om de efficiëntie van het subsidieproces te vergroten, is er een versterkte en transparante monitoring, evaluatie en verantwoording binnen het subsidieproces. Dit draagt bij aan een effectievere besteding van middelen en een grotere verantwoordingsplicht. Ook is er een sterkere koppeling tussen subsidiecriteria en de beoogde maatschappelijke effecten doorgevoerd.

Conclusie en vooruitblik
In 2024 heeft de gemeente Dronten aanzienlijke stappen gezet in de verdere ontwikkeling en structurering van het welzijnsbeleid. Door een scherpere regierol en betere monitoring is welzijn steviger verankerd in de sociale basis. De komende jaren blijft de gemeente investeren in een duurzame, effectieve en toekomstbestendige aanpak van welzijn, waarin de behoeften van inwoners centraal blijven staan.

Pakket 5M2 Participatie - Bibliotheken

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 5M2 Participatie - Bibliotheken - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

FlevoMeer Bibliotheek heeft een belangrijke rol in het sociaal domein. De bibliotheek biedt betrouwbare toegang tot informatie, leesbevordering, bestrijding van laaggeletterdheid, mediawijsheid, participatie en leesplezier. FlevoMeer werkt aan een geïnspireerd, geïnformeerd, betrokken en vaardig Dronten.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5M2 Participatie - Bibliotheken - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Uitvoering bibliotheekplannen 2024
In 2024 heeft de gemeente de verdere ontwikkeling van FlevoMeer Bibliotheek ondersteund, met als doel het versterken van de maatschappelijke functie van de bibliotheek. Er is ingezet op een sterkere samenwerking tussen het Kennisplein en maatschappelijke organisaties, evenals op een intensievere ondersteuning van inwoners op het gebied van digitale weerbaarheid. 

  1. Een geletterde samenleving met taalvaardige, digitaal vaardige en zelfstandige inwoners
    In 2024 zijn diverse digitale educatieprogramma’s en trainingen aangeboden om de taal- en digitale vaardigheden van inwoners te versterken.
  2. Voorkomen van taal- en leesachterstanden
    Het Kennisplein heeft, in samenwerking met maatschappelijke organisaties, ondersteuning geboden aan inwoners met taal- en leesachterstanden.
  3. Een leven lang leren
    FlevoMeer Bibliotheek heeft ook in 2024 ingezet op het toegankelijk maken van educatieve programma’s, zowel fysiek als digitaal.
  4. Gelijke kansen voor inwoners
    Door activiteiten op diverse locaties, zoals De Regenboog, De Kans en de Voedselbank, is gestreefd naar bredere toegankelijkheid van educatie en digitale ondersteuning.
  5.  Voldoen aan de certificeringseisen voor Openbare Bibliotheken
    FlevoMeer Bibliotheek heeft zich in 2024 ingezet om aan de certificeringseisen voor Openbare Bibliotheken te blijven voldoen. 

Kennisplein Dronten
Sinds de opening in 2023 heeft het Kennisplein in de bibliotheek Dronten zich verder ontwikkeld als een belangrijke voorziening voor informatie, advies en praktische ondersteuning. In 2024 is een coördinator aangesteld voor 20 uur per week, met als doel de samenwerking tussen organisaties te versterken en de bekendheid onder inwoners te vergroten. 

Digitaal meedoen
In 2024 is extra ingezet op de activiteit ‘participatie in de informatiesamenleving’ door een uitbreiding van 21 uur. Hierdoor zijn meer inwoners in staat gesteld om deel te nemen aan digitale educatie en trainingen, zoals ‘Digivitaler’, Seniorenweb en Digicafé. Ook zijn deze diensten aangeboden op externe locaties, waaronder De Regenboog, De Kans en de Voedselbank. 
Uit de jaarrekening van 2024, die in juni 2025 door FlevoMeer Bibliotheek aan de gemeente zal worden gepresenteerd, zal blijken in hoeverre de gestelde doelen zijn gerealiseerd en welke maatschappelijke impact de investeringen hebben gehad.

