Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Omschrijving (toelichting)

Het programma omvat het openbaar bestuur, de communicatie met de inwoners, de gemeentelijke basisadministratie en de interne en externe dienstverlening. In dit programma is een aantal verplichte onderdelen opgenomen:

  1. Algemene dekkingsmiddelen: zoals algemene belastingen en de Algemene uitkering uit het gemeentefonds;
  2. Overhead: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. In de programma’s zijn alleen nog de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces;
  3. Onvoorzien;
  4. Vennootschapsbelasting.

Pakket 0A Bestuur

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 0A Bestuur - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Dit pakket bestaat uit (het faciliteren van) de gemeentelijke bestuursorganen. Dit betreft de vergoedingen van de raadsleden, de loonkosten van het college van burgemeester en wethouders, maar ook de ondersteuning in de vorm van de griffie en de gemeentelijke rekenkamer. Ook bevat dit pakket de kosten van voormalige collegeleden in de vorm van wachtgelden en pensioenuitkeringen. Tot slot ook de kosten die zijn ontstaan uit bestuurlijke samenwerking maken onderdeel uit van dit pakket. 

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 0A Bestuur - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Het gezamenlijk aanpakken van regionale opgaven op het gebied van economie, arbeidsmarkt, bereikbaarheid, leefomgeving en energie. Het biedt ook de mogelijkheid om via die lijnen gebruik te maken van de financiële middelen die het Rijk via de zogenaamde Regio Deals beschikbaar stelt voor deze opgaven;
  2. Het verbreden van ons eigen netwerk en ook kansen bieden voor het verbreden van het netwerk van ons bedrijfsleven, onderwijs/kennisinstellingen en de culturele sector;
  3. Het verbinden van de regio Zwolle, de provincie Flevoland en de Metropool Regio Amsterdam. Mooi voorbeeld waar dit volop speelt is de woonopgave: vanuit de Regio Zwolle en vanuit de randstad kijken ze lonkend naar Flevoland en Dronten;
  4. Het sterker positioneren van onze gemeente in de vierde economische regio van Nederland.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 0A Bestuur - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Meer aandacht voor specifieke doelgroepen met een maatschappelijk belang
In het kader van de groei van de gemeente Dronten en de verdere professionalisering van de ambtelijke organisatie is er in 2024 voor gekozen een medewerker te benoemen in de functie van Kabinetsmedewerker. 

Deze functie was voorheen ondergebracht bij het secretariaat van de burgemeester en is daar nu formeel mee samengevoegd. Daarmee is in het kader van excellente dienstverlening een structureel en permanent aanspreekpunt gerealiseerd voor specifieke doelgroepen met een maatschappelijk belang. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan de gehele procedure rondom de Koninklijke onderscheidingen (van voordracht t/m uitreiking), Stichting Veteranen Gemeente Dronten en de Stichting 4 mei Herdenking Dronten. 

Inzet op regionale samenwerking en Public Affairs
In 2024 heeft de gemeente Dronten belangrijke stappen gezet op het gebied van regionale samenwerking en Public Affairs, met als doel om effectiever samen te werken in de regio en bij te dragen aan de maatschappelijke vraagstukken die in Dronten spelen. De benoeming van een bestuursadviseur Regionale Samenwerking en Public Affairs eind 2023 heeft hierbij als katalysator gefungeerd. Dit heeft geleid tot de onderstaande effecten.

Versterking van de bestuurlijke positie voor meer impact in de regio
Door de interne en externe werkprocessen ten aanzien van Regionale samenwerking uit te lijnen, zijn onze bestuurders beter in positie gebracht binnen de regionale samenwerkingsverbanden. Daarbij is ingezet op het oplijnen van de ambtelijke en bestuurlijke samenwerking. Dit betekent concreet dat Dronten een sterkere stem heeft in de regionale besluitvorming die van invloed is op onderwerpen zoals economische ontwikkeling, samenlevingsvraagstukken en de Drontense groeiopgave. 

Hierdoor is duidelijker scherp te stellen hoe de regionale samenwerking bijdraagt aan de gemeentelijke doelstellingen. 

Stimuleren van regionaal en integraal denken
Het uitlijnen van de werkprocessen heeft het regionale en domein overstijgende denken (integrale denken) binnen de organisatie aangejaagd. Tegelijkertijd constateren we daarbij dat de organisatie op dit gebied nog een grote ontwikkeling door te maken heeft. Vanuit het regionale en integrale denken hebben we het afgelopen jaar ingezet op het gezamenlijk aanpakken van de regionale opgaven op het gebied van economische ontwikkeling, arbeidsmarkt, de groeiopgave en het bouwen aan een samenleving. Door de vraagstukken in samenhang op te pakken, kunnen we beter aansluiten bij de behoeften van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties.   

