Financiële hoofdlijnen

Structureel begrotingsresultaat

Terug naar navigatie - Structureel begrotingsresultaat

Financieel is het streven naar een meerjarig structureel sluitend begrotingsresultaat. Dat is het saldo van onze jaarlijks terugkomende, structurele inkomsten en uitgaven. In de tussenrapportage zijn wij verplicht dit aan u te tonen. In onderstaande tabel presenteren we het aangepaste meerjarige begrotingsresultaat op basis van de huidige doorgevoerde wijzigingen. 

Financieel perspectief 2024-2027
(x € 1.000) 2024 2025 2026 2027
Programmabegroting 2024 Structureel 3.880 4.239 -1.313 -1.709
Programmabegroting 2024 Incidenteel -3.589 -348 -454 -316
Begrotingssaldo Programmabegroting 2024 291 3.891 -1.767 -2.025
Amendementen begrotingsbehandeling 96 96 96 96
Begrotingssaldo primaire begroting 2024 387 3.987 -1.671 -1.929
Totaal wijzigingen reeds besloten 476 703 1.068 2.482
Totaal wijzigingen tussenrapportage -603 -29 -174 -113
Begrotingssaldo na tussenrapportage 260 4.661 -778 440
Waarvan Structureel 4.373 5.573 -274 807
Waarvan Incidenteel -4.113 -912 -504 -366
Begrotingssaldo na tussenrapportage 260 4.661 -778 440

De tabel start door aan te sluiten bij het begrotingssaldo van de Programmabegroting 2024 (€ 291.000 voor 2024) en completeren deze stand met de twee aangenomen amendementen. Daarmee komt het begrotingssaldo van de primaire begroting op 387.000 voor 2024. Per saldo neemt het begrotingssaldo met € 127.000 af voor 2024, waarvan € 476.000 reeds besloten is en deze tussenrapportage daar € -603.000 aan toevoegt. Na de wijzigingen tot en met deze tussenrapportage is voor 2024 het begrotingssaldo € 260.000, waarvan het structurele saldo € 4.373.000 is.

Toelichting wijzigingen tussenrapportage
De totaal wijzigingen van de tussenrapportage zijn € -603.000 voor 2024. Er zijn vijf punten die we in het kader daarvan uitlichten, die samen € -593.000 (98%) van deze wijziging verklaren. Voor de overige wijzigingen en het totaalbeeld verwijzen we naar bijlage 2. 

1) Door het ingaan van de nieuwe CAO van de gemeente ambtenaren is er een stijging van de lonen per 1 januari 2024. Deze stijging bedraagt voor gemeente Dronten € 1,9 miljoen. Daarnaast is er sprake van € 603.000 aan indexaties van lopende contracten. Deze stijging dekken we uit de stelpost loon- en prijsontwikkelingen.

2) Er is een wettelijke uitspraak geweest over de tarieven van het Persoonsgebonden budget. Er is naar aanleiding van deze rechterlijke uitspraak vastgesteld dat gemeenten geen wettelijk minimumloon mogen hanteren, maar de CAO Verpleeg-, Verzorgingshuizen, Thuiszorg en Jeugdgezondheidszorg moeten volgen. Deze uitspraak kost gemeente Dronten structureel € 96.000 per jaar.

3) De mutaties vanuit de Decembercirculaire 2023 worden voor het eerst direct verwerkt in de financiële tussenrapportage. Voorheen werd het gelijktijdig verwerkt met de Meicirculaire in de Voortgangsrapportage. De Decembercirculaire 2023 heeft alleen mutaties voor 2023 en 2024 en de mutaties voor 2024 zijn in deze Financiële tussenrapportage verwerkt. De Algemene uitkering wordt € 454.000 incidenteel gekort als gevolg van aanpassing op de uitkeringsfactor voor gemeenten. Deze aanpassing komt doordat de maatstaf “huishoudens met een laag inkomen met drempel” is geactualiseerd. Landelijk zijn er ten opzichte van de Septembercirculaire 2023 afgerond 43.200 meer huishoudens met een laag inkomen. Voor gemeente Dronten geldt dat het aantal huishoudens met een laag inkomen gelijk gebleven is, waardoor de aanpassing van uitkeringsfactor nadelig voor ons uitpakt.

4) Er is een subsidie voor Stichting Paardrijden Gehandicapten Flevoland (SPGF) opgenomen van € 43.333. Met deze subsidie kan de verkeersveiligheid worden
verbeterd. Met deze Financiële tussenrapportage wordt de omvang van de activiteitensubsidie met dit bedrag verhoogd.

5) Bij de SPUK sport is € 90.000 van structureel naar incidenteel verschoven. Dit is een voorsortering op een verwachte wijziging in de wettelijke regelgeving. Voor 2024 en 2025 heeft dit geen impact op het begrotingssaldo. Vanaf 2026 neemt het begrotingssaldo met € 90.000 af.
Samenvattend ten behoeve van de mutatie van het begrotingssaldo, zijn dit de 5 toegelichte wijzigingen voor 2024:

Wijziging begrotingssaldo Lasten Baten
Stijging personele lasten door verhoging CAO, 1,9 miljoen gedekt door onttrekking uit stelpost loon en prijs compensatie (structureel en saldo neutraal) -
Uitkeringen gemeentefonds (decembercirculaire) -454
Stijging kosten PGB door uitspraak rechter over tarieven (structureel) -96
Subsidie SPGF (besluitpunt) -43
Wijziging SPUK sport i.v.m. wijziging regelgeving -
Totaal -593 -

Voor de periode vanaf 2025 heeft naast de SPUK sport de wijziging van de financieringssystematiek jongerenmarkt (van jaarlijks naar eens per 2 jaar) een fluctuerend effect op het begrotingssaldo. Dit is tevens in deze tussenrapportage verwerkt.

Voor de periode 2025-2027 verbeteren 2 wijzigingen die reeds besloten zijn het (structureel) begrotingssaldo significant. Deze wijzigingen komen voort uit de septembercirculaire en betreft naast de aanpassingen van de inkomsten van het Rijk ook de stelpost van een lastenbesparing van € 1.000.000 voor jeugdhulp. 

Post onvoorzien
Het college is zelfstandig bevoegd om onvoorziene incidentele uitgaven te doen ten laste van de stelpost éénmalig onvoorzien. De stelpost is eenmaal benut. In de onderstaande tabel is het overzicht weergegeven van de stelpost éénmalig onvoorzien.

Eenmalig onvoorzien (x € 1.000) Kenmerk besluitstuk Bedrag
Stand post éénmalig onvoorzien 2024 Programmabegroting 84
Tegemoetkoming straatnaamwijziging 482104 -3
Stand post éénmalig onvoorzien na Financiële tussenrapportage 81