Paragraaf bedrijfsvoering

Algemeen

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

Ter realisatie van de programma’s is een goede en kwalitatief hoogwaardige bedrijfsvoering noodzakelijk. Deze paragraaf informeert de gemeenteraad over de stand van zaken in de bedrijfsvoering. Vanuit de bedrijfsvoering worden de beleids- en uitvoeringseenheden van de organisatie zo goed als mogelijk gefaciliteerd. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - Ontwikkelingen

Omschrijving (toelichting)

Visie op bedrijfsvoering
In 2024 is de visie op bedrijfsvoering: ‘het perspectief op passende bedrijfsvoering’ opgeleverd. Vanuit dit perspectief streven we naar een passende gemeentelijke bedrijfsvoering die degelijk en vooruitstrevend is, waarbij we innovatieve benaderingen toepassen om de kwaliteit van onze producten en diensten te versterken, te verbeteren en duurzaam in te richten. 

We geven in 2025 verder uitvoering aan de professionalisering van onze bedrijfsvoering aan de hand van drie ontwikkelthema’s die volgen uit het perspectief, met per thema een aantal ontwikkelimpulsen:

  1. Beheer en ontwikkeling (balans)
  2. We denken van buiten naar binnen
  3. Processen en uitvoeringskracht op orde

Sturen op brede welvaart
In 2024 is het Uitvoeringsplan effect gericht werken: van beleid maken naar impact maken vanuit het brede welvaartsperspectief opgeleverd. Dit plan vormt de basis voor de ontwikkeling van het werken en denken vanuit brede welvaart. In pakket Overhead wordt dit onderwerp nader toegelicht. 

Werkgeversbelofte en arbeidsmarktbenadering/stevig werkgeversmerk 
Het doel is om de gemeente Dronten als werkgeversmerk stevig neer te zetten, zodat we in staat blijven om de juiste mensen aan ons te verbinden én te behouden. Daartoe wilden we een werkgeversbelofte ontwikkelen in 2024, die in 2025 wordt vertaald in een arbeidsmarktbenadering. In 2024 is de werkgeversbelofte gerealiseerd. In pakket Overhead wordt dit onderwerp nader toegelicht.

Fundament bedrijfsprocessen versterken en toewerken naar Effect Gericht Sturen (EGS)
Het jaar 2024 fungeerde als belangrijk basisjaar om toe te werken naar EGS. We hebben onze interne bedrijfsprocessen verder gestructureerd en gestroomlijnd om meer in control te komen. In pakket Overhead wordt dit onderwerp nader toegelicht.

Regionale samenwerking binnen en buiten de regio versterken
In 2024 heeft de Gemeente Dronten zich gericht op het verbeteren van de regionale samenwerking en het versterken van haar bestuurlijke positie. Door intensieve samenwerking met omliggende gemeenten zoals Urk en Noordoostpolder, en de provincie Flevoland, heeft Dronten haar invloed in regionale besluitvorming vergroot. Dit heeft geleid tot concrete resultaten zoals de gezamenlijke lobbypropositie 'Consider it DUN!' en de aanvraag voor de RegioDeal 'De Schijf van Drie'. Deze initiatieven richten zich op het verbeteren van de leefbaarheid en het versterken van de sociale cohesie in de dorpen.

Informatisering en digitalisering
In 2024 is met een i-Leidraad bepaald hoe wij richting geven aan het ontwikkelen, verbeteren en beheren van onze informatiehuishouding. De i-Leidraad maakt duidelijk hoe belangrijk onze informatiehuishouding is en wat daarvan de meerwaarde is voor de inwoners. 
In de i-Leidraad is ook onze i-Visie opgenomen en het ontwikkelplan voor onze informatiehuishouding is hierop gebaseerd. Dit plan gaf richting aan de wijze waarop we de inzet en het onderhoud van de informatiehuishouding verrichten en het informatiemanagement uitvoeren.

Op basis daarvan is in 2024 volgens plan verder gewerkt aan de exploitatie en ontwikkeling van:

  1. De informatievoorziening
  2. De ICT-voorziening
  3. De informatiebeheer-voorziening

Dit onderwerp wordt verder toegelicht in de paragraaf informatisering. 