Sterkere samenwerking in Noordelijk Flevoland voor meer slagkracht
De samenwerking met de gemeenten Urk, Noordoostpolder en de provincie Flevoland zijn flink aangehaald, zowel ambtelijk als bestuurlijk. Het aanhalen van de DUN Samenwerking is in lijn met de wens van de raad om in DUN verband intensiever samen te werken op het gebied van lobbywerkzaamheden (motie DUN-samenwerking, d.d. 6 juli 2023). De gezamenlijke lobbypropositie ‘Consider it DUN!’ heeft Dronten stevig gepositioneerd binnen de samenwerkingsverbanden Regio Zwolle en Samen Maken We Flevoland. Dankzij deze bundeling van krachten kunnen we effectiever lobbyen voor voorzieningen, infrastructuur en investeringen die van belang zijn voor de inwoners van Dronten.
De gezamenlijke aanvraag voor de RegioDeal bij de Regio Zwolle, onder de noemer ‘De Schijf van Drie’, is een concreet resultaat van de versterkte DUN-samenwerking. Dit initiatief richt zich op het vergroten van de leefbaarheid en het versterken van sociale cohesie in onze dorpen. In 2024 is de ‘Schijf van Drie’ ingediend bij de Regio Zwolle, verwacht wordt dat medio 2025 meer duidelijkheid volgt over eventuele toekenning van de gelden. Op basis daarvan is verdere uitwerking van de propositie naar realisatie en eventuele financiële impact daarvan mogelijk. 

Pakket 0B Burgerzaken

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 0B Burgerzaken - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Team Publiekszaken bestaat uit het KCC, Burgerzaken en Dienstverlening. Het pakket burgerzaken omvat bijvoorbeeld het onderhouden van de basisregistratie personen, de uitgifte van reisdocumenten en rijbewijzen, het opmaken van akten burgerlijke stand en verlof tot begraven, het voltrekken van huwelijken, het organiseren van verkiezingen en de ontwikkeling van de dienstverlening van de gemeente. Het KCC verzorgt onder andere de ontvangst aan de receptie en verstrekt informatie via telefoon, chat, contactformulier, social media en de redactie van de gemeentelijke website.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 0B Burgerzaken - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Vanuit DoK '22 en daarmee de vier V’s (vakmanschap, vertrouwen, verbinding, vernieuwingskracht) werken we aan optimale dienstverlening, waarbij we realistische afspraken maken en onze beloften concreet maken;
  2. We werken met een positieve dienstverlenende houding en zorgen dat inwoners en gasten graag bij de gemeente komen;
  3. We zijn betrokken en hebben persoonlijke aandacht voor inwoners, bij voorkeur digitaal;
  4. We werken op maat, waarbij digitale processen zo veel mogelijk ondersteunen.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 0B Burgerzaken - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Dienstverlening
In 2024 konden alle inwoners binnen 5 werkdagen een afspraak maken voor hun reisproduct. Waar vooraf door het Rijk problemen werden voorzien, hebben we onze belofte aan de inwoners dus kunnen waarmaken. Onze telefonische bereikbaarheid heeft op piekmomenten onder druk gestaan, maar de kwaliteit van de gesprekken en dus de dienstverlening heeft niet tot klachten geleid. De gemiddelde wachttijd was in 2024 53 seconden, in 71,5% werd de telefoon binnen 30 seconden beantwoord. Inwoners geven aan meer waarde te hechten aan een goed antwoord dan aan een korte wachttijd. We hebben vorm gegeven aan de verbinding door samen met Lelystad en Noordoostpolder een trainee-programma te starten. We hebben gewerkt aan een optimale dienstverlening door het uitreiken van de reisdocumenten niet meer op afspraak te doen, waardoor inwoners zelf kunnen kiezen wanneer zij het document ophalen. Deze aanpassing in de bedrijfsvoering wordt door de inwoners gewaardeerd.

Inwoners en gasten geven ook in 2024 geregeld aan zich welkom te voelen in het Huis van de Gemeente. 99,991% van de contacten was tevreden over onze dienstverlening.  Het cijfer voor onze algehele dienstverlening van Burgerzaken is in 2024 gedaald van een 8,1 naar een 7,5. Onze verklaring is dat wij ten opzichte van 2023 met dezelfde mensen en middelen 3.906 meer paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen hebben verstrekt. 

In 2024 zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement goed verlopen. Naast veel collega’s uit de organisatie waren ook de vrijwilligers uit de gemeente goed vertegenwoordigd.

De collega’s van adresonderzoek zijn in 2024 onderdeel van Toezicht en Handhaving geworden, waardoor er meer integraal kan worden gewerkt.

Persoonlijke aandacht
Ondanks de toenemende aanvragen voor reisproducten hebben we in 2024 voldoende persoonlijke aandacht voor de inwoner kunnen hebben, waardoor we op een nette 7,5 zijn uitgekomen. Onze inwoners hebben zich gehoord, gezien en begrepen gevoeld.

Maatwerk
Ook in 2024 hebben we waar nodig maatwerk kunnen leveren. Zoveel mogelijk digitaal maar waar noodzakelijk en/of gewenst ook persoonlijk of aan huis, bijvoorbeeld wanneer mensen fysiek niet in staat waren naar het Huis van de gemeente te komen. Van onze diensten werden in 2024 totaal 4.806 producten digitaal afgehandeld. Mensen die hun rijbewijs willen verlengen, kunnen dit rechtstreeks doen bij een aangesloten fotograaf.  In 2024 maakte ruim 25% van de inwoners daarvan gebruik, waardoor zij alleen voor het ophalen naar het Huis van de Gemeente hoefden te komen.

