Beleidsontwikkelingen

Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Pakket 0A Bestuur

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 0A Bestuur - Beleidsontwikkelingen

Versterking regionale samenwerking
Regionale samenwerking is essentieel vanwege de groeiopgave en gestapelde maatschappelijke uitdagingen. De afgelopen jaren zijn belangrijke stappen gezet om effectiever samen te werken in de regio. Tegelijkertijd constateren we dat meer grip op regionale samenwerking nodig is om onze ambities te bereiken. Daarnaast moet regionale samenwerking verder worden verankerd in het DNA van de organisatie. Dit is noodzakelijk om de bovenlokale vraagstukken in relatie tot onze groeiopgave te realiseren en de randvoorwaarden op orde te krijgen (voorzieningenniveau, infrastructuur, zorg, en energie).  

Daarom ontwikkelen we in 2025 een strategie regionale samenwerking en Public Affairs. Deze richt zich op de doorontwikkeling van de strategische positionering om zo regionale samenwerking en Public Affairs vanaf 2026 stevig te borgen in het DNA van de organisatie. En op de lange termijn richt het zich op beleidsdoelen waarbij wij als gemeente een samenwerking met Rijk en Regio nodig hebben in de vorm van gelden, ruimtelijke ordening en eventuele versoepeling in wet- en regelgeving. Aan de hand van de strategie brengen we in beeld in welke samenwerkingsverbanden we de komende jaren willen investeren.

Pakket 0B Burgerzaken

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 0B Burgerzaken - Beleidsontwikkelingen

Vertrouwen van inwoners versterken
Het pakket Burgerzaken richt zich op betrouwbaarheid en het versterken van het vertrouwen van inwoners in de lokale overheid. Het omvat identiteitsmanagement, persoonsgegevensbeheer basisregistratie personen, burgerlijke stand, privacybeheer én de verkiezingen. Borgen van kwaliteit en leveren van dienstverlening staan centraal. Er wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke kwaliteit en actualiteit om betrouwbaar en veilig diensten te verlenen met verregaande bescherming van de persoonsgegevens. Tegelijkertijd gaat dienstverlening over de manier waarop uitvoering wordt gegeven aan taken waarbij de gemeente in contact staat met opdrachtgevers/gebruikers en inwoners. De ambitie is om de dienstverlening effectiever, laagdrempeliger, toegankelijker en persoonlijker te maken.   

Het werkveld van Burgerzaken is continu in ontwikkeling. Nieuwe wetgeving, aanscherping van procedures, digitalisering/technologische innovaties?en de toenemende hoeveelheid en complexiteit van het werk, stelt hogere eisen aan de?medewerkers en de processen en systemen (vak applicaties).? 

De voornaamste ontwikkeling die Burgerzaken het hoofd moet bieden zijn de toenemende kwaliteitseisen als het gaat om identiteitsvaststelling (om fraude en misbruik te voorkomen) en de groter wordende vraag naar reisdocumenten tot en met 2027. Het borgen van de kwaliteit van dit werk is van essentieel belang. Wanneer de kwaliteit niet geleverd kan worden, heeft dit namelijk grote negatieve gevolgen voor het vertrouwen in de (lokale) overheid. De kwaliteit in combinatie met de tijdigheid van de dienstverlening staat dus altijd voorop. Tegelijkertijd groeit de gemeente en daarmee ook de druk op de uitvoering van zowel KCC als Burgerzaken. Door technologische toepassingen willen we zolang mogelijk onze normen halen met dezelfde bezetting.

Op het gebied van dienstverlening vragen wettelijke veranderingen dat de gemeente meegaat met technologische ontwikkelingen. Het gaat onder andere over het beschikbaar stellen van e-diensten en continu faciliteren van inzicht in de status van een melding voor inwoners en ondernemers. Dit vraagt investeren in automatisering en in het kennisniveau van medewerkers. De lijn van de I-Visie wordt bij deze technologische ontwikkeling gevolgd.  

Pakket 0C Overhead

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 0C Overhead - Beleidsontwikkelingen

De ontwikkeling van de organisatie op weg naar Dronten 2050 geeft volop focus in 2026. De vijf strategische lijnen die in deze ontwikkeling centraal staan (namelijk Dronten 2050, Versterkte sturing, Regionale Samenwerking, Professionalisering en een Sterke basis), worden in het concernplan 2026 geborgd. Deze vijf strategische lijnen vragen een veranderende rol van de vakspecialisten binnen bedrijfsvoering, onder andere naar een meer strategische rol. In 2025 bouwen we verder aan de structurele kwalitatieve en kwantitatieve Strategische Personeelsplanning (SPP), waar we verder op inzetten in 2026. We verwachten daarbij in toenemende mate (team)ontwikkeltrajecten om als sterke teams de bovengenoemde strategische lijnen te kunnen ontwikkelen.

Opgavegericht werken
In 2024 is gestart met het programma Opgavegericht Werken om onze aanpak, werkwijze en vaardigheden op opgavegericht werken te ontwikkelen. Dit programma loopt ook de komende jaren door. Een intensivering van het programma is noodzakelijk om met een opgavegerichte werkwijze de opgaven te kunnen aanpakken, uitvoeren en sturen bij de realisatie van de groeiambitie. Hierbij zetten we in op portfoliomanagement, versterken van het opdrachtnemer- opdrachtgeverschap, een doorontwikkeling op programmatisch en projectmatig werken om aan te blijven sluiten bij de opgaven van nu en om goed te kunnen prioriteren. 

Gebiedsgericht werken
In Dronten is gebiedsgericht werken een effectieve manier om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. Het is een passende manier voor het herkennen van, en samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken in gebieden bij het groeien met en voor de samenleving. 
Gebiedsregie is pilot-af, nu zetten we in op het verder borgen en professionaliseren hiervan door te onderzoeken hoe een gebiedsgerichte aanpak kan bijdragen aan de maatschappelijke opgaven. Dit doen we via het programma opgavegericht werken. Er wordt gestreefd naar betere communicatie met inwoners, zodat zij zich gehoord en begrepen voelen, naar meer participatie met doelgroepen en het samen bouwen aan een samenleving. 

Arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt is en blijft in ontwikkeling, en in deze dynamiek staat het binden en boeien van medewerkers centraal. Het behouden van mensen, en daarmee data ten behoeve van analyse en actie, is van groot belang. In 2026 willen we aanvullend inzetten op het behouden van medewerkers. Vanuit de in 2025 ontwikkelde arbeidsmarktaanpak, zetten we in 2026 in op structurele recruitmentmarketing. Op deze manier willen we de juiste mensen uit de markt aan ons binden en boeien. We zien namelijk dat recruitmentmarketing essentieel is om de moeilijk vervulbare functies in de markt te kunnen zetten. 
 
Tenslotte: het wordt steeds moeilijker om ervaren professionals te vinden. Er zijn in de organisatie (in samenwerking met de regio) al meerdere traineeprogramma’s ontwikkeld, er is echter meer nodig om professionals zonder de juiste werkervaring een kans te geven op onze moeilijk vervulbare functies. Onze wens is om in de komende jaren in toenemende mate zelf mensen op te leiden, op mbo- en hbo- niveau. Dit vraagt om opleiding en begeleiding. 

Communicatie en participatie
De samenleving verandert razendsnel en ontwikkelingen stapelen zich op. Denk hierbij aan toenemende onzekerheid, digitalisering en polarisatie. Bovendien vergroot de opkomst van AI en desinformatie op sociale media de vraag naar betrouwbare en duidelijke communicatie. In Dronten streven we naar het maatschappelijk effect dat onze inwoners zich gezien, gehoord en begrepen voelen. Daarom zetten we in op vakmanschap, bereiden we ons voor op de verplichte participatieverordening en zetten we in op een communicatieve organisatie.

Excellente dienstverlening
We zetten vanuit excellente dienstverlening in op een eenduidige invulling van ons digitale communicatieplatform. Dit doen we door een eenduidig webportaal met gepersonaliseerde overheidsinformatie te creëren (persoonlijke internet pagina (PIP)). 
Op deze manier stroomlijnen we de digitale kanalen voor communicatie met onze inwoners en geven we invulling aan het collegeprogramma, het uitvoeringsprogramma Excellente Dienstverlening en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.

Effect gericht werken door middel van data en analyse
Om optimaal effect gericht te kunnen werken, is de inzet van data en analyse van belang. De organisatie wil zich daarom ontwikkelen in datagericht werken, met een focus op business intelligence (BI). Een projectmatige aanpak en investering in ontwikkeling is noodzakelijk om hier structureel de juiste stappen in te kunnen zetten. We zetten in op de uitbouw van ons dataplatform en de inzet van tooling waarmee effectgerichte sturing, realisatie van SMART-doelstellingen en een meer data gedreven werkwijze wordt ondersteund.

Informatiseren en digitaliseren
We werken aan een renovatie en optimalisatie van onze informatiehuishouding. We volgen daarvoor bestendig de i-leidraad en het IM-ontwikkelplan. Hierbij focussen we ons in 2026 op een digitale strategie die gericht is op datagedreven werken, briljante inwonerservaring, wendbare organisatie, nieuwe digitale businessmodellen en slimme, digitale processen. Tegelijk zijn we een aantal onderdelen van onze informatiehuishouding aan het vervangen of renoveren en wordt gewerkt aan een nieuwe digitale werkruimte. De ambitie is dat onze digitale platformen en ICT-omgeving geharmoniseerd en op uniforme wijze te beheren zijn, waardoor we beter in staat zijn om aan te sluiten op de landelijke samenwerking ‘common ground’. 

