Programma 3 Economie

Omschrijving (toelichting)

Het programma omvat activiteiten die gericht zijn op ondersteuning en uitbouw van het bestaande economisch potentieel. Hieronder vallen bedrijventerreinen, land- en tuinbouw, winkelcentra, werkgelegenheid, markten en exploitatie van gemeentelijke eigendommen.

Pakket 3H Economische ontwikkelingen

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 3H Economische ontwikkelingen - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Gemeente, ondernemers en onderwijs zetten gezamenlijk in op een sterke en duurzame economie. Het aanjagen van innovatie, flexibiliteit en vernieuwing is een gezamenlijke opgave, waarin wij ook als gemeente onze rol pakken. Een krachtige economie is namelijk van invloed op vele delen van de samenleving. Ondernemers bieden werk en inkomen en leveren daarmee ook een bijdrage aan de participatie en zelfontplooiing van de bewoners. Winkeliers dragen bij aan een compleet voorzieningenniveau. Een gezonde lokale economie staat daarom in nauwe verbinding met welvaart, gezondheid en welzijn. Dit zorgt ervoor dat Dronten aantrekkelijk blijft om te wonen en het biedt een goede basis voor groei van het aantal (jonge) inwoners.

Het pakket Economische ontwikkeling is gericht op het creëren van een goed vestigingsklimaat voor ons bestaande bedrijfsleven. Het is belangrijk om kwalitatief goed ingerichte en toekomstbestendige bedrijventerreinen en centra te hebben. Speerpunten zijn de agrofoodsector, de vrijetijdseconomie-sector, vitale centra en versterking van accountmanagement vanuit het oogpunt van dienstverlening aan ondernemers. Daarnaast zetten we in op de ontwikkeling van het menselijk kapitaal. We ondersteunen via regelingen die vanuit provincie Flevoland en Regio Zwolle worden aangereikt.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 3H Economische ontwikkelingen - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Wij willen met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve data in kaart brengen hoe vitaal onze economie is en hoe deze er momenteel voor staat;
  2. Wij willen een duidelijke en heldere visie economisch klimaat en werkgelegenheid opleveren
  3. Wij willen graag behoud en groei van het bestaande bedrijfsleven om zo een wezenlijke bijdrage te leveren aan de samenleving in onze gemeente;
  4. Behoud huidige werkgelegenheid;
  5. We willen ons onderscheiden als het gaat om (agrarisch) (praktijk)onderwijs en duurzame landbouw;
  6. Versterken van de regionale samenwerking (bijvoorbeeld Regiodeals);
  7. Wij willen goed bereikbare en vitale bedrijventerreinen en centra binnen de gemeente hebben;
  8. Verstevigen van het ondernemersklimaat en de MKB-dienstverlening;
  9. Versterken van de arbeidsmarktpositie en werkgelegenheid;
  10. Optimaal gebruik maken van Europese, nationale, regionale en provinciale subsidieregelingen;
  11. Het gebruik maken van de lobbykracht van de regio. De Regio Zwolle neemt de tweede plek in op een pas uitgevoerd onderzoek als het gaat om de lobbykracht richting het Rijk (van programma 0 naar programma 3).

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 3H Economische ontwikkelingen - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

In 2024 heeft Dronten concrete stappen gezet naar een toekomstbestendige economie. Ondanks uitdagingen zoals landelijke personeelskrapte, inflatie en een afnemende beroepsbevolking, realiseerde Dronten in 2024 een banengroei van 1,4%, wat neerkomt op 260 extra banen tot een totaal van 18.710. Hoewel dit iets onder de groei van de voorgaande jaren ligt, overstijgt het nog steeds het landelijk gemiddelde.

Een belangrijk resultaat is de ontwikkeling van het Strategisch Beleidskader Economie (SBE) 2025-2035. Dit traject werd gestart met het in kaart brengen van de vitaliteit van onze economie aan de hand van kwantitatieve en kwalitatieve data. Dit beleidskader biedt een helder economisch perspectief voor Dronten en identificeert actiepunten en thema's voor een sterke economie, gericht op het versterken van het vestigingsklimaat, het benutten van de lokale kracht van bedrijven en het faciliteren van het Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Het SBE geeft een duidelijke en heldere visie op het economisch klimaat en de werkgelegenheid in Dronten. Het SBE is na een uitgebreid participatieproces met onder andere het Economisch Platform Dronten (EPD), Ondernemersvereniging de Driehoek (OVDD) en Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO) aangeboden aan de gemeenteraad. Het SBE wordt in 2025 verder vertaald in concrete uitvoeringsprogramma’s waaronder een strategie werklocaties.

