Vanaf 2024 en 2025 werken we met drie financiële tussenrapportages in plaats van één Voortgangsrapportage. Dit is een andere manier van werken, met hier voor u een nieuw soort P&C-document. De hoofdreden voor deze wijziging is om effectief en efficiënt de lopende begroting te kunnen bijstellen en de rechtmatigheid te kunnen blijven waarborgen. De Financiële tussenrapportage kent daarbij enkele verplichte onderdelen van de door uw raad vastgestelde Financiële verordening 2024. In de toelichting lichten wij de opvallende financiële ontwikkelingen uit en leggen de focus op de impact voor 2024.
Verder schetsen we in een bijlage per programma alle financiële ontwikkelingen in de periode tussen de eerste tussenrapportage en deze tweede tussenrapportage. In dit overzicht maken wij onderscheid tussen wijzigingen waar u al over heeft besloten en de wijzigingen die in deze tussenrapportage centraal staan. Veel van de besloten wijzigingen zijn het gevolg van de nieuwe Nota Reserves en voorzieningen. In de tweede tussenrapportage zijn deze gevolgen dus meegenomen. De overige wijzigingen in deze tussenrapportage leggen we ter besluitvorming aan u voor.