Archief en informatiebeheer
Door groei van onze organisatie, toenemende complexiteit in wetgeving en digitalisering in de maatschappij veranderen de eisen voor archief- en informatiebeheer. Er is daardoor meer capaciteit nodig om de transitie naar digitaal beheer te kunnen maken en de kwaliteit van archief- en informatiebeheer te waarborgen. Om dit zo efficiënt mogelijk te doen, werken we samen in de regio met het Flevolands Archief (HFA). Het bestuur van het HFA zal in 2025 bepalen welke keuzes hierin gemaakt moeten worden en wat het kostenverhogende effect daarvan zal zijn. 

Beheertaken 
We zijn en gaan van het gas af en worden meer en meer afhankelijk van elektriciteit. De prijzen van elektriciteit zijn vrijwel net zo onzeker als van gas. Het is mogelijk dat dit de komende jaren extra kosten met zich meebrengt. Echter, momenteel vertaalt dit zich in een financiële onzekerheid die niet is te kwantificeren.
 
Inkoop 
Het inkoopbeleid van de gemeente Dronten loopt vanaf 2022 tot en met 2025 en zal volgend jaar vernieuwd worden. 

Pakket 0D Gemeentelijke belastingen

Pakket 0H Economische ontwikkeling

Pakket 0T Wonen en bouwen

Pakket 0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 0Z Algemene uitkering, treasury en overige baten en lasten - Beleidsontwikkelingen

Financiële stabiliteit en veerkracht
Robuuste financiën zijn belangrijk voor gemeente Dronten om de toekomstige uitdagingen aan te kunnen. Het betekent dat onze financiële situatie gezond en duurzaam is, met voldoende buffers om economische schokken, onverwachte uitgaven of veranderingen in inkomsten op te vangen. Gemeente Dronten heeft een goed uitgangspunt richting de toekomst. 

Gezonde financiën zijn essentieel om onze (ambitieuze) doelen te bereiken. Dronten gaat groeien, wat betekent dat voorzieningen zoals scholen, sportvoorzieningen en mobiliteit op peil moeten blijven. 

Hiervoor zijn investeringen nodig. Investeringen van vermogen dat we op dit moment niet hebben. Aangezien de lasten voor de baten uitgaan, zal extern vermogen moeten worden aangetrokken en er dus geleend moeten worden. 

Een gezonde financiële positie is niet alleen nu, maar ook in de toekomst belangrijk. Daarom moeten we verder kijken dan de verplichte jaren in de begroting (begroting + 3 jaar). Realistisch begroten is een belangrijk aspect dat zowel de huidige als toekomstige begrotingen zal beïnvloeden. Een begroting is een voorspelling die gaandeweg wordt bijgestuurd. Hoe minder bijsturing nodig is, hoe realistischer de raming zal zijn.  

Hierom willen we een beter overzicht in de investeringsbehoeften en de timing hiervan. Zo kunnen we beter voorspellen welke investeringen tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd, rekening houdend met de financiële grenzen. Dit draagt bij aan een gezonde financiële positie voor nu en in de toekomst.  

Daarnaast ontwikkelen we nieuw beleid voor lokale heffingen en leges. Onderdeel hiervan is de indexatie van gemeentelijke leges en belastingen.  

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Inhoud

Het maatschappelijk effect wat we nastreven is een lokale overheid te bieden die betrouwbaar en dienstbaar is. In een tijd waarin de gemeente Dronten zowel groeit als beheert binnen een steeds complexere samenleving, staan transparantie in besluitvorming en flexibiliteit centraal. Daarom werken we actief samen met onze inwoners, (regionale) partners en het Rijk.
 
Dit programma richt zich op de ontwikkeling van een betrouwbare en dienstbare lokale overheid en een lokale overheid die het vertrouwen van onze inwoners versterkt. Door effectief in te spelen op maatschappelijke veranderingen en technologische innovaties, wordt gebouwd aan een efficiënte organisatie. Eén die niet alleen de groeiambitie naar 60.000 inwoners in 2050 kan ondersteunen, maar ook blijvend inspeelt op de behoeften en verwachtingen van haar inwoners. 

Programma 1 Veiligheid

Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 1E Rampenbestrijding en crisisorganisatie - Beleidsontwikkelingen

In 2026 wil de Veiligheidsregio Flevoland (VRF) verder invulling geven aan het vastgestelde Beleidsplan 2025-2028 met de kernboodschap: Wij versterken veiligheid, samen, elke dag steeds beter. De kernboodschap is uitgewerkt in vier centrale doelen, namelijk: 

  1. Veilige leefomgeving;
  2. Toekomstbestendige crisisbeheersing;
  3. Toekomstbestendige brandweerzorg;
  4. Wendbare organisatie.

Voor de bijstellingen in de Ontwerp-Programmabegroting VRF 2026 ontvangt u binnenkort een raadsvoorstel met bijbehorende zienswijzeprocedure. Voor deze Perspectiefnota 2026 is het wel van belang dat we specifiek inzoomen op de toekomstbestendige brandweerzorg. Deze zorg staat onder druk door het uitblijven van besluitvorming over rijksfinanciering voor Verplichtend Karakter (taakdifferentiatie, peildatum 1-4-2025). Hopelijk wordt dit duidelijk in de Meicirculaire 2025.
Na een intensief proces van de bestuurlijke stuurgroep is ervoor gekozen de implementatie van Verplichtend Karakter te temporiseren en nogmaals incidenteel te verwerken. Met de verdere temporisering van Verplichtend Karakter zijn twee bestuurlijke risico's gemoeid, namelijk het risico van juridische procedures van medewerkers die een beroep doen op gelijke betaling, in lijn met de uitspraken van het Europese hof en het risico dat er toch een groter verloop van vrijwilligers plaatsvindt, waardoor de kwaliteit van de brandweerzorg onder druk komt.

Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 1F Integraal veiligheidsbeleid en openbare orde - Beleidsontwikkelingen

Gezonde leefomgeving
Dierenwelzijn is belangrijk voor een gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier. Het is belangrijk voor het welzijn van mens en dier en voor de leefbaarheid en veiligheid in de gemeente. Bovendien biedt het kansen voor de sociale cohesie en het gemeenschapsgevoel.   

Dierenwelzijn gaat om zorg en ondersteuning voor zwerfdieren, huisdieren en wilde dieren. Op dit moment is er in de gemeente Dronten geen dierenwelzijnsbeleid. Dit is problematisch, omdat dieren zo niet de gewenste zorg en ondersteuning krijgen. Niet alleen heeft dit impact op de dieren zelf, maar op het welzijn van mensen. Tegelijkertijd neemt de vraag naar dierenwelzijnsdiensten toe door trends zoals de chipplicht voor katten en de toename van aanrijdingen met wilde dieren.   

Het ontwikkelen van dierenwelzijnsbeleid zorgt ervoor dat op georganiseerde en structurele wijze kan worden gewerkt aan het welzijn van dieren in de gemeente Dronten. Daarom ontwikkelen we in 2026 in samenwerking met Aeres Groep een Beleidsnota Dierenwelzijn. Een belangrijk focuspunt zal zijn om mogelijk te maken dat medische kosten voor huisdieren kunnen worden gedeclareerd voor mensen die leven van een minimuminkomen. 

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Inhoud

Het maatschappelijke effect wat we nastreven is dat onze inwoners leven in een toegankelijke en veilige leefomgeving. Sociale cohesie speelt hierin een sleutelrol, omdat het wederzijds begrip, veiligheid en welzijn versterkt. Door proactief maatschappelijke ontwikkelingen te signaleren en hierop bij te sturen, bouwen we aan een toekomstbestendige gemeenschap. Samenwerking met partners, zoals de Veiligheidsregio Flevoland (VRF), is daarbij essentieel om effectief en daadkrachtig te handelen. 
 
Dit programma richt zich op het versterken van een gemeentelijke organisatie die snel en daadkrachtig inspeelt op veiligheidsuitdagingen en maatschappelijke veranderingen. Door aandacht te hebben voor het behoud van veiligheid, ruimtelijke samenhang en leefbaarheid, wordt een gemeenschap gecreëerd waar inwoners zich thuis voelen.

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Pakket 2G Verkeer en vervoer

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 2G Verkeer en vervoer - Beleidsontwikkelingen

Gezonde en duurzame mobiliteit
In ons verkeers- en vervoersbeleid (GVVP) zetten we in op gezonde mobiliteit. Dit blijkt onder andere uit het feit dat we daarin twee speerpunten hebben benoemd, namelijk het stimuleren van het fietsgebruik en inzetten op duurzame mobiliteit. Behalve deze speerpunten hebben we ook rekenschap te houden met onze groeiambitie en wat dit betekent voor regionale- en lokale bereikbaarheid en verkeersveiligheid.

In lijn met de ontwikkelingen willen we onder andere de openbaar vervoer faciliteiten op peil houden. Daarom zetten we in op fietsvoorzieningen bij het station Dronten en vinden we bereikbare haltevoorzieningen belangrijk.