Doorontwikkeling excellente dienstverlening
We hebben in 2024 een 1-meting Dienstverlening uitgevoerd, waarvan de resultaten begin 2025 zijn ontvangen. Bij alle teams is excellente dienstverlening een vast aandachtspunt en nagenoeg overal onderdeel van het teamplan. Er is ook in 2024 getraind op Begrijpelijke Taal op B1-niveau en er zijn taalambassadeurs aangewezen. Voor de kadernota en programmabegroting leidde de tekst op B1-niveau tot grote verschillen met de rest van de teksten. 

IBT

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - IBT

Omschrijving (toelichting)

Interbestuurlijk toezicht is een wettelijke taak van de provincie waarbij zij toezicht houdt op de taakuitoefening door gemeenten. Het wettelijke uitgangspunt is dat de provincie voor alle beleidsterreinen de toezichthouder op gemeenten is, met uitzondering van de terreinen waarop de provincie geen taken heeft. Het specifiek toezicht vormt hierop een uitzondering, waarbij met name het financieel toezicht integraal, op alle gemeentelijke domeinen, van toepassing is. Provincie en gemeenten zullen zich inspannen om op basis van transparantie, begrip en vertrouwen te komen tot een effectieve en efficiënte wijze van interbestuurlijk toezicht. Door het optimaliseren van het zelfregulerend vermogen van de gemeente en de versterking van controle door de gemeenteraden, kan de provincie terughoudend met het toezicht omgaan.

In Flevoland wordt er voor het interbestuurlijk toezicht (IBT) gebruik gemaakt van een tussen provincie en gemeenten overeengekomen bestuursovereenkomst. Hierin staan de rollen, verantwoordelijkheden en procesafspraken beschreven van de provincie en de gemeenten. De colleges van provincie en gemeenten vinden dit een prettige werkwijze waarmee de samenwerking op het gebied van IBT onderstreept wordt. De huidige bestuursovereenkomst kent een looptijd van vier jaar en loopt tot 1 oktober 2028.

Rekenkameronderzoek

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - Rekenkameronderzoek

Omschrijving (toelichting)

Jaarlijks voert de Rekenkamer Dronten een of meer onderzoeken uit naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentebestuur. In het kader van de wet versterking decentrale rekenkamers informeren wij u over de opvolging van de aanbevelingen van de rekenkameronderzoeken die recent zijn uitgevoerd.

Rekenkameronderzoek Participatie woningbouwopgave in Dronten via Dronten ontwikkelt
In 2017-2018 heeft de Rekenkamer Dronten een onderzoek uitgevoerd naar het participatiebeleid van de gemeente Dronten. Middels het in maart 2023 nieuw gestarte onderzoek inzake participatie bij woningbouwopgave in Dronten via Dronten Ontwikkelt, heeft de Rekenkamer Dronten in kaart gebracht op welke wijze de aanbevelingen uit het eerdere onderzoek zijn opgevolgd. Aangezien de gemeente Dronten een grote opgave heeft als het gaat om de woningbouw, heeft de Rekenkamer in dit onderzoek specifiek gekeken naar de uitwerking van de aanbevelingen bij het participatietraject van de woningbouwopgave. 

Daarbij is ook gekeken naar hoe de gemeenteraad zijn rol daarin heeft gepakt. Op 4 juli 2024 heeft uw raad het college opgedragen de aanbevelingen van het rekenkamerrapport inzake “Participatie bij woningbouwopgave in Dronten via Dronten Ontwikkelt” over te nemen.

Door middel van beeldvormende vergaderingen en startnotities is uw raad geïnformeerd over het opstarten van de sleutelprojecten Swifterbant, Biddinghuizen en het uitleggebied “Dronten-Zuid”. Deze startnotities geven een beeld van de aanleiding, de doelstelling, de aanpak, participatie & communicatie en de procesbeheersing. De startnotitie vormt de basis voor het proces om te komen tot een integraal ontwikkelperspectief. 

Kenmerkend voor de aanpak is een transparant en open proces met scherpe doelstellingen die zich laten leiden door participatie verkregen algemene visie en principes voor de toekomst van Dronten. Door een brede integrale aanpak kunnen de wensen en zorgen van alle belanghebbenden zorgvuldig worden afgewogen. Het creëren van een klankbordgroep is per sleutelproject als een vereiste meegenomen. Deze klankbordgroep komt gedurende het traject bij elkaar. Een klankbordgroep vertegenwoordigt diverse gemeenschapsbelangen en biedt advies en feedback voor beleidsontwikkeling. Dit bevordert transparantie, vertrouwen en betrokkenheid in het besluitvormingsproces. Voorafgaand aan een bijeenkomst wordt informatie gedeeld met de klankbordgroep. Vervolgens wordt de input van de klankbordgroep verwerkt in het (eind)product.

