Algemeen

Financiële hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijnen - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Met de jaarstukken leggen wij verantwoording af aan de gemeenteraad over het gevoerde beleid. Wij laten zien wat we in 2024 hebben bereikt, wat we daarvoor hebben gedaan en wat dat heeft gekost. De Jaarstukken 2024 bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening. Bij het maken van de jaarstukken volgen wij de instructie van het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten en de financiële verordeningen. In de tabel "overzicht van baten en lasten 2024" wordt het geraamde resultaat en het gerealiseerde resultaat 2024 inzichtelijk gemaakt. Daarbij is ook het jaarrekeningresultaat te lezen.en.

Toelichting financiële hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijnen - Toelichting financiële hoofdlijnen

Omschrijving (toelichting)

In het jaarverslag verklaren we per programma de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2024 en de realisatie 2024. De belangrijkste afwijkingen per pakket worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van  € 50.000 en hoger.

Excel-tabel

Overzicht van baten en lasten 2024 (x € 1.000) Realisatie 2023 Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil 2024
Subtotaal van baten en lasten excl. algemene dekkingsmiddelen, overhead, onvoorzien, vennootschapsbelasting en mutaties reserves -78.253 -88.104 -95.278 -92.887 2.391
Saldo baten en lasten Algemene dekkingsmiddelen 102.746 104.860 113.206 113.153 -53
Saldo overhead -19.039 -19.011 -20.428 -21.217 -789
Saldo Onvoorziene uitgaven 0 -84 -81 0 81
Saldo Vennootschapsbelasting -42 -350 953 953 0
Totale lasten exclusief reserves -149.705 -146.104 -158.417 -164.493 -6.075
Totale baten exclusief reserves 155.118 143.414 156.789 164.495 7.706
Saldo van baten en lasten 5.412 -2.689 -1.628 2 1.631
Saldo reserves 1.375 3.076 10.650 9.747 -902
Resultaat 6.787 387 9.022 9.749 728
Resultaat uitgesplitst (x € 1.000) 2024
Resultaat exploitatie Algemene dienst 9.890
Resultaat exploitatie Grond bedrijf -141
Resultaat gemeente Dronten 9.749

Analyse van het resultaat 2024

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijnen - Analyse van het resultaat 2024

Omschrijving (toelichting)

De Jaarstukken 2024 sluit af met een positief resultaat van 9,7 miljoen (afgerond). Dit resultaat betreft een totaal van het resultaat algemene dienst en grondexploitaties. Het resultaat van de grondexploitaties is € 0,14 miljoen negatief. Het resultaat voor de algemene dienst betreft afgerond € 9,9 miljoen positief. Het positieve resultaat wordt gerealiseerd op het saldo reserves. Echter, als we begroot na wijziging afzetten tegen werkelijke realisatie, dan komt het resultaat voort uit de realisatie van de exploitatie. Het eigen vermogen verandert als gevolg hiervan nagenoeg niet. Ten opzichte van de begroting is een positiever resultaat gerealiseerd van 0,7 miljoen, waarbij in het saldo van baten en lasten (voor reserves) 1,6 miljoen positiever resultaat is geboekt. 

De totale afwijking tussen begroting na wijzigingen en de werkelijke baten en lasten is met € 728.000 op de totale begroting niet groot. Om daar te komen zijn door het jaar heen best wat begrotingswijzigingen via de P&C documenten en losse raadsvoorstellen verwerkt. Om dichter tegen de € 0 afwijking te komen, is het van belang om nog realistischer te begroten, maar ook verder vooruitkijken en inschatten is van belang. Waar mogelijk nemen we naar aanloop van de Programmabegroting in de Perspectiefnota al nieuwe inzichten op waardoor de begroting nog realistischer wordt en naar verwachting minder mutaties noodzakelijk zijn door het jaar heen.