Er is al jaren een tekort aan fietsenstalplaatsen bij het station. Vanwege dit tekort, is de uitbreiding noodzakelijk. Dit belang is ook onderstreept in de motie Deelvervoer van 13 juli 2023. Hier geven we voor wat betreft de fietsenstalling uitvoering aan. Daarnaast willen we fietsgebruik te stimuleren, wat een speerpunt is in het gemeentelijk beleid (GVVP) en bijdraagt aan het bevorderen van gezondheid. Een adequate stalling draagt hieraan bij. Uit onderzoek is gebleken dat de bestaande 3 fietsparkeerlocaties kunnen worden uitgebreid met 228 fietsparkeerplaatsen (van 1.168 naar 1.396) en het aantal fietskluizen met 40 stuks (van 64 naar 104). De uitbreiding van de fietsenstalling bij station Dronten is gepland voor 2026.

Door de groei van Dronten, wensen vanuit de samenleving, bus vervoerder EBS of provincie Flevoland (concessiehouder), kan het wenselijk zijn om situaties uit te breiden of haltes te verplaatsen. Dit vraagt in bepaalde situaties tot aanpassingen in de openbare ruimte, waarbij er resultaatgericht kan worden gehandeld als de situatie daarom vraagt.

Verbeterde bereikbaarheid en leefbaarheid
In de StraLoS wordt een toekomstperspectief op mobiliteit opgenomen. Een toekomstperspectief op mobiliteit, en daarmee een goede bereikbaarheid, is vanwege de groeiambitie van onze gemeente op zowel het gebied van wonen als werkgelegenheid (bedrijventerreinen) essentieel. In 2026 wordt deze visie vertaald naar een mobiliteitsplan met een uitvoeringsprogramma dat tot 2040 loopt. 

De jaren 2026 en 2027 worden gebruikt voor de ontwikkeling, participatie en besluitvorming van dit plan. Vanaf 2028 moet er een vastgesteld Mobiliteitsplan Dronten 2040 zijn, als opvolger van het GVVP 2017-2027.  

Veilige en duurzame leefomgeving
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om te voldoen aan de Europese wetgeving voor Real-Time Traffic Information (RTTI) en een veilige en duurzame leefomgeving te waarborgen. Deze wetgeving vereist dat actuele en betrouwbare verkeersgegevens beschikbaar worden gesteld. Dit is belangrijk voor verkeersveiligheid, doorstroming en milieubelasting. Het niet naleven van deze verplichtingen kan leiden tot juridische en financiële risico's en verminderde verkeersveiligheid.  

De wetgeving is aangescherpt en vereist nu strengere eisen aan verkeersdata. Dit betekent dat de gemeente haar systemen moet upgraden om aan de wetgeving te voldoen. Dit sluit aan bij het gemeentelijk beleid op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid en veiligheid.  

Investeren in real-time data biedt kansen voor innovatie en verbetert de samenwerking met verkeerscentrales. Door nu hierop in te zetten, wordt voldaan aan wetgeving, kan de verkeersveiligheid worden verbeterd en de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente worden ondersteund.

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Inhoud

Het maatschappelijke effect wat we nastreven is dat onze inwoners leven in een toegankelijke en veilige leefomgeving. Een goede infrastructuur is hiervoor cruciaal, vooral in het licht van de groei van Dronten. Dit betekent dat wordt ingezet op het waarborgen van een omgeving waarin inwoners zich vrij kunnen bewegen in een openbare ruimte die gezondheid en sociale cohesie bevordert. 

Dit programma richt zich op het ontwikkelen van een toekomstbestendige mobiliteit die aansluit bij de groeiende behoeften van inwoners en bedrijven. Naarmate Dronten groeit, zal de druk op de bestaande infrastructuur toenemen. Een goed functionerende en duurzame infrastructuur is nodig om de mobiliteit, bereikbaarheid en verkeersveiligheid te waarborgen. Door te bouwen aan een veilige, toegankelijke en milieuvriendelijke infrastructuur, draagt dit programma bij aan de gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier én draagt deze bij aan een goed vestigingsklimaat.

Programma 3 Economie

Pakket 3H Economische ontwikkelingen

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 3H Economische ontwikkelingen - Beleidsontwikkelingen

De bevolkingsgroei van Dronten naar 60.000 inwoners in 2050 vraagt om een proactieve en duurzame economische ontwikkeling die brede welvaart garandeert. Hoewel het 'Strategisch Beleidskader Economie' hiervoor de lijnen uitzet, signaleren we nu al een aantal urgente ontwikkelingen en knelpunten die een versnelde en gerichte aanpak in 2026 noodzakelijk maken. De focus met de hierbij te bereiken effecten liggen voor 2026 op de hieronder beschreven onderdelen.

Versterking van het vestigingsklimaat voor ondernemers  

  1. Strategie Werklocaties
    In 2025 is een heldere strategie ontwikkeld die ondernemers inzicht biedt in het toekomstige aanbod van uitgeefbare bedrijventerreinen in Biddinghuizen, Dronten en Swifterbant. Om onze groeiambitie te realiseren en kwalitatieve werkgelegenheid te behouden en aan te trekken, is het cruciaal om in 2026 concrete stappen te zetten in de ontwikkeling en positionering van onze bedrijventerreinen. Dit beleid zorgt voor Duurzame en aantrekkelijke werklocaties met hoogwaardige & kennisintensieve bedrijvigheid, hogere banendichtheid en intensiever ruimtegebruik.
  2. Geactualiseerd uitgiftebeleid
    In een geactualiseerd uitgiftebeleid worden hogere eisen gesteld aan nieuwe bedrijven. Dit beleid zorgt voor de vestiging van bedrijven die passen bij de toekomst van Dronten: een lokale economie met hoogwaardige, kennisintensieve bedrijvigheid.
  3. Toekomstbestendige en vitale dorpscentra
    Veranderingen in het winkelgedrag en de opkomst van online winkelen zetten de vitaliteit van onze dorpscentra onder druk. Snellere actie is nodig om de centra toekomstbestendig te maken, hun functie als ontmoetingsplek voor onze inwoners verder te versterken en het voorzieningenniveau te verhogen. Door de verdere uitvoering van de Retailstrategie, waaronder de kansenkaarten en actieplannen, versterken we de economische vitaliteit en de aantrekkelijkheid van de verschillende centra voor onze inwoners.

Faciliteren en stimuleren van het midden- en kleinbedrijf (MKB)  
Dronten ondersteunt lokale MKB-ondernemers door minder regels en meer ondersteuning te bieden, zodat bedrijven kunnen groeien en innoveren. Dit omvat het versterken van de samenwerking met ondernemers via platforms en overleg, het verbeteren van de dienstverlening en het verminderen van regeldruk. Het doel is dat ondernemers de gemeente als mkb-vriendelijk beschouwen en optimaal kunnen groeien en innoveren, wat bijdraagt aan de welvaart van Dronten.

  1. Versterken organisatiegraad
    We zetten in op een intensivering van de dialoog en een versterking van de organisatiegraad van het bedrijfsleven door frequente inzet van de Economische Platform Dronten (EPD’s), structureel overleg met de Ondernemersverenigingen en de implementatie van het Keurmerk Veilig Ondernemen op minimaal één bedrijventerrein.
  2. Ondernemersdienstverlening
    Om een optimaal ondernemersklimaat in Dronten te realiseren, zetten we ons in voor een significante verbetering van onze dienstverlening en een actieve vermindering van de regeldruk. We realiseren een goede balans tussen minder regeldruk, betere naleving van regels en een verbeterde dienstverlening, met het effect dat ondernemers in Dronten optimaal kunnen floreren.

Inzetten op de lokale kracht van onze bedrijven  
Dronten richt zich op het versterken van de lokale kracht van sectoren zoals agrofood en vrije tijd om nieuwe bedrijven en inwoners aan te trekken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het creëren van een broedplaats voor agrarische innovatie door samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en kennisinstellingen. 

  1. Broedplaats voor agrarische innovatie
    De agrarische sector vormt een kern van de identiteit van Dronten. We zetten in op het effect om deze sector toekomstbestendig te maken door een sterke clustervorming en innovatie binnen de agrofood te faciliteren.
  2. Groei Toerisme
    Dronten zet in op een gebalanceerde groei van het toerisme, waarbij economie, samenleving en leefomgeving in harmonie zijn. We creëren een duurzame toeristische sector die bijdraagt aan de lokale economie en de leefbaarheid van Dronten. In pakket 3I wordt dit verder toegelicht.
  3. Imago/Merkidentiteit
    Om het imago en de merkidentiteit van Dronten te versterken, zetten we een reeks gerichte acties op samen met Dronten Marketing om de kracht van Dronten verder uit te dragen. Door deze geïntegreerde aanpak bereiken we het effect van een sterk en herkenbaar merk voor Dronten, dat zowel inwoners als bezoekers aantrekt.

Pakket 3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 3I Vrijetijdseconomie en gebiedspromotie - Beleidsontwikkelingen

Duurzaam en aantrekkelijk Dronten
Vanuit de Toekomstvisie en de doelstellingen opgenomen in het Strategisch Beleidskader Economie streven we ernaar dat toerisme bijdraagt aan een duurzaam en aantrekkelijk Dronten. Hierbij zetten we onder andere in op de groei van het toerisme en het versterken van ons imago. 