Pakket 0C Overhead

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 0C Overhead - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Binnen het pakket overhead worden de zaken genoemd die ondersteunend en adviserend aan de organisatie en het college van Dronten zijn. In dit pakket vallen de activiteiten die zorgen voor de faciliteiten om te kunnen werken, systemen werkend (en bruikbaar) te houden en te adviseren in het primaire proces. Tot dit pakket behoren alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces (de andere pakketten).

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 0C Overhead - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Doel is dat iedereen een positieve dienstverlenende houding heeft en inwoners graag bij de gemeente komen. Vanuit Dronten op Koers en daarin de vier V’s (vakmanschap, vertrouwen, verbinding, vernieuwingskracht) werken we aan optimale dienstverlening, waarbij we realistische afspraken maken en onze beloften concreet maken;
  2. We willen als organisatie wendbaar zijn;
  3. Wij voeren tijdig en op een open en eerlijke manier het gesprek met elkaar over initiatieven en ontwikkelingen in Dronten. Met participatie als bouwsteen voor ons besluitvormingsproces en de juiste plannen voor Dronten, maken we samen Dronten steeds een beetje mooier;
  4. We verstevigen de planning- en control cyclus om het fundament te leggen voor tactische en strategische besluitvorming;
  5. We willen inzicht en grip krijgen op de toekomstige financiële situatie van Dronten, waarbij inzichtelijk is hoe de financiële kengetallen veranderen in de tijd;
  6. We realiseren een volwaardige en betekenisvolle samenwerking tussen bedrijfsvoering en de primaire processen in de gemeente Dronten.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 0C Overhead - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Doorontwikkeling op focuspunten Dronten op Koers 
Het afgelopen jaar hebben we ingezet op een goede relatie tussen raad, college en organisatie met als beoogd effect het versterken van de bestuurskracht. Er is een besturingsfilosofie opgeleverd: een product dat in co-creatie tussen raad en college vorm heeft gekregen. Het werken vanuit de opgave heeft afgelopen jaar een programmatisch karakter gekregen, met als grootste pilot Dronten 2050, waarin de organisatie in het werk dagelijks leert en ontwikkelt. In 2024 is vooral ingezet om de juiste randvoorwaarden te creëren voor het programma, zodat in 2025 concrete stappen kunnen worden gezet in het opgavegericht denken en werken. In 2025 zal dit programma verder doorlopen met focus op de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, opgavegericht besturen en portfoliomanagement. We hebben ingezet op het vergroten van het strategisch vermogen door de strategen van onze organisatie te verbinden in een cluster Strategie, vanwaar zij integraal en concernbreed werken, onder andere middels scenariodenken, signalementen inbrengen en agenderen. 

We hebben hiermee ingezet op verbetering van de samenwerking en strategische focus binnen de organisatie, wat leidt tot efficiëntere uitvoering van beleid en een beter afgestemde inzet van middelen op de gemeentelijke opgaven.

Impact maken op welbevinden: werken vanuit bredewelvaartsperspectief 
In 2024 is het Uitvoeringsplan effect gericht werken: van beleid maken naar impact maken vanuit het brede welvaartsperspectief opgeleverd. Dit plan vormt de basis voor de ontwikkeling van het werken en denken vanuit brede welvaart. In 2024 zijn bovendien al mooie resultaten geboekt. De betrokkenheid en commitment in de organisatie is vergroot en de gemeenteraad is tijdens een beeldvormende ronde meegenomen in het concept Brede welvaart. Concreet is een eerste stap gezet om Brede welvaart in beleid te integreren waarvan het resultaat zichtbaat is in het strategisch kader Sociaal Domein en het Strategisch kader Economie. Tenslotte is het integreren van SMART-doelen in de begroting 2025 een belangrijke stap in het proces om Brede welvaart in de P&C-producten te integreren. De eerste concrete stappen om het denken en werken vanuit brede welvaart onderdeel te maken van de manier van werken in de organisatie zijn dus gezet. 

Fundament bedrijfsprocessen versterken en toewerken naar Effect Gericht Sturen (EGS)
Het jaar 2024 fungeerde als belangrijk basisjaar om toe te werken naar EGS. We hebben onze interne bedrijfsprocessen verder gestructureerd en gestroomlijnd om meer in control te komen. Daarbij hebben we geconstateerd dat het basisinstrumentarium verdere verbetering nodig had. We hebben het planning- en controlproces (beleids- en budgetcyclus) versterkt door eerder in het jaar te beginnen met het opstellen van de begroting. De behandelwijze is bestuurlijk hetzelfde gebleven, maar als organisatie hebben we de begroting eerder opgeleverd. Op deze manier is er tijd ingebouwd voor extra kwaliteitsslagen. Daarnaast is de basis gelegd om de Perspectiefnota (voorheen Kadernota) in de toekomst eerder op te leveren, wat voor het eerst in 2025 gebeurt. Het versterken van het fundament en de bedrijfsprocessen blijft in 2025 doorgaan om ons, en daarmee de gehele organisatie, een solide basis te geven voor EGS.

