Programma 6 Sociaal domein

Omschrijving (toelichting)

Dit programma omvat activiteiten die gericht zijn op verlening bijstand, activering en re-integratie, inkomensondersteuning voor minima, uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening, het programma jeugd, wijk- en buurtbeheer, inburgering, algemeen maatschappelijk werk, zorg, kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.

Pakket 6L Leefbaarheid en veiligheid

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 6L Leefbaarheid en veiligheid - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Op basis van de huidige programmastructuur is wijk- en buurtbeheer onderdeel van pakket L van programma 6. Wijk- en buurtbeheer is verantwoord onder pakket M3 van programma 6. Inhoudelijk verwijzen wij u hiervoor daarom graag door naar pakket M3.

De overige taken uit pakket L staan in programma 5. Inhoudelijk verwijzen wij u hiervoor daarom graag door naar programma 5.

Pakket 6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Onze ambitie is dat iedereen actief deelneemt aan de samenleving. Dit kan via een betaalde baan, vrijwilligerswerk, of op een andere manier die betekenisvol is voor de inwoner. Door deelname wordt sociale uitsluiting tegengegaan, groeit de verbondenheid tussen mensen en neemt het gevoel van eigenwaarde en gelijkheid toe. Bovendien helpt het inwoners om zelfstandiger te worden en minder afhankelijk van sociale voorzieningen, waardoor ze meer controle krijgen over hun eigen leven en keuzes.

Het bieden van kansen op een passende werkplek is hierbij van groot belang. Dit draagt niet alleen bij aan het vermogen van mensen om in hun eigen levensonderhoud te voorzien, maar versterkt ook hun positie binnen de maatschappij. Voor inwoners die (tijdelijk) niet financieel zelfredzaam zijn, bieden we ondersteuning om grip te krijgen op hun situatie. Zo kunnen zij volwaardig deelnemen aan de samenleving en uiteindelijk hun zelfredzaamheid herwinnen. Op deze manier willen we bijdragen aan een inclusieve samenleving waarin iedereen naar eigen mogelijkheden kan meedoen. 

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Meer inwoners met een uitkering op grond van de Participatiewet hebben betaald werk of doen op een andere wijze mee in de samenleving naar vermogen;
  2. Meer jongeren die een uitkering op grond van de Participatiewet ontvangen, stromen uit naar school naar het maximaal mogelijke niveau, mits zij leerbaar zijn (afstemming met opgroeien en opvoeden);
  3. Meer huishoudens met een minimuminkomen zijn in beeld en maken gebruik van voorzieningen (voor meer info zie format pakket 6N zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden);
  4. Statushouders zijn in toenemende mate geïntegreerd (voor meer info zie format pakket 6M4 Participatie (statushouders)).

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Gemeentelijke uitkeringen en arbeidsparticipatie                                             
Het aantal gemeentelijke uitkeringen (algemene bijstand, Bbz, IOAW en IOAZ) is in 2024 licht gedaald ten opzichte van 2023. Op 1 januari 2024 waren er 536 uitkeringen, terwijl dit aantal op 31 december 2024 was afgenomen tot 519.
In 2024 zijn 33 inwoners uitgestroomd naar betaald werk. Daarnaast waren op 31 december 2024 in totaal 67 inwoners werkzaam met ondersteuning van een loonkostensubsidie en werkten 20 inwoners op een beschutte werkplek. 

Uitvoeringsplan SUWI 2023-2024
In 2024 is voortgebouwd op het SUWI-uitvoeringsplan van 2022. Een regionale werkgroep met beleidsadviseurs, UWV en accountmanagers werk, werkte aan de actie-agenda en startte een marktbewerkingsplan. Ook is er periodiek afstemming geweest over de voortgang van de transitie naar het Regionaal Werk Centrum. 

Regionaal Werkcentrum (RWC)
In de zomer van 2024 startte het project voor een RWC in Flevoland. Onder leiding van een kwartiermaker werkt een brede werkgroep, bestaande uit UWV, vijf Flevolandse gemeenten, SBB, onderwijsinstellingen en sociale partners aan de realisatie van een inrichtingsplan dat naar verwachting in het voorjaar van 2025 gereed is. 

Samenwerking Regionaal Werkbedrijf Flevoland (RWF)
In december 2024 is de samenwerking binnen het RWF officieel vastgelegd. Gemeenten, onderwijsinstellingen, werkgevers-en werknemersorganisaties, UWV en de provincie werken samen aan een duurzame en inclusieve arbeidsmarkt. De nieuwe overeenkomst vervangt de intentieverklaring uit 2014 en legt concrete afspraken vast. 

Het RWF ondersteunt werkenden, werkzoekenden en werkgevers met loopbaanontwikkeling, bemiddeling en inclusief werkgeverschap. Het Leerwerkloket (LWL) en het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) hebben in 2024 respectievelijk 36 en 35 inwoners uit Dronten geholpen met een loopbaanvraagstuk. Daarnaast heeft het Werkgeversservicepunt (WSP) circa 60 werkgevers in Dronten ondersteund bij een personeelsvraagstuk. 

Plan van aanpak jeugdwerkloosheid voor jongeren tot 27 jaar vanuit RWF
In het kader van het regionale actieplan jeugdwerkloosheid is bij het RWF een aanvraag ingediend voor financiering, gericht op de bestrijding van jeugdwerkloosheid. De aangevraagde middelen zijn toegekend en in 2024 is gestart met de uitvoering. Vanuit deze middelen is een extra consulent ingezet om deze doelgroep beter te ondersteunen.

KlusTraject (Kluswinkel Dronten)
In november 2024 is de Kluswinkel Dronten van start gegaan, een initiatief in samenwerking met woningbouwvereniging OFW en Impact. De Kluswinkel ondersteunt inwoners van OFW-woningen bij woning- en tuinonderhoud. Binnen dit traject werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die deelnemen aan een re-integratietraject richting werk. Onder begeleiding van een voorman doen zij ervaring op in het vak van klusjesman en leren zij omgaan met klanten. In de laatste weken van 2024 zijn 6 woningen/tuinen door het team van de Kluswinkel aangepakt.

Bestandsanalyse
In 2024 zijn de mogelijkheden van inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt beter in kaart gebracht. De doelgroep is geanalyseerd en in het laatste kwartaal zijn specifiek inwoners gescreend die als onbemiddelbaar waren aangemerkt.

Dit heeft geleid tot beter inzicht in de samenstelling van het bestand en de rechtmatigheid van vrijstellingen. Twijfelgevallen zijn opnieuw beoordeeld, en voor 19 dossiers is een medisch onderzoek uitgevoerd. De resultaten hiervan bieden gerichtere ondersteuning en maken nieuwe stappen richting participatie mogelijk. 

Participatiewet in balans
De Participatiewet in balans richt zich op een mensgerichte en uitvoerbare toepassing van de wet, waarbij de inwoner centraal staat en de gemeenten meer ruimte krijgen voor maatwerk. Het afgelopen jaar is geïnvesteerd in teamontwikkeling, procesoptimalisatie en verbeterede communicatie naar inwoners. Trainingen en casuïstiekbesprekingen zijn gestart om de uitvoering te versterken. Daarnaast is de samenwerking binnen het sociaal domein verbeterd en is de Omgekeerde Toets verder geborgd. Ook zijn caseloadgesprekken geïntroduceerd en is gewerkt aan de inzet van ervaringsdeskundigen. 

Minima ondersteunende regelingen
Ook in 2024 was armoedebestrijding een kernopgave van het college. De kadernotitie en het actieplan armoedebestrijding benoemt twee maatschappelijke effecten: iedereen heeft in ieder geval een minimale inkomenszekerheid en iedereen kan mee blijven doen. 

Voorzieningenwijzer
Voortzetting van de pilot De VoorzieningenWijzer, in samenwerking met OFW en MDF tot november 2025. Deze inzet is erop gericht inwoners op eenvoudige wijze inzicht te geven waar zij recht op hebben, zowel digitaal als via een (keukentafel)gesprek. In 2024 zijn er 356 bezoekers geweest op www.datgeldtvoormij.nl/dronten, waarvan er 137 checks zijn voltooid.