Resultaat algemene dienst

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijnen - Resultaat algemene dienst

Omschrijving (toelichting)

In onderstaande tabel ziet u hoe het resultaat van de algemene dienst tot stand is gekomen. Dit wordt gedaan door de verschillen ten opzichte van de begroting in hoofdlijnen te duiden. In de programmaverantwoording worden de verschillen nader gespecificeerd. Het resultaat van 9,9 miljoen ligt in lijn met de verwachting van 9,0 miljoen. De verschillen hebben geleid tot een toename van 0,9 miljoen. De verschillen worden onder de tabel toegelicht en hier wordt middels nummering naar verwezen.

Excel-tabel

Verschil Resultaat
Begroot resultaat algemene dienst 2024 9,0
1) Gemeentefonds circulaires 0,9
2) Omgevingsvergunningen 0,7
3) Realisatie baten 3,1
4) Reserves verschil -0,1
5) Jeugdhulp -2,9
6) Realisatie lasten -0,8
Subtotaal verschillen algemene dienst 0,9
Gerealiseerd resultaat algemene dienst 2024 9,9
Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijnen - Resultaat algemene dienst 2

Omschrijving (toelichting)

In de Decembercirculaire van 2024 is 0,9 miljoen ontvangen. Omdat de gemeentefonds inkomsten lager waren begroot heeft dit tot een positief verschil geleid (1). 
In 2023 heeft er een piek in de baten van de omgevingsvergunningen plaatsgevonden als gevolg van de invoering van de Omgevingswet. Er wordt hierbij rekening gehouden dat de baten worden verwerkt conform aanvraagmoment en de lasten hierop later volgen. De impact van de piek in 2023 heeft de inschatting van de baten en lasten voor 2024 bemoeilijkt. Niet alle aanvragen leiden ook daadwerkelijk tot legesopbrengsten. De impact van de piek in 2023 heeft in mindere mate effect gehad op de baten in 2024 dan vooraf verwacht, mede doordat niet alle aanvragen in 2024 zijn afgehandeld. Per saldo zijn hierdoor 0,7 miljoen meer legesbaten gerealiseerd in 2024 dan begroot (2). 

In 2024 zijn er op veel onderdelen meer baten gerealiseerd. Daarvan hebben sommige baten een incidenteel karakter, zoals een extra uitkering van dividend van Alliander van € 369.000. Ook de Oekraïne opvang, de verkoop van diverse gronden, rente, diverse leges, diverse uitkeringen, houtverkoop en diverse belastingen hebben het afgelopen jaar zo’n € 100.000 tot € 200.000 meer opgeleverd. Bij sommige van deze baten horen ook meer lasten. Daarbij is de impact van meer baten positiever dan de impact van minder lasten. Dat is iets wat onze aandacht heeft in het kader van realistisch begroten. Per saldo hebben dit soort kleinere afwijkingen een groot verschil van ongeveer 3,1 miljoen meer baten (3). 

Het saldo van de reserves wijkt 0,9 miljoen af van begroot. Dit is voornamelijk het gevolg van de budgetoverhevelingen van 0,8 miljoen. Dit wordt via de reserves verwerkt. In totaal is er een verschil van -0,1 miljoen ten opzichte van de begroting getoond (4). Het verschil van 0,8 miljoen is geduid in de realisatie van de lasten. 

De gemeente blijft zich inspannen om jeugdhulp toegankelijk en effectief te houden voor degenen die deze zorg nodig hebben. Tegelijkertijd is er de uitdaging dat de uitvoeringskosten van de jeugdhulp hoger uitvallen dan begroot. Dit komt met name door de kosten van de regionale zorg, die grotendeels bepaald worden door wettelijke verplichtingen en de open einde regeling binnen de jeugdhulp.