Bij de aanpak wordt uw raad actief betrokken, zodat u weet wat er speelt bij de inwoners en hoe de gemeente daarop acteert. Indien nodig krijgt u de mogelijkheid om te consulteren waarbij u uw mening kan geven of vragen kan stellen. Bij tussentijdse wijzigingen in de participatieaanpak wordt u op tijd meegenomen en krijgt u een terugkoppeling van de aanpak. U wordt in positie gebracht om keuzes te maken in het ontwikkelperspectief van de sleutelprojecten. Aan het eind van het traject wordt u gevraagd een toekomstperspectief vast te stellen met bijbehorend uitvoeringsagenda en budget. Hiermee worden kaders vastgelegd voor de uitvoering van sleutelprojecten en kunt u uw controlerende taak uitoefenen tijdens de verwezenlijking van het toekomstperspectief.

Rekenkameronderzoek Samenwerking in Flevoland onder de nieuwe omgevingswet
De rekenkamers van de gemeenten Almere, Lelystad, Noordoostpolder, Dronten, Rekenkamercommissie Waterschap Zuiderzeeland en de Randstedelijke Rekenkamer hebben een onderzoek laten uitvoeren naar de samenwerking in Flevoland onder de nieuwe Omgevingswet. Met de nieuwe Omgevingswet die per 1 januari 2024 is ingegaan, is het nodige veranderd in de wetgeving, beleid, taken, bevoegdheden en beslistermijnen op het gebied van de fysieke leefomgeving. Vanwege deze veranderingen voor de samenwerking tussen de decentrale bestuursorganen gemeente, provincie en waterschap hebben de rekenkamers samengewerkt in dit onderzoek. De doelstelling van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in en hoe de deelnemende overheden tot de één loket/overheid-gedachte zijn gekomen (naar aanleiding van de invoering van de omgevingswet). Op 30 november 2023 heeft uw raad het college opgedragen de aanbevelingen van het rekenkamerrapport inzake “Samenwerking in Flevoland onder de nieuwe omgevingswet” over te nemen.

De aanbevelingen zijn regionaal van aard. Omdat er een goede samenwerking is tussen alle gemeenten en ketenpartners betrokken bij het Platform Omgevingswet Flevoland, is afgesproken dat implementatie van de aanbevelingen ook regionaal worden opgepakt. De kwartiermaker Platform Omgevingswet Flevoland, in dienst van de provincie, is hiervoor als trekker benoemd. 

Via bestuurlijk overleg tussen provincie, waterschap en gemeenten en de Strategische Agenda Flevoland wordt samengewerkt aan een nieuwe omgevingsvisie. 

Er zijn regionale samenwerkingsafspraken gemaakt met alle betrokken gemeenten en samenwerkingspartners en hierop wordt actief gestuurd en mee geëvalueerd in werkgroepen. Bij de totstandkoming van de afspraken is breder gekeken in de keten. Het platformoverleg waar alle werkgroep trekkers en programmamanagers samenkomen houdt regie hierop. Door de kwartiermaker is een opzet gemaakt om te komen tot een voorstel met heldere afspraken over crisisbeheersing rond interbestuurlijke vraagstukken. 

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - Rechtmatigheid

De (geactualiseerde) kadernota Rechtmatigheid is op 22 oktober 2024 door de commissie BBV gepubliceerd. De geactualiseerde kadernota bevat geen inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de eerste kadernota bij invoering van de rechtmatigheidsverantwoording (jaarrekening 2023). Zoals in de jaarrekening 2023 is aangegeven konden aanpassingen, door onduidelijkheid op het juist toepassen van criteria, in de financiële verordening niet tijdig doorgevoerd worden wat een forse begrotingsonrechtmatigheid tot gevolg had. 

Met vaststelling door uw raad van de aangepaste financiële verordening (17 december 2024) blijft een overschrijding op begrote lasten (meer uitgegeven) onrechtmatig. Met de aanpassing van de financiële verordening worden een onderschrijding van de begrote lasten (minder uitgegeven), onderschrijding van de baten (minder ontvangen) en overschrijding van de baten (meer ontvangen) niet meer aangemerkt als een onrechtmatigheid, maar als een afwijking op de begroting mits deze tijdig wordt gemeld. Melden en toelichten in de jaarstukken wordt daarbij als tijdig beschouwd.

