Programma 1 Veiligheid

Omschrijving (toelichting)

Het programma omvat activiteiten die gericht zijn op integrale veiligheid, het waarborgen van veiligheid, het voeren van regie op evenementen(beleid), het voorkomen van rampen en daarnaast de coördinatie bij rampenbestrijding.

Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Crisisbeheersing is het geheel van maatregelen en voorzieningen, met inbegrip van de voorbereiding daarop, dat het gemeentebestuur of het bestuur van een Veiligheidsregio in een crisis ter handhaving van de openbare orde neemt. Het programma omvat alle activiteiten die hierop gericht zijn. Er is een goede samenwerking tussen de gemeenten in Flevoland, de Veiligheidsregio Flevoland, de politie-eenheid Midden-Nederland en andere (overheids-)diensten op bestuurlijk en ambtelijk niveau. Door de goede samenwerking en een goede voorbereiding binnen deze organisatie voldoen we aan de wettelijk voorgeschreven en de bestuurlijk vastgestelde taken. Hierdoor kunnen we de inwoners en bezoekers van Flevoland voldoende fysieke veiligheid bieden. De vier kolommen (gemeenten, politie, brandweer en GHOR (geneeskundige zorg)) werken multidisciplinair samen met defensie, waterschappen, ministeries, provincies en Rijkswaterstaat aan veiligheid voor, tijdens en na een ramp of crisis. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op het veiligheidsbewustzijn en zelfredzaamheid bij de burger.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. We zorgen voor een gemeentelijke crisisorganisatie die goed is ingericht en 24/7 kan worden ingezet bij incidenten;
  2. Wij voorkomen onveiligheid en dragen bij aan een redzame samenleving;
  3. De kernboodschap van het gezamenlijk beleidsplan Veiligheidsregio Flevoland & Gooi en Vechtstreek: 'Als veiligheidsregio's investeren wij in veiligheid en dragen wij bij aan een redzame samenleving. Want veiligheid maken we met elkaar en als veiligheidsregio's staan we hiervoor. Samen voor veiligheid.'

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Crisisorganisatie
Een vakbekwame crisisorganisatie blijft één van de belangrijkste randvoorwaarden om tijdens een crisis te kunnen handelen. Daarom is er in 2024 ingezet op het opleiden en trainen van diverse onderdelen van de crisisorganisatie en heeft er ook een organisatiebrede crisisoefening plaatsgevonden. Deze oefeningen leveren diverse verbeterpunten en nieuwe inzichten op, waardoor de organisatie in een echte crisissituatie sneller en effectiever kan handelen. 

Daarnaast zijn we gestart met de doorontwikkeling van de crisisorganisatie. Deze doorontwikkeling moet het werven en opleiden van nieuwe crisisfunctionarissen minder tijdrovend maken, waardoor er meer focus kan worden aangebracht op de inhoud en kwaliteit. Komend jaar volgt het definitieve besluit en de uitrol van deze nieuwe inrichting van de crisisorganisatie. Ook zijn we in 2024 begonnen met de voorbereidingen voor het bergen van de resten van een Brits vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. De daadwerkelijke berging staat gepland voor november 2025.

Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Dit programma bestaat uit activiteiten die toezien op preventie en handhaven van veiligheidsaspecten in de publieke ruimte of persoonlijke levenssfeer van mens en dier. Hierbij moet gedacht worden aan actiepunten uit het Integraal Veiligheidsbeleid en toezicht- en handhavingstaken in het kader de openbare orde en veiligheid en dierenbescherming.