Pakket 5M5 Participatie - Multifunctionele gebouwen

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 5M5 Participatie - Multifunctionele gebouwen - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

In het voorjaar van 2024 is MFC De Kombuis in Swifterbant geopend. Met de komst van dit multifunctioneel gebouw heeft elke kern in Dronten een volwaardige voorziening om ontmoeting te faciliteren. In Dronten, Swifterbant én Biddinghuizen (per 1 september 2024) verzorgt De Meerpaal het dienstverleningsconcept.

Met de multifunctionele accommodaties in de drie kernen beogen we:

  1. Het versterken van de sociale cohesie in de verschillende kernen.
  2. Een ontmoetingsplek voor onze inwoners te faciliteren.
  3. Een impuls te geven aan het verenigingsleven in de verschillende kernen.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5M5 Participatie - Multifunctionele gebouwen - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

MFC De Kombuis in Swifterbant is door de woningbouwcorporatie OFW gebouwd in samenwerking met de gemeente Dronten. De oplevering heeft in Q1 van 2024 plaats gevonden. Het gebouw is feestelijk geopend op 6 april 2024. 
Sinds de opening van De Kombuis is het multifunctionele centrum uitgegroeid tot een plek voor de lokale gemeenschap. De diverse activiteiten en evenementen die worden georganiseerd, hebben een brede groep inwoners aangetrokken. Dit heeft geleid tot nieuwe ontmoetingen en samenwerkingen, waardoor de sociale structuur aanzienlijk is versterkt.

Ten aanzien van De Binding in Biddinghuizen heeft het stichtingsbestuur, als eigenaar, per 1 september 2024, afspraken met De Meerpaal kunnen maken als nieuwe exploitant van De Binding. Met de komst van De Meerpaal als exploitant ontstaan er, net als in Dronten en Swifterbant, nieuwe ontmoetingen en samenwerkingen.

Pakket 5O Gezonde leefstijl

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 5O Gezonde leefstijl - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

We streven ernaar dat inwoners van de gemeente Dronten door een goede gezondheid beter en langer voor zichzelf kunnen zorgen, zowel mentaal als fysiek. Een gezonde leefstijl draagt bij aan het bereiken van het effect, maar staat niet op zichzelf. Het heeft betrekking op verschillende aspecten die van invloed zijn op welzijn en gezondheid, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, de inrichting van de fysieke leefomgeving en passende huisvesting.
We richten ons vanuit dit pakket op de bevordering van een gezonde leefstijl en dan vooral op het aanbod aan beweegmogelijkheden in Dronten zoals sportverenigingen, sportaccommodaties, fysieke leefomgeving en ongeorganiseerd beweegaanbod. Bewegen draagt bij aan een gezonde leefstijl en een positieve gezondheid.

Om te realiseren dat meer volwassenen aan het bewegen gaan, aan de beweegrichtlijn voldoen en dat het percentage niet-sporters/bewegers afneemt, gaan we samen met onze maatschappelijke partners op het terrein van gezonde leefstijl coalities aan om samen activiteiten te organiseren of voorzieningen te realiseren die bijdragen aan een goede gezondheid van onze burgers.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5O Gezonde leefstijl - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. We streven naar de gewenste maatschappelijke verandering (normaliseren, minder medicalisering, minder afhankelijkheid van de hulpverlening, meer steun vanuit het eigen netwerk);
  2. Inwoners bewegen meer en zijn zich meer bewust van de gevaren van ongezonde voeding;
  3. Een ruim aanbod aan sport- en beweegmogelijkheden voor de inwoners van Dronten;
  4. Vitale sportverenigingen die een sportieve functie hebben en waar mogelijk ook in beperkte mate een maatschappelijke bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 5O Gezonde leefstijl - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

In 2024 hebben we ons extra ingezet voor kwetsbare doelgroepen (ouderen, kinderen en jongeren) om ons eerste doel, het streven naar de gewenste maatschappelijke verandering (normaliseren, minder medicalisering, minder afhankelijkheid van de hulpverlening, meer steun vanuit het eigen netwerk) te bereiken. Naast projecten die eerdere jaren al uitgevoerd werden, zoals Golden Sports, is er gestart met het Netwerk Kind en Bewegen, voor basisschoolleerlingen die sociale en motorische achterstanden hebben. Het project wordt financieel ondersteund door ZonMW.