Werkgeversbelofte en arbeidsmarktbenadering/stevig werkgeversmerk 
Het doel is om de gemeente Dronten als werkgeversmerk stevig neer te zetten, zodat we in staat blijven om de juiste mensen aan ons te verbinden én te behouden. Daartoe wilden we een werkgeversbelofte ontwikkelen in 2024, die in 2025 wordt vertaald in een arbeidsmarktbenadering. Onze inspanningen zijn erop gericht om ten aanzien van het gehele vraagstuk rondom de spankracht van de organisatie en de arbeidsmarktpositie stabiliteit te realiseren en kennis vast te houden. In 2024 is de werkgeversbelofte gerealiseerd. Deze werkgeversbelofte biedt een stevige basis voor onze arbeidsmarktbenadering. De voorbereidingen voor de ontwikkeling hiervan zijn in 2024 afgerond en in Q1 2025 kan deze arbeidsmarktbenadering gerealiseerd en geïmplementeerd worden. We hebben hiermee bijgedragen aan de versterking van de gemeentelijke organisatie als aantrekkelijke werkgever en verhoogde werkgelegenheid en stabiliteit binnen de gemeentelijke organisatie gecreëerd. 

Pilot gebiedsregie 
In 2024 is na evaluatie de pilot gebiedsregie bestendigd als werkwijze en in alle kernen is een vast aanspreekpunt aanwezig. De werkwijze gebiedsgericht werken zal in 2025 nog meer gestalte krijgen. Door de inzet van gebiedsregisseurs in alle kernen hebben we bijgedragen aan het vergroten van de betrokkenheid van inwoners bij hun leefomgeving, doordat ze makkelijker in contact zijn met de gemeente via een vast aanspreekpunt in hun eigen kern. Daarnaast hebben we bijgedragen aan de verbetering van het sociale kapitaal en gemeenschapsondersteuning, doordat gebiedsregie een directe verbinding legt tussen de gemeente en de lokale gemeenschap. 

Pakket 0D Gemeentelijke belastingen

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 0D Gemeentelijke belastingen - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Met lokale heffingen dragen inwoners en ondernemers in Dronten bij aan het welzijn, de leefbaarheid en voorzieningen in onze gemeente. Ook in 2024 hebben we een belangrijk deel van onze inkomsten uit lokale heffingen ontvangen.

Er kan bij lokale heffingen onderscheid worden gemaakt tussen:

  • Algemene heffingen zoals Onroerendezaakbelasting (OZB), Precariobelasting, (water)Toeristenbelasting, Reclame - en Parkeerbelasting.
  • Bestemmingsheffingen zoals Rioolheffing, Afvalstoffenheffing, Marktgelden, Begraafplaatsrechten en leges.

De opbrengsten van algemene heffingen zijn vrij besteedbaar. Voor bestemmingsheffingen geldt dat de vast te stellen tarieven niet mogen leiden tot geraamde opbrengsten die hoger zijn dan de geraamde kosten (maximaal kostendekkende tarieven).

Pakket 0H Economische ontwikkeling

Pakket 0T Wonen en bouwen

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 0T Wonen en bouwen - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Op basis van de huidige programmastructuur is het beheer van strategische gronden van pakket T onderdeel van programma 0. De overige taken uit pakket T staan in programma 8. Inhoudelijk verwijzen wij u daarom graag door naar programma 8.

Pakket 0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

De budgetten die inhoudelijk niet gekoppeld zijn aan een gemeentelijk takenpakket staan gebundeld in dit pakket Z. Het gaat hier voornamelijk om inkomsten, waaronder de algemene uitkering en integratie- en decentralisatie uitkeringen, maar ook bestemmingsreserves en rentes.

Gemeente Dronten ontvangt jaarlijks geld van het Rijk. Een groot deel daarvan krijgen we via het gemeentefonds (Algemene uitkering). Dit geld ontvangen we om taken uit te voeren, waarbij het voor een groot deel om niet geoormerkt geld gaat. We kunnen hier samen met de raad een bestemming aan geven.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten - Wat hebben we bereikt in 2024?

Dividend
Vanuit Alliander is regulier en eenmalig dividend uitgekeerd. De verwachting was dat het reguliere dividend lager uit zou vallen dan voorgaande jaren. Alliander heeft echter een goed resultaat gedraaid, waardoor het reguliere dividend een stuk hoger is. 

De eenmalige dividend is afkomstig uit verkoop van het onderdeel Kenter (dienstverlener in energievoorzieningen en energiedata). Het verkoopproces was in 2022 gestart en uiteindelijk in 2024 verkocht.

Vennootschapsbelasting (VpB)
De aangifte vennootschapsbelasting 2023 is op tijd ingediend en betaald. In 2024 zijn er definitieve aanslagen vennootschapsbelasting opgelegd over de jaren 2021 t/m 2023. Deze aanslagen zijn opgelegd conform de door ons ingediende aangiften over deze jaren. 
Vanwege verliesverrekening zijn de betaalde bedragen vennootschapsbelasting over 2023 en 2021 (deels) terugontvangen. We zijn in overleg met de Belastingdienst over het restant van de verliesverrekening van het verlies van 2022 met de winst over 2021.

Algemene uitkering
De circulaires zijn regulier verwerkt. Uitzondering jaarlijks hierop is de Decembercirculaire. De Decembercirculaire zorgt ook dit jaar voor aanvullend incidenteel resultaat. We merken dat door het jaar heen geregeld verrekeningen met de voorgaande jaren plaatsvinden door het Rijk. Hierop kunnen we niet anticiperen. 