Witgoedregeling 2024-2025
In Q2 2024 is de witgoedregeling geëvalueerd. De conclusie is dat de regeling goed is verlopen en dat deze regeling ongewijzigd kan worden voortgezet. Er zijn 155 aanvragen binnengekomen, waarvan er op 31 december 2024 134 zijn toegekend. Aansluitend op de regeling van 2023-2024 is op 1 november 2024 de regeling 2024-2025 in werking getreden.

Aanpassing inkomensgrens bijzondere bijstand
Eind 2023 is door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) een minima-effectrapportage opgeleverd. Het Nibud heeft geadviseerd om de inkomensgrenzen van regelingen te verhogen naar 120 project van de geldende uitkeringsnorm. Ook adviseerde het Nibud om het draagkrachtpercentage bij de bijzondere bijstand lager vast te stellen. Deze adviezen zijn overgenomen en hebben geleid tot een aanpassing van de beleidsregels per 1 januari 2024.

Collectieve zorgverzekering minima
Door het Nibud is geadviseerd om de collectieve zorgverzekering voor deze huishoudens in stand te houden. In juni 2024 is het contract met N.V. Univé Zorg verlengd tot en met 31 december 2025.

Pakket 6M4 Inburgering, (arbeids)participatie en integratie van statushouders

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 6M4 Inburgering, (arbeids)participatie en integratie van statushouders - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Als gemeente Dronten dragen wij de verantwoordelijkheid voor de integratie van inburgeringsplichtigen die zich in onze gemeente hebben gevestigd. We zijn verantwoordelijk voor de huisvesting van statushouders en sinds de invoering van de Wet inburgering 2021, per 1 januari 2022, hebben we de regierol gekregen in het bieden van een integraal en samenhangend inburgeringsaanbod. De wet stelt de participatie van inburgeringsplichtigen in de samenleving als hoofddoel, waarbij de nadruk ligt op het bevorderen van werkgelegenheid en maatschappelijke deelname. Dit doel realiseren wij in nauwe samenwerking met lokale partners, waarbij we streven naar een traject dat de inburgeringsplichtigen zo snel mogelijk begeleidt naar zelfstandig functioneren in onze samenleving.

Daarnaast nemen we als gemeente Dronten onze verantwoordelijkheid in de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. In 2024 hebben wij opvang geboden aan 194 Oekraïense ontheemden in onze gemeente. 

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 6M4 Inburgering, (arbeids)participatie en integratie van statushouders - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. 80% van alle Drontense inburgeringsplichtigen heeft binnen een periode van 10 weken, vanaf de datum inschrijving gemeente, een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP);
  2. 80% van alle Drontense inburgeringsplichtigen behaalt het inburgeringsexamen binnen de gestelde termijn van drie jaar;
  3. 70% van alle Drontense inburgeringsplichtigen werkt binnen 1 jaar na datum inschrijving gemeente ‘naar vermogen’;
  4. 80% van alle Drontense inburgeringsplichtige is binnen 18 maanden na datum inschrijving gemeente geïntegreerd in de Drontense samenleving.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 6M4 Inburgering, (arbeids)participatie en integratie van statushouders - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Opvang Oekraïense ontheemden
Sinds 2022 is er oorlog in Oekraïne. Deze oorlog heeft een grote vluchtelingenstroom op gang gebracht. In het jaar 2024 hadden we twee opvanglocaties: Europarcs Zuiderzee met 74 opvangplekken en De Rede 60 met 120 opvangplekken.

In de gemeentelijke opvang (GOO) heeft de gemeente naast het verstrekken van de wettelijke verplichte onderdelen, zoals onderdak en leefgeld, Nederlandse taallessen aangeboden aan de Oekraïense ontheemden die daarin geïnteresseerd waren. Ook is er een psycholoog ingehuurd om ondersteuning te bieden bij de verwerking van trauma’s en andere psychische problemen. Deze inhuur wordt in 2025 gecontinueerd.

Sinds juli 2024 kunnen gemeenten een eigen bijdrage vragen aan Oekraïense ontheemden die in de gemeentelijke opvang zitten en eigen inkomsten hebben. Gemeenten kregen zes maanden de tijd (tot 1 januari 2025) om deze regeling te implementeren. Sinds 1 oktober 2024 zijn we gestart met het innen van de eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage is landelijk vastgesteld. Een volwassen persoon (18 jaar of ouder) met een eigen inkomen betaalt €105. Als het gezin bestaat uit twee volwassenen en kinderen, dan betalen zij maximaal €210. Het bedrag dat we door het innen van de eigen bijdrage ontvangen, wordt in mindering gebracht op de normvergoeding voor de opvang van Oekraïense ontheemden die wij vanuit het Rijk ontvangen.

Wet inburgering 2021
In 2024 hebben we samen met onze partners gewerkt aan het verbeteren van het aanbod en de begeleiding voor inburgeringsplichtigen, ondanks uitdagingen zoals de wachtlijsten voor het taalaanbod binnen de B1-route. Om deze uitdaging te verlichten, hebben we eind 2024 besloten statushouders die op dit taalaanbod wachten een re-integratietraject gericht op taal aan te bieden via Impact. Dit stelt hen in staat om actief aan hun integratie te werken in plaats van in afwachting te blijven. Daarnaast zijn er gesprekken gestart met de aanbieder van de B1-route om de wachtlijsten te verkorten. Zij geven echter aan dat een landelijk tekort aan NT2-docenten dit proces bemoeilijkt.

In 2025 verwachten we de eerste betekenisvolle uitstroom van inburgeraars te zien, met de verwachting dat we in de tweede helft van dat jaar beter kunnen beoordelen hoe succesvol de Drontense inburgeringsaanpak is. We blijven ons inzetten voor een integraal en effectief inburgeringsbeleid, gericht op het bevorderen van participatie en het creëren van kansen voor iedereen die zich in onze gemeente vestigt.

Beleidsdoelen
Om bovenstaande beleidsdoelen te bereiken, hebben we de volgende wettelijke activiteiten uitgevoerd:

  • Het afnemen van een brede intake. Tijdens deze intake brengt de gemeente de capaciteiten, persoonlijke situatie en leerbaarheid van de inburgeringsplichtige in kaart;
  • Het opstellen van het persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP). Deze wordt opgesteld op basis van de informatie verkregen tijdens de brede intake.
  • Het volledige inburgeringsaanbod, bestaande uit drie wettelijk voorgeschreven leerroutes voor statushouders, waaronder het contracteren van partijen voor taallessen, het participatieverklaringstraject en de Module Arbeidsmarkt en Participatie;
  • Een deel van het inburgeringsaanbod voor gezinsmigranten, waaronder het participatieverklaringstraject;
  • Het monitoren van de voortgang van de inburgering voor alle inburgeringsplichtigen;
  • De maatschappelijke begeleiding van statushouders;
  • Het financieel ontzorgen van statushouders.

In het jaar 2024 zijn 45 inburgeringsplichtigen in de gemeente Dronten gestart met een inburgeringstraject. De inburgeringsplichtigen zijn op verschillende momenten in het jaar gestart, afhankelijk van de datum waarop zij in onze gemeente zijn komen wonen. Een groot deel van deze inburgeringsplichtigen woont dan ook minder dan een jaar in onze gemeente. Bij het bekijken van de cijfers over het al dan niet behalen van de beleidsdoelen dient hiermee rekening te worden gehouden.

 In het beleidsplan Inburgeren, Integreren en Participeren 2021-2025 zijn de volgende beleidsdoelen vastgelegd (peildatum 28 januari 2025):

  Beleidsdoel Percentage behaald
1.

80% van alle Drontense inburgeringsplichtigen heeft binnen een periode van 10 weken, vanaf de datum inschrijving gemeente, een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP).