Ondanks een negatief verschil van 2,9 miljoen wordt ingezet op een verantwoord financieel beleid, waarbij gezocht wordt naar mogelijkheden om de kosten te beheersen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg. Dit door onder andere de samenwerking binnen de regio verder te versterken en te kijken naar structurele verbeteringen in de inkoop en organisatie van de zorg. Het zoeken naar mogelijkheden gaat verder dan enkel lokaal. Ook wordt er gekeken naar het Rijk. Bij het Rijk wordt onder andere via de VNG ook aangedrongen om tot een landelijke oplossing te komen (5).  

In 2024 zijn er, naast het grote verschil op de jeugdhulp, op alle overige onderdelen ook per saldo 0,8 miljoen meer lasten gemaakt dan vooraf is begroot. Net als bij de baten zijn hier veel verschillende kleinere onderwerpen die voor dit verschil zorgen. Bij de baten vielen de meeste verschillen positief uit. Bij de lasten is een meer gemengd beeld zichtbaar. Hier ontstaan verschillen doordat de kosten zowel hoger als lager zijn uitgevallen. Het verschil in de lasten (-0,8 miljoen) is daarmee lager dan het verschil bij de baten (+3,1 miljoen). Er zijn met name meer kosten gemaakt om werk uitgevoerd te krijgen. Dit komt tot uiting in hogere personeelslasten en hogere lasten van uitbestede werkzaamheden (6). 

Resultaat grondexploitaties

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijnen - Resultaat grondexploitaties

Omschrijving (toelichting)

In onderstaande tabel ziet u hoe het resultaat van de grondexploitatie tot stand is gekomen:

Excel-tabel

Verschil Resultaat
Begroot resultaat algemene dienst 2024 0,0
Resultaat grondexploitaties 2024 voor reserves 77.820
Dotatie bestemmingsreserve Hanzekwartier -219.143
Gerealiseerd resultaat grondexploitaties 2024 -141.323

Afwijkingen per programma

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijnen - Afwijkingen per programma

Omschrijving (toelichting)

In het volgende overzicht is op programmaniveau het verschil tussen de begroting 2024 (na wijziging) ten opzichte van de realisatie 2024 aangegeven inclusief mutaties in de reserves. De afwijkingen per programma zijn uiteengezet in de toelichting zoals opgenomen in het jaarverslag, bij de verantwoording per programma. 

Excel-tabel

Afwijkingen per programma (x € 1.000) Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil 2024
Lasten
0 Bestuur en ondersteuning 31.990 36.024 -4.034
1 Veiligheid 6.823 6.692 131
2 Verkeer, vervoer en waterstaat 8.619 8.169 450
3 Economie 2.244 3.610 -1.366
4 Onderwijs 7.937 7.850 86
5 Sport, cultuur en recreatie 24.070 23.645 425
6 Sociaal domein 58.075 61.824 -3.750
7 Volksgezondheid en milieu 12.671 12.535 136
8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 14.091 15.909 -1.977
Subtotaal afwijkingen lasten 166.520 176.260 -9.740
Baten
0 Bestuur en ondersteuning -122.489 -125.886 3.397
1 Veiligheid -679 -1.189 510
2 Verkeer, vervoer en waterstaat -640 -502 -137
3 Economie -2.954 -5.263 2.309
4 Onderwijs -2.036 -2.104 67
5 Sport, cultuur en recreatie -3.364 -3.801 437
6 Sociaal domein -21.809 -22.196 387
7 Volksgezondheid en milieu -12.366 -12.379 13
8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing -9.204 -12.690 3.486
Subtotaal afwijkingen baten -175.541 -186.009 10.468
Totaal saldo afwijkingen -9.022 -9.749 728

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijnen - Budgetoverhevelingen

Omschrijving (toelichting)

De budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025 zijn u apart ter vaststelling voorgelegd in de vergadering van 30 januari 2025. Om de projecten, activiteiten, investeringen of werkzaamheden uit te kunnen voeren is budget en/of krediet nodig voor 2025. Voor het jaar 2024 wordt € 639.333 overgeheveld naar 2025 en € 45.000 naar 2026. De kredieten worden bij de jaarstukken vastgesteld. Voor de kredieten wordt voorgesteld totaal € 10.774.221 naar 2025 en € 475.000 naar 2026 over te hevelen. De gemeenteraad heeft de bestemmingsreserve Overlopende werken boekjaar (projecten) ingesteld. De budgetoverhevelingen zijn na het besluit van de raad verwerkt en onderdeel van de jaarstukken. 