Beleidsdoelen
De beleidsdoelen zijn niet gerealiseerd in 2024. In 2024 is gewerkt aan het eerste beleidsdoel, waarbij Programmabegroting 2025 heeft geleid tot een realistischere begroting door het opnemen van de Investeringsagenda met de bijkomende lasten. Beleidsdoel 2 is losgelaten. Hiervoor is in de plaats een ander beleidsdoel opgesteld voor gezonde financiën. 

Post onvoorzien
In 2024 is eenmaal een uitgave gedaan ten laste van de post onvoorzien. In onderstaande tabel is het jaaroverzicht weergegeven.

Stand post éénmalig onvoorzien 2024
Omschrijving ( x €1.000) Kenmerk besluitstuk Bedrag
Stand post éénmalig onvoorzien 2024 Programmabegroting 84
Tegemoetkoming straatnaamwijziging 482104 -3
Stand post éénmalig onvoorzien 2024 81

Verbonden partijen programma 0

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen programma 0 - Verbonden partijen
Verbonden partij Type
Alliander N.V. Vennootschappen/Coöperaties
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT) Gemeenschappelijke regelingen
Het Flevolands Archief (HFA) Gemeenschappelijke regelingen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Verenigingen
Vitens N.V. Vennootschappen/Coöperaties

Wat heeft programma 0 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 0 gekost? - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2024 af met een resultaat van: € -638.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten
0A Bestuur -2.335 -2.349 -2.730 -3.213 -483
0B Burgerzaken -2.679 -2.615 -2.734 -3.052 -318
0C Overhead -19.380 -19.435 -20.852 -21.787 -935
0D Gemeentelijke belastingen -799 -757 -686 -686 1
0H Economische ontwikkeling -60 -5 -8 -69 -61
0T Wonen en bouwen -1.103 -380 -2.913 -3.061 -149
0X Historische functionele indeling 0 -7 -7 0 7
0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten -3.783 -5.100 -1.122 -2.920 -1.798
Totaal Lasten -30.140 -30.647 -31.052 -34.788 -3.736
Baten
0A Bestuur 369 0 0 187 187
0B Burgerzaken 540 733 744 947 203
0C Overhead 341 423 423 570 146
0D Gemeentelijke belastingen 12.661 13.211 14.979 15.143 165
0H Economische ontwikkeling 207 71 71 449 378
0T Wonen en bouwen 156 242 135 145 11
0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten 91.587 91.239 97.347 99.330 1.983
Totaal Baten 105.860 105.919 113.698 116.771 3.073
Saldo Lasten en Baten programma 0 75.720 75.272 82.646 81.983 -663
Stortingen
0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten 768 15 938 1.236 298
Onttrekkingen
0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten 3.148 1.877 8.791 9.114 324
Saldo Reserves programma 0 2.381 1.862 7.853 7.878 26

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 0 gekost? - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2024 en de werkelijkheid 2024. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. We lichten afwijkingen op pakketniveau toe vanaf € 75.000. Bij individuele afwijkingen binnen het pakket hanteren we voor de toelichting als richtlijn een grensbedrag van € 50.000 euro en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