Hieronder is een totaaloverzicht opgenomen van de onrechtmatigheden (conform de financiële verordening worden bedragen boven de € 75.000 toegelicht).

A Begrotingscriterium (x €1.000)
1a Overschrijding lasten programma's 8.371
1b Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) 247
2 Niet geautoriseerde mutaties reserves 0
Subtotaal Bruto begrotingsonrechtmatigheden 8.618
Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid 8.318
De niet-acceptabele begrotingsonrechtmatigheden worden inhoudelijk in de rechtmatigheidsverantwoording en in de paragraaf bedrijsvoering toegelicht.
Totaal begrotingsonrechtmatigheden (na correctie acceptabele overschrijdingen) 300
B Voorwaardencriterium Bruto
1 Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed 5.404
2 Overige onrechtmatigheden 33
Totaal voorwaardencriterium 5.437
C Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium
Geen bevindingen 0
Totaal rechtmatigheidsfouten = A+B+C 14.055
Waarvan acceptabel 8.318
Waarvan niet-acceptabel 5.737
Verantwoordingsgrens 1%
Totaal lasten inclusief toevoegingen aan de reserves 176.260
Verantwoordingsgrens in euro 1.763

Omschrijving (toelichting)

Begrotingsonrechtmatigheid (A)
Hieronder lichten we de begrotingsrechtmatigheid in details toe. 

1a Overschrijding lasten programma’s
De lasten zijn bij de programma’s 0 Bestuur en ondersteuning (1.417k), programma 6 Sociaal domein (3.419k), programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (1.131k) en Algemene dekkingsmiddelen (2.404K) overschreden. De verklaring voor deze overschrijdingen zijn in de afwijkingen bij de programma’s te vinden. 

1b Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten)
Voor een totaal van € 247.011 worden de investeringskredieten overschreden. Dit betreft de volgende kredieten.

Excel-tabel

Omschrijving Bedrag Begroot Bedrag Werkelijk Overschrijding
Uitbreiding vergaderruimtes de Reest(K) 45.000 52.188 -7.188
Auto 10 Haakarm (VVI 2020)(K) 250.000 250.182 -182
Auto 34 ISU-14-04, kenteken VS-237-G (VVI 2023)(K) 99.750 125.120 -25.370
Getrokken Strooier gladheid(K) 0 31.500 -31.500
Fietspad Fazantendreef (K) 144.660 178.893 -34.233
Nieuwbouw praktijk onderwijs 2023(K) 0 137.324 -137.324
Roll-over milieustraat(K) 60.000 71.214 -11.214
Totaal overschrijding 599.410 846.421 -247.011

Omschrijving (toelichting)

Conform de financiële verordening lichten wij de kredieten toe die een bedrag van € 75.000 overschrijden.

Nieuwbouw praktijkschool Dronten
Eind 2023 heeft uw raad besloten om het investeringsbudget voor nieuwbouw praktijkschool Dronten op te hogen naar € 6 miljoen. Het bestedingsplan gaat er vanuit dat de school in 2025 gebouwd gaat worden. Doordat al in 2024 gebruik is gemaakt van het krediet dat vanaf 2025 beschikbaar is, heeft een overschrijding van € 137.324 plaats gevonden. 

2 Niet geautoriseerde mutaties reserves
Alle mutaties op de reserves zijn rechtmatig uitgevoerd.

Acceptabele begrotingsonrechtmatigheden (passend binnen vooraf vastgesteld beleid)

Excel-tabel

Acceptabele begrotingsonrechtmatigheden (passend binnen vooraf vastgesteld beleid) Bruto
Reeds besloten of te besluiten in Raadsvoorstel jaarrekening 2024 2.020
Acceptabel conform financiële verordening "Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren" 3.151
Acceptabel conform financiële verordening "Er is sprake van een open-einde regeling" 3.147
Totaal Begrotingsonrechtmatigheden baten en lasten (passend binnen vooraf vastgesteld beleid) 8.318

Omschrijving (toelichting)

In de financiële verordening is opgenomen dat het uitgangspunt is dat iedere lasten overschrijding van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Overschrijdingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:

  • Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren;
  • Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling;
  • De overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage;
  • Een overschrijding van het jaarbudget passend binnen het totaalbedrag van het krediet;
  • De gemeenteraad wel geïnformeerd is, maar er is geen begrotingswijziging vastgesteld.