Voor een belangrijk deel kregen de sport- en beweegactiviteiten van de afgelopen periode een vervolg. Bij veel activiteiten zijn de buurtsportcoaches van de Meerpaal betrokken. Diverse projecten, waaronder de Gecombineerde Gezondheidsinterventie (GLI) en voorlichtingsbijeenkomsten hebben bijgedragen aan doelstelling 2, inwoners bewegen meer en zijn zich meer bewust van de gevaren van ongezonde voeding

Dronten voorziet in een ruim aanbod van sport- en beweegmogelijkheden voor inwoners van Dronten. Ook aan deze derde doelstelling is afgelopen jaar gewerkt. Twee exemplarische voorbeelden zijn de aanleg van het non waterveld bij MHC Flevoland en de borgstelling voor vier padelbanen bij ATC Dronten.

Er is bij hockeyvereniging MHC Flevoland een non waterveld aangelegd en dit veld is in juni 2024 in gebruik genomen. Het betreft hierbij een hockeyveld wat niet beregend hoeft te worden, maar wel dezelfde eigenschappen heeft als een waterveld. De aanleg van het non waterveld heeft bijgedragen aan het sporten en bewegen van onze inwoners. De verbeterde veldeigenschappen zorgen voor meer speelplezier. Tevens heeft de aanleg van dit veld gezorgd voor een duurzaamheidsimpuls, doordat er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van leidingwater. Het non waterveld heeft de gemeente tevens op de ‘sportkaart’ van Nederland gezet, omdat het een nieuwe ontwikkeling betreft. Er liggen momenteel in Nederland niet meer dan 10 van dergelijke non watervelden. ATC Dronten heeft de afgelopen jaren veel investeringen gedaan uit eigen middelen, zoals het plaatsen van zonnepanelen en het vervangen van kunstgras. Om te voorzien in de behoefte van de inwoners is de uitbreiding met vier padelbanen gewenst, de gemeente wil graag bijdragen aan deze behoefte van de inwoners en het college heeft ingestemd met een borgstelling van € 70.000.

Om vitale sportverenigingen te ondersteunen om naast een sportieve functie ook een beperkte maatschappelijke functie te vervullen, is in 2024 onder andere het Sportakkoord verder voortgezet. Het is herijkt naar Sportakkoord II. Er zijn aanvragen gehonoreerd die erop gericht zijn om inactieven te motiveren in beweging te komen en verenigingen te ondersteunen bij vernieuwend aanbod. Zo zijn er nieuwe projecten voor ouderen, jongeren en jeugd van de grond gekomen dit jaar, voorbeelden zijn schoolschaatsen en Dynamic Tennis.

Door De Meerpaal, NOC*NSF en Sportservice Flevoland is een breed palet aan verenigingsondersteuning aangeboden in de vorm van opleidingen, seminars en adviestrajecten. De gemeentelijke subsidieregelingen maakt het voor verenigingen mogelijk om activiteiten breder toegankelijk te maken, maatschappelijke onderdelen toe te voegen en aanbod aan nieuwe doelgroepen op te zetten en uit te proberen.
Om inwoners de komende jaren uit te nodigen meer te gaan bewegen is het nodig dat we meer weten; waar wonen onze nog in beweging te zetten Drontenaren, wat spreekt hen aan én bewegen Drontenaren alleen georganiseerd of ook ongeorganiseerd, hiervoor is onderzoek nodig.