0A Bestuur
Toelichting Lasten Baten I / S
Meer personeelslasten Griffie (zie paragraaf bedrijfsvoering). -107 S
Dotatie en onttrekking voorziening APPA en wachtgeld. -432 187 S
Overige diverse posten < € 50.000 56
Totaal -483 187
0B Burgerzaken
Toelichting Lasten Baten I / S
Personeelsbaten & -lasten Burgerzaken (zie paragraaf bedrijfsvoering). -281 10 S
Budgetneutrale geldstroom van waardedocumenten van het Rijk. -94 94 S
Meer legesinkomsten door extra geleverde waardedocumenten. 92 S
Overige diverse posten < € 50.000 57 7
Totaal -318 203
0C Overhead
Toelichting Lasten Baten I / S
Hogere personeelslasten bij management (zie paragraaf bedrijfsvoering). -65 S
Lagere personeelslasten managementondersteuning (zie paragraaf bedrijfsvoering). 74 S
Hogere lasten gebruikte HR-applicaties, hogere lasten in verband met vertraagd traject HR21, hogere personeelslasten HR (zie paragraaf bedrijfsvoering). -468 S
Er is van het te besteden bedrag voor de werkgeversbelofte (EVP) en arbeidsmarktaanpak in 2024 € 54.000 niet besteed; dit wordt overgeheveld voor verdere uitvoering van plannen in 2025. 54 I
Hogere verrekening DUN i.v.m. hogere personeelslasten. 39 S
Budget werken vanuit de opgave is niet gebruikt door inzet eigen medewerkers. 138 I
In 2024 is hoog ingezet op de vitaliteit van medewerkers waardoor de lasten hoger zijn uitgevallen dan begroot. Vanuit de Q2change enquetes is er aan meerdere medewerkers psychologische hulp geboden. In 2025 wordt onderzocht of deze lasten op een andere manier kunnen worden aangeboden. -129 S
Door wijziging van het begrote percentage rekenrente van 3,5% naar 2% werkelijk is de toegerekende rente op de vaste activa gemeentehuis lager dan begroot. 294 S
Er zijn extra kosten gemaakt i.v.m. de aanschaf van herbruikbare bekers, handmatig drogen herbruikbare bekers, gestegen grondstofprijzen, groei medewerkers, meer interne lunches en aanschaf vrieskast. Hier staan ook baten tegenover. -103 44 S
Door de wijziging van de grens van activering naar € 25.000 zijn investeringskredieten in de exploitatie begroot welke investeringen niet in 2024 hebben plaatsgevonden. 160 S
Hogere inhuurlasten team financiën/P&C (zie paragraaf bedrijfsvoering). -200 S
Hogere lasten juridisch advies door meer vraagstukken en hogere personeelslasten (zie paragraaf bedrijfsvoering). -207 S
Minder lasten voor Wet Open Overheid. 69 S
Minder lasten voor Wet Open Overheid. 60 I
Hogere inhuurlasten Inkoop (zie paragraaf bedrijfsvoering). -61 S
Minder lasten zaakgericht werken. 50 I
Minder salarislasten Archief en informatiebeheer (zie paragraaf bedrijfsvoering). 289 S
Hogere salarislasten Bestuurszaken en Bestuursondersteuning (zie paragraaf bedrijfsvoering). -456 S
Storting voorziening spaarverlof en bovenwettelijk verlof, minder vergoedingen van derden voor uitgeleend personeel doordat minder personeel is gedetacheerd. -209 -54 S
Meer lasten voormalig personeel waarvoor een bedrag uit de bestemmingsreserve wordt onttrokken. -150 -127 I
Reiskosten via NS-businesscard niet begroot in 2024. Hoge lasten DLD. Hogere inkomsten vanuit WTL en WAZO (zie paragraaf bedrijfsvoering). -98 272 I
Minder lasten Visie op Bedrijfsvoering doordat project eerder klaar was dan verwacht. 165 I
Minder salarislasten team Civieltechnisch (behoort bij ARCA). -136 S
Diverse lasten per abuis op teambudget geboekt bij team gebiedsontwikkeling. Daarnaast hogere opleidingskosten. -85 S
Overige diverse posten < € 50.000 79 -28
Totaal -935 146
0D Gemeentelijke belastingen
Toelichting Lasten Baten I / S
Hogere opbrengsten OZB als gevolg van o.a. meer windmolens en hogere WOZ waardes. 99 S
Overige diverse posten < € 50.000 1 66
Totaal 1 165
0H Economische ontwikkeling
Toelichting Lasten Baten I / S
Extra doorbelasting gemeentelijke belastingen en heffingen verspreide percelen (U) en verhuren/verkopen grond van voorraad verspreide percelen (I). -61 378 I
Totaal -61 378
0T Wonen en bouwen
Toelichting Lasten Baten I / S
Extra sloop-, beheer- en onderhoudslasten strategische gronden met enkele bijkomende verhuurinkomsten. -109 9 I
Overige diverse posten < € 50.000 -40 2
Totaal -149 11
0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten
Toelichting Lasten Baten I / S
Niet functioneel in te delen: De stelpost tijdelijk personeel is niet gebruikt waardoor er een voordeel van 509.000 ontstaat. 509 S
Stelpost eenmalig onvoorzien is in 2024 eenmaal gebruikt voor een totaal bedrag van € 3.000. 81 I
Uitkering Gemeentefonds: Vanuit circulaires weten we als gemeente grotendeels wat we ontvangen en kunnen we dit begroten. Uitzondering hierop betreft de Decembercirculaire en verrekeningen van voorgaande jaren. Vanuit de Decembercirculaire ontvangen we afgerond € 760.000. Daarnaast vinden er verrekeningen plaats in het huidige jaar en 2022 wat per saldo leidt tot een aanvullende baat van € 173.000. 933 I
Rente schatkistbankieren: De ontvangen rente is hoger als gevolg van de rentestand in combinatie met meer geld op de rekening van schatkistbankieren. Dit heeft te maken met de timing van het ontvangen van middelen (bijvoorbeeld algemene uitkering of betalingen van debiteuren) in combinatie met minder uitgaven. De schatkist wordt aangesproken wanneer het nodig is om de betalingen op de lopende rekening te kunnen voldoen. 152 I
De bespaarde rente is fictief en neutraal. De bespaarde rente is werkelijk 2% t.o.v. begroot 3,5%. Bij de jaarstukken wordt bepaald wat de bespaarde rente is en dit wordt afgezet tegen de primitieve begroting (tussentijds wordt dit niet bijgesteld). De bespaarde rente is lager, doordat we meer rente ontvangen. Aan deze bespaarde rente uitgave zijn de activa rentes gekoppeld verspreid over de diverse programma's, waar het voordeel tevens ontstaat waarmee de lasten en baten weer in evenwicht zijn. -2.418 406 S
Dividend uitkering Alliander: De dividend uitkering over 2023 is hoger dan verwacht. Alliander heeft een goed jaar met een hoge winst behaald als gevolg van verhoging van de tarieven en een groter aantal aansluitingen. Mede hierdoor hebben we € 179.500 meer ontvangen. Daarnaast is er een eenmalige winstuitkering geweest (interim-dividend 2024) ter grootte van € 189.000 door de verkoop van het onderdeel Kenter (dienstverlener in energievoorzieningen en energiedata). 369 I
Bijstelling van verstrekte duurzaamheid- en startersleningen SVN op basis van de werkelijke verstrekkingen. 144 I
Overige diverse posten < € 50.000 30 -21 I
Totaal -1.798 1.983