Daarnaast is de landbouwsector versterkt door, in samenwerking met LTO en andere partners, strategische doelstellingen te formuleren voor verduurzaming en toekomstbestendigheid. Dit heeft geleid tot een breed gedragen visie op een innovatieve agrarische sector, welke is verwerkt in het SBE.

Het Economisch Platform Dronten (EPD) heeft zich in 2024 verder ontwikkeld tot een waardevol overlegplatform tussen de gemeente en ruim 35 ondernemers, waar belangrijke thema's worden besproken die spelen in de verschillende sectoren. Hierdoor wordt bijgedragen aan het behoud en de groei van het bestaande bedrijfsleven.

De gemeente heeft ook de ondernemersdienstverlening verbeterd door het team accountmanagers te versterken, evenementen te organiseren, bedrijfsbezoeken af te leggen en ondernemers actief te betrekken bij sleutelprojecten. Vragen, verzoeken en initiatieven van ondernemers komen op de juiste plek in onze organisatie. Een ‘Actieplan Ondernemersdienstverlening’ is opgesteld om de communicatie te verbeteren en de behoeften van ondernemers beter te behartigen. Het Actieplan Ondernemersdienstverlening zal in 2025 verder worden geïmplementeerd. Dit verstevigt het ondernemersklimaat en de MKB-dienstverlening.

Om de detailhandel vitaal te houden, is het Uitvoeringskader Retail, inclusief een kansenkaart voor Suydersee, ontwikkeld. Dit kader biedt concrete handvatten om de detailhandel te versterken en aantrekkelijk te houden. Het Uitvoeringskader Retail wordt ter besluitvorming aan het college aangeboden en de Kansenkaart voor Suydersee wordt verder uitgewerkt. Ook de toekomstbestendigheid van de warenmarkt is aangepakt. Na een pilot in 2024 is besloten de warenmarkt op de huidige locatie te behouden en deze aantrekkelijker te maken voor bezoekers. We streven hiermee naar goed bereikbare en vitale centra binnen de gemeente.

De samenwerking met de gemeenten Urk en Noordoostpolder en de provincie Flevoland is verder geïntensifieerd, wat heeft geleid tot een gezamenlijke lobbypropositie 'Consider it DUN!' en een aanvraag voor de RegioDeal 'De Schijf van Drie'. Hiermee wordt de regionale samenwerking versterkt en wordt optimaal gebruik gemaakt van de lobbykracht van de regio.

Pakket 3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

De vrijetijdseconomie is van cruciaal belang voor onze gemeente. Het pakket Vrijetijdseconomie richt zich dan ook specifiek op de toeristische- en recreatieve sector. Onze gemeente heeft een unieke ligging, dicht bij de Veluwerandmeren en het IJsselmeergebied. Met een indrukwekkende kustlijn van 60 km biedt onze regio diverse stranden, talrijke watersportmogelijkheden en prachtige natuurgebieden zoals bossen.

Met ondernemers richten we ons vooral op bereikbaarheid, beleving, samenwerking en het genereren van bekendheid van Dronten als vakantie-/recreatiebestemming. We ontmoeten onze ‘buren’ voorbij de provinciegrenzen, op zoek naar nieuwe verbindingen om samenwerking te bevorderen tussen partijen, publiek en privaat. Verder participeren we met 16 andere gemeenten in de Coöperatie Gastvrije Randmeren. De coöperatie richt zich op bereikbaarheid en optimalisering van recreatieve voorzieningen op en aan het water. Goed onderhouden water en eilanden zijn van belang voor de aantrekkingskracht van watersporters, toeristen en inwoners.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

In 2024 is significante voortgang geboekt in het in kaart brengen van de vrijetijdseconomie van Dronten. Door middel van kwantitatieve en kwalitatieve data-analyse is een goed beeld geschetst van de huidige stand van zaken in de sector. Dit draagt direct bij aan de eerste doelstelling: inzicht krijgen in de sector. Mede op basis van deze data is het nieuw vastgestelde Strategisch Beleidskader Economie 2025-2035 opgesteld, waarin ‘Kansen voor de vrijetijdseconomie’ als onderdeel van 1 van de pijlers benoemd staat. Dit heeft geleid tot een duidelijke visie op de gewenste toekomstige situatie en richtingen voor verdere beleidsontwikkeling. In 2025 wordt deze visie omgezet in een concreet uitvoeringsprogramma, terug te vinden in de Perspectiefnota, waarmee de sector verder kan groeien en professionaliseren.