Vermogenspositie gemeente

Terug naar navigatie - Financiële hoofdlijnen - Vermogenspositie gemeente

Omschrijving (toelichting)

Onze reserve- ofwel vermogenspositie bestaat uit de Algemene reserve en de Bestemmingsreserves van de gemeente. Eind 2023 is het totale eigen vermogen € 110,9 miljoen afgerond en dit is ook eind 2024 het totale eigen vermogen. De gemeente Dronten heeft hiermee een robuuste vermogenspositie en kan hierdoor mogelijke negatieve resultaten in de toekomst binnen de gemeentelijke reserves opvangen. Het rekeningresultaat 2024 alleen op basis van baten en lasten (vóór mutaties in reserves) is afgerond € 0. Dit resultaat is het feitelijke saldo dat ten laste of ten bate komt van het eigen vermogen van de gemeente en de reden dat het eigen vermogen bijna niet verandert. 

Onze aanpak

Terug naar navigatie - Onze aanpak - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

De gemeenteraad stelt elk jaar de begroting vast. Daarin staat een uitwerking van de beleidsvoornemens, de concrete activiteiten en de middelen die nodig zijn voor de uitvoering. Na afloop van het begrotingsjaar wordt er in de jaarstukken door het college verantwoording afgelegd over het jaar. Deze jaarstukken 2024 zijn opgesteld in overeenstemming met de eisen van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) en de eisen zoals de financiële verordening van de gemeente Dronten deze stelt. De jaarstukken bestaan uit de volgende delen:

1. Aanbiedingsbrief;

2. Jaarverslag, bestaande uit:

  • Programmaverantwoording;
  • Paragrafen.

3. Jaarrekening, bestaande uit:

  • Balans per 31 december 2024;
  • Algemene grondslagen;
  • Toelichting op de balans;
  • Rechtmatigheidsverantwoording;
  • Het overzicht van baten en lasten en de toelichting;
  • Financiële positie en toelichting;
  • WNT-verantwoording 2024;
  • Single Information Single Audit (SiSa).

Programmaverantwoording

Terug naar navigatie - Onze aanpak - Programmaverantwoording

Omschrijving (toelichting)

In de programmaverantwoording wordt per programma aangegeven wat het programma inhoudt, wat u (de raad) en wij (college) wilden bereiken, welke acties zijn ondernomen en wat het financieel resultaat is per programma met de daarbij behorende analyse.

Paragrafen

Terug naar navigatie - Onze aanpak - Paragrafen

Omschrijving (toelichting)

In de afzonderlijke paragrafen wordt verslag gedaan van de beleidslijnen vastgelegd met betrekking tot beheersmatige aspecten, alsmede lokale heffingen. We hanteren de minimaal vereiste 8 paragrafen met daarbij de paragrafen subsidies, informatisering, geluk en de raadsparagraaf. 

Getal notitie

Terug naar navigatie - Onze aanpak - Getal notitie

Omschrijving (toelichting)

In alle tabellen is de onderstaande notatie gehanteerd:

  • Een positief saldo (overschot) is plus;
  • Een negatief saldo (tekort) is een min;
  • Voordelen door lagere uitgaven of hogere inkomsten worden positief genoteerd;
  • Nadelen door hogere uitgaven of lagere inkomsten worden negatief neergezet.

Alle bedragen worden in 1.000-tallen weergegeven, tenzij anders is aangegeven. Door deze weergave kan het voorkomen dat totalen een (minimale) afwijking laten zien.