60%: De wettelijke periode van 10 weken is niet bij iedere inburgeringsplichtige haalbaar i.v.m. de andere (praktische) zaken die in deze periode geregeld moeten worden (zoals verhuizen).
2. 80% van alle Drontense
inburgeringsplichtigen behaalt het inburgeringsexamen binnen de gestelde termijn van drie jaar.
Aangezien de inburgeringsplichtigen nog geen 3 jaar bezig zijn met hun inburgeringstraject kunnen wij hiervan nog geen cijfers overleggen.
3. 70% van alle Drontense inburgeringsplichtigen werkt binnen 1 jaar na datum inschrijving gemeente ‘naar vermogen’. 66,7%: Ondanks dat nog niet alle inburgeringsplichtigen een jaar in onze gemeente wonen, is een groot gedeelte al 'naar vermogen' aan het werk (bv. betaald werk, vrijwilligerswerk of een stageplaats).
4. 80% van alle Drontense inburgeringsplichtige is binnen 18 maanden na datum inschrijving gemeente geïntegreerd in de Drontense samenleving. 57,8%: Ondanks dat de inburgeringsplichtigen nog geen 18 maanden in onze gemeente wonen, is een groot gedeelte al bezig met de integratie (bv. door te helpen op de school van de kinderen, actief te zijn bij een sportvereniging, deel te nemen aan activiteiten bij Huis voor Taal, etc.). 

 

Pakket 6N Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 6N Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

De opgave waar we in dit pakket voor staan, is het mogelijk maken van een inclusieve samenleving waarin iedereen meedoet. Inwoners met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen worden zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving ondersteunt in de zelfredzaamheid, participatie en de eigen mogelijkheden. We doen samen met de inwoners onderzoek naar de eigen mogelijkheden, mogelijkheden in het eigen netwerk, (algemene) voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn of Wmo-maatwerkvoorzieningen. Onder maatwerkvoorzieningen verstaan we begeleiding, dagbesteding, huishoudelijke ondersteuning, woningaanpassingen, hulpmiddelen en vervoersvoorzieningen. We bieden met preventieve maatregelen en vroegsignalering eerder hulp om de vraag naar maatwerkvoorzieningen te voorkomen.

We zetten activiteiten in om te zorgen dat minder inwoners in financiële problemen komen. Ook zetten we in op een brede aanpak van vroegsignalering, met als doel problematische schulden zoveel mogelijk te voorkomen.

De verwachting is dat in de komende decennia de vraag naar zorg en ondersteuning verder zal toenemen. Dit heeft te maken met de krapte op de (zorg)arbeidsmarkt, de dubbele vergrijzing, een veranderde (zorg)vraag en financiële tekorten.

Het regioplan Integraal Zorgakkoord Flevoland beschrijft wat nodig is om samen te werken aan de transformatie van ondersteuning en zorg, waarin de gezondheid van inwoners centraal staat. Hierin werken we samen met partijen in de zorg- en welzijnssector, zorgverzekeraar en regiogemeenten Flevoland.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 6N Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. We stimuleren inwoners deel te nemen aan de maatschappij, bijvoorbeeld door (vrijwilligers) werk, dagbesteding en vervoersvoorzieningen waardoor inwoners mee kunnen blijven doen;
  2. We zien dat de druk op de mantelzorgers toeneemt. Het is belangrijk om een goed aanbod voor mantelzorgers te creëren, zodat zij zich gezien en ondersteund voelen en minder belast worden;
  3. Minder inwoners met financiële problemen;
  4. Inwoners kunnen via collectieve en maatwerkvoorzieningen langer thuis (blijven) wonen;
  5. Ondanks dat het aantal vrijwilligers in Dronten op een goed niveau zit, blijft het noodzakelijk om hier aandacht voor te vragen;
  6. Meer huishoudens met een minimuminkomen zijn in beeld en maken gebruik van voorzieningen (vroegsignalering en een warme overdracht);
  7. We zetten ons actief in tegen eenzaamheid door o.a. de coalitie Tegen Eenzaamheid en MeerSamen-ZamenEen.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 6N Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Deelname in de maatschappij
De gemeente Dronten hechtte ook in 2024 grote waarde aan een inclusieve samenleving waarin iedereen kon meedoen. We hebben ingezet op vrijwilligerswerk, dagbesteding en toegankelijke vervoersvoorzieningen om sociale cohesie, zelfredzaamheid en een sterke gemeenschap te bevorderen. Vrijwilligerswerk speelde een cruciale rol, met organisaties zoals MeerSamen, VraagElkaar, Humanitas en De Meerpaal die inwoners mogelijkheden boden om actief bij te dragen aan de samenleving. Voor inwoners die extra ondersteuning nodig hadden in de vorm van dagbesteding, hebben we ingezet op passende dagbesteding. Daarnaast begint meedoen in de samenleving onder andere bij mobiliteit. In 2024 hebben we daarom onderzocht hoe we mobiliteit beter kunnen aansluiten op de behoeften van inwoners. Hierbij hebben we verder ingezet op toegankelijke vervoersvoorzieningen, zoals de regiotaxi en de buurtbus. Er wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de groeiende vergrijzing, de krappe arbeidsmarkt en de druk op de houdbaarheid van het openbaar vervoer in landelijk gebied. Deze ontwikkelingen onderstrepen de noodzaak om het vraagafhankelijk taxivervoer verder door te ontwikkelen.

Ondersteuning van mantelzorgers in Dronten
De druk op mantelzorgers neemt toe door onder andere de vergrijzing, krimp van mensen dat mantelzorg kan geven en de druk op gezondheidszorg. Uit gesprekken met organisaties wordt dit signaal bevestigd. Om te zorgen dat inwoners zo lang mogelijk de zorgtaken op zich kunnen nemen voor een naaste, maar zich ook gezien en gesteund voelen, is een passend ondersteuningsaanbod noodzakelijk. Om deze reden is er een onderzoek uitgevoerd door BMC naar de ondersteuningsbehoefte van mantelzorgers in de gemeente Dronten. Het onderzoek is afgerond en de uitkomsten van dit onderzoek zijn meegenomen in het Strategisch beleidskader Sociaal Domein en de uitvoeringsplannen van het Sociaal Domein.

De Meerpaal fungeert als informatiepunt Mantelzorg. Zij verzorgen ook het mantelzorgcompliment (een belangrijke manier om waardering uit te spreken voor de inzet van mantelzorgers in onze gemeente). In samenwerking met InteraktContour en Mantelkring organiseerde Meerpaal Welzijn de Dag van de Mantelzorger. Deze dag werd gevierd met een interactieve theatervoorstelling over mantelzorg in samenwerking met GGD Flevoland en een gezamenlijk bezoek aan het MEC.
Daarnaast speelt Mantelkring een actieve rol in het bieden van ontmoetingen en lotgenotencontact, bijvoorbeeld via wandelgroepen. Dit draagt bij aan de bestrijding van eenzaamheid en biedt mantelzorgers de gelegenheid om ervaringen te delen en steun te vinden bij elkaar.

Beschermd Wonen (Doordecentralisatie Wmo)   
Per 1-1-2024 zou worden gestart met de doordecentralisatie van beschermd wonen. Dit was uitgesteld naar 1-1-2025, echter is het opnieuw uitgesteld naar 1-1-2026.
Met het vaststellen van het Regionaal Kader Zorglandschap Wmo 2020-2026 is afgesproken dat gemeenten hun lokaal basisaanbod zullen versterken. Ondanks het uitstel gaat de voorbereiding op deze nieuwe taak in alle Flevolandse gemeenten in volle vaart door, ook in Dronten. Hier wordt zowel lokaal als regionaal afgestemd. Er is een start gemaakt om te kijken naar de regionale spreiding van huidige en te ontwikkelen 24 uurs voorzieningen in Flevoland. Daarbij wordt gekeken naar een gedifferentieerd en passend aanbod van onder andere beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Met deze onderdelen wordt rekening gehouden met de nog op te stellen woonzorgvisie (als onderdeel van de woonagenda/woonperspectief) van de gemeente Dronten. 