Reeds besloten of te besluiten jaarrekening 2024
Onder deze categorie vallen de reeds goedgekeurde budgetoverhevelingen (289k) en de lasten overschrijdingen waarvan de omvang pas aan het einde van het jaar bepaald kan worden die gedekt wordt uit voorzieningen (1.731k). 

Compensatie direct gerelateerde inkomsten
Tegenover de lasten overschrijding staat een direct gerelateerde inkomsten (3.151k).

Open-einde regeling
Het pakket 6P Opgroeien en opvoeden is een open einde regeling. Conform de financiële verordening kunnen we deze overschrijding als acceptabel meenemen (3.147k).

Voorwaardencriterium (B)
(B1) Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed: Er zijn 13 inkoopdossiers niet rechtmatig en conform de inkoopprocedures uitgevoerd. 

Diensten en leveringen
Een aantal dossiers waarvan de aanbesteding al voor 2024 heeft plaats gevonden, zijn in 2024 afgerond. Het effect hiervan zal pas in 2025 zichtbaar worden, omdat in 2024 nog wel uitgaven zijn gedaan op deze aanbestedingen en daarmee meetellen in de onrechtmatigheid van 2024. Bij afwijkingen onder de Europese grens is ons intern inkoopbeleid van toepassing. Conform ons controleprotocol zijn afwijkingen op onze interne inkoopregels niet onrechtmatig en tellen ze niet mee als onrechtmatigheidsfout. 

Echter in de kadernota Rechtmatigheid is opgenomen dat het niet naleven van interne regels toegelicht dient te worden. Er zijn 42 inkoopdossiers niet volgens ons intern inkoopbeleid aanbesteed. Voor een groot gedeelte van deze inkoopdossiers geldt hetzelfde als voor de inkoopdossiers die ten onrechte niet Europees aanbesteed zijn dat de aanbestedingen zijn aangegaan voor 2024 en in 2024 zijn afgerond. Door inzet op control, opnieuw aanbesteden en beëindigen van opdrachten is de verwachting dat de overschrijdingen teruggedrongen gaat worden. Zie hiervoor ook de toelichting onder de kop maatregelen.

Werken
In de planning in het beheersysteem stond de rehabilitatie van de Rietweg gepland voor 2025. Uw raad heeft met het vaststellen van het beheerplan 2021-2025 (tevens) besloten om de uitvoering van de rehabilitatie van de Rietweg naar voren te halen. Dit vanwege de hoge onderhoudskosten om de ontstane verzakkingen en scheuren in de verharding op te lossen. De aanbesteding op groot onderhoud verhardingen is nationaal aanbesteed, omdat de verwachting was dat bij het aangaan van de raamcontract “groot onderhoud verhardingen” 2021-2024 ruim onder Europese aanbestedingsgrens gebleven zou worden. Met het vervroegen van de Rietweg, die daarmee onder het raamcontract 2021-2024 viel, is niet gerealiseerd dat hierdoor de grens van Europees aanbesteden overschreden zou worden. Met de uitgaven in 2024 aan de rehabilitatie van de Rietweg (€ 3,2 miljoen) en de andere opdrachten (€ 0,8 miljoen) onder dit raamcontract is er sprake van een onrechtmatige aanbesteding. 

Maatregelen
Bij de rechtmatigheidsanalyse van 2024 hebben we besloten in de bedrijfsvoering processen verbeteringen door te voeren en hiermee maatregelen te treffen om onrechtmatigheid te verminderen. Daardoor verbeteren en versterken we onze concern brede bedrijfsvoering. Hieronder zijn een aantal maatregelen uiteengezet die de afgelopen periode zijn geïmplementeerd:

  1. De verantwoordelijkheid voor de dossiers ligt ten alle tijden bij de teammanagers;
  2. De afdeling inkoop fungeert als centraal onderdeel van het inkoopproces;
  3. Bij onduidelijkheden of problemen tussen inkoop en de verantwoordelijke manager is er de mogelijkheid tot het gebruik van een escalatieladder (inkoopadviseur, teammanager Services, directie/gemeentesecretaris);
  4. We zijn voortdurend alert door middel van diverse momenten tot signalering;
  5. Er wordt gestuurd op lerend vermogen en handhaving;
  6. Door middel van een softwarebroker worden een aantal ICT onrechtmatigheden opgelost;
  7. Door bij dossiers voortijdig om tafel te gaan met de leverancier wanneer een contract onrechtmatig lijkt te worden, zoeken we proactief naar een oplossing en wachten we niet af / of bewust wel na overleg met inkoop totdat een contract afloopt.