Overhead

Inleiding overhead

Terug naar navigatie - Overhead - Inleiding overhead

Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead, d.w.z. alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Om de raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, wordt in het BBV voorgeschreven dat vanaf het programmaplan 2017 een apart overzicht moet worden opgenomen van de kosten van de overhead. In de programma’s worden de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces.  

Om te kunnen vaststellen welke kosten verband houden met de sturing en ondersteuning van het primaire proces en zodoende gerekend kunnen worden tot de overhead, wordt een definitie van de overhead geïntroduceerd. De definitie voor overhead luidt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Dit betekent dat overhead alle kosten omvat die niet direct gerelateerd zijn aan de uitvoering van primaire taken, maar wel nodig zijn om de organisatie goed te laten functioneren, zoals de kosten van:

  • Kosten van de directie en management
  • Personeelszaken (HR)
  • Financiële administratie
  • ICT-ondersteuning
  • Huisvesting (zoals kantoren en facilitaire diensten)

In totaal bedraagt deze toerekening van overhead € 21,8 miljoen, waarvan € 10,4 miljoen bestaat uit de salariskosten van medewerkers ondersteunende teams en € 11,4 miljoen uit materiële overhead.

In de tabel hierna is een uitsplitsing weergegeven naar de verschillende overhead onderdelen (salariskosten):

Specificatie overhead x € 1.000 Begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024
Leidinggevenden en managementondersteuning primair proces (hiërarchisch) 3.253 3.106 2.851
P&O/HRM 1.742 1.394 1.381
Facilitaire zaken en Huisvesting (incl. beveiliging) 552 580 580
Informatievoorziening en automatisering (ICT) 1.633 1.326 1.326
Financiën, Toezicht en Controle gericht op de eigen organisatie 1.572 1.651 1.691
Juridische zaken 624 634 652
Bestuurszaken en bestuursondersteuning 538 565 980
Interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie 651 684 604
Informatiebeheer (DIV) 497 397 170
Inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement) 264 277 221
Overig (o.a. detacheringen, bovenformatief, programma Dienstverlening, wet banenafspraak) 125 91 504
Totaal salariskosten van ondersteunenende medewerkers 11.450 10.706 10.962
Toerekening salariskosten overhead aan grondexploitaties -610 -610 -610
Totaal salariskosten van ondersteunenende medewerkers, na toerekening grondexploitaties 10.840 10.096 10.352

Overheadpercentage

Terug naar navigatie - Overhead - Overheadpercentage

De kosten van overhead kunnen worden uitgedrukt in een percentage. Het BBV schrijft voor dat hiervoor een indicator moet worden opgenomen in de begroting. Deze indicator (zie ook onderdeel BBV indicatoren) drukt de totale overheadkosten in het percentage van het totaal van de lasten exclusief toevoegingen aan reserves. In de BBV definitie wordt elke leidinggevende voor 100% toegerekend aan de overhead. Dit levert een percentage op van 13% voor 2024.

Het overheadpercentage voor de kostendekkendheid van de tarieven en de doorbelasting naar de grondexploitaties is 83%. Bij de berekening van dit percentage wordt uitgegaan van de totale salariskosten verminderd met de salariskosten van medewerkers van de ondersteunende teams afgezet tegen de totale overheadkosten.

Overhead 2021 2022 2023 2024
Salariskosten van medewerkers ondersteunende teams 7.200.000 7.300.000 9.200.000 10.400.000
Materiële overhead 8.800.000 8.900.000 10.500.000 11.400.000 (1)
Totale overhead 16.000.000 16.200.000 19.700.000 21.800.000
Begrotingssaldo 128.498.046 133.955.000 157.444.000 164.651.000
Overheadpercentage 12% 12% 13% 13%
(1) na toe te rekenen activa aan taakvelden

Overzicht mutaties reserves

Overzicht mutaties reserves

Terug naar navigatie - Overzicht mutaties reserves - Overzicht mutaties reserves

Op dit taakveld worden alle toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves geboekt die verband houden met taakvelden (met uitzondering van taakveld 0.11) in de programma's 0 tot en met 8.