Kinderopvangtoeslagaffaire (KOT)  
Sinds 31 december 2023 kunnen er in principe geen nieuwe aanmeldingen meer worden ingediend door gedupeerden van de KOT. Zo’n 20 gedupeerden maakten in 2024 gebruik van de gemeentelijke brede ondersteuning. Andere gedupeerden kunnen zich terug melden als ze toch weer behoefte hebben aan ondersteuning. Er zijn 10 inwoners die vallen onder de ex-toeslagpartnerregeling. Geen van deze ex-toeslagpartners ontvangt brede ondersteuning of heeft hier behoefte aan.

Preventieve dienstverlening 
De gemeente Dronten heeft de afgelopen jaren actief ingezet op dienstverlening van lokale ketenpartners in het voorveld. Van curatieve naar preventieve dienstverlening. Onder preventie verstaan we interventies die eraan bijdragen dat ondersteuningsvragen zoveel als mogelijk voorkomen of uitgesteld worden, zodat een beroep op – dure –professionele ondersteuning zo (lang) mogelijk wordt voorkomen. Preventie draagt bij aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie van kwetsbare groepen en het versterken en bevorderen van de sociale samenhang en veiligheid in kwetsbare wijken. Naast bovenstaande strategie vanuit de gemeente verenigen ook inwoners zich en geven zij aan (gevraagd en ongevraagd) actief mee te willen denken aan oplossingen voor sociale thema’s. Voorbeelden van organisaties die in de gemeente Dronten inzetten op preventieve dienstverlening zijn de Mantelkring, VraagElkaar, MDF, Bureau Gelijke Behandeling en de voedselbank.  

Collectieve- en maatwerkvoorzieningen
We hebben in 2024 verschillende initiatieven hebben opgestart en afgerond om de zelfredzaamheid en ondersteuning van inwoners te verbeteren, waardoor inwoners langer thuis kunnen wonen. Dit omvat de aanbesteding van trapliften, het opstellen van een regionaal zorgplan, de oplevering van flexwoningen, de inrichting van een regionale consultatiefunctie voor het sociaal domein en de start van de Flevolandse Avond- en Nachtdiensten (FAN). Deze maatregelen zijn bedoeld om inwoners zo zelfstandig mogelijk te laten wonen en passende ondersteuning te bieden waar nodig.

Vrijwilligerswerk
Ook in 2024 hebben we voortdurende aandacht gehad voor vrijwilligerswerk in Dronten. De samenleving veranderde, en daarmee ook de behoefte aan en de beschikbaarheid van vrijwilligers. Mensen wilden vaker flexibel en projectmatig vrijwilligerswerk doen, in plaats van langdurige verplichtingen aangaan. Dit vroeg om een andere manier van werven, begeleiden en waarderen. Daarbij hebben we ingezet op het toegankelijk en aantrekkelijk houden van vrijwilligerswerk.

Huishoudens met een minimuminkomen en gebruik van voorzieningen
Zoals ook genoemd onder pakket 6M3, is de pilot VoorzieningenWijzer voortgezet, is de witgoedregeling en de collectieve zorgverzekering voor minima verlengd en zijn de inkomensgrenzen voor de bijzondere bijstand in 2024 verhoogd.

De coalitie Armoede en Schulden is in 2024 voortgezet. Hierin maken wij samen met maatschappelijke partners afspraken over hoe we inwoners beter kunnen bereiken en hoe we ervoor zorgen dat zij gebruikmaken van de beschikbare regelingen.

Ook de financiële spreekuren van MDF en de spreekuren van de wijknetwerken zijn in 2024 voortgezet. Hier kunnen inwoners op een laagdrempelige manier hulp vragen, bijvoorbeeld bij het indienen van een aanvraag.

We zien in 2024 een toename in de uitgaven voor studietoeslag, bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten, het gebruik van de collectieve zorgverzekering voor minima en de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

Eenzaamheid
Eenzaamheid bleef in 2024 een maatschappelijk vraagstuk dat mensen van alle leeftijden raakte. We hebben in 2024 actief gewerkt aan het verminderen van eenzaamheid en het versterken van sociale verbindingen. Dit werd gedaan door samen te werken met de Coalitie ZamenEen en Stichting MeerSamen en door diverse initiatieven te ontwikkelen die inwoners stimuleerden om deel te nemen aan de samenleving en hun netwerk te vergroten. De focus lag op ontmoetingsactiviteiten, preventieve ondersteuning en bewustwording.

Pakket 6O Gezonde leefstijl

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 6O Gezonde leefstijl - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Op basis van de huidige programmastructuur is de Algemene voorziening Jeugd onderdeel van pakket O in programma 6. De overige taken uit pakket O staan in programma 5. Inhoudelijk verwijzen wij u daarom graag door naar programma 5.

Pakket 6P Opgroeien en Opvoeden

Inhoud

Terug naar navigatie - Pakket 6P Opgroeien en Opvoeden - Inhoud

Omschrijving (toelichting)

Op basis van de huidige programmastructuur is een aantal taken (Toegang, Werkwijze en preventie Jeugd, Ondersteuning Jeugd (PGB en ZIN), Hulp Jeugd, Hulp in het kader van Veiligheid en Bestrijding armoede onder kinderen) onderdeel van pakket P in programma 6. De taak uit het armoede- en schuldenbeleid wordt in pakket M3 verder toegelicht. De overige taken uit pakket P worden onder programma 4 verantwoord. De beleidsdoelen zijn vastgesteld tot en met 2024.

Wat wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 6P Opgroeien en Opvoeden - Wat wilden we bereiken in 2024?

Omschrijving (toelichting)

  1. Minder kinderen maken gebruik van jeugdhulp en/of meer kinderen maken gebruik van een verschuiving van zwaardere naar lichtere zorg;
  2. Meer ouders kunnen zelfstandig voor hun kinderen zorgen;
  3. Minder kinderen met ontwikkel- en taalachterstanden;
  4. Dekkend aanbod onderwijs;
  5. Minder kinderen groeien in armoede op;
  6. Het sterk verminderen van het aantal uithuisplaatsingen door het aanbieden van goede intensieve begeleidingstrajecten.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Pakket 6P Opgroeien en Opvoeden - Wat hebben we bereikt in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Preventieve jeugdhulp 2024
In de aanbesteding is naast de verwerking van de tariefstijging ook de uitbreiding van de preventieproducten geborgd. De structurele meerkosten zijn in de gemeentebegroting 2024 verwerkt en in november 2023 door uw raad vastgesteld. Dit heeft gevolgen gehad voor de planning van de inkoop van preventieve jeugdhulp in 2024. 
In Q1 is daarom gewerkt met een addendum op het 2023-overbruggingscontract. Op 1 april 2024 zijn nieuwe raamovereenkomsten voor preventieve jeugdhulp gestart.
2024 markeerde het laatste jaar waarin middelen beschikbaar waren vanuit het bestedingsplan jeugdhulp 2022-2025. Deze werden ingezet voor beschikkingsvrije preventieve GGZ-ondersteuning aan kinderen. Het proces om samen met huisartsen een POH GGZ Jeugd op te zetten heeft in 2024 nog niet geleid tot een akkoord. Realisatie wordt in 2025 verwacht. De in 2023 gestarte BSO+-pilot bleek effectief en leidde tot 38% minder instroom bij groepsaanbod jeugdhulp. 
Samenwerking met onderwijs, sport en gezondheid resulteerde in 2024 in integrale pilots voor kinderen met sociaal-emotionele problematiek, de invoering van de GGD-interventie Nu Niet Zwanger in Dronten en een netwerkbijeenkomst voor jeugdhulp en onderwijs.
Voor lange termijn effectmeting van de preventieve producten is een eenduidige monitoring gerealiseerd. In april 2025 zijn de resultaten van de preventieve jeugdhulp 2024 bekend. 
Eind 2024 is in aanvulling op het bestaande aanbod een brede werkgroep gestart met samenwerkingspartners voor een vroegtijdige aanpak rond echtscheidingsproblematiek.

