Omschrijving (toelichting)
1) Onroerende-zaakbelasting niet-woningen
De bijstelling van de onroerende-zaakbelasting (OZB) van niet-woningen is € 1.063.000 voor 2024. Dit is een gevolg van de ingebruikname van windmolens die in 2023 en 2024 zijn opgeleverd en nu ook door het GBLT zijn getaxeerd. Hierbij moet vermeld worden dat de uitkering van het gemeentefonds vanaf volgend jaar hierdoor gekort zal worden voor ongeveer 70%. Deze korting schatten we daarom rond de € 800.000 in. Desalniettemin nemen hierdoor per saldo de structurele baten volgend jaar toe. Omdat de OZB belasting met 6,5% wordt geïndexeerd, zal dit ons volgend jaar ruim € 300.000 extra structurele ruimte opleveren.
Met het aanpassen van deze extra opbrengst constateren we dat de waarden van de windmolens onvoldoende zijn meegenomen in de prognoses van het GBLT. Voor 2025 zal hier nóg een positieve bijstelling voor volgen van naar schatting € 160.000, die na korting binnen het gemeentefonds vanaf 2026 per saldo € 50.000 meer oplevert. Deze wijziging volgt in de eerste financiële tussenrapportage van 2025.
We werken aan een financieel technische analyse van de begroting met als doel te komen tot een realistischer opbouw van de begroting in het kader van de structurele opgave zoals die in de huidige meerjarenraming is opgenomen(1). Onderdeel van deze analyse is onder meer de wijze waarop we de totaal (netto) baten prognosticeren in onze begroting vanuit de windparken. Over de ontwikkelingen van de OZB niet-woningen informeren we bij de eerste financiële tussenrapportage in 2025.
2) Vennootschapsbelasting
In de loop van 2024 heeft de Belastingdienst de aangiften vennootschapsbelasting over de jaren 2021 t/m 2023 afgewikkeld.
Als gevolg van de negatieve fiscale winst over het jaar 2023 zijn de betaalde voorlopige aanslagen over dit jaar van € 645.000 terugontvangen. Over het jaar 2021 is vanwege verliesverrekening een teruggave ontvangen van € 309.000.
Vanwege bovenstaande is de post Vennootschapsbelasting € 954.000 positiever als begroot.
3) Rentebaten 2024
Op basis van de huidige liquiditeitsprognose zijn de te verwachten rentebaten met € 400.000 verhoogd. Dat maakt de totaal te ontvangen rente voor 2024 ruim € 2.200.000. Daarvan kan ruim € 800.000 toegekend worden door de aanwezige gelden voor de realisatie van de woningbouwopgave (Flexcity). Deze extra rentebaten kunnen gebruikt worden ter dekking van indexaties binnen de projecten van de woningbouwopgave.
4) Gemeentefondsinkomsten 2022 en 2023
Het Rijk stelt jaarlijks een beschikking op van de inkomsten uit het gemeentefonds. Deze beschikking wordt een aantal malen per jaar bijgesteld. De mutaties vanuit de circulaires worden hierin meegenomen, maar ook vinden er verrekeningen met de voorgaande jaren plaats. In 2024 zijn er tot 1 november voor een totaalbedrag van € 400.000 aan verrekeningen opgenomen. In dit geval betreft het een aanvullende bate uit de voorgaande jaren. In 2023 hebben we € 446.000 te weinig ontvangen en in 2022 - € 46.000 te veel ontvangen.
Op basis van de beschikking van oktober van het Rijk hebben we aanvullend recht op afgerond € 44.000 meer dan dat we voor 2024 begroot hebben.
Hierdoor komt het totaal op € 444.000. Met deze derde financiële tussenrapportage trekken we het verschil tussen de beschikking van het Rijk en de opgestelde begroting 2024 recht.
5) Bijstandsuitkeringen
Voor de bijstandsuitkeringen (incl. BUIG) is een nieuwe berekening gemaakt voor 2024. Per saldo zullen we naar verwachting € 1.015.000 meer overhouden dan eerder begroot. Aan de inkomsten kant verwachten we € 789.000 meer te ontvangen. Aan de lastenkant verwachten we dat de Participatiewet ons € 225.000 minder zal kosten dit jaar.
6) Compensatie niet beoogde jeugdzorgkosten
We hebben vanuit het Rijk een compensatie ontvangen voor de gemaakte jeugdlasten in de periode van 2022-2023 van € 542.000. De hogere jeugdlasten van 2023 van 3,1 miljoen, zoals vermeld in de jaarrekening van 2023, worden hiermee alsnog enigszins gedempt.
7) Sloop Noordhoren
Het gebouw van de Noordhoren is gesloopt. Het gebouw had een restwaarde van € 101.000 en deze afboeking hadden we niet begroot.
8) Noodopvang Biddinghuizen
In de 2e tussenrapportage zijn de baten en lasten van de noodopvang in Biddinghuizen positief bijgesteld, maar deze bijstelling is te ruim geweest. Dit wordt in deze tussenrapportage weer nagenoeg volledig teruggedraaid. Per saldo worden alle gemaakte lasten in 2024 volledig gedekt door het COA.
9) Bijstellen budget ontzorgen
Er worden minder statushouders gehuisvest dan vooraf aangenomen. Als gevolg hiervan wordt minder gebruik gemaakt van de dienst voor het ontzorgen van statushouders. Op basis hiervan is het budget bijgesteld.
(1): In de Programmabegroting 2025 hebben we het volgende opgenomen over de wijze hoe we omgaan met het structurele tekort. “We leggen de focus op een structureel en reëel sluitende meerjarenbegroting voor 2026 (…). Voor de jaarschijven van de meerjarenraming 2026 t/m 2028 is in deze begroting nog geen voorstel gedaan hoe dit sluitend gemaakt kan worden. Dit is de opgave voor Programmabegroting 2026.” (pag. 18 Programmabegroting 2025). En in lijn hiermee ook in de Rib n.a.v. de septembercirculaire (zaaknummer 672977): “de inzet is erop gericht om in de perspectiefnota 2026-2029 de structurele tekorten verder terug te dringen zodat taken, ambities en middelen met elkaar in balans zijn.”