Verbonden partijen programma 5

Wat heeft programma 5 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 5 gekost? - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2024 af met een resultaat van: € 862.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten
5J (openlucht) recreatie -670 -942 -1.215 -1.181 34
5K Openbaar groen -4.151 -4.078 -4.345 -4.512 -167
5L Leefbaarheid en veiligheid -378 -265 -423 -392 31
5M1 Participatie - De Meerpaal -5.921 -5.925 -6.281 -5.922 358
5M2 Participatie- Bibliotheek -1.896 -1.970 -2.104 -2.130 -26
5M5 Multifunctionele gebouwen -1.329 -1.331 -1.450 -1.129 321
5O Gezonde leefstijl -4.079 -3.717 -4.145 -4.143 2
Totaal Lasten -18.425 -18.227 -19.963 -19.410 553
Baten
5J (openlucht) recreatie 99 26 53 157 105
5K Openbaar groen 45 35 70 160 90
5M2 Participatie- Bibliotheek 84 79 84 84 0
5M5 Multifunctionele gebouwen 0 0 0 0 0
5O Gezonde leefstijl 1.616 1.146 1.520 1.541 22
Totaal Baten 1.844 1.286 1.726 1.943 217
Saldo Lasten en Baten programma 5 -16.581 -16.942 -18.237 -17.467 770
Stortingen
5Z Niet in pakketjes opgenomen 795 59 4.108 4.235 128
Onttrekkingen
5Z Niet in pakketjes opgenomen 2.013 841 1.638 1.859 220
Saldo Reserves programma 5 1.218 782 -2.469 -2.376 93

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 5 gekost? - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2024 en de werkelijkheid 2024. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. We lichten afwijkingen op pakketniveau toe vanaf € 75.000. Bij individuele afwijkingen binnen het pakket hanteren we voor de toelichting als richtlijn een grensbedrag van € 50.000 euro en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

5J (Openlucht)recreatie
Toelichting Lasten Baten I / S
Dorpsbossen: In 2024 zijn door diverse stormen veel bomen omgewaaid in de dorpsbossen en dat heeft na de opruimwerkzaamheden geleid tot extra houtverkoop. Tevens is de houtprijs in 2024 verdubbeld. 104 I
Speelplaatsen: Hogere uitgaven vervangingen onttrokken uit de bestemmingsreserve speelruimteplan. In 2023 is € 203.000 minder uitgegeven en gestort in de bestemmingsreserve. -212 I
Speelplaatsen: Budgetoverheveling naar 2025 inzake Subsidieregeling Groene schoolpleinen. 128 I
Trap en toebehoren ter plaatse van versterkende maatregelen IJsselmeerdijk van 2024 naar 2025. 50
Overige diverse posten < € 50.000 68 1
Totaal 34 105
5K Openbaar groen
Toelichting Lasten Baten I / S
Openbaar groen: Afwijkingen salarissen en ingeleend personeel. -86
Openbaar groen: Hogere vaststelling SPUK biodiversiteit en hitteplan. 82
Openbaar groen: Hogere uitgaven uitbesteed werk, Reconstructie groen en onderhoud bomen. Krapte op de arbeidsmarkt en inflatie zorgt voor hogere loonkosten. Daarnaast spelen weersomstandigheden zoals natte periodes en stormen een rol, waardoor het ene jaar wat minder uitgegeven wordt dan begroot en het andere jaar wat meer. -121
Overige diverse posten < € 50.000 40 8
Totaal -167 90
5L Leefbaarheid en veiligheid
Toelichting Lasten Baten I / S
Overige diverse posten < € 50.000 31 S
Totaal 31 0
5M1, 5M2 en 5M5 Participatie
Toelichting Lasten Baten I / S
Terugvordering subsidie De Meerpaal als gevolg van positief behaald resultaat. 97 S
Door wijziging van het begrote percentage rekenrente van 3,5% naar 2% werkelijk is de toegerekende rente op de vaste activa lager dan begroot. 300 S
Noodzakelijk onderhoud de Steiger om deze nog een aantal jaar in gebruik te houden. -31 I
Lager uitvallen van de omgevingsinrichting rondom De Kombuis. 89 S
Door oplevering in q1 2024 gaan de begrote kapitaallasten voor De Kombuis pas in per 2025. 213 S
Afwaardering Koetshuis als gevolg van sloop. -59
Overige diverse posten < € 50.000 44
Totaal 653 0
5O Gezonde leefstijl
Toelichting Lasten Baten I / S
Sportvelden: Overschrijding salarissen. -66 I
Sportvelden: Uitbesteed werk en Onderzoek en advies zijn binnen de beschikbare middelen uitgevoerd. 61 I
Verhoogde salarislasten sportbeleid door inhuur en ziekte. -223 S
Door wijziging van het begrote percentage rekenrente van 3,5% naar 2% werkelijk is de toegerekende rente op het Aat de Jonge zwembad lager dan begroot. 105 S
Noodzakelijk onderhoud De Abelen + advieswerkzaamheden herbouw. -40
Overige diverse posten < € 50.000 165 22
Totaal 2 22