In de onderstaande tabel worden de mutaties reserves (taakveld 0.10) inzichtelijk gemaakt:

Bedragen x €1.000
Lasten en baten (x € 1.000) Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil
Stortingen
0 Bestuur en ondersteuning
Mutaties reserves programma 0 938 1.236 298
Mutaties reserves programma 2 0 143 143
Mutaties reserves programma 3 0 2.003 2.003
Mutaties reserves programma 4 579 654 75
Mutaties reserves programma 5 4.108 4.235 128
Mutaties reserves programma 6 833 1.164 331
Mutaties reserves programma 8 1.645 2.332 687
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning 8.102 11.767 3.665
Onttrekkingen
0 Bestuur en ondersteuning
Mutaties reserves programma 0 8.791 9.114 324
Mutaties reserves programma 1 256 256 0
Mutaties reserves programma 2 57 57 0
Mutaties reserves programma 3 0 0 0
Mutaties reserves programma 4 55 55 0
Mutaties reserves programma 5 1.638 1.859 220
Mutaties reserves programma 6 2.267 2.202 -65
Mutaties reserves programma 7 305 305 0
Mutaties reserves programma 8 5.383 7.666 2.283
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning 18.752 21.514 2.762
Saldo mutaties reserves 10.650 9.747 -902
Terug naar navigatie - Overzicht mutaties reserves - 2

Omschrijving (toelichting)

In de bovenstaande tabel worden de mutaties weergegeven van de reserves zoals deze op de exploitatie drukken. De mutaties die voortkomen uit de resultaatbestemming 2023 kennen een andere route, waardoor deze niet drukken op de exploitatie voor de stortingen, maar wel voor de onttrekkingen. De onttrekkingen die bedoeld worden zijn de overhevelingen (programma 6 en 8) vanuit resultaatbestemming die door de raad geaccordeerd zijn. De toename van de Algemene reserve is enkel een balans boeking. Voor een totaal overzicht en mutaties per reserve verwijzen wij naar de toelichting op de balans bij de jaarrekening.

Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen

Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen - Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen

Overeenkomstig artikel 8 lid 5 BBV bevat het overzicht algemene dekkingsmiddelen de volgende componenten:

  • Lokale heffingen, besteding niet gebonden;
  • Algemene uitkering;
  • Dividend;
  • Saldo financieringsfunctie (rente);
  • Overige algemene dekkingsmiddelen.

Voor een nadere toelichting op de lokale heffingen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen. Hierin staan alle belastingopbrengsten vermeld, ook de kosten gerelateerde heffingen zoals bijvoorbeeld de rioolheffing. De bedragen genoemd in de paragraaf en de bovengenoemde bedragen kunnen afwijken. In onderstaand overzicht zijn de verminderen, oninbaar, afrekeningen voorgaande jaren e.d. opgenomen. Daarentegen is geen rekening gehouden met kwijtscheldingen. In de paragraaf heffingen wordt wel rekening gehouden met kwijtschelding.

Overzicht van baten en lasten 2024 (x € 1.000) Realisatie 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil 2024
Lasten Algemene dekkingsmiddelen
Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is -63 0 0 -15 -15
Saldo van financieringsfunctie -2.882 -1.338 -1.217 -3.634 -2.417
Overige algemene dekkingsmiddelen -338 -267 -267 -239 28
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen Lasten -3.283 -1.605 -1.484 -3.888 -2.404
Baten Algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkeringen 82.379 83.839 88.347 89.280 933
Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is 14.965 15.591 17.358 17.713 355
Dividend 292 250 250 619 369
Saldo van financieringsfunctie 2.432 1.530 3.480 3.632 152
Overige algemene dekkingsmiddelen 5.962 5.255 5.255 5.797 542
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen Baten 106.029 106.465 114.690 117.041 2.352
Saldo baten en lasten Algemene dekkingsmiddelen 102.746 104.860 113.206 113.153 -53

Verplichte en eigen beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte en eigen beleidsindicatoren - inleiding BBV

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 26-03-2025.

Indicator Eenheid Realisatie Realisatie Realisatie Realisatie Realisatie Gemeenten 25.000-50.000 inwoners Bron
2020 2021 2022 2023 2024
Apparaatskosten Kosten per 1.000 inwoners 960 867 860 1.011 1.113 NB Eigen begroting
Omschrijving Apparaatskosten (ofwel organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken. Apparaatskosten zijn dus alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 7,9 7,8 8,2 9,1 9,9 NB Eigen gegevens
Omschrijving Het gaat hier om het werkelijk aantal fte dat werkzaam is, dus niet om de toegestane formatieve omvang uit het formatieplan. Let op: ook boventallige medewerkers moeten hier meegeteld worden.
Externe inhuur Kosten als % van de loonkosten formatie 18 16 22 22 20 NB Eigen begroting
Omschrijving Onder externe inhuur wordt verstaan: het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht van een bij de organisatie in dienst zijnde opdrachtgever, door een private organisatie met winstoogmerk, door middel van het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid, zonder dat daar een arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen de organisatie en de daarbij ingezette personen aan ten grondslag ligt.
Formatie Fte per 1.000 inwoners 8,3 8,4 8,7 10 11 NB Eigen gegevens
Omschrijving Het gaat hier om de toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat van uw organisatie voor het begrotingsjaar op peildatum 1 januari. Uitgangspunt is het vastgestelde formatieplan, dus niet de werkelijke bezetting. Het gaat om formatieplaatsen, ongeacht of die worden ingevuld door iemand met een vaste aanstelling, een tijdelijke aanstelling of nog openstaan in de vorm van een vacature. Fte is het equivalent van een 36-urige werkweek.
Formatie - Overhead Overhead als kosten van de totale formatie 12 12 12 13 13 NB Eigen begroting
Omschrijving Overhead: alle salariskosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces als percentage van de totale lasten.