Om onder andere de toeristische positionering van de Oostkant te versterken, is in 2024 ingezet op strategische samenwerking binnen het Economisch Platform Dronten (EPD) – cluster Vrijetijdseconomie. Dit platform heeft niet alleen gezorgd voor structureel overleg en betere afstemming tussen ondernemers, kennisinstellingen en verenigingen, maar ook voor een gezamenlijke strategie en beleidsvorming die aansluit bij de behoeften van de sector. Deze samenwerking versterkt en draagt bij aan een verbeterde toeristische profilering van de regio, waarbij zowel de beleving als de economische impact vergroot wordt.

Daarnaast zijn in 2024 gerichte analyses uitgevoerd om de ruimtelijke en ecologische ontwikkeling van de Randmeerzone/Oostrand van Dronten te ondersteunen, wat bijdraagt aan de derde doelstelling. Uit marktonderzoek en sectorconsultatie bleek dat er een duidelijke behoefte bestaat aan ruimtelijke zonering en beter beheer van stranden en natuurstroken/ecologische zones. Op basis hiervan zijn beleidsaanbevelingen geformuleerd in het Strategisch beleidskader Economie die in 2025 verder worden uitgewerkt in uitvoeringsplannen.

Ook is onderzoek gedaan naar de toekomstbestendigheid van recreatieparken De Boschberg en De Bremerberg, waarbij aanbevelingen zijn opgesteld om hun recreatieve functie te behouden en oplossingen te formuleren voor de uitdagingen rondom permanente bewoning. Dit draagt zowel bij aan de versterking van het recreatief aanbod als aan de duurzame economische ontwikkeling van de regio.

Door deze ontwikkelingen is in het afgelopen jaar een solide basis gelegd voor het werken aan een duurzame en economisch vitale vrijetijdseconomie in Dronten, met een sterke verbinding tussen ondernemers, beleidsmakers en andere belanghebbenden. Met deze basis kan er in 2025 meer aandacht besteed worden aan de uitvoering van de denkrichtingen en het formuleren van concrete acties vanuit het Strategisch Beleidskader Economie.

Verbonden partijen programma 3

Wat heeft programma 3 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 3 gekost? - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2024 af met een resultaat van: € 942.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten
3H Economische ontwikkeling -1.567 -2.585 -2.276 -1.541 734
3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie -90 31 32 -66 -98
3Z Niet in pakketjes opgenomen 0 0 0 0 0
Totaal Lasten -1.657 -2.555 -2.244 -1.607 636
Baten
3H Economische ontwikkeling 1.795 575 575 2.654 2.079
3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie 2.316 2.380 2.380 2.609 230
Totaal Baten 4.111 2.954 2.954 5.263 2.309
Saldo Lasten en Baten programma 3 2.453 399 710 3.656 2.945
Stortingen
3Z Niet in pakketjes opgenomen 1.265 0 0 2.003 2.003
Onttrekkingen
3Z Niet in pakketjes opgenomen 1.294 0 0 0 0
Saldo Reserves programma 3 29 0 0 -2.003 -2.003

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 3 gekost? - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2024 en de werkelijkheid 2024. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. We lichten afwijkingen op pakketniveau toe vanaf € 75.000. Bij individuele afwijkingen binnen het pakket hanteren we voor de toelichting als richtlijn een grensbedrag van € 50.000 euro en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

3H Economische ontwikkelingen
Toelichting Lasten Baten I / S
Budgetoverheveling: Duurzaam ontwikkelen platteland (cofinanciering LEADER). 92 I
Interne verrekening grondexploitatie (zie paragraaf Grondbeleid). 496 2.073 I
Lagere personeelslasten Economische ontwikkelingen (zie paragraaf Bedrijfsvoering). 146 S
Overige diverse posten < € 50.000 6
Totaal 734 2.079
3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie
Toelichting Lasten Baten I / S
Forensenbelasting inclusief oninbaar (= last). -4 106 I
Hogere personeelslasten Recreatie en Toerisme (zie pakket 5J en paragraaf bedrijfsvoering). -94 S
Toeristenbelasting 124
Totaal -98 230

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren - bbv programma 3

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 26-03-2025.

Indicator 2020 2021 2022 2023 2024 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
Functiemenging; de verhouding tussen banen en woningen 50,4 50,1 50,2 50,9 NB 50,6* CBS BAG / LISA - bewerking ABF Research
Omschrijving De Functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. *Op basis van 2023
Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar 159,9 165,7 173,8 181,4 NB 174,2* LISA
Omschrijving Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. *Op basis van 2023