Lokale jeugdhulp
Vooralsnog lijkt het erop dat in 2024 minder declaraties op cliënten hebben plaatsgevonden dan in 2023. We verwachten dat het totaal aantal declaraties nog zal stijgen, omdat de ervaring leert dat aanbieders in het eerste kwartaal van een jaar nog declareren over het jaar ervoor. De huidige beschikbare cijfers suggereren een lichte afname van inzet van (zware) jeugdhulp. We kunnen niet duiden of dit inderdaad het geval is en zo ja, hoe dit effect bereikt is. Wel is in 2024 een aantal stappen gemaakt om mogelijk op termijn de inzet van (zware) jeugdhulp te verminderen:

  • Voortzetting van een stevig preventief aanbod. Dit lijkt helpend ter voorkoming van jeugdhulp trajecten, met name op het gebied van specialistische (GGZ) behandeling en groepsbegeleiding (zie ook preventie).
  • Inzet van de Gids Regie in meervoudig complexe casussen. Dit lijkt te zorgen voor betere afstemming tussen alle betrokken partijen, een eenduidig zorgplan en efficiëntere inzet van zorg.
  • De doorontwikkeling van afspraken met GGZ aanbieders met als doel jongeren zo snel mogelijk het juiste traject te kunnen aanbieden en langdurige stapeling van trajecten te voorkomen.
  • Het leveren van (buiten contractueel) maatwerk. Om verergering van de problematiek te voorkomen, wijken we uit naar niet-gecontracteerde aanbieders op het moment dat gecontracteerde aanbieders niet of niet tijdig het benodigde specialisme kunnen leveren, bijvoorbeeld bij eetproblematiek. Ten opzichte van 2023 is de omvang daarvan stabiel gebleven. Maatwerk is niet per definitie kostenverhogend en lijkt qua uitgaven een structureel karakter te krijgen.
  • Maatwerkafspraken met zorgaanbieders op het snijvlak van onderwijs en zorg. Deze aanbieders kunnen vanuit hun expertise en ervaringsdeskundigheid ingezet worden om bijvoorbeeld thuiszitters terug te begeleiden naar het onderwijs en dreigende uitval zoveel mogelijk te voorkomen. Deze tijdelijke, stevige inzet voorkomt mogelijk langdurige inzet van jeugdhulp.

We hebben momenteel geen inzicht in concrete cijfers om de effectiviteit van bovenstaande ontwikkelingen te meten. Monitoring blijft een punt van aandacht en is opgenomen als één van de verbeterpunten in het ‘Uitvoeringsprogramma Kansengelijkheid vergroten’ dat in 2024 is opgesteld.

Terugdringen jeugdhulp met verblijf
In 2022 is gestart met de versnellingsaanpak, deze aanpak is per 2024 ingebed in RET/TAS. In 2023 is gestart met de proeftuin Toekomstscenario. De aandacht voor anders kijken naar uithuisplaatsingen heeft de laatste jaren veel aandacht gekregen. Dit heeft geleid tot anders werken.
Vanaf 2022 is er een significante daling in het aantal uithuisplaatsingen zichtbaar. In 2024 is er voor in totaal 15 jeugdigen (stand per oktober) voor de eerste keer een beschikking voor jeugdhulp met verblijf afgegeven. In 4 casussen ging het om een Volledig Pakket Thuis (VPT). Deze jeugdigen hebben de hulpverlening thuis ontvangen. 

In 2024 heeft de Regio sociaal domein Flevoland een maatschappelijke businesscase laten uitvoeren om de effectiviteit van het Regionaal Expert Team (RET) en Team AnderS (TAS) te onderzoeken. De conclusie uit het onderzoek is: “De hoofdconclusie die we (Berenschot) op basis van ons onderzoek trekken is dat het RET en TAS doeltreffende instrumenten zijn in de beweging naar nul uithuisplaatsingen. Door de inzet van RET en TAS worden namelijk direct of indirect uithuisplaatsingen voorkomen. Doorgaan met het RET en TAS na 2024 lijkt dan ook in de eerste plaats maatschappelijk een goede businesscase, maar we hebben daarnaast laten zien dat de businesscase ook in financiële zin positief is.”

Opvallend is dat er binnen de gemeente Dronten relatief veel beschikkingen behandeld wonen worden afgegeven, in vergelijking tot andere gemeenten binnen onze regio. Daar worden gemiddeld meer lichte vormen van verblijf afgegeven. De hypothese is dat we in Dronten in staat zijn jeugdigen lang thuis te houden. Echter is de consequentie dat dit ook kan betekenen dat er in sommige gevallen na uithuisplaatsing op latere leeftijd zwaardere hulp noodzakelijk is. 

Ten tijde van de Programmabegroting 2024 was nog niet bekend dat de aanbesteding van jeugdhulp met verblijf niet tijdig zou slagen en daardoor zijn de overbruggingscontracten met een jaar verlengd. Dit maakte dat het product Thuis Op Maat (TOM) nog niet beschikbaar was om als alternatief voor verblijf in te zetten. Volledig Pakket Thuis was wel beschikbaar en is wel ingezet. 
De tarieven van de producten binnen jeugdhulp met verblijf zijn in het afgelopen jaar, mede door de CAO verhoogd. 

Hervormingsagenda jeugd, strategische beleid en uitvoeringsplannen
In 2024 zijn in het strategisch beleidskader en in de concept uitvoeringsplannen Kansengelijkheid en Gezond samenleven de belangrijkste lokale uitgangspunten voor Dronten opgenomen: toewerken naar een pedagogische basis en stevige lokale teams per 2027. Daarvoor wordt het beschikkingsvrije aanbod uitgebreid en het jeugdhulpaanbod ingeperkt. 
De regio Sociaal Domein Flevoland heeft – net als veel andere belanghebbenden - kritisch gereageerd op de internetconsultatie Wet verbetering beschikbaarheid jeugdhulp. De consultatie heeft niet geleid tot belangrijke aanpassingen. De wet wordt naar verwachting voor de zomer vastgesteld. De regionale voorbereidingen die in 2024 zijn gedaan voor de integrale regiovisie, de intentieovereenkomst voor de governance en de inkoop vanaf 2027 hebben geleid tot een procesplan en een intentieovereenkomst. Deze worden in 2025 uitgewerkt. Dit is een complex proces waarbij eind 2024 een complicatie is bijgekomen, omdat Lelystad heeft besloten de intentieovereenkomst niet te tekenen.

Jeugdbescherming en jeugdreclassering
De landelijke CBS cijfers over het eerste halfjaar 2024 laten een daling zien van het aantal jongeren met een jeugdbeschermingsmaatregel en een stijging van het aantal jeugdreclasseringsmaatregelen.

In Dronten zien we over heel 2024 de daling in de jeugdbeschermingsmaatregelen terug; dat is een mooie ontwikkeling. 
Eind 2023 waren er 122 ondertoezichtstellingen; eind 2024 waren dat er 112.
De jeugdreclasseringsmaatregelen zijn in Dronten in de tweede helft van 2024 gestegen van 8 in 2023 naar 12 in 2024. De oorzaak hiervan zijn we nog aan het onderzoeken.

De daling van het aantal ondertoezichtstellingen is niet aantoonbaar te relateren aan de deelname van Dronten aan de Proeftuin Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming Flevoland. Wel is het aannemelijk dat het effect van deze deelname terug te zien is in de cijfers. In de Vijfde voortgangsrapportage Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming, die in november 2024 naar de Tweede Kamer is gestuurd, hebben de proeftuinen en partners de cijfers geduid. Daaruit komt naar voren dat de resultaten een goed beeld geven van de praktijk binnen de proeftuinen. In een groot deel van de gezinnen en huishoudens lukt het door integraal systeem- en mensgericht werken om weg te blijven van inzet van juridische maatregelen.

De proeftuin gaat in Flevoland (Almere en Dronten) in 2025 verder. De regio wil in 2025 bepalen of en hoe ze het werken volgens het Toekomstscenario wil verbreden naar alle gemeenten.

Verbonden partijen programma 6

Wat heeft programma 6 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 6 gekost? - Wat gaat dit kosten?