Groei toerisme 
De vrijetijdssector draagt 8,9% bij aan de totale werkgelegenheid in Dronten en is daarmee één van de belangrijkste sectoren. Door het faciliteren van groei kan toerisme ingezet worden als middel om grotere maatschappelijke opgaven op te lossen die bijdragen aan het algemeen belang (welzijn en welvaart) van alle inwoners. Naast het creëren van meer werkgelegenheid bevordert de groei van toerisme lokale samenwerking, een betere infrastructuur en meer recreatiemogelijkheden voor eigen inwoners. In 2026 ligt de focus op de doorontwikkeling van de Oostrand en het verzamelen van data om bezoekersstromen beter te begrijpen, wat bijdraagt aan een duurzame toeristische sector en de leefbaarheid van Dronten.  

Imago/merkidentiteit  
Dronten heeft een sterke economische dynamiek, maar ondanks de bekende naam van Biddinghuizen dankzij grootschalige evenementen, missen we een sterk eigen imago. Om dit te verbeteren, benutten we de unieke landschappelijke en economische kwaliteiten zoals de Randmeerzone, het landelijke gebied en Walibi World, en zetten de naamsbekendheid van Biddinghuizen strategisch in. Het doel is om Dronten aantrekkelijk te maken voor wonen, werken en ondernemen, in lijn met de Toekomstvisie van duurzame groei en een sterk vestigingsklimaat. Dit doen we samen met Dronten Marketing.

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Inhoud

Het maatschappelijke effect wat we nastreven is dat onze inwoners profiteren van een duurzame lokale economie. De gemeente Dronten positioneert zich daarin als een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en recreëren met een herkenbaar en sterk imago. Samenwerking met ondernemers, onderwijs, kennisinstellingen en regionale partners staat hierbij voor de gemeente centraal. 

Dit programma richt zicht op het waarborgen van een duurzame, innoverende en concurrerende economie door het vestigingsklimaat voor (lokale) ondernemers en het imago van de gemeente te versterken. Naarmate Dronten groeit, veranderen de economische behoeften en uitdagingen. Daarbij draait het om het behouden van de balans in die groei zodat Dronten een aantrekkelijke plek blijft om te wonen, werken en bezoeken.   

De basis wordt gevormd door het Strategisch Beleidskader Economie 2025-2035. Daarin staan drie pijlers centraal: Vestigingsklimaat versterken, Faciliteren en stimuleren van het MKB en Inzet op lokale kracht.
Het programma speelt actief in op recente ontwikkelingen en versnelt de uitvoering van prioritaire onderdelen uit het beleidskader. Hoewel het strategisch kader de basis biedt, blijkt dat bepaalde aspecten in de uitvoeringsfase extra aandacht nodig hebben. De uitvoeringsprogramma’s die in Q4 2025 worden opgeleverd, zullen direct gevoed worden door deze inzichten, waardoor de focus voor 2026 verder kan worden aangescherpt.

Programma 4 Onderwijs

Pakket 4P Opgroeien en opvoeden

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 4P Opgroeien en opvoeden - Beleidsontwikkelingen

Gelijke rechten en kansen 
Als gemeente Dronten vinden we dat de kans op een goed leven niet mag afhangen van waar je woont of wie je bent. Onze samenleving kent immers veel drempels zoals fysieke, communicatieve, informatieve, financiële en sociale belemmeringen, die ervoor zorgen dat niet iedereen dezelfde kansen krijgt. Het verminderen van deze drempels begint bij bewustwording. Daarom begint het creëren van gelijke kansen bij het onderwijs. Door het aanbieden van een goede, brede basis krijgen alle kinderen de kans om zich te ontwikkelen tot vitale volwassenen. 

Binnen het onderwijs is er op dit moment één maatschappelijke ontwikkeling die extra aandacht vraagt: steeds meer leerlingen vallen langdurig uit door ziekte of gedragsproblemen, vaak na een voorgeschiedenis van kortdurend ziekteverzuim. Dit heeft een grote impact op het toekomstperspectief en kansen voor deze leerlingen. Daarom willen we minder thuiszitters met leerplicht door middel van een gerichte aanpak. Eén van de activiteiten om dit doel te bereiken is de aanpak van ziekteverzuim op scholen door vroegtijdige inzet van een GGD-jeugdarts. Hierdoor kan langdurig verzuim of thuiszitten voorkomen worden door ziekte of gedragsproblematiek tijdig te onderkennen. Zonder deze inzet kan de groep leerlingen met kortdurend ziekteverzuim niet goed worden gemonitord, met het risico dat ze later meer verzuimen en mogelijk uitvallen.  

Het bieden van gelijke kansen in het onderwijs ondervangt maar een deel van de drempels die ons ervan weerhoudt om echt een samenleving voor iedereen te zijn. Ondanks een aantal activiteiten op het gebied van inclusie, is er op dit moment in Dronten nog geen beleid rondom inclusie en toegankelijkheid. Hierdoor voldoen we niet aan de wettelijke verplichting, zowel op nationaal als Europees niveau. Om kansengelijkheid verder te brengen, hebben wij - als gemeente - hierin een grote rol te vervullen. Om deze rol concreet in te kunnen vullen, is het noodzakelijk om meer inzicht te krijgen in de Drontense context. Zo kunnen wij het gemeentelijk handelen beter aan laten sluiten bij de behoeftes, effectiever samenwerken met partners en inwoners beter helpen om de juiste voorzieningen te vinden. Daarom richten we ons op het ontwikkelen van beleid in de vorm van een Lokale Inclusie Agenda (LIA). Om hiertoe te komen, wordt het stappenplan van de VNG gehanteerd. Hierin wordt aangegeven dat zowel preventie en bewustwording als ervaringsdeskundigheid essentieel zijn om kansengelijkheid te bevorderen. Daarom is het essentieel dat we deze inspanningen voortzetten en versterken. 

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Inhoud

Het maatschappelijke effect dat we nastreven is dat inwoners gelijke kansen hebben en de regie over hun eigen leven voeren. De gemeente Dronten draagt bij aan toegankelijk onderwijs en een sterke, verbonden gemeenschap door belemmeringen rondom inclusie en toegankelijkheid te verminderen. 

Dit programma richt zich op een goed en breed onderwijsaanbod en het zorgen voor gelijke kansen in het onderwijs voor alle leerlingen. Onze samenleving kent veel verschillende drempels die de kans op een goed leven beïnvloeden. Omdat onderwijs het fundament vormt van een sterke samenleving is het essentieel voor het realiseren van de groeiambitie. Met de groei van Dronten neemt de vraag naar onderwijs toe. Het is belangrijk dat we de kwaliteit en toegankelijkheid van onderwijs waarborgen, zodat alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Zo bouwen we aan een hechte gemeenschap waarin inwoners zich verbonden voelen. 

Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Pakket 5J (Openlucht)recreatie

Pakket 5K Openbaar groen

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 5K Openbaar groen - Beleidsontwikkelingen

Gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier
Met het programma biodiversiteit werken we aan een gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier. Het programma wordt in 2025 vastgesteld, waardoor dit impact heeft op 2026 en opvolgende jaren. Dit wordt uitgewerkt in de begroting 2026. 
Voor veerkrachtige ecosystemen willen we vanuit het programma werken aan de ecologische landschapsstructuur (ELS). De ELS bestaat uit een samenhangend en afwisselend netwerk van natuurlijke elementen in het buitengebied, de dorpen en de natuurgebieden. Met deze structuur verbinden we het buitengebied via hoofdgroenstructuren en het wijkgroen met de schoolpleinen en de particuliere tuinen. Veerkrachtige ecosystemen leveren meer ecosysteemdiensten (zoals voedsel, drinkwater, verminderen van ziekten en plagen en verkoeling) dan zwakke ecosystemen. De ELS wordt in 2026 voor besluitvorming aan de raad voorgelegd. Bij vaststelling wordt via de ELS en door middel van een nog op te stellen uitvoeringsplan ingezet op veerkrachtige ecosystemen.
  
Marktontwikkelingen groenonderhoud en onkruidbeheersing op verhardingen  
Het onderhouden van het openbaar groen en de onkruidbeheersing op verhardingen in de dorpskernen Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant wordt uitgevoerd op basis van door de raad vastgestelde beeldkwaliteitsniveaus. De huidige markt wordt gekenmerkt door een relatief grote vraag (veel werk) en beperkt aanbod (met name beperkt beschikbare arbeidskrachten). Om de afgesproken beeldkwaliteit te behouden heeft dit naar verwachting voor de komende jaren een kostenverhogend effect.

Pakket 5L Leefbaarheid en veiligheid

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 5L Leefbaarheid en veiligheid - Beleidsontwikkelingen

Vermindering zorg- en ondersteuningskosten en versterking sociale steun
Inwoners van Dronten ervaren opvoedkundige en sociale problemen die zij niet zelfstandig kunnen oplossen door een gebrek aan sociale steun en de beperkte samenwerking tussen formele en informele hulpverlening. Dit leidt tot een toenemende vraag naar formele hulp en hogere zorg- en ondersteuningskosten. Om dit probleem aan te pakken, is een integrale en vroegtijdige aanpak nodig, zoals het project 'Samen Sterker in de Wijk', dat effectief blijkt in het verminderen van zorg- en ondersteuningskosten. 
Inwoners krijgen laagdrempelig en tijdig vanuit gebiedsgerichte teams (loket) samenhangende lichte vormen van ondersteuning aanvullend op eigen mogelijkheden en samenleving. Zonder deze inzet zullen de problemen verergeren, zorgkosten stijgen en gaat waardevolle kennis en ervaring verloren. Daarom zetten we in op monitoring, het versterken van de samenwerking en trainingen. 