Voor toezicht en handhaving wordt uitvoering gegeven aan het uitvoeringsprogramma VTH 2024. Hierbij moet gedacht worden aan de inzet van Boa’s en toezichthouders, toepassing en verdere uitrol van de Wet Bibob en de (bestuurlijke) aanpak in de strijd tegen de georganiseerde criminaliteit, controle op de naleving van verleende vergunningen bijvoorbeeld bij de evenementen en de Alcoholwet en het uitvoeren van integrale handhavingscontroles.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde: We voorkomen en bestrijden vormen van criminaliteit die ons gezag en het vertrouwen in de overheid ondermijnen;
  2. Wij gaan voor een optimale verbinding tussen veiligheid en zorg;
  3. We minimaliseren risico's ten aanzien van de openbare orde om een goed verloop van evenementen te waarborgen;
  4. We verbeteren de veiligheidsbeleving op wijkniveau;
  5. We creëren als drie gemeenten (Dronten, Noordoostpolder en Urk) en de politie meer kennis van en beter zicht op de aard en omvang van cybercriminaliteit;
  6. Voldoen aan de wettelijke eisen die gemeente Dronten stelt aan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht;
  7. De uitvoering van de taken op het gebied van Vergunningen, toezicht en Handhaving vindt, zoveel mogelijk, integraal en gebiedsgericht plaats;
  8. Voor ondermijning is in Dronten geen plaats;
  9. Strategische en programmatische aanpak is essentieel;
  10. Het Plan van Aanpak geeft richting.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

In het voorjaar van 2024 heeft de raad het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2024-2027 vastgesteld. Het IVB 2024-2027 dient als kapstok voor het ontwikkelen en uitvoeren van beleid op diverse veiligheidsthema’s. Samen met de gemeenten Urk en Noordoostpolder, het Openbaar Ministerie en de politie hebben we afgesproken de thema’s ‘cybercrime en digitale veiligheid’, ‘ondermijning’ en ‘maatschappelijke onrust’ voor deze beleidsperiode gezamenlijk te prioriteren. Voor de gemeente Dronten zijn daarnaast drie lokale thema’s geprioriteerd, namelijk ‘zorg & veiligheid’, ‘evenementen’ en ’de crisisorganisatie’.

Cybercrime en digitale veiligheid
In 2024 hebben we de focus op het versterken van de weerbaarheid van onze inwoners voortgezet. Zo is samen met de Flevomeer Bibliotheek de training ‘Laat je geen h@ck zetten’ ontwikkeld, specifiek gericht op senioren, waardoor deze doelgroep zichzelf beter kan beschermen tegen online oplichting. Daarnaast hebben we samen met Platform Veilig Ondernemen en het onderwijs een vervolg gegeven aan het project Cyberchef, dat we begin dit jaar concreet gaan uitrollen. Ook zien we dat de ontwikkelingen in de digitale wereld zo snel gaan, dat bestaande trainingen niet altijd meer aansluiten bij de leefwereld van kinderen en jongeren. Daarom zijn we aan het verkennen hoe we bestaande initiatieven als Hackshield kunnen doorontwikkelen en innoveren. 

Ondermijning
Bewustwording en weerbaarheid interne organisatie
In 2024 zijn alle teams binnen de organisatie getraind in het herkennen van signalen van ondermijning en hebben ze concrete handvatten gekregen over hoe te handelen bij deze signalen. Het beoogde effect van deze training is het versterken van de weerbaarheid van de organisatie. Door het beter en vaker herkennen van signalen, wordt de kans vergroot om ondermijnende situaties op het spoor te komen en waar mogelijk aan te pakken. Daarnaast hebben we de toepassing van de Wet Bibob gecontinueerd en diverse risicovolle vergunningsaanvragen extra getoetst. 
Hiermee pogen we te voorkomen dat criminelen misbruik maken van de diensten van de gemeente en versterken we de weerbaarheid van de organisatie.  

Weerbaarheid buitengebied
Wat in het buitengebied gebeurt, is niet altijd even zichtbaar. Dat maakt het een interessant gebied voor (drugs)criminelen. Daarom hebben we in 2024 ingezet op het versterken van de weerbaarheid van ondernemers en inwoners in het buitengebied en het vergroten van onze eigen zichtbaarheid in dit gebied, wat bijdraagt aan een veiligere leefomgeving. Zo is tijdens de ‘week van het buitengebied’ samen met de politie geïnvesteerd in de contacten met agrariërs en hebben ondernemers in het buitengebied tijdens een informatiebijeenkomst concrete handvatten gekregen om hun weerbaarheid tegen ondermijnende criminelen te versterken. 