Financieel sluit dit programma het jaar 2024 af met een resultaat van: € -3.363.000.
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Bedragen x €1.000
Lasten en Baten Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten
6L Leefbaarheid en veiligheid -41 -62 -65 -44 21
6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen -20.278 -18.490 -20.135 -19.587 549
6M4 Inburgering, (arbeids)participatie en integratie van statushouders -3.852 -4.667 -4.193 -3.974 220
6N Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden -15.136 -14.729 -16.041 -16.841 -800
6O Gezonde leefstijl -77 -57 -138 -127 11
6P Opgroeien en opvoeden -18.044 -16.282 -16.669 -20.087 -3.419
Totaal Lasten -57.429 -54.287 -57.242 -60.660 -3.419
Baten
6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen 11.636 10.599 12.171 12.808 637
6M4 Inburgering, (arbeids)participatie en integratie van statushouders 6.512 5.606 5.107 4.930 -177
6N Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden 2.790 263 1.704 1.686 -18
6P Opgroeien en opvoeden 31 17 559 568 9
Totaal Baten 20.968 16.484 19.542 19.993 451
Saldo Lasten en Baten programma 6 -36.461 -37.802 -37.700 -40.667 -2.967
Stortingen
6Z Niet in pakketjes opgenomen 2.578 0 833 1.164 331
Onttrekkingen
6Z Niet in pakketjes opgenomen 1.898 700 2.267 2.202 -65
Saldo Reserves programma 6 -680 700 1.434 1.038 -396

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Wat heeft programma 6 gekost? - Afwijkingen

Hierna verklaren we per pakket de afwijkingen tussen begroting na wijziging 2024 en de werkelijkheid 2024. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) worden toegelicht. We lichten afwijkingen op pakketniveau toe vanaf € 75.000. Bij individuele afwijkingen binnen het pakket hanteren we voor de toelichting als richtlijn een grensbedrag van € 50.000 euro en hoger. Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel.

6L Leefbaarheid en veiligheid
Toelichting Lasten Baten I / S
Overige diverse posten < € 50.000 21 I
Totaal 21 0
6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen
Toelichting Lasten Baten I / S
Programmabureau Transities: De incidentele midden (flexibele budget) voor de verlengde beleidsperiode zijn voor 225K niet benut en daarmee ook niet onttrokken aan de bestemmingsreserve Sociaal Domein. Het flexibele budget in het sociaal domein was bedoeld om incidentele (project- en algemene) kosten op te vangen. 225 I
Uitkeringen Participatiewet: De afwijking ten opzichte van de begroting wordt veroorzaakt door terugwerkende kracht toegekende uitkeringen (WIA, WAJONG) door het UWV, waarbij reeds verstrekte bedragen nu worden verrekend. -695 197 S
Besluit zelfstandigen: Lagere uitgaven uitbestede werkzaamheden door minder afname producten. 121 46 S
Armoedebeleid uitvoering: De Onderschrijding wordt grotendeels veroorzaakt, doordat het overgehevelde restant energietoeslag van 2023 naar 2024 grotendeels onbenut bleef. 208 175 S
Er is een afname te zien in de kosten voor bijzondere bijstand (met uitzondering van bewindvoeringskosten) en de toegankelijkheidsbijdrage.
Daarnaast is er 2024 minder uitgegeven aan subsidies, trainingen, inzet personeel en ervaringsdeskundigheid.
Armoedebeleid beleid: Aan projecten is er minder uitgegeven dan begroot. 253 S
Participatiewet Re-integratie: De overschrijding op de post Beschut Werk is met name veroorzaakt door een verrekening van kosten gemaakt door Impact in 2023, deze zijn in 2024 verrekend. Via de gemeente Almere is 164K aan ESF subsidie ontvangen. -146 164 S
Sociale werkvoorziening: afrekening van het voorschot laat zien dat Dronten een bedrag terug ontvangt. 220
Totaal 549 637
6M4 Inburgering, (arbeids)participatie en integratie van statushouders
Toelichting Lasten Baten I / S
De uitvoering inburgering heeft tot een lagere last (en baat vanuit de specifieke uitkering) geleid doordat lasten over 3 jaar verdeeld worden. 318 -176 S
Oekraïne opgave heeft een overschrijding a 2,9%. -97 I
Overige diverse posten < € 50.000 -1 -1 I
Totaal 220 -177
6N Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden
Toelichting Lasten Baten I / S
Samenkracht en burgerparticipatie: De overschrijding zit voornamelijk in de salarislasten. -123 -136 S
Uitvoeringskosten WMO: De onderschrijding zit voornamelijk in de salarislasten (106k minder uitgegeven dan begroot). Aan uitbestede werkzaamheden is 45k meer uitgegeven dan begroot. 52 100 S
Overschrijding op woningaanpassingen. De uitgaven fluctueren jaarlijks, omdat aanpassingen zich niet elk jaar in dezelfde mate voordoen. -170 -6 S
WMO Maatschappelijke Begeleiding en Dagbesteding. -72 S
Oorzaak: toename van het aantal cliënten en de tarieven zijn met 6,56% verhoogd.
Gestructureerd huishouden Wmo: Sterke toename van het aantal cliënten en de tarieven Wmo zijn met 6,56% verhoogd. -307 S
WMO Beschermd Wonen: de middelen voor het bestedingsplan Zorglandschap WMO zijn niet volledig benut. Het restant is ook niet onttrokken aan de hieraan verbonden bestemmingsreserve, wat wel begroot stond. Voor 2024 is een overschot gerealiseerd in WMO dat door de centrumgemeente Almere is uitgekeerd. De middelen voor activiteitensubsidie zijn ook niet volledig benut. 266 -22 S
Front en Backoffice WMO en Jeugd: Overschrijding wordt veroorzaakt door de uitvoeringskosten regionale jeugd en de onderhoud- en servicekosten software. -436 S
Abonnementshonorarium Wmo (EB). Eigen bijdrage CAK 52k hoger dan begroot. 52
Overige diverse posten < € 50.000 -10 -6
Totaal -800 -18
6O Gezonde leefstijl
Toelichting Lasten Baten I / S
Overige diverse posten < € 50.000 11
Totaal 11 0
6P Opgroeien en opvoeden
Toelichting Lasten Baten I / S
Toegang Werkwijze en Preventie Jeugd: De onderschrijding van 219k op de reguliere uitgaven wordt grotendeels veroorzaakt doordat de inzet van POH jeugd GGZ in 2024 nog niet is gerealiseerd; de hiervoor begrote middelen (200k) zijn niet besteed. Tegelijkertijd is er sprake van een overschrijding van 301k op salariskosten op deze post. Per saldo leidt dit tot een overschrijding van 82k. -82 S
Ondersteuning Jeugd PGB: Er wordt zoveel mogelijk ingezet op ondersteuning ZIN. De ingezette dalende trend voor PGB heeft zich doorgezet. Hier staan hogere uitgaven bij de Ondersteuning Jeugd ZIN tegenover. 281 S
Jeugdhulp lokaal (begeleiding/behandeling/dagbesteding): De stijging van de uitgaven zijn vanwege een toename van complexe problematiek. Dit zien we terug in: - Een daling van inzet van lichtere trajecten en van middel zware jGGZ trajecten; - Een stijging van instroom in zwaardere trajecten van de jGGZ; - Een stijging van inzet van maatwerk trajecten voor complexe problematiek waarvoor intensieve en specialistische inzet nodig is (bijvoorbeeld ambulante begeleiding en behandeling), vaak geboden door een niet-gecontracteerde aanbieder. -887 S
Jeugdhulp Pleegzorg regionale inkoop: De onderschrijding wordt deels verklaard door een lagere aantal geplaatste jeugdigen dan begroot. Daarnaast zijn de kosten in pleeggezinnen minder sterk gestegen dan die van andere vormen van jeugdhulp met verblijf. Hoewel het beleid gericht is op het zoveel mogelijk laten opgroeien van jeugdigen in gezinsgerichte vormen van verblijf, zoals pleegzorg, ligt in de praktijk het zwaartepunt van de plaatsingen bij zwaardere vormen van verblijf, zoals behandeld wonen. Dit komt door de toegenomen complexiteit van de problematiek van de jeugdigen die moeten worden geplaatst. 376 S
Jeugdhulp Gezinsgericht regionale inkoop: In 2023 was er voor 17 jeugdigen een beschikking begeleid wonen. In 2024 waren er 43 beschikkingen. Dit verklaart de overschrijding. -303 S
Jeugdhulp met verblijf overig lokaal en jeugdhulp met verblijf overige regionale inkoop: De onderschrijding op jeugdhulp met verblijf lokaal wordt grotendeels veroorzaakt door de verschuiving van lokaal (overbruggingscontracten) naar regionaal. De aantallen jeugdigen m.b.t. jeugdhulp met verblijf overige regionale inkoop zijn redelijk stabiel, echter zijn de kosten per client hoger dan de prognose. -704 S
Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf: De verklaring voor de overschrijding heeft als oorzaak dat in de begroting niet volledig rekening is gehouden met de ontwikkeling van loon- en prijsstijgingen. Hierdoor is er sprake van een hoger uitgavenpatroon dan oorspronkelijk geraamd. -109 S
Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf regionaal inkoop: Binnen de begroting is een stelpost van 1.279k opgenomen onder het onderdeel 'jeugdhulp met verblijf overig lokaal'. Deze middelen zijn bedoeld voor de inzet op behandeling GGZ zonder verblijf (regionale inkoop). In de rapportage worden deze lasten zichtbaar op een andere post dan waar de stelpost is opgenomen, waardoor op dit onderdeel een overschrijding van 1.044k wordt weergegeven. Wanneer deze samenhang in beschouwing wordt genomen, is er per saldo juist sprake van een onderschrijding. Deze onderschrijding hangt samen met een daling van het aantal jeugdigen met een regionale HSJGGZ-beschikking. -1.049 S
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf regionale inkoop: Op deze post is geen sprake van onderschrijding. Bepaalde uitgaven die inhoudelijk op deze post vallen, zijn verantwoord binnen andere onderdelen van de regionale inkoop jeugdhulp. Hierdoor komt het resultaat op deze post lager uit dan in werkelijkheid het geval is. 45 S
Jeugdhulp gesloten plaatsing regionale inkoop: De overschrijding wordt deels veroorzaakt door de tariefverhoging voor kleinere groepen en deels door het aantal (10 in 2024, zo hoog is het nog nooit geweest). -646 S
Jeugdbescherming regionale inkoop: Overschrijding 108K op AMHK (VTF): Dit is conform regionale afspraken m.b.t. aanvulling op de begroting VTF 2024. Deze aanvulling is deels het gevolg van een CAO-verhoging die hoger is dan waar de centrumgemeente rekening mee hield. Een andere oorzaak van de aanvulling is dat VTF een reëlere inschatting voor wat nodig is voor een kwalitatief betere triage heeft gedaan. Daarnaast is de instroom van het aantal meldingen gestegen. Niet bij de gemeente Dronten. Voor jeugdbescherming is de raming als werkelijke uitgave geboekt en deze lag een ton hoger dan de begroting. Er is nog geen definitieve realisatie bekend. -346 S
Overige diverse posten < € 50.000 23 9
Totaal -3.419 9

