Omschrijving (toelichting)
In de Decembercirculaire van 2024 is 0,9 miljoen ontvangen. Omdat de gemeentefonds inkomsten lager waren begroot heeft dit tot een positief verschil geleid (1).
In 2023 heeft er een piek in de baten van de omgevingsvergunningen plaatsgevonden als gevolg van de invoering van de Omgevingswet. Er wordt hierbij rekening gehouden dat de baten worden verwerkt conform aanvraagmoment en de lasten hierop later volgen. De impact van de piek in 2023 heeft de inschatting van de baten en lasten voor 2024 bemoeilijkt. Niet alle aanvragen leiden ook daadwerkelijk tot legesopbrengsten. De impact van de piek in 2023 heeft in mindere mate effect gehad op de baten in 2024 dan vooraf verwacht, mede doordat niet alle aanvragen in 2024 zijn afgehandeld. Per saldo zijn hierdoor 0,7 miljoen meer legesbaten gerealiseerd in 2024 dan begroot (2).
In 2024 zijn er op veel onderdelen meer baten gerealiseerd. Daarvan hebben sommige baten een incidenteel karakter, zoals een extra uitkering van dividend van Alliander van € 369.000. Ook de Oekraïne opvang, de verkoop van diverse gronden, rente, diverse leges, diverse uitkeringen, houtverkoop en diverse belastingen hebben het afgelopen jaar zo’n € 100.000 tot € 200.000 meer opgeleverd. Bij sommige van deze baten horen ook meer lasten. Daarbij is de impact van meer baten positiever dan de impact van minder lasten. Dat is iets wat onze aandacht heeft in het kader van realistisch begroten. Per saldo hebben dit soort kleinere afwijkingen een groot verschil van ongeveer 3,1 miljoen meer baten (3).
Het saldo van de reserves wijkt 0,9 miljoen af van begroot. Dit is voornamelijk het gevolg van de budgetoverhevelingen van 0,8 miljoen. Dit wordt via de reserves verwerkt. In totaal is er een verschil van -0,1 miljoen ten opzichte van de begroting getoond (4). Het verschil van 0,8 miljoen is geduid in de realisatie van de lasten.
De gemeente blijft zich inspannen om jeugdhulp toegankelijk en effectief te houden voor degenen die deze zorg nodig hebben. Tegelijkertijd is er de uitdaging dat de uitvoeringskosten van de jeugdhulp hoger uitvallen dan begroot. Dit komt met name door de kosten van de regionale zorg, die grotendeels bepaald worden door wettelijke verplichtingen en de open einde regeling binnen de jeugdhulp.
Ondanks een negatief verschil van 2,9 miljoen wordt ingezet op een verantwoord financieel beleid, waarbij gezocht wordt naar mogelijkheden om de kosten te beheersen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg. Dit door onder andere de samenwerking binnen de regio verder te versterken en te kijken naar structurele verbeteringen in de inkoop en organisatie van de zorg. Het zoeken naar mogelijkheden gaat verder dan enkel lokaal. Ook wordt er gekeken naar het Rijk. Bij het Rijk wordt onder andere via de VNG ook aangedrongen om tot een landelijke oplossing te komen (5).
In 2024 zijn er, naast het grote verschil op de jeugdhulp, op alle overige onderdelen ook per saldo 0,8 miljoen meer lasten gemaakt dan vooraf is begroot. Net als bij de baten zijn hier veel verschillende kleinere onderwerpen die voor dit verschil zorgen. Bij de baten vielen de meeste verschillen positief uit. Bij de lasten is een meer gemengd beeld zichtbaar. Hier ontstaan verschillen doordat de kosten zowel hoger als lager zijn uitgevallen. Het verschil in de lasten (-0,8 miljoen) is daarmee lager dan het verschil bij de baten (+3,1 miljoen). Er zijn met name meer kosten gemaakt om werk uitgevoerd te krijgen. Dit komt tot uiting in hogere personeelslasten en hogere lasten van uitbestede werkzaamheden (6).