Ondermijningsteam Dronten
In 2024 is gestart met het ondermijningsteam Dronten. Met het ondermijningsteam is de gemeente Dronten in staat om effectiever en daadkrachtiger op te kunnen treden in de aanpak van ondermijning. Een goede informatiepositie is hierbij cruciaal. Het ondermijningsteam heeft niet alleen een rol in de preventie, maar ook in het ophalen en verrijken van mogelijke signalen van ondermijning. Dit team loopt signalen van ondermijning nader uit en voert integrale controles uit in samenwerking met veiligheidspartners. 

Mensenhandel 
Samen met de Flevolandse gemeenten en Veilig Thuis is in 2024 het Meld- en Adviespunt Mensenhandel Flevoland gelanceerd. Dit regionale meldpunt stelt ons in staat om de samenwerking te versterken en sneller en effectiever hulp te bieden aan slachtoffers. Door in te zetten op bewustwording en het herkennen van signalen is er, zowel in- als extern, meer bewustwording gecreëerd over criminele-, seksuele- of arbeidsuitbuiting. Een mooi voorbeeld hiervan is de start van een weerbaarheidstraining voor kwetsbare meiden. 

Maatschappelijke onrust
Heftige incidenten in een straat of wijk kunnen soms zorgen voor onrust of een onveilig gevoel. Landelijk zien we een toename van incidenten met excessief geweld, zoals explosies of schietincidenten. Ook in Dronten werden we afgelopen jaar geconfronteerd met een aantal heftige geweldsincidenten, die veel impact op de buurt hebben gehad. In de nasleep van zo’n incident proberen we als gemeente naast onze inwoners te staan, een luisterend oor te bieden en waar nodig hulp en nazorg te faciliteren. Tegelijkertijd hebben deze incidenten en de nasleep daarvan veel gevraagd van de gemeentelijke organisatie, waardoor het reguliere werk soms vertraging opliep. 

Heftige (gewelds)incidenten kunnen helaas niet altijd voorkomen worden. Wel zetten we, samen met politie, handhaving en andere veiligheidspartners, in op het verbeteren van de veiligheid in de wijk. Zo zijn er diverse informatieavonden georganiseerd voor Waaks 2.0! en zijn de eerste oriënterende gesprekken gevoerd voor het opzetten van een bondgenotennetwerk in de gemeente.

Zorg & veiligheid
In 2024 heeft de pilot voor het inzetten van ambulante straathoekwerkers vervolg gekregen met nieuwe interventiespecialisten. Zij richten zich op een specifieke groep jongeren met complexe problematiek, ook wel de 2% jeugd genoemd. Deze inzet op casusniveau heeft ertoe geleid dat een aantal jongeren met behulp van de interventiespecialisten uit het criminele circuit is gestapt. 

Binnen het Jeugd Interventieteam (JIT) zijn samen met de ketenpartners de overlastlocaties in de gemeente in kaart gebracht. Door de inzet van politie, het jongerenwerk en andere partners meer signaal gestuurd te regisseren, kan de overlastproblematiek effectiever worden aangepakt en werken we integraal aan het verbeteren van de leefbaarheid in de gemeente. 
Daarnaast werken we steeds meer samen over onze eigen gemeentegrenzen. We zien dat veel gemeenten stoeien met dezelfde problematiek rondom jeugdoverlast, mensen met onbegrepen gedrag en andere complexe casuïstiek. Het is daarom waardevol om van elkaar te leren en gebruik te maken van elkaars expertise. Zo hebben we in 2024 samen met het COA en de gemeente Kampen het SPUK-project rondom overlastgevende asielzoekers afgerond. Uit de afname van het aantal meldingen en gesprekken met de wijkagent blijkt dat dit project een positief effect heeft gehad op het veiligheidsgevoel van inwoners in Dronten en Kampen. 

Radicalisering en polarisatie
Om het zicht op radicalisme en extremisme in Flevoland te vergroten, heeft Dronten samen met de Flevolandse gemeenten besloten om een fenomeenanalyse naar de trends en ontwikkelingen omtrent radicalisme en extremisme uit te laten voeren. Doel van dit
onderzoek is het verkrijgen van een beter beeld van deze fenomenen in Flevoland en het
stimuleren van informatie gestuurd werken binnen deze thematiek. De resultaten van dit onderzoek worden in de loop van 2025 verwacht.