Verplichte en eigen beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte en eigen beleidsindicatoren - inleiding BBV6

Gemeenten nemen vanaf 2017 een basisset BBV beleidsindicatoren op in de begroting en het jaarverslag voor inzicht en heldere beeldvorming over de beleidsresultaten van de gemeente, en vergelijking van gemeenten onderling.

Via het verplichte dashboard van Waarstaatjegemeente.nl zijn nog meer gegevens beschikbaar. In de onderstaande tabel staan de beleidsindicatoren voor dit programma van onze gemeente met peildatum 26-03-2025.

Indicator 2020 2021 2022 2023 2024 Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners Bron
% Jongeren met delict voor rechter 1 1 1 1 NB 1 CBS - Jeugd
Omschrijving Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
% Jongeren met jeugdbescherming 1,5 1,5 1,5 1,5 1,2 0,9* CBS - Jeugd
Omschrijving Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan 'onder toezicht gesteld' of ‘onder voogdij geplaatst’. *Voorlopige cijfers
% Jongeren met jeugdhulp 10,3 12,7 11,7 12,6 10,5* 11,5* CBS - Jeugd
Omschrijving Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014), en in natura door de zorgaanbieder is geleverd. PGB gefinancierde hulp en zorg valt hier dus buiten. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed. Persoonsgebonden budget (PGB) is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente. *Voorlopige cijfers
% Jongeren met jeugdreclassering 0,3 0,2 0,1 0,2 0,2* 0,3* CBS - Jeugd
Omschrijving Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder de overtreding of het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. *Voorlopige cijfers
% Kinderen in uitkeringsgezin 4 4 4 4 NB 4* CBS - Beleidsinformatie Jeugd
Omschrijving Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. *Op basis van 2023
% Netto arbeidsparticipatie 72,3 73,0 74,1 74,6 74,7 73,5 Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel
Omschrijving Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking.
% Werkloze jongeren 1 1 1 1 NB 1* CBS - Jeugd
Omschrijving Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. *Op basis van 2023
Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 - 64 jaar 652,1 647,5 652,5 669,9 NB 738,4* LISA
Omschrijving Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. *Op basis van 2023
Aantal cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners 550 550 550 570 540 637 CBS - Monitor Sociaal Domein WMO
Omschrijving Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.
Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners 228,4 182,1 154,1 151,2 NB 192* CBS - Participatiewet
Omschrijving Het aantal re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. *Op basis van 2022
Personen met een bijstandsuitkering 319,2 277,9 227,5 211,7 204,4 232,1 CBS - Participatiewet
Omschrijving Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.

Eigen indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte en eigen beleidsindicatoren - Eigen indicatoren