Door de bovenstaande maatregelen hebben we een volgende stap gezet in passende bedrijfsvoering. We krijgen zo meer grip op onze processen en de uitvoeringskracht. We willen een omgeving creëren waarin onrechtmatigheid actief wordt voorkomen, aangepakt, risicofactoren vroegtijdig worden gesignaleerd en casuïstiek ons leert om het proces verder te verbeteren. Dit alles draagt bij aan een transparante, rechtmatige en passende bedrijfsvoering.

Frauderisico’s en -analyse 
Het college is zich bewust van inherente risico’s van fraude die, zowel intern als extern, worden gelopen bij het uitvoeren van de gemeentelijke taken. In 2024 is de frauderisico analyse uitgevoerd. Daarbij zijn tijdens de interne controle geen gevallen van fraude vastgesteld. Vanuit de bedrijfsvoering is er verhoogde aandacht voor de inrichting van onze administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB) ten aanzien van de geïdentificeerde risicogebieden en tevens worden de relevante geldstromen/processen betrokken in de interne controles die gedurende het jaar worden uitgevoerd. 

Stakeholders van de gemeente moeten erop kunnen vertrouwen dat wij op een betrouwbare, eerlijke en zorgvuldige manier zakendoen. De gemeente beschikt over een uitgebreid scala aan zogenaamde soft controls. 

Iedere medewerker van de gemeente legt bij indiensttreding een ambtseed of ambtsbelofte af en overlegt een verklaring omtrent gedrag. Daarnaast beschikt de gemeente Dronten over een vastgestelde gedragscode, gebaseerd op wetgeving, Dronten op Koers (de vier V's), kernbegrippen voor integriteit, uitgangspunten en vuistregels, welke openbaar beschikbaar is. De gemeente beschikt daarnaast over een regeling “melden vermoeden misstanden” en in de organisatie is een vertrouwenspersoon en meldpunt ingesteld waarbij eventuele misstanden vertrouwelijk kunnen worden gemeld. 

Onze (financiële) processen en systemen kenmerken zich door de aanwezigheid van functiescheidingen, zogenaamde hard controls. Hiermee voorkomen we dat slechts één persoon ongecontroleerd transacties of verplichtingen kan aangaan, autoriseren, verwerken en afwikkelen en/of zelfstandig toegang heeft tot activa. Ondanks alle beheersingsmaatregelen resteert het risico dat management of directie maatregelen doorbreekt en het risico van samenspanning tussen medewerkers. Transparante besluitvorming, de governance structuur, een open cultuur waarbij we elkaar durven aan te spreken, de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon om niet integer handelen (anoniem) te melden, periodieke interne en externe audits op de naleving van beheersingsmaatregelen dragen ertoe bij dat onregelmatigheden worden gesignaleerd.

De afgelopen jaren zijn er regelmatig berichten in de media over cyberaanvallen, gevallen van ransomware en datalekken. Informatiebeveiliging vanuit de perspectieven continuïteit, fraude en privacy heeft een hoge prioriteit.

Tijdens de dagelijkse bedrijfsvoering vinden controles plaats om vast te stellen of gewerkt wordt volgens de daarover gemaakte afspraken, waaronder de diverse protocollen voor informatiebeveiliging. Daarnaast beoordelen de security- en privacy officer de kwaliteit en naleving van de getroffen beheersingsmaatregelen. Periodiek wordt de beheersing van informatiebeveiliging getoetst, zowel intern, maar ook extern. Eventuele verbeterpunten vormen de input voor verdere aanscherping en/of naleving van het informatiebeveiligingsproces. 

Conclusie 
Het college is van mening dat, met alle analyses en getroffen beheersingsmaatregelen, de risico’s met betrekking tot een beheerste en integere bedrijfsvoering inzichtelijk zijn en op een adequate wijze aandacht krijgen.