Pakket 5M1 Participatie - de Meerpaal

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 5M1 Participatie - de Meerpaal - Beleidsontwikkelingen

Gezonde en veerkrachtige samenleving
Veel inwoners ervaren problemen op het gebied van welzijn, gezondheid of sociale samenhang en vinden niet gemakkelijk de juiste ondersteuning. De toenemende druk op specialistische zorg door vergrijzing en toename van psychische klachten vraagt om integrale ondersteuning waarbij welzijn en gezondheid samenkomen. Het beleid "Welzijn op recept" richt zich op het versterken van lokale ondersteuningsteams, zodat inwoners vroegtijdig en laagdrempelig hulp kunnen krijgen naast hun eigen netwerk. Dit wordt mogelijk gemaakt door een betere beschikbaarheid van formele en informele hulpbronnen in de wijk. Een sterke basisstructuur in de wijk zorgt ervoor dat lichte vormen van ondersteuning snel beschikbaar zijn en voorkomt escalatie tot zwaardere zorgvragen. Dit vergroot de leefbaarheid en sociale veerkracht in wijken en kernen. Dit past binnen de transformatie in het sociaal domein, waarbij preventie en eigen kracht van inwoners centraal staan.  

De gemeente moet een sterk sociaal fundament bieden, zodat inwoners op tijd de juiste ondersteuning krijgen, wat bijdraagt aan een gezondere en veerkrachtigere samenleving en kosten bespaart op langdurige zorg. Door inwoners actief te verbinden met bestaande initiatieven, benutten we optimaal de kracht van de gemeenschap en voorkomen we parallelle structuren.  

Verhoogde betrokkenheid en participatie van inwoners
Veel inwoners zijn onvoldoende op de hoogte van de initiatieven en mogelijkheden in hun omgeving, wat leidt tot minder betrokkenheid en gemiste kansen. Visuele campagnes en informatiemarkten kunnen bewoners enthousiasmeren en activeren om deel te nemen en zelf in actie te komen. Dit is belangrijk, omdat een goed geïnformeerde en betrokken gemeenschap essentieel is voor sociale samenhang en actieve participatie. Informatieverspreiding gebeurt steeds vaker digitaal, wat niet iedereen effectief bereikt. Als verbindende partij heeft de gemeente een belangrijke rol in het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het creëren van kansen voor ontmoeting en samenwerking. De gemeente zet in op actieve betrokkenheid en eigen regie van inwoners, en visuele campagnes en informatiemarkten sluiten hierop aan door te informeren, inspireren en verbinden.

Pakket 5M2 Participatie - bibliotheken

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 5M2 Participatie - bibliotheken - Beleidsontwikkelingen

Versterken sociale cohesie en inclusiviteit
Het culturele aanbod in de gemeente staat onder druk door een tekort aan middelen om duurzame ondersteuning te bieden aan festivals, erfgoedprojecten en andere culturele initiatieven. Deze zijn cruciaal voor een levendige gemeenschap en versterken de verbinding tussen inwoners. Cultuur en erfgoed dragen namelijk bij aan identiteit, sociale samenhang en de aantrekkelijkheid voor inwoners en bezoekers. Daarnaast versterken kunst en cultuur de identiteit en sociale cohesie, een gezonde leefstijl, participatie en zelfredzaamheid, leefbaarheid en veiligheid, en de ontwikkeling van kinderen en jongeren. 

Ze zijn cruciaal voor een sterke, inclusieve en veerkrachtige gemeenschap. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om cultuur als verbindende en verrijkende factor te behouden en te versterken. We zetten daarom in op toekomstbestendig beleid voor continuïteit, innovatie en samenwerking binnen de culturele sector. In de notitie Kunst, cultuur en erfgoed zal dit tot uiting komen. Bij de Programmabegroting 2026 zal de uitwerking hiervan plaatsvinden.

Pakket 5M5 Participatie - multifunctionele gebouwen

Pakket 5O Gezonde leefstijl

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 5O Gezonde leefstijl - Beleidsontwikkelingen

Bevorderen van een gezonde leefstijl
Sport en bewegen zijn essentieel voor een gezonde leefstijl. Bovendien draagt sport vaak ook bij aan het bevorderen van sociale cohesie. In 2023 voldeed slechts 45% van de Nederlandse bevolking aan de Beweegrichtlijnen. In Dronten ligt dit percentage onder de 45%. De gemeente speelt een cruciale rol in het faciliteren en coördineren van beweegactiviteiten en gezondheidsbevordering. We ondersteunen onder andere projecten die inwoners aanmoedigen om lid te worden van sportverenigingen en actief te blijven. 

Het project Match is hiervan een succesvol voorbeeld. Het is erop gericht om niet-bewegende kinderen en jongeren uit te nodigen om kennis te maken met het brede scala aan beweegaanbieders en hen te stimuleren in beweging te komen. De incidentele middelen lopen af per 2025, terwijl de behoefte aan ondersteuning onverminderd groot blijft. Door dit project voort te zetten, bouwen we verder aan een gezonde en actieve gemeente, waarin iedere inwoner de kans heeft om mee te doen en zich gezien te voelen.  

Daarnaast, de meeste binnensportaccommodaties in Dronten zijn verouderd en sluiten, zeker wat de inrichting betreft, niet meer aan bij de huidige beweegtrends. Het vernieuwen van de materialen is noodzakelijk om in te spelen op de steeds veranderende beweegcultuur. Ook wordt voorgesteld om ten behoeve van het bewegingsonderwijs over te gaan tot de aanschaf van MobieZ. Dit is een roulatiesysteem waarmee accommodaties steeds andere materialen en leskaarten krijgen. Dit systeem helpt gebruikers kennis te maken met een breed en wisselend beweegaanbod. 
Betere materialen die aansluiten bij de wensen en behoeften van leerlingen in het onderwijs leiden tot hogere kwaliteit van bewegingsonderwijs en meer motivatie om te sporten.  

Bevorderen van een verbonden gemeenschap
Sportverenigingen in Dronten hebben moeite met het vinden van voldoende vrijwilligers, terwijl de vraag naar ondersteuning steeds complexer wordt. Daarom wordt het Centrum voor Vereniging Ondersteuning (CVO) ingezet. Het CVO biedt lokale ondersteuning aan sportaanbieders bij beleidsvragen, financiële vragen en specifieke scholingen. Dit sluit aan bij het sportbeleid van Dronten, dat gericht is op het bevorderen van sport en beweging voor alle inwoners.  

Zoals eerder benoemd, voldoet minder dan 45% van de Drontenaren aan de Beweegrichtlijnen. Het CVO kan helpen de beweegnorm te verbeteren door inwoners aan te moedigen om lid te worden van sportverenigingen. Inwoners vragen om meer ontmoeting en verbondenheid. Sportverenigingen dragen bij aan de sociale cohesie binnen onze samenleving. De gemeenteraad heeft op 13 juli 2024 een motie aangenomen om een CVO als pilot voor drie jaar in te richten. Aan dit verzoek wordt nu invulling gegeven door een parttime CVO-coördinator aan te stellen, omdat de gemeente een cruciale rol speelt in het faciliteren en coördineren van beweegactiviteiten en gezondheidsbevordering. Op deze manier wordt de kracht van sportaanbieders ondersteunt en uitgebreid.  

Verder, de ledenaantallen van sportverenigingen in Dronten nemen af, waardoor hun sportieve en sociale functie in gevaar komt. Het is belangrijk dat verenigingen innovatief te werk gaan en hun aanbod aanpassen aan de wensen en behoeften van inwoners, vooral voor kwetsbare groepen. Het ontwikkelen van nieuw aanbod hiervoor kost geld, maar de huidige subsidiebedragen zijn de afgelopen jaren niet geïndexeerd. 

Het versterken van sportverenigingen draagt bij aan de gezondheid van inwoners, het tegengaan van eenzaamheid en het opbouwen van zorgnetwerken. Dit sluit aan bij het uitvoeringsprogramma "Gezond Samenleven" van de gemeente Dronten. Door de subsidiebedragen te indexeren, hoopt de gemeente nieuwe initiatieven en een vernieuwend aanbod te ondersteunen dat beter aansluit bij de behoeften van inwoners.  

Effectiever en relevanter sport- en beweegaanbod
Voor de ontwikkeling van sport- en bewegingsbeleid heeft de gemeente Dronten onvoldoende recente lokale data. Beleid baseren op landelijke trends is niet genoeg om maatwerk te leveren. Welke wensen hebben de inwoners en op welke wijze kan de gemeente haar beleid daarop inrichten? Daarom is het belangrijk om lokale gegevens te verzamelen om een passend sport- en beweegaanbod te ontwikkelen. 

Om de effecten van het beleid te meten, zijn data en feiten essentieel. Hiervoor willen we een kleinschalig onderzoek opzetten.  

Bovenstaande onderwerpen sluiten aan bij het uitvoeringsprogramma "Gezond Samenleven" van de gemeente Dronten, gericht op het versterken van gemeenschappen en het bevorderen van positieve gezondheid.  

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Inhoud

Het maatschappelijke effect dat we nastreven is dat onze inwoners zich gezond voelen, verbonden zijn met elkaar en in een gezonde leefomgeving leven voor mens, plant en dier. Een gezonde, actieve en betrokken gemeenschap is hiervoor essentieel. 