Evenementen
2024 kende weer vele evenementen, van lokaal tot internationaal. We zien steeds meer betrokkenheid en professionaliteit bij de organisatoren. Het niveau van de planvorming stijgt, wat een positief effect heeft op de veiligheid van het evenement. We hebben daarbij ook oog voor het versterken van de kennis en kunde van de (kleine) organisatoren en organiseerden daarvoor een tweetal kennissessies waarin de organisatoren konden leren van elkaars expertise en ervaringen. 

Daarnaast is ook ingezet op een efficiënte en moderne vergunningverlening voor evenementen. Door het stroomlijnen en professionaliseren van bepaalde processen hebben we in 2024 maar liefst 92% van de evenementenvergunningen binnen de geldende termijn van zes weken voorafgaand het evenement verleend. 

In het kader van de ontwikkeling van nieuw strategisch evenementenbeleid hebben we met een breed scala van evenementenorganisatoren, hulpdiensten en andere belanghebbenden nagedacht over de ambities en koers voor dit beleid. De opbrengsten van deze gesprekken laten zien dat er behoefte is aan breed, integraal evenementenbeleid waarin ook thema’s als duurzaamheid, ruimtelijke ontwikkeling en toerisme zijn verankerd. Een zorgvuldige en integrale uitwerking van deze ambities vraagt meer tijd, waardoor de beleidsontwikkeling zeker tot 2025 doorloopt. 

Verbonden partijen programma 1

Wat heeft programma 1 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 1 gekost? - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2024 af met een resultaat van: € 642.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten
1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie -3.153 -3.237 -3.571 -3.665 -94
1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde -2.921 -2.783 -3.252 -3.027 225
Totaal Lasten -6.074 -6.020 -6.823 -6.692 131
Baten
1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie 110 86 126 130 4
1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde 445 39 296 803 507
Totaal Baten 555 125 423 933 510
Saldo Lasten en Baten programma 1 -5.519 -5.895 -6.400 -5.759 642
Onttrekkingen
1Z Niet in pakketjes opgenomen 106 41 256 256 0

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 1 gekost? - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2024 en de werkelijkheid 2024. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. We lichten afwijkingen op pakketniveau toe vanaf € 75.000. Bij individuele afwijkingen binnen het pakket hanteren we voor de toelichting als richtlijn een grensbedrag van € 50.000 euro en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie
Toelichting Lasten Baten I / S
De geleverde inspanningen die de VRF erop gericht heeft het tekort te beperken, heeft geleid tot een tekort van € 2,3 miljoen i.p.v. de aangekondigde € 2,5 miljoen in de bestuursrapportage 2024. Dronten had gerekend op een negatief resultaat van € 125.198. Uiteindelijk moet Dronten € 224.995 in totaal extra bijdragen. -100
Overige diverse posten < € 50.000 6 4 S
Totaal -94 4
1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde
Toelichting Lasten Baten I / S
Minder personeelslasten (zie paragraaf bedrijfsvoering). 88 S
Doorschuiven inzet ondersteuning uitvoering exploitatiestelsel (Bibob). 53
Noodopvanglocatie Biddinghuizen nabetaling faciliteitenbesluit. 13 492 I
Overige diverse posten < € 50.000 71 15 S
Totaal 225 507

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren - Inleiding BBV Programma 1

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 26-03-2025.

Indicator 2020 2021 2022 2023 2024 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
Diefstal uit woning per 1.000 inwoners 2 0,8 1,5 1 1* 1,1* CBS-Diefstallen
Omschrijving Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. *Voorlopige cijfers
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 3,7 3,6 4,1 3,9 3,8* 3,1* CBS-Criminaliteit
Omschrijving Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). *Voorlopige cijfers
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte per 1.000 inwoners 5,3 4,9 4,5 4,9 5* 4,1* CBS-Criminaliteit
Omschrijving Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven. *Voorlopige cijfers
Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren 13 9 11 8 7 9 Stichting Halt
Omschrijving Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie.
Winkeldiefstal per 1.000 inwoners 1,1 1,1 2 2,3 2,8* 1,3* CBS-Diefstallen
Omschrijving Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. *Voorlopige cijfers