Verplichte en eigen beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte en eigen beleidsindicatoren - inleiding bbv 5

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 26-03-2025.

Indicator 2020 2021 2022 2023 2024 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
% Niet-sporters 53,4 NB 53,5 NB NB NB Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), GGD’en, CBS en RIVM
Omschrijving Het percentage niet-wekelijks sporters t.o.v. bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. Deze indicator wordt eens in de vier jaar gemeten.

Eigen indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte en eigen beleidsindicatoren - Eigen indicatoren

Excel-tabel

Meer inwonersparticipatie/ burgerinitiatieven in het sociaal domein
Aantal aanvragen bewonersbudget (Samen Actief)
2021 2022 2023 2024 Bron
Aantal aanvragen 54 92 101 112 Samen Actief
Toelichting op de indicatoren:
Op de website van Samen Actief zijn alle initiatieven te zien; www.samenactief.nl/initiatieven.
Meer passende hulpverlening voor inwoners met verward en/of onbegrepen gedrag
Aantal meldingen bij Meldpunt Vangnet en Advies
2021 2022 2023 2024 Bron
Aantal meldingen 12 17 15 NB GGD
Aantal meldingen personen met verward gedrag bij politie
2021 2022 2023 2024 Bron
Aantal meldingen 159 216 462 NB GGD
Meer sociale cohesie in wijken
% Betrokkenheid in de buurt (lemonmeting)
2021 2022 2023 2024 Bron
Biddinghuizen NB NB NB NB Lemonmeting
Dronten NB NB NB NB Lemonmeting
Swifterbant NB NB NB NB Lemonmeting
Totaal gemiddeld NB NB NB NB Lemonmeting
Toelichting op de indicatoren:
De laatste Lemonmeting is gehouden in 2020. Over de jaren daarna zijn geen cijfers beschikbaar.
Minder huiselijk geweld en kindermishandeling
Aantal meldingen bij Veilig Thuis Flevoland (VTF)
2021 2022 2023 2024 Bron
Aantal meldingen 274 309 297 317 Veilig Thuis Flevoland
Toelichting op de indicatoren:
In Dronten zien we in 2024 een stijging van het aantal meldingen. Het is niet direct aantoonbaar of dit verband houdt met de activiteiten van de aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling. Zij hebben onder andere hun netwerk uitgebreid van aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling vanuit o.a. het onderwijs, kinderopvang en AZC. Met o.a. als doel om het hanteren van de Meldcode te borgen.
Minder multiprobleemgezinnen
Aantal huishoudens met meerdere voorzieningen in Participatiewet, Wmo, Jeugd
2021 2022 2023 2024 Bron
Jeugd & Participatiewet 2 2 2 2 Waarstaatjegemeente.nl
Jeugd & Wmo 4 3 4 4 Waarstaatjegemeente.nl
Jeugd, Participatiewet & Wmo 1 1 2 1 Waarstaatjegemeente.nl
Participatiewet & Wmo 11 11 11 10 Waarstaatjegemeente.nl
Toelichting op de indicatoren:
Met het inzetten van preventief aanbod proberen we stapeling van voorzieningen voor te zijn.
Minder laaggeletterdheid
% Laaggeletterdheid 15-65 jaar
2021 2022 2023 2024 Bron
Laaggeletterden 7 7 7 7 Stichting lezen en schrijven
Toelichting op de indicatoren:
Je bent als volwassene laaggeletterd wanneer je moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak heb je dan ook beperkte digitale vaardigheden. Laaggeletterdheid heeft gevolgen. Je vindt bijvoorbeeld minder snel een baan of hebt minder grip op je geldzaken. Een volwassene die laaggeletterd is, is geen analfabeet. Een laaggeletterde kan wel lezen en schrijven, alleen niet goed genoeg om helemaal mee te doen in de samenleving. In Dronten is 7% van de inwoners laaggeletterd (https://geletterdheidinzicht.nl/dashboard) tegen 12% landelijk. Van de diverse doelgroepen zijn er in Dronten twee opvallend. In Dronten valt 20% van de laaggeletterden in de groep Nederlandse werkenden 50+ met gezin, tegen 14% landelijk. En in Dronten valt 23% van de laaggeletterden in de groep migranten 30+ met partner en/of kinderen, tegen 31% landelijk.
Het aantal inwoners met verslavingsproblemen neemt af en meer inwoners zijn zich bewust van de gevaren van genotmiddelen
% Inwoners dat alcohol drinkt
2021 2022 2023 2024 Bron
Jongeren dat aan bingedrinken deed 14 NB NB 16,00 Gezondheidsmonitor GGD
Volwassenen die zware drinkers zijn in leeftijd 19-64 jaar 8 NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Volwassenen die zware drinkers zijn in leeftijd 65+ 3 NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Toelichting op de indicatoren:
De gezondheidsmonitor wordt eens per vier jaar afgenomen. Van de indicatoren 'Volwassenen die zware drinkers zijn in leeftijd 19-64 jaar' en 'Volwassenen die zware drinkers zijn in leeftijd 65+' wordt de uitslag in de loop van 2025 bekend gemaakt. Momenteel is het nog niet bekend.
Inwoners bewegen meer
% Inwoners dat voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB)
2021 2022 2023 2024 Bron
Oudere inwoners in de leeftijd 65+ 41 NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Volwassen inwoners in de leeftijd van 19-64 jaar 53 NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Volwassen inwoners in de leeftijd van 18 jaar en ouder NB 44 NB NB Sportenbewegenincijfers.nl
Wijkniveau NB NB NB NB Sportenbewegenincijfers.nl
Toelichting op de indicatoren:
Nederlandse Norm Gezond Bewegen: De Beweegrichtlijnen, opgesteld door de Gezondheidsraad, houden in dat volwassenen elke week ten minste 2,5 uur matig of zwaar intensief bewegen (zoals wandelen en fietsen), verdeeld over meerdere dagen. Voor kinderen is dat elke dag minstens 1 uur. Daarnaast moeten volwassenen minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten doen en kinderen minimaal 3 keer per week. De mogelijkheden om te sporten en bewegen zijn groot binnen de gemeente Dronten. Ondanks dat ongeveer de helft van de inwoners die 18 jaar of ouder is (46,5%) het sport- en beweegaanbod wekelijks weet te vinden is er ook nog een grote groep (53,5%) die nog niet structureel in beweging komt.
Inwoners zijn zich meer bewust van de risico's van ongezond eten
Aantal voorlichtingsbijeenkomsten en campagnes over gezonde leefstijl
2021 2022 2023 2024 Bron
Aantal deelnemers 1.955 1.865 NB 115 Meerpaal
Meer inwoners dragen bij aan hun eigen gezonde leefomgeving
Aantal maatregelen om sporten, bewegen en ontmoeten te bevorderen
2021 2022 2023 2024 Bron
Aantal deelnemers 2.005 1.870 NB 1.865 Meerpaal