Dit programma richt zich op het in stand houden en bevorderen van een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving en het stimuleren van actieve participatie van inwoners.  
De groeiambitie, evenals de gevolgen van digitalisering en individualisering, heeft invloed op het behouden en versterken van een gezonde, actieve en betrokken gemeenschap. De gemeente speelt daarom in op veranderende behoeften en trends op het gebied van sport, cultuur en recreatie. Op deze manier draagt de gemeente bij aan een leefbare en aantrekkelijke leefomgeving waar inwoners zich zowel fysiek als sociaal kunnen ontwikkelen en verbinden.  

Programma 6 Sociaal domein

Pakket 6L Leefbaarheid en veiligheid

Pakket 6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 6M3 Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen - Beleidsontwikkelingen

Vergroten bestaanszekerheid en bevorderen van gelijke kansen
Ons strategisch beleidskader richt zich op bestaanszekerheid, gelijke kansen en deelname naar vermogen. Om dit te realiseren, is het belangrijk dat inwoners duurzaam kunnen deelnemen aan werk of andere vormen van participatie, zonder gehinderd te worden door complexe regelgeving of financiële onzekerheid. Voor sommige inwoners van Dronten is een stabiel inkomen echter niet vanzelfsprekend, wat hun positie op de arbeidsmarkt en in de samenleving kwetsbaar maakt. Regels en procedures vormen daarbij vaak een extra drempel, waardoor deelnemen aan werk of participatie moeilijker wordt. Dit vergroot de druk op gemeentelijke voorzieningen. Het is daarom belangrijk om deze barrières weg te nemen.

Simpel Switchen is een landelijk project dat zich richt op het makkelijker maken van de overgangen tussen dagbesteding, beschut werk en de banenafspraak. Het doel van deze lokale pilot is om drempels weg te nemen en ervoor te zorgen dat inwoners soepel kunnen overstappen tussen verschillende vormen van werk en ondersteuning, zowel naar betaald werk als terug, zonder risico op inkomensonzekerheid of gebrek aan passende ondersteuning. Op deze manier kunnen inwoners actiever deelnemen aan de samenleving en neemt de afhankelijkheid van gemeentelijke regelingen af. 

Vergroten zelfredzaamheid
Uit het Nibud-rapport blijkt dat één op de drie huishoudens moeite heeft om rond te komen. Dit gaat vooral om huurders, jongvolwassenen en huishoudens met een laag of wisselend inkomen. Het aantal huishoudens met problematische schulden in Dronten is gestegen en veel inwoners maken geen gebruik van beschikbare financiële regelingen, waardoor zij inkomsten mislopen. Applicaties zoals VoorzieningenWijzer, Geldfit en WerkloonT kunnen helpen inwoners beter te ondersteunen en armoede en schulden tegen te gaan, wat uiteindelijk hogere maatschappelijke kosten voorkomt.  

De stijgende kosten van levensonderhoud, energie en huur maken het steeds moeilijker voor huishoudens om financieel rond te komen. Als gemeente hebben we de verantwoordelijkheid om inwoners te ondersteunen bij financiële vraagstukken en armoedebestrijding. In het Strategisch Beleidskader 2025-2028 is het versterken van de toegankelijkheid en het gebruik van minimaregelingen een speerpunt, met extra aandacht voor inwoners zonder bijstandsuitkering. Door het inzetten van deze applicaties vergroten we de toegankelijkheid van beschikbare regelingen, helpen we huishoudens financieel gezonder te worden en verhogen we de zelfredzaamheid van onze inwoners. 

Bevorderen van sociale inclusie en economische vitaliteit
Sinds 2016 is de pas van Dronten uitgegroeid tot een brede voorziening om stigmatisering te voorkomen en helpt het inwoners met een kleine beurs om deel te nemen aan gemeentelijke ondersteuningsregelingen. De pas ondersteunt een inclusieve samenleving en lokale economische stimulering.  

De continuïteit van de pas is cruciaal om drempels weg te nemen, sociale regelingen efficiënter en duurzamer in te zetten en inwoners meer zekerheid te geven over hun inkomen. De huidige technische ondersteuning loopt af op 31 december 2025, waardoor er een nieuwe aanbesteding loopt. Dit leidt wellicht tot een nieuwe implementatie. We zetten ons in voor het behoud van de pas en een eventuele soepele overgang, waar de inwoner geen hinder van ondervindt. Op deze manier zorgt de gemeente voor de continuïteit van sociale voorzieningen. 

Regelingen  
De Tijdelijke subsidieregeling witgoed Dronten 2024-2025 is van kracht tot 1 januari 2026. Halverwege 2025 vindt een evaluatie van de regeling plaats, wat wellicht impact heeft op 2026. Eventuele gevolgen worden bij de begroting in kaart gebracht. 

De toegankelijkheidsbijdrage voor inwoners met een laag (besteedbaar) inkomen kent een inkomensgrens van 110%. In 2025 onderzoeken wij een mogelijke verhoging van deze inkomensgrens. Dit kan impact hebben op de begroting van 2026. Eventuele gevolgen worden daar in kaart gebracht. 

Pakket 6M4 Inburgering, (arbeids)participatie en integratie van statushouders

Pakket 6N Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 6N Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden - Beleidsontwikkelingen

Versterking sociale cohesie
In Dronten is de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers tot op heden verspreid over diverse organisaties. Hoewel deze partijen waardevol werk verrichten, ontbreekt het aan een centrale regie en samenhang in de dienstverlening. Dit leidt tot versnippering en onoverzichtelijkheid voor inwoners. Een centraal informatiepunt, het ZorgSamenpunt, is daarom noodzakelijk om regie te voeren en een duidelijk, toegankelijk aanbod te creëren.  

Het ZorgSamenpunt sluit naadloos aan bij het uitvoeringsprogramma "Gezond Samenleven" en zal functioneren als centrale schakel tussen formele en informele zorg. Het ZorgSamenpunt verzorgt centrale coördinatie, laagdrempelige toegang en advies en organiseert bijeenkomsten, trainingen en wervingscampagnes.  

Met de oprichting van het ZorgSamenpunt draagt de gemeente bij aan een sterke sociale basis en versterkte sociale samenhang. Bovendien helpt het voorkomen van zwaardere zorgvragen op de lange termijn, waardoor Dronten een ondersteunende en efficiënte gemeente blijft voor mantelzorgers en vrijwilligers.  
 
Verminderen eenzaamheid
Eenzaamheid is een urgent en groeiend probleem in de gemeente Dronten, dat ernstige gevolgen heeft voor de gezondheid en sociale cohesie. Een groot deel van de inwoners, inclusief ouderen, jongeren, alleenstaanden en mantelzorgers, voelen zich regelmatig eenzaam. Langdurige eenzaamheid heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid en kan leiden tot depressie, fysieke achteruitgang en een verhoogde zorgvraag. Preventieve en verbindende activiteiten zijn essentieel om de negatieve effecten van eenzaamheid te voorkomen.  

De tijdelijke financiële basis voor de aanpak van eenzaamheid loopt af per 2025, terwijl de behoefte aan ondersteuning onverminderd groot blijft. Daarom is structurele financiering vanaf 2026 noodzakelijk om de continuïteit van succesvolle initiatieven te waarborgen en verdere samenwerking met lokale coalitiepartners te bevorderen.  

De aanpak van eenzaamheid sluit aan bij het uitvoeringsprogramma "Gezond Samenleven" van de gemeente en richt zich op het versterken van sociale verbindingen door natuurlijke ontmoetingsplekken en activiteiten te creëren. Dit bevordert onderlinge hulp, vermindert eenzaamheid en versterkt de sociale basis.  

De gemeente speelt een cruciale rol in het faciliteren en coördineren van initiatieven tegen eenzaamheid. We willen inzetten op het voortzetten van bestaande activiteiten, de lokale coalitie versterken en het bereiken van nieuwe doelgroepen.  

Hiermee bouwt de gemeente verder aan een sociaal verbonden gemeente, waarin iedere inwoner de kans heeft om mee te doen en zich gezien te voelen.

Pakket 6O Gezonde leefstijl

Pakket 6P Opgroeien en opvoeden

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 6P Opgroeien en opvoeden - Beleidsontwikkelingen

Efficiënte, effectieve en duurzame jeugdhulp
De doelen van de Jeugdwet worden niet gehaald, waardoor verandering nodig is om de achterliggende oorzaken van het beroep op jeugdhulp aan te pakken. Momenteel is jeugdhulp beperkt effectief, waarbij slechts één op de vijf kinderen en jongeren baat heeft (Nji, november 2024). De druk op de jeugdhulp is de afgelopen jaren flink toegenomen. Ook binnen onze gemeente zijn de wachtlijsten binnen de jeugdhulp (te) lang en er wordt een (te) langdurig beroep gedaan op de jeugdhulp. De wachttijden spelen bij onszelf als verwijzer, maar ook bij de aanbieders. Er zijn veel jeugdigen die jeugdhulp aanvragen of waarvoor jeugdhulp wordt aangevraagd. De reikwijdte in de jeugdwet is ruim en dit maakt dat veel aangevraagde hulp ook daadwerkelijk wordt ingezet. Daarom is verandering nodig die vooral gericht is op het wegnemen van de achterliggende oorzaken van het beroep op jeugdhulp. In de Hervormingsagenda zijn hierover afspraken gemaakt, inclusief besparingsmaatregelen die zijn verwerkt in onze meerjarenbegroting.