Excel-tabel

Meer huishoudens met een minimuminkomen zijn in beeld en maken gebruik van voorzieningen
Gebruik van de toegankelijkheidsbijdrage (Pas van Dronten) neemt in de periode 2017-2022 toe met 10% (t.o.v. de nulmeting)
2021 2022 2023 2024 Bron
Aantal kinderen < 12 jaar 218 232 212 215 Intern, gemeente
Aantal kinderen 12-18 jaar 203 199 186 200 Intern, gemeente
Aantal volwassenen 954 989 1.005 959 Intern, gemeente
Totaal aantal personen 1.375 1.420 1.403 1.374 Intern, gemeente
Toelichting op de indicatoren:
De toegankelijkheidsbijdrage biedt inwoners met een minimuminkomen de mogelijkheid om gebruik te maken van voorzieningen, zoals lid worden van een sportvereniging.
Meer jongeren die een uitkering op grond van de Participatiewet ontvangen, stromen uit naar school mits zij leerbaar zijn
% jongeren dat uitstroomt naar school
2021 2022 2023 2024 Bron
Uitstroom naar school 1 3 1 6 Intern, gemeente
Toelichting op de indicatoren:
In de Participatiewet is een jongere iemand die nog geen 27 jaar is. Het uitgangspunt is dat jongeren in hun eigen bestaan moeten voorzien. Dit kan door terug te gaan naar school, aan het werk te gaan of stage te lopen, eventueel met ondersteuning. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat jongeren die een startkwalificatie hebben behaald, sterker staan op de arbeidsmarkt. Veel jongeren die op dit moment een bijstandsuitkering ontvangen zijn niet in staat om uit te stromen naar school. Door hun persoonlijke situatie (licht verstandelijke beperking (LVG), gedragsproblematiek, persoonlijkheidsstoornissen) is uitstroom naar school niet haalbaar. De begeleiding van deze jongeren richt zich met name op de leefgebieden en uitstroom naar werk. In 2023 is de nadruk nog meer komen te liggen op preventie, dus het voorkomen van schooluitval zonder startkwalificatie. Door jongeren al eerder begeleiding te bieden (op school) wordt voorkomen dat ze überhaupt in de Participatiewet terecht komen en een beroep gaan doen op een uitkering. Om dit nog meer te stimuleren doet de gemeente Dronten in 2024 mee met de pilot jongerenparticipatiecoach in het kader van de regionale aanpak jeugdwerkloosheid. De jongerenparticipatie coach is er na aanmelding op gericht dat de jongere in beeld blijft bij de organisatie (school of gemeente) die hij nodig heeft om stappen te zetten in zijn ontwikkeling naar een weerbare plek in de maatschappij.
Statushouders zijn in toenemende mate geïntegreerd
Uitstroom aantal statushouders naar werk
2021 2022 2023 2024 Bron
Uitgestroomd naar werk 22 14 11 7 Intern, gemeente
Toelichting op de indicatoren:
Het doel van de Wet inburgering 2021 is dat inburgeringsplichtigen zo snel en volwaardig mogelijk kunnen meedoen aan de Nederlandse samenleving, het liefst via betaald werk. In onze gemeente zetten wij ons in om inburgeringsplichtigen al tijdens hun taallessen te laten participeren naar vermogen. Dit om de integratie te bevorderen en inburgeringsplichtigen op termijn duurzaam te laten uitstromen uit de uitkering. Voor alle inburgeringsplichtigen dient een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie te worden opgesteld. Dit plan moet inburgeringsplichtigen helpen bij het inburgeren, integreren én participeren.
Het aantal inwoners dat zich eenzaam voelt, neemt af
% Inwoners dat zich eenzaam voelt
2021 2022 2023 2024 Bron
Ernstig eenzaam in leeftijd 19-64 jaar NB NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Ernstig eenzaam in leeftijd 65+ NB NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Matig eenzaam in leeftijd 19-64 jaar NB NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Matig eenzaam in leeftijd 65+ NB NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Zeer ernstig eenzaam in leeftijd 19-64 jaar NB NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Zeer ernstig eenzaam in leeftijd 65+ NB NB NB NB Gezondheidsmonitor GGD
Toelichting op de indicatoren:
De gezondheidsmonitor wordt eens per vier jaar afgenomen. De cijfers van 2024 worden in de loop van 2025 gepubliceerd. Momenteel zijn deze nog niet bekend.
Er zijn minder overbelaste mantelzorgers
% Zwaar belaste mantelzorgers
2021 2022 2023 2024 Bron
% In de leeftijd 19-64 jaar NB NB NB NB Een Gezonder Flevoland
% In de leeftijd 65+ NB NB NB NB Een Gezonder Flevoland
Toelichting op de indicatoren:
De bron Een Gezonder Flevoland haalt zijn cijfers uit de GGD Gezondheidsmonitor (de Volwassenen- en seniorenenquête). De Gezondheidsmonitor wordt eens per vier jaar afgenomen. De cijfers van 2024 worden in de loop van 2025 gepubliceerd. Momenteel zijn deze nog niet bekend.
Inwoners krijgen de hulp die nodig is
Aantal inwoners met beschikking maatwerk voorziening Wmo
2021 2022 2023 2024 Bron
Aantal inwoners met een maatwerkarrangement per 1.000 huishoudens 55 NB NB 54 Waarstaatjegemeente.nl
Toelichting op de indicatoren:
De verwachting is dat het aantal inwoners met een maatwerkvoorziening iets zal stijgen vanwege de bevolkingssamenstelling.
Inwoners blijven langer zelfstandig wonen
Aantal inwoners met WLZ-Zorg Thuis en WLZ Zorg instelling
2021 2022 2023 2024 Bron
Personen die gebruik maken van WLZ Zorg thuis per 10.000 personen NB NB NB NB Waarstaatjegemeente.nl
Personen die gebruik maken van WLZ-zorg in een instelling per 10.000 personen NB NB NB NB Waarstaatjegemeente.nl
Meer inwoners die aan informele zorg (vrijwilligers) doen
% Vrijwilligers
2021 2022 2023 2024 Bron
% Doet vrijwilligerswerk NB NB NB NB RIVM
Toelichting op de indicatoren:
Onze bron, het RIVM, maakt gebruik van de cijfers van de GGD gezondheidsmonitor. Deze wordt eens per vier jaar afgenomen. De cijfers van 2024 worden in de loop van 2025 gepubliceerd. Momenteel zijn deze nog niet bekend.
Minder inwoners met financiële problemen
% Huishoudens heeft enige of grote moeite met rondkomen
2021 2022 2023 2024 Bron
Geen moeite met rondkomen - goed betaalgedrag (risiconiveaus 1 t/m 4) 54% 51% 42% 34% Geldfit
Enige of redelijke moeite met rondkomen - gemiddeld betaalgedrag (risiconiveaus 5 t/m 7) 25% 26% 28% 30% Geldfit
Grote moeite met rondkomen - zorgelijk betaalgedrag (risiconiveaus 8 t/m 10) 21% 23% 30% 36% Geldfit
Toelichting op de indicatoren:
Geldfit brengt de financiële problematiek op huishoudniveau in beeld en werkt met 10 risiconiveaus om de mate van problematiek te duiden. Daarbij hanteert zij risiconiveaus 1 tot en met 4 als huishoudens met goed betaalgedrag. Onder risiconiveaus 5 tot en met 7 vallen huishoudens die financieel gemiddeld betaalgedrag vertonen. Onder risiconiveaus 8 tot en met 10 vallen huishoudens die zorgelijk betaalgedrag vertonen.
Kwetsbare jongeren beter op weg helpen zelfstandig te worden
% Jeugdigen met jeugdhulp met Plan 18
2021 2022 2023 2024 Bron
% Jeugdigen met jeugdhulp met Plan 18 NB NB NB NB Intern, gemeente
Toelichting op de indicatoren:
In het administratiesysteem van jeugdhulp kan bijgehouden worden dat Plan 18 is ingevuld. Echter is gebleken dat de gidsen Jeugd dit in de praktijk niet registreren. In de komende periode wordt er door de gidsen gewerkt aan een inhaalslag om de informatie in CVS op de juiste manier te verwerken. Hier is Plan 18 een onderdeel van. Dat er door de gidsen niet geregistreerd is, betekent echter niet dat er geen aandacht voor is bij de gidsen. Uit een eerdere themacontrole blijkt dat er wel rondom de overgang 18-/18+ een domeinbepaling is gedaan en daar een plan op wordt gemaakt. Vanaf 2023 is in de inkoop voor jongeren met een doorlopende hulpvraag specifiek rekening gehouden met de soepele overgang van jeugdhulp naar Wmo door aanbieders te contracteren voor 16-27 jaar. Voor jongeren met een doorlopende hulpvraag wordt vanaf 17,5 jaar een integraal plan opgesteld om een soepele overgang te regelen naar de volwassenheid. Gegevens zijn niet beschikbaar, omdat deze niet verwerkt worden in het administratiesysteem.
Meer ouders kunnen zelfstandig voor hun kinderen zorgen
% Ondertoezichtstellingen
2021 2022 2023 2024 Bron
% Ondertoezichtstellingen 60 70 75 NB Waarstaatjegemeente.nl
Minder kinderen groeien in armoede op
Gebruik minimavoorzieningen neemt toe met 5 % per jaar (t.o.v. nulmeting)
2021 2022 2023 2024 Bron
Minimavoorzieningen gebruikt voor 3-18 jarigen 425 431 398 415 Intern, gemeente
Toelichting op de indicatoren:
De cijfers betreffen het aantal 3-18 jarigen dat gebruik maakt van de toegankelijkheidsbijdrage.
Minder kinderen maken gebruik van jeugdhulp en/of meer kinderen maken gebruik van een verschuiving van zwaardere naar lichtere hulp
Gemiddelde prijs per unieke jeugdige
2021 2022 2023 2024 Bron
Aantal met unieke BSN 1.222 1.167 1.204 NB Intern, gemeente
Gemiddelde prijs per unieke jeugdige 9.622 9.654 12.159 NB Waarstaatjegemeente.nl