Hoewel in de Hervormingsagenda afspraken zijn gemaakt en besparingsmaatregelen zijn opgenomen, concludeert het advies 'Groeipijn' dat deze besparingen niet haalbaar zijn. Het is nog onzeker of er extra geld komt en hoeveel. Indien er extra geld komt, zal dit gereserveerd worden voor ombuigingen en dekking van tekorten in de jeugdhulp. 

Er ligt nog geen advies van de VNG om de aanvullende middelen te verwerken in de meerjarenbegroting. Enkele gemeenten hebben hiertoe wel het besluit genomen. In Dronten kiezen we ervoor om dit (nog) niet te doen. Dit niet alleen vanwege het grote financiële risico, maar vooral omdat wij de beweging naar voren willen voortzetten in plaats van te blijven investeren in uitbreiding van het aanbod jeugdhulp. 
Om van beschikkingen naar beschikkingsvrije ondersteuning over te gaan en te experimenteren, zijn incidentele investeringen nodig, aangezien de huidige uitgaven vastzitten in beschikkingen en daardoor niet vrijgemaakt kunnen worden voor de bouw van een sterke pedagogische basis en stevige lokale teams.  

Vanaf 2029 zullen de uitgaven naar verwachting gedekt worden door de inperking van de verordening per 2027. De meeste beschikkingen lopen af in en na 2027, waardoor de kosten van beschikte zorg zullen afnemen en beperkt blijven tot regionaal ingekochte zorg.  

In 2028 zal jeugdhulp in Dronten aanzienlijk efficiënter en effectiever zijn door beschikkingsvrije ondersteuning vanuit experimenten. Dit wordt bereikt door uitbreiding van de pedagogische basis en lokale teams, besparing op regionaal ingekochte zorgvormen en experimenten met nieuwe vormen van ondersteuning. 

Vooruitlopend op de beweging naar meer vroegtijdige lichte ondersteuning en preventie van inzet jeugdhulp zijn er drie succesvolle pilots uitgevoerd in het kader van preventieve jeugdhulp. Vanwege het succes en de hoge cliënttevredenheid worden deze projecten vanaf 2026 in het reguliere aanbod opgenomen.  

In 2025 wordt verwacht dat het proces om samen met huisartsen POH GGZ jeugd in te voeren, wordt afgerond en in 2026 gerealiseerd. Daarnaast wordt gewerkt aan het oprichten van een relatie- en scheidingsteam vanwege het hoge aantal kinderen van gescheiden ouders in de jeugdhulp.  

Er wordt ook ingezet op de ontwikkeling van meer groepsaanbod voor kosteneffectieve zorg en versterking van sociale steun en zelfredzaamheid. 

In Swifterbant wordt experimenteerruimte geboden om het welzijn van jeugdigen en gezinnen te verbeteren buiten de Jeugdwet om. Samen met Noordoostpolder en Urk is een plan ingediend voor cofinanciering vanuit de regiodeal Zwolle. Het beleid richt zich op het thuis laten opgroeien van zoveel mogelijk kinderen en jongeren en het verminderen van uithuisplaatsingen. Er zijn regionale en lokale initiatieven om jeugdhulp met verblijf te verminderen, zoals het beschikbaar stellen van tijdelijke woningen en het zoeken naar AI-toepassingen.  

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Inleiding

Het maatschappelijke effect dat we nastreven is dat inwoners bestaanszekerheid ervaren, gelijke kansen hebben, zich gezond voelen, regie voeren over het eigen leven en verbonden zijn met elkaar en hun omgeving. 

Dit programma richt zich op het waarborgen van bestaanszekerheid, het bevorderen van gelijke kansen en een gezond leven. In combinatie met de groeiopgave waar de gemeente voor staat, is het daarom van belang om in te spelen op maatschappelijke veranderingen. Sociale cohesie staat hierin centraal. De focus ligt daarom op het versterken van een inclusieve en veerkrachtige gemeenschap, waarbij continu wordt ingespeeld op de veranderende behoeften van de inwoners, bijvoorbeeld als gevolg van een bevolkingssamenstelling die altijd in ontwikkeling is.  

Inleiding
In 2026 start de uitvoering van het nieuwe beleid binnen het sociaal domein in Dronten, met een focus op een sterkere, inclusieve en veerkrachtige gemeenschap. De voorzieningen blijven van belang, maar worden anders gepositioneerd om in te spelen op de vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt. Het beleidskader 2025-2028 legt de basis voor deze aanpak en is vertaald in uitvoeringsprogramma's rondom bestaanszekerheid, kansengelijkheid en gezond samenleven. De betrokkenheid van inwoners, maatschappelijke organisaties en ervaringsdeskundigen is cruciaal bij het ontwikkelen en uitvoeren van plannen.  
  
De rode draad door de uitvoeringsprogramma's is de beweging naar de samenleving, waarbij sociale cohesie, preventie en inclusie centraal staan. Het strategisch beleidskader "Mensen maken de samenleving" biedt de basis voor sturing en verantwoording. Er wordt ingezet op het ontwikkelen van een dashboard voor monitoring en een nieuwe manier van subsidiëren en samenwerken. Monitoring is essentieel voor de sturing, uitvoering en verantwoording van het sociaal domein. Voor een effectieve monitoring is doorontwikkeling nodig. Daarnaast wordt er ingezet op een nieuwe manier van subsidiëren en samenwerken door dialooggerichte subsidietenders aan te gaan met meerdere partners. Dit bevordert samenhang en effectiviteit in de uitvoering en stelt partijen in staat om resultaten te leveren en voortgang te monitoren.   
Tot slot willen we de komende jaren verscheidene probleemdoelstellingen aanpakken, welke gecategoriseerd kunnen worden en terug te lezen zijn in de diverse pakketten van het sociaal domein.   

Programma 7 Volksgezondheid en milieu

Pakket 7O Gezonde leefstijl

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 7O Gezonde leefstijl - Beleidsontwikkelingen

Gezonde en veerkrachtige gemeenschap
De gemeente Dronten zet continu in op het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van haar inwoners door middel van verschillende programma's en initiatieven. Het uiteindelijke doel is een structurele, duurzame aanpak van gezondheids- en welzijnsuitdagingen voor alle inwoners van Dronten.  

Daarom willen we in 2026 aandacht besteden aan fysieke gezondheid, zoals overgewicht (Kind op Gezond Gewicht) en huidkankerpreventie, wat een regionale samenwerking betreft met alle gemeenten in Flevoland.  
  
Daarnaast zetten we in op mentale gezondheid, suïcide preventie en eenzaamheid (Actie Programma Een Tegen Eenzaamheid). Bovendien willen we investeren in rookvrije en gezonde leefomgevingen en in mondzorg voor minima in samenwerking met GGD Flevoland.

Pakket 7Q Gemeentelijke basisvoorzieningen

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 7Q Gemeentelijke basisvoorzieningen - Beleidsontwikkelingen

Bevorderen schone en duurzame leefomgeving
Als gemeente zetten we in op duurzame en efficiënte afvalverwerking en het schoonhouden van de openbare ruimte.   
  
Het huidige grondstoffenbeleidsplan en zwerfafvalplan loopt tot 2026. In 2025 wordt invulling gegeven aan de nieuw op te stellen beleidsplannen, waarbij het accent blijft liggen op het stimuleren van het verminderen van restafval, het scheiden van afval naar herbruikbare grondstoffen, het schoonhouden van de openbare ruimte en het geven van voorlichting en communicatiecampagnes. De vaststelling hiervan zal in 2026 plaatsvinden.  
  
Daarnaast staan er vanaf 2026 tot en met 2030 diverse voertuigen op de nominatie om vervangen te worden. Om duurzame en milieuvriendelijke mobiliteit te bevorderen, ligt de nadruk daarbij op elektrische en milieuvriendelijke opties. Dit zorgt onder andere voor een vermindering van de CO2-uitstoot, in lijn met het klimaatakkoord.
   
Tot slot blijven de interne bedrijfsprocessen verbeterd worden om een duurzamere en efficiëntere dienstverlening te waarborgen. 

Pakket 7R (Milieu)omgevingsveiligheid

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 7R (Milieu)omgevingsveiligheid - Beleidsontwikkelingen

Veilige gemeenschap
De afdeling Toezicht en Handhaving (TH) werkt samen met partners zoals de Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek (OFGV) om een veilige en leefbare gemeente te waarborgen door toezicht te houden op wet- en regelgeving en handhavend op te treden waar nodig. 

Belangrijke trends die het werkveld beïnvloeden zijn onder andere de huisvesting van arbeidsmigranten en studenten, de implementatie van de Wkb, de energietransitie en klimaatverandering. Deze ontwikkelingen zorgen voor uitdagingen zoals woonfraude, overbewoning en overlast door duurzame installaties. Daarnaast vraagt de invoering van de Omgevingswet om effectief toezicht en handhaving.  

De afdeling TH heeft momenteel voldoende capaciteit, maar voortdurende veranderingen en de groeiambitie van de gemeente kunnen herbeoordeling van personeel en middelen vereisen. Een flexibele en strategische benadering is nodig om tijdig aanpassingen door te voeren en de afdeling toekomstbestendig te houden.  

Duurzame en leefbare gemeente
Het klimaat verandert razendsnel. Omdat we een leefbare aarde willen, heeft de Europese Unie mede namens Nederland het Klimaatakkoord van Parijs ondertekend. Het doel van het akkoord is om de opwarming van de aarde te beperken tot ruim onder 2 graden Celsius.

Om dit klimaatdoel te verwezenlijken, moet Nederland zijn CO2-uitstoot in 2050 met 100% hebben teruggedrongen. Het draagt bij aan het beperken van de opwarming van de aarde en het verminderen van de negatieve effecten van klimaatverandering. Ook de gemeente Dronten heeft deze doestelling onderschreven. 

Naast deze CO2-doelstelling is ook afgesproken dat in 2050 gebouwen aardgasvrij zijn. Dit draagt bij aan een duurzame energievoorziening en vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. 

Tot slot, verminderde CO2-uitstoot en aardgasverbruik leiden tot een betere luchtkwaliteit, wat positieve effecten heeft op de gezondheid van de inwoners. Onze aanpak is opgenomen in de Transitievisie en het uitvoeringsprogramma Nieuwe Warmte.

Nieuwe beleidsdocumenten (of herijking)  

  1. Circulair beleidskader: Start in eind 2025 en wordt afgerond in 2026, met als doel een volledig circulaire economie in 2050.  
  2. Warmteprogramma: Herijking van de Transitievisie Nieuwe Warmte, gestart in 2021, om aardgasvrije gebouwen te realiseren. Deze herijking begint in 2025 en moet eind 2026 afgerond zijn.  
  3. Onze Beleidsvisie zon zal (zoals afgesproken) in 2026 worden herijkt.  

De gemeente Dronten is sterk afhankelijk van Rijksmiddelen voor veel van haar activiteiten en maatregelen, zoals de witgoedregeling en energiecoaches. Het is onzeker of deze middelen na 2025 worden verlengd. Voor het Isolatieprogramma woningen zijn middelen beschikbaar tot 2026, wat voldoende is voor de huidige doelstellingen. Als deze middelen niet worden voortgezet, zal de gemeente moeite hebben om haar doelen te bereiken. Vooralsnog gaan we ervanuit dat het Rijk deze middelen continueert.   

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid en milieu - Inhoud

Het maatschappelijke effect dat we nastreven is dat inwoners leven in een gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier, zich gezond voelen en leven in een toegankelijke en veilige leefomgeving. 

Dit programma richt zich op het bevorderen van een duurzame toekomst en het waarborgen van een gezonde, veilige en toegankelijke gemeenschap. Door de groei te combineren met zorg voor duurzaamheid, gezondheid en ecologische balans, bouwen we aan een gemeenschap die voldoet aan de behoeften van huidige en toekomstige generaties.

Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 8S Fysieke leefomgeving/implementatie Omgevingswet - Beleidsontwikkelingen

Bevorderen duurzame, leefbare en goed georganiseerde gemeente
Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Deze wet zorgt voor de nodige veranderingen voor gemeenten. Om de Omgevingswet in de praktijk uit te voeren, staan er zes kerninstrumenten ter beschikking. Voor de gemeente Dronten is de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan van belang. De verdere uitwerking van de Toekomstvisie en het Omgevingsplan sluit nauw aan op het strategische deelperspectief ‘Groeien met en voor de samenleving’, waar in de inleiding ook al even kort bij stilgestaan werd. 

Daarnaast heeft het raadsbesluit Integrale Visie (2021) in 2024 deels zijn beslag gekregen met het opstellen van de Toekomstvisie Dronten 2050 door het Dronter Toekomstberaad en vaststelling door de raad. Om een Omgevingsvisie op te stellen, moet de gemeente nog een integrale strategie onder de Toekomstvisie formuleren. Deze StraLoS vergt een goed doordacht en uitvoerig proces om te zorgen dat de raad straks in onze omgevingsvisie (Toekomstvisie + StraLoS) de juiste concrete doelen, kaders en uitgangspunten vastlegt waarmee we invulling gaan geven aan de ambities uit de Toekomstvisie. Onderdeel van dat proces is onder andere een verplichte MER of OER, nadere participatie met medeoverheden en samenleving. Daarnaast moet de uitkomst ook gepubliceerd worden in het DSO. Eventuele financiële consequenties worden in de Programmabegroting 2026 in perspectief gezet.

Bevorderen ruimtelijke ontwikkeling
De Omgevingswet verplicht gemeenten om uiterlijk in 2032 een gebiedsdekkend omgevingsplan te hebben. Dit betekent dat alle geldende bestemmingsplannen en andere ruimtelijke/fysieke regelingen moeten worden geïntegreerd in één plan. Het ontbreken van een actueel en volledig omgevingsplan kan leiden tot rechtsonzekerheid, vertragingen in ontwikkelingen en een versnipperd ruimtelijk beleid. De noodzaak om het proces nu te starten komt voort uit de overgangstermijn (2024-2032) die de wet stelt. De komende jaren worden hier dan ook de nodige stappen in gezet. Voor wat de verdere uitwerking van het Omgevingsplan betreft zitten we nu nog in een transitiefase, waarbij in kaart wordt gebracht wat we nodig hebben. Zo is in ieder geval al duidelijk dat er kennis en capaciteit nodig is voor de verdere ontwikkeling van het Omgevingsplan. Dit heeft onder andere te maken met lopende projecten en initiatieven waarvoor bijvoorbeeld een wijziging omgevingsplan nodig is, denk hierbij aan de realisatie van woningen in Dronten-Zuid. 

We kunnen dergelijke projecten en initiatieven niet in de wacht zetten, maar een mogelijk gevolg als we dit wel in de wacht zetten, is een stagnatie in de woonopgave van gemeente Dronten. 

Versterken vakbekwaamheid en proceskwaliteit
Met de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) op 1 januari 2024 worden verdere eisen gesteld aan vakbekwaamheid en de borging van proceskwaliteit binnen het VTH domein. Hierdoor moeten gemeenten hun VTH-taken steeds beter inzichtelijk maken en de kwaliteit van hun uitvoering en handhaving actief borgen en verbeteren. Om hieraan te voldoen, zetten we in op voldoende juridische ondersteuning voor de vergunningverlening. Daarnaast zien we dat door de ontwikkelingen van de Omgevingswet, de uitwerking van het omgevingsplan, maar bijvoorbeeld ook de realisatie van arbeidsmigrantenhuisvesting, ingezet moet worden op uitbreiding van de juridische capaciteit. Door de ontwikkeling in de gemeente zal de organisatie hierin moeten meegroeien. Inzet van juridische capaciteit voorziet hierin. 

Pakket 8T Wonen en bouwen

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Pakket 8T Wonen en bouwen - Beleidsontwikkelingen

Versterken van een duurzame, inclusieve en veerkrachtige woonomgeving
Binnen het woonbeleid is er genoeg te doen. Veranderende wet- en regelgeving zorgt ervoor dat er veel moet worden opgepakt. Het Woonperspectief is eind 2023 vastgesteld en in 2024 doorontwikkeld tot een strategisch kader met drie strategieën en tien uitgangspunten voor de Woonagenda 2025-2028. 

In 2025 starten we voor het eerst met een jaarlijkse uitvoeringsagenda wonen met een doorkijk naar de drie opvolgende jaren. Deze agenda bevat onderwerpen die bijdragen aan het realiseren van de groeiambitie, waarbij het woonbehoefteonderzoek een belangrijke rol speelt. Met dit instrument kunnen we een woningbouwprogramma opstellen en het juiste gesprek, zowel intern als extern, voeren om de beoogde doelen te realiseren.

Vanaf eind 2025 wordt jaarlijks een woonrapportage inclusief woningbouwprogramma aan de gemeenteraad gestuurd. 

Daarnaast wil de gemeente Dronten, in samenwerking met het sociaal domein en Woningcorporatie OFW, door middel van een veerkrachtonderzoek de leefbaarheid in wijken met een toenemende concentratie kwetsbare inwoners in kaart brengen. Hierbij zal specifieke aandacht zijn voor de fysieke als sociale componenten. 

Tot slot, de behoefte aan nieuwe woonwagenstandplaatsen is in 2024 onderzocht en de resultaten worden in 2025 verder uitgewerkt. Er is een wachtlijst voor woonwagenstandplaatsen en behoefte aan uitbreiding. In 2026 ligt de focus op de locaties en inrichting, met betrokkenheid van inwoners en woningcorporatie OFW. De uitbreiding is gepland voor 2027 en wordt in een apart raadsvoorstel onderbouwd.  

Terug naar navigatie - Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Inhoud

Het maatschappelijke effect dat we nastreven is dat onze inwoners leven in een veilige en toegankelijke leefomgeving, bestaanszekerheid ervaren en een betrouwbare en dienstbare overheid ervaren. 
 
Dit programma richt zich op het verbeteren en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving. Om te voldoen aan de groeiambitie, staat de gemeente voor de opgave om 9.000 woningen te bouwen. Hierbij wordt gestreefd naar duurzame en inclusieve groei, zodat de voordelen van deze groei alle inwoners ten goede komen en bijdragen aan een betere kwaliteit van leven. De Omgevingswet biedt hiervoor een belangrijk kader. Door de groei te benaderen in samenhang met sociale thema’s zorgen we ervoor dat onze gemeenschap niet alleen groter, maar ook sterker en veerkrachtiger wordt.  

Zoals eerder beschreven in de strategische koers worden hieronder de aandachtspunten per programma toegelicht. De maatschappij is continu in ontwikkeling, de urgentie van maatschappelijke problemen verandert, en beleid hoort hierop blijvend aan te sluiten. In aanvulling op het huidige beleid worden daarom in deze Perspectiefnota de voorziene beleidsontwikkelingen voor 2026 geschetst. De verdere uitwerking vindt later dit jaar in de begroting plaats.